Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@22:49:43 GMT

7 مغايرت تکراري بودجه با سياست‌‌هاي کلي

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۲۴۵۷

7 مغايرت تکراري بودجه با سياست‌‌هاي کلي

خبرگزاري آريا - عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام دو ايراد به بودجه 98 وارد کرده است که يکي مربوط به کسري بودجه و ديگري تکاليف بودجه‌اي صندوق توسعه ملي است.
به گزارش خبرگزاري آريا، داود دانش‌جعفري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست آسيب‌شناسي نظام بودجه‌ريزي کشور که عصر امروز در موسسه مطالعات حقوقي و عمومي دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به رابطه و پيوند سياست‌هاي کلي نظام با نظام بودجه‌ريزي کشور، اظهار داشت: 31 بند سياست‌هاي کلي برنامه ششم از مجموع 80 بند مربوط به امور اقتصادي است و مهمترين ابزار تحقق سياست‌هاي کلي انعکاس آن در قوانين موضوعه بوده که انعکاس بيشتري دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به رابطه بودجه با سياست‌هاي کلي نظام طبق بند 2 اصل 110 قانون اساسي اشاره کرد و افزود: درواقع اين اختيار برعهده رهبري است که وظيفه نظارت را به مجمع تشخيص واگذار کرده و طبق ماده 7 مقررات نظارت بر مجمع مصوبات مجلس از نظر انطباق و عدم انطباق با سياست‌هاي کلي مصوب را مجمع بررسي مي‌کند و در نهايت اگر در مصوبه مغايرت و يا عدم انطباقي وجود داشته باشد، مجمع از طريق شوراي مجمع اعمال نظر مي‌کند.
اين اقتصاددان به مغايرت‌هاي پرتکرار بودجه با سياست‌هاي کلي نظام پرداخت و گفت: 1- اضافه برداشت از صندوق توسعه ملي 2- برداشت از صندوق توسعه براي مصارف بودجه 3- پرداخت منابع صندوق توسعه ملي به بخش‌هاي دولتي 4- توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي دولت برخلاف سياست‌هاي کلي اصلي 44، 5- تضعيف نظام مالي کشور با انتشار گسترده اوراق مالي 6- رد ديون از محل واگذاري سهام شرکت‌هاي دولتي 7- عدم رعايت اصل صرفه‌جويي در هزينه‌هاي عمومي کشور را شامل مي‌شود.
دانش‌جعفري به رد ديون از محل واگذاري شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: در سياست‌هاي اصل 44 گفته شده دولت مي‌تواند تا 80 درصد سهام شرکت‌هاي خود را واگذار کند، اما خيلي از اين واگذاري‌ها رعايت نشده است مثلا يک واگذاري از وزارت صنعت به وزارت رفاه بوده است چون وزارت رفاه طلبي داشته و شرکت به آنها واگذار شده و اصل 44 رعايت نشده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به موارد پرتکرار عدم انطباق بودجه سال‌هاي اخير با سياست‌هاي کلي نظام پرداخت و ياداور شد: 1- بند 9 سياست‌هاي کلي برنامه ششم (اصلاح و تقويت همه‌جانبه نظام مالي کشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي) 2- بند 18 سياست‌هاي کلي برنامه ششم (افزايش مستمر ضريب بازيافت و برداشت نهايي از مخازن و چاه‌هاي نفت و گاز) 3- بند 18 سياست‌هاي کلي برنامه ششم (برنامه‌ريزي براي دستيابي به ضريب جيني 0.34 ) 4- بند 32 سياست‌هاي کلي برنامه ششم (استقرار نظام جامع يکپارچه شفاف کارآمد و چند لايه تامين اجتماعي کشور) 6- بند 70 سياست‌هاي کلي برنامه ششم (اجراي نقشه مهندسي فرهنگي کشور و تهيه پيوست فرهنگي براي طرح‌هاي مهم) را شامل مي‌شود.
به گفته وي 64 درصد مصرف انرژي کشور گاز است يعني دو سوم گاز مصرف مي‌شود، در حالي که سياست‌ها مي‌گويد بايد متنوع‌سازي شود.
به گزارش فارس، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد ايرادات مجمع به بودجه سال 98 اظهار داشت: 1- تشديد کسري بودجه مغاير سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و اصلاح الگوي مصرف شناخته شد که اين کسري در لايحه وجود داشت و در مجلس تشديد شد 2- ايجاد تکليف بودجه‌اي براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي مغاير سياست‌‌هاي کلي برنامه ششم است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پیامی با تسلیت ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی تصریح کرد: این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت خدمتگزار متعهد و دلسوز، مرحوم دکتر پرویز داودی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

این انسان فرهیخته با ایمان و اعتقاد راسخ به آرمان‌های والای نظام اسلامی، سالیان متمادی در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی از جمله در سمت معاونت اول رئیس جمهور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره در خدمت مردم و انقلاب بود و منشا خدمات فراوانی گردید. بی‌شک خدمات ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ماندگار بوده و در خاطر مردم قدرشناس ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

اینجانب با تجلیل از خدمات صادقانه این استاد ارجمند، مصیبت وارده را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، عموم دوستداران و به‌ویژه خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسئلت دارم.

      سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی
  • آغاز برنامه‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت در کشور
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • پرویز داوودی درگذشت + پیام تسلیت‌
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه