Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- بهمن آرمان اقتصاد دان، تصويب لوايح FATF را گره گشاي بسياري از مشکلات کنوني کشور دانست و گفت: در صورت نپيوستن ايران به کنوانسيون هاي پالرمو و CFT و ادامه روند کنوني، در آينده نزديک، در صنعت پتروشيمي و فولاد با مشکل جدي مواجه مي شويم.

گروه ويژه اقدام مالي تا ماه ژوئن به ايران براي تصويب قوانين اين سازمان مهلت داد، «اف اي تي اف» که مقر آن در پاريس است، ماه اکتبر گذشته به ايران تا ماه فوريه براي انجام اصلاحات مورد نظر اين سازمان مهلت داده بود؛ گروه ويژه اقدام مالي در جلسه اين هفته خود به اين نتيجه رسيده است که ايران هنوز «برخي موارد» براي رعايت معيارهاي اين سازمان را «کامل» نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرط پيوستن به FATF پذيرش توصيه ها و استانداردهاي چهل گانه مورد تاکيد اين گروه است؛ توصيه هاي FATF به ايران در دو بخش شامل اصلاح قوانين داخلي، همسويي با قوانين ضدپولشويي و همچنين تصويب لوايح چهارگانه؛ الحاق ايران به کنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرائم سازمان‌يافته فراملي (پالرمو)، اصلاح قانون پولشويي، اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم و الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) است.
بررسي لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان يافته فراملي موسوم به پالرمو در نشست اسفندماه به نتيجه نرسيد و راي گيري درباره اين لايحه به جلسات آينده که فروردين سال 98 خواهد بود، موکول شد.
بهمن آرمان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا در اين خصوص اظهار داشت: در مورد نهادهاي بين المللي بحث هاي گوناگوني در رسانه هاي کشور مطرح مي شود که بيشتر ابعاد سياسي پيدا کرده تا ابعاد واقعي علمي.
وي درخصوص تصويب کنوانسيون هاي پالرمو و سي اف تي نيز افزود: واقعيت اين است که ما براي عضويت يا فعاليت عادي در جهان امروز نيازمند پاره از قوانين و مقررات جهاني هستيم که براي همه کشورها يکسان است.
اين اقتصاد دان بيان کرد: همانطور که ما شاخص هاي اقتصادي يا حتي توليد ناخالص داخلي و ملي خود را بر پايه آمارهاي بين المللي تهيه مي کنيم طبيعتا در مورد مسائلي همچون FATF نيز، بايستي لوايح آن را به تصويب برسانيم.
آرمان ادامه داد: در حال حاضر يک مساله کاملا علمي و حقوقي در کشور، تبديل به يک درگيري بين جناح هاي سياسي شده و کشور را عملا به حالت تعطيل درآورده است، به طوري که نقل و انتقال منابع مالي و باز کردن گشايش اعتبار اسنادي را غيرممکن کرده است.
اين اقتصاددان تاکيد کرد: در حال حاضر انتقال تکنولوژي به کشور کاملا متوقف شده و خريد ماشين آلات و تجهيزات و استفاده از بازارهاي مالي جهان نيز ميسر نبوده و قطعات يدکي مورد نياز خودمان را هم نمي توانيم به سادگي تامين کنيم.
آرمان تصريح کرد: به هر جهت، ساختار توليد در کشور با مشکلات فراواني روبرو شده و در صورت تداوم وضعيت فعلي، در آينده نه چندان دور، احتمال توقف کامل واردات پاره اي از کالاهاي استراتژيک همچون فولاد، مواد پتروشيمي، که قطعات خاصي از آنها نيازمند تامين از کشورهاي صنعتي است، ناممکن مي شود.
وي ادامه داد: با اين حساب مي توان گفت، ما صادرات 2 قلم کالاي اصلي در کشور که مواد پتروشيمي و فولاد را در بر مي گيرند را تقريبا از دست مي دهيم.
**درگيري هاي جناحي در کشور نبايستي معيشت مردم را با مشکل مواجه کند
اين کارشناس مسايل اقتصادي يادآور شد: به عنوان يک کارشناس معتقدم با تداوم وضعيت کنوني، ظرف 3-4 ماه آينده کشور با مشکلات جدي در اين گونه موارد روبرو خواهد بود. بهتر است که با اولويت قرار دادن منافع ملي کشور و معيشت مردم مانع از اين شويم که اينگونه درگيري هاي جناحي براي ملت گران تمام شود.
مدير سابق دوره ساخت فولاد مبارکه تصويب اين لوايح را موجب راهگشايي بسياري از مسائل کشور دانست و يادآور شد: بدون شک پيوستن به اين کنوانسيون ها، کمتر شدن فشارهاي اقتصادي را به همراه دارد، بنابراين بايستي که هر چه سريع تر اين لوايح به تصويب برسند.
آرمان اضافه کرد: اينکه ما اميدوار باشيم که پذيرفتن اين لوايح که ما در رابطه با آنها داراي مشکلاتي هستيم، کماکان بتوانند همه مشکلات موجود در ساختار روابط بين المللي را حل کنند، البته خوشبينانه به نظر مي رسد.
**تصويب لوايح FATF گامي در جهت مذاکرات جدي تر با اروپا است
اين اقتصاد دان ادامه داد: بي شک اين اقدام گامي رو به جلو است و مي تواند زمينه ساز مذاکرات جدي تر با اروپاييان بوده و گشايش هايي را براي کشور به همراه بياورد.
وي درخصوص حفظ برجام و ارتباط اروپا با ايران هم خاطرنشان کرد: به هر حال ايران بازار قابل توجهي براي اروپاييان است، ولي در عين حال بازار بزرگي براي کشورهاي اروپايي نيست و بازارهاي بزرگ و تبادلات ارزي آنها بين خود کشورهاي صنعتي انجام مي شود.
اين استاد سابق دانشگاه ادامه داد: آنچه که مربوط به جمهوري اسلامي ايران است بدون شک داشتن روابط سياسي، استفاده از موقعيت ترانزيتي و ساير موارد ديگر است که طبيعتا از جمله مزاياي نسبي و يا مزاياي مطلق ايران است که کشورهاي اروپايي نمي توانند آن را ناديده بگيرند.
**بايد منافع ايران را در ساز و کار مالي اروپاييان گنجاند
وي درخصوص ساز و کار مالي جديد اروپاييان (اينستکس) افزود: همانطور که آقاي عراقچي معاون وزير امور خارجه نيز در سفر اخير خود به اتريش بيان کرد، اين ساز و کار مالي داراي مسائل و مشکلات و پيچيدگي هايي است و ما هنوز نتوانسته ايم مشکلات در اين خصوص را حل کنيم.
اين اقتصاد دان بيان کرد: به هر حال بايستي در اين ساز و کار مالي اعمال نظر کرد و بتوان منافع ايران را به يک طريقي در اين توافقنامه گنجاند.
**سازوکار مالي جديد اتحاديه اروپا نبايد منحصر به غذا و دارو باشد
اين مدير سابق دوره ساخت فولاد مبارکه اضافه کرد: دولت ايران به هيچ وجه نبايستي زير بار اين قضيه برود که اين تفاهمنامه با اروپايي ها تنها شامل تبادل يا خريد مواد غذايي و دارو شود. ضمن اينکه در حال حاضر نيز در زمينه دارو با مشکلات خريد مواد اوليه به جهت واردات بالاي 90 درصد آن به کشور روبرو هستيم.
آرمان خاطرنشان کرد: از آنجايي که ما بايستي خريدهاي عمده انجام بدهيم، هيچ بانکي زير بار اين گشايش اعتبارها براي نيازهاي بيماران ايراني نمي رود.
اين اقتصاد دان يادآور شد: ساز و کار مالي اروپاييان اينستکس اگر بتواند در نهايت منافع ما را تامين کند طبيعتا يک گشايشي ايجاد خواهد کرد، هر چند ممکن است گشايش کاملي نباشد.
به گزارش ايرنا، کنوانسيون ملل متحد عليه جرايم سازمان‌يافته فراملي از معاهده‌هاي چندجانبه مورد حمايت سازمان ملل متحد است که در 15 نوامبر 2000 با قطعنامه مجمع عمومي اين سازمان به تصويب رسيد.
طرح کنوانسيوني اين معاهده در دسامبر 2000 در پالرموي ايتاليا براي امضاي دولت ها مفتوح شد و به امضاي 147 دولت از جمله ايران رسيد به همين دليل به اين کنوانسيون، کنوانسيون پالرمو نيز گفته مي‌شود.
کنوانسيون پالرمو داراي سه پروتکل تکميلي از جمله پروتکل پيشگيري، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل عليه قاچاق مهاجران از طريق زمين، دريا و هوا و پروتکل عليه توليد غيرقانوني و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار اين کنوانسيون و پروتکل‌هاي آن عمل مي‌کند.
دولت براي پيوستن به اين کنوانسيون که از لوايح چهارگانه مرتبط با FATF است، لايحه اي را تقديم مجلس شوراي اسلامي کرد که به تصويب نمايندگان رسيد اما با توجه به عدم تطابق ترجمه با متن اصلي، در سال 96 مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفت و در 20 خرداد 97 بار ديگر در مجلس بررسي و نمايندگان با 136 رأي موافق، 89 رأي مخالف و 11 راي ممتنع از مجموع 256 نماينده حاضر با اصلاح آن موافقت کردند.
سيام*3061*1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید فولاد خام ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آخرین گزارش این انجمن درباره میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳)، حکایت از آن دارد که تولید جهانی این محصول راهبردی در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید که ۴.۳ درصد درمقایسه با همین ماه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

حدنصاب رشد نقطه به نقطه ۲ ماه قبل در ماه ژانویه توسط ایران شکسته شده بود و کشورمان توانسته بود با رشد ۳۹.۹ درصدی در آن ماه، بیشترین رشد نقطه به نقطه را بنام خود ثبت کند.

براساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور به این انجمن، ایران و برزیل ماه «مارس» امسال با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام، به ترتیب رشد‌های ۲ و ۵.۶ درصدی را تجربه کردند و در جایگاه‌های دهم و نهم در بین فولادسازان جهان قرار دارند.

ایران ماه ژانویه در رتبه نهم فولادسازان جهان قرار داشت که در ۲ ماه فوریه و مارس با یک پله سقوط جایگاهش را به برزیل داد، هرچند در ماه مارس، صنعت فولاد کشورمان با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، هم اندازه برزیل فولاد خام تولید کرد ولی افزایش محدودیت‌های گازی در اسفند پارسال درمقایسه با ماه بهمن، باعث شد ایران نتواند رشد تولید ماه «ژانویه» را در ماه‌های فوریه و مارس تکرار کند.

افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت‌های بسیار زیاد برای فولادسازان کشور شد، بطوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

براساس آخرین گزارش انجمن فولاد ایران، از ابتدای سال میلادی جاری ایران با تولید هفت میلیون و ۶۰۰ و برزیل با تولید هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ترتیب در جایگاه‌های دهم و نهم فولادسازان بزرگ جهان قرار دارند.
بیش از ۵۲ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

کشور‌های تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «مارس» امسال در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که ۴.۰ درصد افزایش نقطه به نقطه را نشان می‌دهد و بر این اساس و با توجه به تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، حدود ۷۰ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام در کشور‌های ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تولید شده که ۱۳.۷ درصد بیشتر از تولید سه ماه نخست سال گذشته است.

گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه «مارس» ۲۰۲۴ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۴.۳ درصدی تولید جهانی فولاد خام درمقایسه با همین ماه در سال پیش، کشورمان با رشد ۲ درصدی نقطه به نقطه و با افزایش ۱۴.۳ درصدی تولید سه ماهه، افزایش تولید را تجربه کرده است که فولادسازان استان اصفهان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

چندی پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اعلام کرد تولید محصول راهبردی فولاد خام در سال ۱۴۰۲ در کشورمان با افزایش ۵.۵ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است.

این گزارش نیز تصریح دارد: بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ مربوط به تولید شمش فولادی یا همان فولاد خام است که رشد ۹.۲ درصد درمقایسه با سال پیش داشت.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ۲ واحد عمده تولید فولاد خام کشور هستند که با ۲ روش متفاوت احیا مستقیم و استفاده از کوره بلند اقدام به تولید فولاد و چدن می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمامی کشور‌های بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • دولت سیزدهم اماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • رضاییان رسما مدیرعامل فولاد خوزستان شد
  • رضاییان: شکایتی از رحمتی دریافت نکردم/ عضو هیات رئیسه هستم، اما قرارداد مالی با فدراسیون ندارم
  • رضاییان به مدیرعاملی باشگاه فولاد خوزستان رسید!
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات