Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به عوامل تاثیرگذار روی قیمت نفت اظهار داشت: قیمت نفت تابعی از عرضه و تقاضا است علیرغم اینکه اوپک برنامه خود را اعلام می‌کند اما بعضی اوقات اعضا تولید خود را کم و زیاد می‌کنند و از طرفی اتفاقاتی به لحاظ جنگ و نابسامانی پیش می‌آید که همه این عوامل بر قیمت موثر است، مثلا در حال حاضر اوضاع ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده از عوامل مهم در نوسانات قیمت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در کنار عوامل یاد شده سیاست‌های کشورهای تاثیرگذار مثل عربستان و ایران را نیز نباید فراموش کرد. علاوه بر این آمریکائی‌ها برنامه‌ریزی بلندمدتی در حوزه انرژی داشته و سعی می‌کنند هزینه‌های تمام شده سوخت فسیلی بالا نرود بنابراین قیمت نفت را مدیریت می‌کنند، از دیگر سو برای سرمایه گذاران شیل به صرفه است که قیمت بالا برود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: سرمایه‌گذاران شیل به دنبال قیمت بالا برای منطقی‌کردن سرمایه‌گذاری خود هستند اما مصرف‌کنندگان در غرب و آمریکا سعی بر کاهش هزینه‌ها داشته و به دنبال ایجاد تلورانسی در قیمت‌ها هستند، برنامه آنها بیشتر حفظ وضع موجود است و در برنامه‌های خود به دنبال نفوذ بر اوپک و کشورهای تولیدکننده هستند.

وی گفت: در این شرایط کشورهای تولیدکننده و اوپک باید تصمیمات بلند مدت بگیرند و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را در جهت اتحاد بیشتر اعضا بکار ببرند تا اهرمی برای حفظ منافع اعضا باشد.

صالحی با بیان اینکه اقتصاد کشورهای نفتی سیاسی است، خاطرنشان کرد: وقتی روابط کشورهای تولیدکننده بر مبنای اختلاف نظر پیش می‌رود روی قیمت نفت تاثیرگذار است، در این شرایط باید ابزارهای تاثیرگذاری کشورهایی مثل آمریکا را بگیریم تا نتواند از آنها استفاده کنند، یکی از ابزارها ایجاد روابط خوب سیاسی با همه همسایگان، منطقه و کشورهای تولیدکننده اوپک است، باید وزن این روابط آنقدر زیاد شود که بتواند سیاست‌های آمریکا در حوزه قیمت گذاری نفت را خنثی کند.

وی تاکید کرد: تنها راه استراتژیک بازتعریف و احیای روابط بین الملل و عادی کردن روابط و دور از تنش با کشورهای منطقه و همدستی با آنها است است، باید کاری کنیم منافع‌مان به هم گره بخورد، در این صورت در رویارویی با آمریکا می‌توانیم موفق عمل کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین بیان کرد: در مورد کشورمان هم انتظار می‌رود با اجرایی شدن اینستکس بسیاری مسائل از جمله صادرات نفت تا حدی حل شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اوپک ایران عربستان قیمت گذاری قیمت نفت کاخ سفید نفت آمریکا دیپلماسی قیمت شیل اینستکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد

منابع مطلع از پیشنهاد کشورهای عربی به جنبش حماس، با هدف خلع سلاح آن در مقابل دریافت امتیازهای سیاسی پرده برداشتند. این پیشنهادات اما با مخالفت قاطع مقاومت روبرو شده است.

به گزارش مشرق، منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است.

این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشورهای عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیرا به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشورهای عربی را به دست خواهد آورد.

این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهادها را قاطعانه رد کرده و آنها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهادها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرده و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، «ابراهیم المدهون» نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • حماس پیشنهاد عجیب کشورهای عربی را قاطعانه رد کرد
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • بهره مندی مردم سفید دشت از فیبر نوری
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • اقتصاد ایران تا اطلاع ثانوی، نفتی، رانتی و دستوری است
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • آدرس غلط سی ان ان / تلاش برای تطهیر کاخ سفید