Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت در راستای تحقق برنامه ملی اشتغال روستایی تاکنون اقدامات فراوانی را با استفاده از ۴ موسسه عامل در این طرح انجام داده است و در جدیدترین اقدام در این حوزه صندوق کارآفرینی امید طرح امتیازی جدیدی را با هدف حمایت از مشاغل خرد و خانگی اجرا می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تولید و اشتغال از جمله دغدغه های اساسی برای همه دولت ها و کشورها محسوب می شود چرا که با افزایش آمارها در این دو حوزه زمینه توسعه و رشد اقتصادی برای کشورها ایجاد شده و با توجه به رقابت شدیدی که در عصر کنونی در بخش تجاری و اقتصادی میان کشورها مطرح است هر کشوری که دارای دست پرتری در این بخش باشد می تواند نتیجه این رقابت را به نفع خود تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایران و بافت جوان آن این پتانسیل را دارد که در زمینه اشتغال با بهره از نیروهای جوان در کنار استفاده از تجارب نسل قدیم زمینه اشتغالزایی بیشتری را فراهم کرد. برنامه ای که در دولت های مختلف تاکنون دنبال شده است و البته با فراز و نشیب هایی نیز همراه بوده است اما در میان دولت های گذشته دولت تدبیر و امید تولید و اشتغال را به عنوان دو هدف مهم به عنوان اولویت در برنامه های خود درنظر گرفته است و بر این اساس آیین نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار 22 آبان 96 از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد که بر این اساس، بیشترین سهم به کشاورزی و منابع طبیعی با ۴۵ درصد از کل منابع مالی اختصاص یافته است.

 

طبق این آیین نامه قرار است از صندوق توسعه ملی منابعی به ریال تبدیل شده و با نرخ سود پایین در اختیار طرح های اشتغالزایی روستایی قرار گیرد. برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب با اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شده است و عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد. مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از 4 موسسه عامل حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. ۵۰ درصد از این منابع معادل ریالی ۷۵۰ میلیون دلار (۳ هزار میلیارد تومان) تا آبان ماه سال جاری به چهار موسسه عامل مجری طرح اشتغال روستایی یعنی بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک اختصاص یافته بود و از هفته سوم دی ماه منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان به استان ها واریز شد.

دولت نیز برای تسهیل روند اشتغالزایی در مناطق روستایی اعلام کرده بود که حدود ۱۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به حجم تسهیلات اشتغالی روستایی اضافه شده است. این خبر را وزیر کار اعلام کرده و تسنیم نیز به نقل از «محمدشریعتمداری» در این باره در خبری آورده است: «این رقم معادل ۷۵۰ میلیون دلار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی است که به ارز نیمایی تبدیل شده و با همکاری بانک های عامل پرداخت می شود. طی سال جاری با اجرای طرح های اشتغال 609 هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده است که این رقم بیش از پیش افزایش یابد.»

 

یکی از چهار موسسه عامل در این طرح «صندوق کارآفرینی امید» است. صندوق کارآفريني اميد تنها نهاد مالي تخصصي با ابعاد کامل حمايتي در کشور است ‏که ‏در دو زمينه تأمين مالي خرد و حمايت از کسب و کارهاي خرد به صورت کاملاً تخصصي فعاليت مي‏نمايد. اين صندوق به عنوان بزرگترين صندوق حمايتي از فعاليت هاي کارآفرينانه در مقياس خرد در سال‌هاي اخير، فعاليت‌هاي خوبي در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است و 600 صندوق کارآفرینی محلی سال 95 در کشور ایجاد شده است.

 

بنا به گفته مدیرعامل این صندوق ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در سال ۹۷ پرداخت شده است و امسال نیز به ۲۱ هزار طرح اشتغالزای روستایی و عشایری تسهیلات پرداخت شد. در قالب اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری تا کنون ۱۰۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.

 

«اصغر نوراله زاده» در این رابطه به مهر گفته بود: «در مجموع طرح های اشتغال به ارزش ۱۲۵۰ میلیارد تومان از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری مصوب شده است که ۱۱۰۰ میلیارد تومان از این طرح ها منجر به امضای قرارداد متقاضی با صندوق شده است. علاوه بر پرداخت ۱۰۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از محل اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری، ۴۵۰ میلیارد تومان نیز از سایر منابع صندوق توسعه برای اشتغال زایی پرداخت شده است.»

نوراله زاده گفته است: «در مجموع با احتساب منابع قانون اشتغال روستایی و سایر منابع، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح های اشتغالزا از طرف صندوق کارآفرینی امید در سال جاری به متقاضیان اعطا شده است.»

 

وی با پیش بینی ایجاد ۵۲ هزار و ۷۶۳ فرصت شغلی با اتمام پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از سوی صندوق کارآفرینی امید گفته است: «این صندوق پیش از اجرای طرح اشتغال روستایی توسط دولت و اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، سالانه حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کرد که با تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی، همگام با تعهدات سالهای گذشته به همین میزان نیز اشتغالزایی می شود.»

 

حالا نیز در ادامه طرح های اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید، این صندوق با هدف ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و پایدار سازی مشاغل خرد و خانگی تسهیلات امتیازی مشارکتی پرداخت می نماید. این تسهیلات با نام طرح امتیازی اشتغال امید 1 به منظور حفظ و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و خدماتی و همچنین ارتقاء کیفیت و کمیت محصول یا خدمات واحدهای کسب و کار نیز ارائه می شود.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ایجاد و توسعه كسب و كارهای خرد و همچنین وام گیرندگان اشتغال سنوات گذشته صندوق كه ظرفیت واحد خود را به لحاظ كمی و كیفی افزایش دهند، می توانند نسبت به  افتتاح حساب امید 1 اقدام کنند. شرایط و ویژگی‌های طرح به این صورت است که حداقل موجودی جهت محاسبه امتیاز 50 میلیون ریال،‌دوره انتظار جهت دریافت این تسهیلات 180 روز و حداکثر موجودی جهت محاسبه امتیاز 200 میلیون ریال، نسبت ماندگاری اقساط 1به 3،سقف تسهیلات در این طرح 500 میلیون ریال متناسب با امتیاز ایجاد شده، حداقل تعداد اقساط 18ماه متناسب با دوره انتظار و حداکثر اقساط 60 ماه متناسب با دوره انتظار و ضریب پرداخت تسهیلات 150 درصد معدل موجودی است.

 

کارمزد این تسهیلات 4 درصد است و در صورتی که مشتری بخواهد سپرده نقدی را وثیقه تسهیلات طرح امتیازی اشتغال امید 1 قرار دهد نرخ کارمزد از 4 درصد به 2 درصد کاهش می یابدو مابقی از طریق سایر وثایق، طبق ضوابط تضمین می شود.

 

بنابراین گزارش، از آنجا که بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است یک میلیون و 914 هزار شغل در روستاها ایجاد شود به نظر می رسد طرح های جدید اشتغالزایی چون طرح جدید صندوق کارآفرینی امید می تواند زمینه تحقق این مهم را به افزایش گرایش به ایجاد کسب و کار فراهم آورد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل خبرگزاری شبستان اصفهان اشتغالزایی روستایی تسهیلات اشتغالزایی اشتغالزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی اثرات مختلفی بر مشاغل دارد و گسترش پارادایم جدید مبتنی بر این فناوری‌ها، در دو دهه گذشته، وضعیت اشتغال را در دنیای جدید دیجیتالی، متحول کرده است.

در تحلیل اثر اتوماسیون و هوش مصنوعی بر بازار کار دوگانه‌های متعددی وجود دارد و عد‌ه‌ای معتقدند که توسعه این فناوری‌ها، موجب حذف و یا کاهش برخی مشاغل و ضعیف‌ترشدن بازار کار می‌شود و عد‌ه‌ای دیگر، باور به ایجاد مشاغل جدید دارند. در این مقاله، ضمن جمع‌آوری دیدگاه‌های مذکور، به شناسایی عواملی پرداخته شده است که با مداخله‌گری، ضرورت تحلیل غیرخطی و چند متغیره را در این زمینه، روشن می‌سازند.

فاطمه کنعانی (استادیار، دکترای رشته مدیریت فناوری اطلاعات، پژوهشکده مطالعات فناوری) و همکارانش در مقاله‌ای با عنوان «تحلیل و بررسی اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده» به واکاوی این موضوع پرداخته‌اند.

این پژوهش مطرح می‌کند که تأمین اشتغال، همواره یکی از چالش‌های اساسی جوامع و سیاست‌مداران بوده است. اما به دنبال تغییر و تحولاتی که فناوری‌های لبه دانشی از جمله هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند و تأثیر‌های احتمالی که مشاغل آینده از این موج خواهند پذیرفت، اهمیت موضوع دوچندان شده است.

تأثیر اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل و بـازار کـار، یـک موضـوع چنـدوجهی اسـت و بـه راحتـی نمی‌توان در مورد شیوه اثرگذاری آن، حکم قطعی داد

طبق گزارش‌های مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله مؤسسه پژوهشی IDC، هوش مصنوعی بزرگترین تحول‌آفرین و تغییردهنده بازی در اقتصاد جهانی است و طبق نظر بسیاری از متخصصان، یکی از روند‌های مهم و اثرگذار در مشاغل آینده، دیجیتالی‌سازی و استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی است که موجب خودکارشدن فرایند‌ها و خدماتی می‌شوند که توسط متخصصانی با دستمزد بالا ایجاد می‌شود. بسیاری از اندیشمندان معتقدند که روند سریع هوش مصنوعی تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

* میزان تأثیرگذار اتوماسیون و هوش مصنوعی بر روی مشاغل

یافته‌های این مقاله، نشان می‌دهد که تأثیر اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل و بـازار کـار، یـک موضـوع چنـدوجهی اسـت و بـه راحتـی نمی‌توان در مورد شیوه اثرگذاری آن، حکم قطعی داد.

این پژوهش بیان می‌کند که بسیاری از عوامل در این زمینه مؤثرنـد کـه نادیـده گـرفتن آن‌هـا و تعمـیم نتـایج پژوهشی که در منطق‌های دیگر از جهان و با شرایطی متفاوت انجام شده، به ایران، راه به خطا رفتن است. حتی با همزمـان شـدن توسـعه این فناوری‌ها با ضعف رشد اشتغال در باز‌های از زمان، نمیتوان نتیجه گرفت که لزوماً ارتباط معناداری بین این دو باشد، همانطور که در ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشور‌ها شاخص بهره‌وری در میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به طور بی‌سابقه‌ای نرخ رشد پایینی داشـت و ضعف رشد اشتغال ناشی از ضعف رشد اقتصادی بود و نه از میان رفتن شغل‌ها بواسطه فناوری.

 از جمله عوامل دیگری که در ایـن مقالـه به آن‌ها اشاره شد که به‌عنوان عوامل مداخله‌گر، در تحلیل اثر هوش مصنوعی و اتوماسیون بر مشاغل، توجه به آنها حـائز اهمیـت اسـت، می‌توان به موقعیت جغرافیایی کشور یا منطقه مورد بررسی، نوع وظایف و مشاغل، سطح دستمزدها، جنسیت نیروی کار، سـطح مهـارت و تحصیلات، افق زمانی مورد بررسی، روند سالخوردگی و نوع صنعت و بخش، اشاره کرد.

* امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی برای نسل‌های بعدی

در ادامه این گزارش مطرح می‌کند که فارغ از این ظرافت‌ها، توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر اتوماسیون و هوش مصنوعی بتوانند در نهایت امکانـات و ظرفیت‌هـای اقتصادی برای نسل‌های بعدی ایجاد کنند، جامعه و دولت باید به نحوی از تسهیم و تشریک منصفانه ایـن امکانـات و ظرفیتهـا اطمینـان حاصل کنند و در صورتیکه سیاستگذاران به نحو شایسته عمل نکنند، نوآوری‌های فناورانه منجر به ایـن خواهنـد شـد کـه بـرش کیـک اقتصاد حتی بیش از گذشته به شکلی نابرابر تقسیم شود.

این مقاله در پایان توضیح می‌دهد که، توجه به این نکته ضروری است که پیشرفت‌های فناورانه به سرعت در حال بر هم زدن نسبت وظـایف میـان انسـان‌ها و ماشـین هستند و بازار‌های جهانی کار در حال سپری کردن تحولات عمد‌ه‌ای هستند. در صورتی که مدیریت این تحولات عاقلانه باشد، آثار آن بـر اشتغال مثبت خواهد بود. در غیر این صورت، اتوماسیون مشاغل تنها باعث افزایش شکاف‌های مهارتی، نابرابری و قطـبش بیشـتر مشـاغل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • اختصاص ۲۰۰ میلیاردتومان تسهیلات اشتغال مددجویان مازندران
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • راه‌اندازی صندوق «ضمانت» تسهیلات اشتغال مددجویان در سال جاری
  • جذب حدود ۵۳ میلیارد ریالی تسهیلات دولتی برای مشاغل خانگی نیشابور
  • صدور ۳۰۰ مجوز مشاغل خانگی در کاشمر
  • اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده
  • از تعطیلی پلی‌اکریل تا خیاطی در منزل؛ داده‌های اشتغال‌زایی گمرا‌ه‌کننده‌اند
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟