Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:03:28 GMT

ایران 80 میلیون محیط بان می خواهد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۰۸۹۷

ایران 80 میلیون محیط بان می خواهد

گرگان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: نگهداری از منابع محیط زیستی و طبیعی کشور نیازمند مشارکت، همراهی و محیط بانی همه 80 میلیون جمعیت ساکن ایران است .

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ جمشید محبت خانی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهار داشت: تا زمانی که باور کمک و حمایت از محیط زیست در مردم ایجاد نشود، نمی توانیم در حفظ و نگهداری از سرمایه های طبیعی و زیستی کشور موفق باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پشتیبانی و حمایت از محیط بانان در محیط زیست افزایش یافته و در نتیجه آن، امسال دست اندازی متخلفین به مناطق حفاظت شده چهارگانه کشور کمتر و برخورد و دستگیری متخلفین 7 درصد بیشتر شد.
وی به حفاظت و نظارت هوشمند در مناطق تحت پوشش محیط زیست اشاره کرد و گفت: کاهش درگیری، تلفات و جان باختن محیط بانان و متخلفین، از جمله اهداف اجرای این طرح است.
محبت خانی ادامه داد: منحصر کردن فعالیت های محیط زیست به حوزه شکاربانی، باور اشتباه و غلطی در کشور است که باید اصلاح شده و با روش های مختلف از مردم در کمک به حفظ همه سرمایه های محیط زیستی استفاده شود.
وی همچنین به یکی از رویکردهای سازمان مبنی بر مشارکت دهی مردم در حفظ و حراست از محیط زیست اشاره کرد و گفت پروژه یک ساعت با محیط بان در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته به نحوی که پارسال حضور محیط بانان در مدارس برای آموزش به دانش آموزان ۱۳۴ درصد بیشتر شد.
وی همچنین با اشاره به روز شهید اظهار داشت: براساس گردآوری آمار و مستندات موجود، تاکنون 138 محیط بان در راه حفظ محیط زیست کشور و در درگیری با متخلفان به شهادت رسیدند.
در این مراسم از زحمات امیر عبدوس مدیر کل پیشین اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در مدت 17 ماه و هفت روز خدمت بر این مسند تقدیر و محمدرضا کنعانی به عنوان مدیر کل جدید این اداره در گلستان معرفی شد.
کنعانی متولد 1357 دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع دکترا است و پیش از این معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را برعهده داشت.
عبدوس نیز با حکم معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست استان سمنان شد.
استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای 862 هزار هکتار مرتع، 452 هزار هکتار جنگل، 62 هزار هکتار زمین های مستحدث (زمینهایی که در نتیجه پایین رفتن آب دریا و دریاچه‌ها یا خشک شدن تالابها ایجاد می‌شود) و موات ( املاکی که فاقد ساختمان و تاسیسات باشد و سابقه عمران و آبادی و یا باغ و کشاورزی ندارد) و 20 هزار هکتار ساحل است که بخشی از این عرصه ها به صورت ویژه زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد.
3014/7333/3091

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست محيط بان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مهدی اله پور افزود :  این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی بیان کرد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

 
 

دیگر خبرها

  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود