Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشکیل انجمن‌های علمی مغز و شناخت در دانشگاه‌های کشور یکی از اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی است تا به واسطه آن شاهد ارتقا و ترویج حوزه شناختی میان دانشجویان باشیم. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با گذشت بیش از ۲۰ سال از تاسیس انجمن‌های علمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت می‌توان گفت که این تشکل قوی‌ترین تشکل دانشجویی موجود در دانشگاه‌های سراسر کشور است که اهداف علمی را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود بیش از ۳ هزار انجمن علمی و دانشجویی خود تایید کننده این موضوع است.

این انجمن‌ها با هدف تقویت خلاقیت، افزایش سطح مشارکت و روح همکاری و فعالیت گروهی میان دانشجویان تشکیل شده اند و در حال حاضر پایگاه بزرگ تبادلات علمی و کسب تجربیات علمی و اجرایی به حساب می‌آیند. همچنین زمینه‌های لازم برای ورود دانشجویان به بازار کار، صنایع و اصناف مرتبط را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این انجمن‌ها روح مطالبه گری و پرسش گری علمی را در دانشجویان نهادینه می‌کنند که این خود گام نخست برای گسترش مرز‌های علم است.

از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال آن برآمد که از این بستر دانشجویی در راستای ترویج و گسترش علوم شناختی و آموزش تخصصی دانشجویان استفاده کند. این ستاد با برگزاری جلسات مشترک با معاونت فرهنگی وزارت علوم و وزارت بهداشت آیین نامه حمایت از تاسیس و فعالیت انجمن‌های علمی و دانشجویی مغز و شناخت را در اردیبهشت ماه ۹۶ تصویب کرد. براساس این آیین نامه دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های شناختی می‌توانند با توجه به ضوابط وزارتخانه‌ها درخواست خود مبنی بر تشکیل یک انجمن مغز و شناخت را به کمیته حمایت و نظارت بر فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه خود ارسال کند و پس از بررسی و تشکیل در قالب آیین نامه‌های موجود فعالیت خود را آغاز کنند.

این آیین نامه میزان حداقل فعالیت و چهارچوب کلی فعالیت انجمن برای روشنگری مسیر پیش رو به دانشجویان ارائه کرده است. اما این به معنای ایجاد محدودیت در میزان و نوع فعالیت انجمن‌ها نیست و دانشجویان می‌توانند ایده ها، طرح‌ها و برنامه‌های خود را از طریق سایت ستاد ثبت کرده و حمایت‌های لازم را دریافت کنند.

البته با توجه به اهمیت توانمندی فعالیت بین رشته‌ای در حوزه علوم شناختی ستاد اولویت خود را بر تشکیل انجمن‌هایی گذاشته است که اعضای خود را از میان دانشجویان رشته‌های مختلف انتخاب کنند. همچنین انجمن‌های مرتبط موجود می‌توانند با تشکیل زیرشاخه مغز و شناخت از حمایت‌های آیین نامه بهره‌مند شوند.

فعالیت‌هایی که به عنوان حداقل سطح فعالیت در آیین نامه قید شده است عبارت است از: برگزاری یک سمینار ترویجی به مدت حداقل دو ساعت و حداقل ۵۰ شرکت کننده، برگزاری کارگاه آموزشی به مدت حداقل ۸ ساعت و با شرکت حداقل ۲۰ نفر، انتشار ویژه نامه در حوزه علوم شناختی، تشویق دانشجویان کارشناسی به نگارش پایان نامه‌ها و پژوهش‌های عملی – انفرادی خود در حوزهع علوم و فناوری‌های شناختی، برگزاری کمپین و فعالیت نوآورانه در هفته آگاهی از مغز. پس از تصویب این آیین نامه بیش از ۳۰ انجمن در وزارت خانه‌های مذکور تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاونت علمی فناوری انجمن علمی دانشجویی انجمن علمی مغز توسعه علوم و فناوری های شناختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۲۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با دستور مقام معظم رهبری و درخواست وزارت علوم سال گذشته ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات به دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم اختصاص داده شد که ۱۰ درصد این مبلغ برای خرید هزینه اشتراک در پایگاه های اطلاعاتی و ۹۰ درصد این مبلغ نیز برای خرید تجهیزات اختصاص می یابد.

وی افزود: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت شده است و تا اوایل سال جدید مابقی این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: اختصاص این میزان پول برای حوزه تحقیقات و فناوری، حمایت خیلی بزرگی بود ولی اگر تداوم پیدا نکند ممکن است دوباره دچار مشکل شویم.

صالحی گفت: بر اساس سیاست هایی که وزارت علوم دارد همواره به بحث تولید علم و جایگاه علمی توجه ویژه ای شده است، دغدغه ای که در این زمینه وجود دارد این است که آیا تحقیقات دانشگاهی پاسخگوی مسائل و نیازهایی که در کشور داریم است یا خیر؟ اما بحث تولید علم جایگاه خاص خود را دارد، اگر به ابلاغیه های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه توجه کنیم متوجه می شویم که تاکید بسیار زیادی بر رشد شیب علمی داشته اند و فرموده اند که شیب رشد علمی کشور باید حفظ شود. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که در بعضی از رشته ها پیشرفت های ویژه ای داشته ایم.

وی با اشاره به بحث نظام مسائل در تحقیقات، گفت: باید بدانیم که چطور می‌شود بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری که در کشور در حال تحصیل هستند را به سمت نظام مسائل سوق دهیم. وزارت علوم در این زمینه ایده جدیدی برای نظام مسائل به نام «سامانه نان» تدوین کرده است. این سامانه اکنون وارد مرحله اجرا شده است و در بسیاری از آیین نامه ها، قانون بودجه امسال و بودجه سال آینده و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه به این سامانه توجه ویژه ای صورت گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: سامانه «نان» به گونه ای تنظیم شده است که تمامی دستگاه ها، سازمان ها و بازار نیاز و مسائل خودشان را در این سامانه اعلام می کنند و پایان نامه ها و رساله های دانشجویان به منظور حل این موضوعات نوشته خواهند شد.

وی افزود:کسانی که از طریق سامانه «نان»، رساله و پژوهش خود را انتخاب کنند پژوهانه بیشتری می گیرند. از این رو این سامانه برای تبدیل وضعیت و ترفیع افراد در آینده موثر خواهد بود.

کد خبر 6057360

دیگر خبرها

  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • ضرورت ارتقای سطح معنوی و علمی نیروهای انقلاب/ مشکلات مردم مدبرانه از نمایندگان مطالبه شود
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار در سال گذشته
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری ها با ایرانیان مقیم خارج
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • اساسی ترین چالش تشکل‌های دانشجویی مقابله با روزمرگی و برنامه های بدون هدف است