Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:34:43 GMT

بهبود آلزایمر با کمک تحریک امواج مغزی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۷۵۴۰

بهبود آلزایمر با کمک تحریک امواج مغزی

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در بررسی جدیدی دریافتند که می‌توان نشانه‌های آلزایمر را با کمک تحریک امواج مغزی کاهش داد.

به گزارش ایسنا و به گزارش ام. آی. تی نیوز، متخصصان علوم اعصاب دانشگاه "ام. آی. تی"(MIT) با قرار دادن موش‌ها در معرض ترکیب منحصر به فردی از نور و صدا، نشان دادند که امکان بهبود نقص‌های شناختی و حافظه این موجودات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید نتایج این بررسی بتوانند به بهبود بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کنند.

این درمان غیرتهاجمی که امواج مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، "نوسانات گاما"(gamma oscillations) نام دارد و می‌تواند تعداد پلاک آمیلوئید(عامل اصلی آلزایمر و تخریب سلول‌های عصبی) را در مغز موش‌ها کاهش دهد. پلاک‌های آمیلوئید، در مغز به خصوص در نواحی از مغز که بر فعالیت‌هایی مانند یادگیری و حافظه تأثیر دارند، ایجاد می‌شوند.

این گروه پژوهشی در سال ۲۰۱۶، اثر مثبت نوسانات گاما را بر مغز موش‌هایی که نشانه‌هایی از آلزایمر در خود داشتند، گزارش دادند. آنها موش‌ها را به مدت یک ساعت در روز در معرض نور قرار دادند و دریافتند که این درمان می‌تواند سطح پلاک آمیلوئید و دیگر نشانگرهای مرتبط با آلزایمر را کاهش دهد.

پژوهشگران در آزمایش جدید خود با استفاده از محرک صوتی، امکان دسترسی به نواحی گوناگون مغز را بررسی کردند و دریافتند قرار گرفتن در معرض میزان مشخصی از صدا در هر روز و تکرار این فرآیند به مدت یک هفته، می‌تواند میزان آمیلوئید را در قشر شنوایی مغز که مسئول پردازش صداست، کاهش دهد.

آنها اثر تحریک شنوایی را بر توانایی شناختی موش‌ها نیز مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند موش‌ها پس از یک هفته درمان، عملکرد بهتری دارند و می‌توانند اشیا را بهتر از قبل تشخیص دهند.

"لی هویی تسای"(Li-Huei Tsai)، از نویسندگان این پژوهش گفت: هنگامی که محرک‌های دیداری و شنیداری را به مدت یک هفته ترکیب کردیم، شاهد نقش قشر پیش‌پیشانی و کاهش شگفت‌انگیز آمیلوئیدها بودیم.

وی با تاکید بر لزوم انجام شدن پژوهش‌های بیشتر افزود: ما باید مطمئن شویم که این روش، روی انسان هم کارآمد است؛ به همین دلیل، آزمایش‌های ایمنی ابتدایی را روی انسان‌های سالم آغاز کرده‌ایم.

"نانسی کوپل"(Nancy Kopell)، استاد ریاضیات و آمار گفت: اگرچه تفاوت‌های مهمی میان گونه‌های جاندار وجود دارد اما می‌توانیم به کارایی این روش در انسان‌ها خوش‌بین باشیم. این گونه پژوهش‌ها، تأثیر بالینی قابل توجهی بر بیماری آلزایمر و انواع التهاب مغزی خواهند داشت.

این پژوهش، در مجله " Cell" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلزايمر امواج مغزی دانشگاه ام ای تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟

ایتنا - اولین دارویی که روند آلزایمر را کند می‌کند، بیش از یک سال است که در ایالات متحده به بازار آمده، اما فروش آن کم بوده است. همچنین ماه‌ها طول کشید تا سیستم‌‌های بیمارستانی بزرگ استفاده از این دارو را آغاز کنند و برخی شرکت‌های بیمه هم آن را تحت پوشش قرار ندادند.
پزشکان می‌گویند برخی بیماران احتمالا به دلیل تاثیر محدود و عوارض جانبی احتمالی داروی لکمبی (Leqembi) در مصرف این دارو تردید دارند زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا بهترین شکل مصرف این دارو و عوارض آن مشخص شود و برای بهبود روش‌های تشخیص آلزایمر نیز باید پیشرفت‌هایی صورت بگیرد و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

بیش از شش میلیون نفر در آمریکا و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که شایع‌ترین نوع زوال عقل است. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما لکمبی می‌تواند پروتئین چسبنده مغز به نام آمیلوئید را که عامل اصلی بیماری آلزایمر است، از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای علائم خفیف این بیماری با مصرف این دارو می‌توانند پیشرفت بیماری‌ را تا چند ماه به تاخیر بیندازند. هرچند برخی کارشناسان می‌گویند این تاخیر ممکن است آنقدر نامحسوس باشد که بیماران متوجه نشوند.

 
سازمان غذا و داروی ایالات متحده تابستان ۲۰۲۳ مصرف داروی لکمبی را برای بیماران در مراحل اولیه به طور کامل تایید کرد. شرکت ژاپنی ایزای (Eisai)، سازنده این دارو، هم ابتدا انتظار داشت که تا پایان ماه مارس، ۱۰ هزار بیمار از این دارو به شکل تزریق با سرم استفاده کنند اما مدیران این شرکت کمی بعد این پیش‌بینی را کاهش دادند؛ البته می‌گویند فروش رو به رشد است.

دکتر علی‌رضا عطری، متخصص مغز و اعصاب که مشاور حقوقی شرکت ایزای است، می‌گوید: «این رویکرد بسیار مرحله‌ای و گام به گام است. هرچه بیشتر درباره آن یاد بگیریم‌، آن را بیشتر گسترش و بسط خواهیم داد.»

به گفته پزشکان، برای شناسایی سریع بیماران و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری، باید اقدام‌های بیشتری انجام شود که روندی مبهم است. از طرفی ممکن است برخی بیماران واجد شرایط استفاده از داروی لکمبی نباشند، زیرا با داروهایی که برای جلوگیری از سکته مصرف می‌شود، تداخل دارویی دارد. وقت گرفتن از متخصص مغز و اعصابی هم که این دارو را تجویز می‌کند، احتمال دارد چند ماه‌ طول بکشد.

دیگر خبرها

  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • روز «میلاد صدا» در جعبه جادویی رادیو
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم)
  • هشدار افزایش وزش باد و ارتفاع امواج در دریای خزر
  • ارتفاع امواج در خلیج سن سباستین به ۲۰ متر می‌رسد | ویدئو
  • پیش بینی بارش پراکنده باران در استان قزوین