به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «قدرت بی‌قدرتان» نوشته واسلاو هاول به‌تازگی با ترجمه احسان کیانی‌خواه توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب دومین عنوان از مجموعه دوم «تجربه و هنر زندگی» است که این ناشر چاپ می‌کند.

نسخه اصلی کتابی که پیش رو داریم، در سال ۱۹۹۲ توسط انتشارات وینتیج در نیویورک چاپ شده است. عناوین مجموعه «تجربه و هنر زندگی» که «قدرت بی‌قدرتان» در آن چاپ شده، پیش‌تر با دبیری خشایار دیهیمی توسط نشر گمان منتشر می‌شدند که حالا در نشر نو این روند ادامه پیدا می‌کند. کتاب‌های این مجموعه درباره فلسفه هستند اما به جای فلسفه از لفظ «هنر زندگی» در آن‌ها استفاده شده است. به اعتقاد دیهیمی بر این باور است که فلسفه فقط رشته‌ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود و مختص عده خاصی باشد که در این رشته تحصیل می‌کنند. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی مطرح می‌کنیم که جنبه فلسفی آشکاری دارند. او همچنین اعتقاد دارد در کشور مان هم نظر اغلب نویسندگان و مترجمان فلسفه معطوف به کتاب‌های نظری سیستماتیک است؛ کتاب‌هایی که خوانندگان احساس می‌کنند که نویسنده‌هایشان اصلاً تلاشی نمی‌کنند تا زندگی را با همه آشوب‌ها، پوچی‌ها و فراز و نشیب‌هایش درک کنند. بنابراین این احساس به خواننده چنان کتاب‌هایی دست می‌دهد که با عقایدی انتزاعی روبروست که به واقعیت ربطی ندارند.

مجموعه «تجربه و هنر زندگی» رویکردی مخالف این کتاب‌ها دارد و سعی شده فلسفه را به زندگی مردم معمولی بیاورد. سری دوم این مجموعه توسط نشر نو چاپ خواهد شد.

واسلاو هاول، رئیس‌جمهور فقید جمهوری چک، نویسنده و نمایشنامه‌نویسی بود که یکی از دشمنان مهم کمونیست به شمار می‌رفت و مقاطع زمانی مختلفی را هم به دلیل این دشمنی در زندان کمونیست‌ها سر کرد. مخالفان حکومت پلیسی و خفقان کمونیستی در اروپای شرقی جزوه‌ها یا رساله‌های غیرقانونی را با نام سامیزدات منتشر می‌کردند که در قالب شب‌نامه به دست مخاطبان می‌رسید. «قدرت بی‌قدرتان» یکی از سامیزدات‌ها بود و هاول آن را به یکی از فلاسفه معاصرش تقدیم کرد که حین بازجویی کمونیست‌ها جان داد. یکی از جملات مهم و تأثیرگذار هاول در این کتاب، چنین بود: «اگر ستون اصلی نظام، زندگی کردن با دروغ باشد، پس عجیب نیست که تهدید اساسی برای نظام، زندگی کردن با حقیقت باشد.»

متفکری که هاول این رساله را به او تقدیم کرد، یان پاتوچکا از شاگردان هوسرل و هایدگر بود که در مارس ۱۹۷۷ پس از مدت کوتاهی از شکل‌گیری منشور ۷۷، حین بازجویی درگذشت. منشور ۷۷ سندی بود که هاول و پاتوچکا و دوستانشان تظیمش کرده بودند و به امضای ۲۴۳ شهروند رسیده بود. پاتوچکا در جستارها و سخنرانی‌هایش شالوده‌های فلسفی این منشور را در قالب فعالیت‌های مدنی طرح‌ریزی کرده بود.

«قدرت بی‌قدرتان» ۲۲ بخش دارد و نگارشش اکتبر ۱۹۷۸ به پایان رسیده است. این کتاب با ترجه پل ویلسون چندمرتبه به زبان انگلیسی منتشر شد و در کشورهای مختلف عرضه شد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

ولی، همان‌طور که پیش‌تر سعی کردم نشان دهم، وقایع سیاسی پردامنه و تأثیرگذار در نظام پساتوتالیتر از سرچشمه‌هایی بسیار متفاوت‌، در قیاس با نظام‌های دموکراتیک، پدیدار می‌شود. و اگر بخش بزرگی از مردم به برنامه‌ها و الگوهای سیاسی بدیل و تأسیس احزاب سیاسی خصوصی اپوزیسیون بی‌اعتنا یا حتی بدبین هستند، دلیلش صرفاً بی‌علاقگی محض نسبت به امور همگانی و فقدان احساس مسئولیت جدی نیست؛ به عبارت دیگر، فقط ناشی از یاس و بی‌شهامتی عمومی نیست. حتی قدری غریزه اجتماعی سالم هم در این رویکرد در کار است. انگار مردم به‌گونه‌ای شهودی جان و جوهر این ضرب‌المثل را دریافته‌اند که «دیگر هیچ چیز همان نیست که به ظاهر می‌نماید»، و بنابراین از این به بعد آنها هم باید به گونه‌ای کاملاً متفاوت رفتار و عمل کنند.

اگر برخی از مهم‌ترین رانش‌های سیاسی سال‌های اخیر در کشورهای بلوک شوروی را در آغاز _ پیش از آنکه در سطح قدرت واقعی حس شود _ ریاضیدانان و فیلسوفان و فیزیکدانان و نویسندگان و مورخان و کارگران عادی و این قبیل افراد شکل داده‌اند و نه سیاستمداران، و اگر نیروی محرک جنبش‌های دگراندیشی مختلف افرادی بوده‌اند که در ظاهر کاری به کار سیاست نداشته‌اند، دلیلش هوش و فراست بیشتر این آدم‌ها نسبت به کسانی نیست که خودشان را سیاستمدار می‌دانند. دلیلش این است که این افراد غیرسیاستمداران آن‌قدرها هم در قید و بند اندیشه و رفتار سیاسی سنتی نیستند و در نتیجه، برعکس تصور عادی و معمول، هم از واقعیت سیاسی بی‌پیرایه آگاه‌ترند و هم به اینکه تحت شرایط موجود چه باید و می‌توان کرد حساس‌تر.

راه دیگری وجود ندارد: هرقدر هم بدیلی سیاسی به‌نظر جذاب بیاید، دیگر راهی برای رساندن صدایش به «سپهر پنهان»، الهام بخشیدن به مردم و جامعه، و ایجاد جوش و خروش سیاسی واقعی ندارد. سپهر واقعی سیاست ممکن در نظام پساتوتالیتر در جای دیگری نهفته است: در تنش مداوم و بی‌رحمانه بین مقتضیات پیچیده و سخت این نظام با اهداف زندگی، یعنی نیاز ابتدایی انسان‌ها به اینکه، لااقل تا حدی، هماهنگ با وجود خودشان زندگی کنند، یعنی به شیوه‌ای قابل‌تحمل، و نه تحت تحقیر بالادستی‌ها و مقامات و مدام تحت‌نظر پلیس، و بتوانند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، مفری برای خلاقیتشان بیابند، و از امنیت قانونی برخوردار باشند و … هرچیزی که ربط واقعی و ملموسی با این حوزه‌ها داشته باشد و در این تنش اساسی و فراگیر و زنده دخیل باشد، حتماً صدایش به مردم می‌رسد.

این کتاب با ۱۶۴ صفحه، شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4567136 صادق وفایی

منبع: مهر

خبر بعدی:

فلسفه تشبیه امام عصر(عج) به بهار/سنت هایی که زمستان غیبت را تمام می کند

حجت الاسلام پرهیزگار با تبیین وجوه بهار بودن امام زمان(عج) و دولت کریمه ایشان، گفت: بنابر حدیثی نبوی(ص) مردم در زمان مهدی(عج) از نعمت های سرشاری بهره می برند که هیچ کسی قبل از آن از اینگونه نعمت ها برخوردار نبوده است. البته درک این بهار شروطی دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: در روایات و زیارات از وجود مقدس امام زمان(عج) به «رَبِيعِ الْأَنَامِ؛ بهار مردمان» تعبیر شده است، تعبیری که در عین کوتاهی و سادگی، معنایی ژرف دارد، از این رو، به مناسبت فرا رسیدن بهار طبیعت و به منظور بررسی وجوه بهار بودنِ وجود مقدس امام عصر(عج) و دولت کریمه ایشان، با حجت الاسلام والمسلمین «مصطفی پرهیزگار»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

چرا از وجود مقدس امام عصر(عج) به بهار تعبیر شده و بهار حقیقی با ظهور و دولت ایشان حلول می کند؟

 

با توجه به ویژگی های ذکرشده برای بهار و اینکه در روایات، بهار واقعی و فراگیر با همه ویژگی هایش بر امام زمان(عج) تطبیق شده «رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام»، وجود مقدس امام زمان(عج) هم بهار است در جسم و جان و هم آورنده بهار.

اما درباره کیفیت این بهار باید توجه داشت، وقتی ویژگی های جسمانی و رفتارهای فردی حضرت(عج) را در روایات مرور می کنیم، درمی یابیم حضرت حجت(عج) از نظر ظاهر طراوت و سرزندگی داشته و در اوج جوانی و زیبایی قرار دارند؛ چنان که به تصریح روایات ایشان با وجود گذشت زمان و اعصار در جسم پرقدرت و باطراوات هستند، چهره ای گندمگون و خالی سیاه بر گونه راست و موهای پر و تاب دار، ابروهای کشیده، چشمانی درشت و سیاه و بانفوذ و بینی کشیده، دندان های براق، شانه های پهن و قوی و نهاتیاً اندامی متناسب با هیبتی عظیم دارند.

سخن شان دلنشین و فریادشان باشکوه و باهیبت است. و در رفتار فردی و اجتماعی جلوه گر صفات الهی هستند چنان که در عدالت، صداقت، صفا و مهر و در طاعت و بندگی خدا و خدمت به خلق در اوج قرار دارند.

 

بین این ویژگی های جسمی و شخصیتی رفتاری حضرت بقیه الله الاعظم(عج) با بهار چه شباهت هایی وجود دارد؟

 

امام زمان(عج آورنده بهار پاینده و فراگیر است، در توضیح این ویژگی باید گفت بهارهای طبیعت که هزاران سال تکرار شده، معمولا زودگذر است لذا در تعبیر برای جوان درگذشته می گویند بهار عمرش کوتاه بود.

علاوه بر این، بهار در بسیاری از سرزمین ها خود را نشان نمی دهد و مظاهر آن کمرنگ است اما امام زمان(عج) که در ذات بهار است، بهاری فراگیر را برای عالمیان به ارمغان می آورند چنان که از نظر طبیعی در عصر ظهور باران فراوان، شکوفه ها و بادها و گل ها و گیاهان و سرسبزی طبیعت را فرا می گیرد.

 

چه مصادیق قرآنی برای این وجه بهار بودنِ وجود نازنین امام عصر(عج) وجود دارد؟

 

امام زمان(عج) بهار پاینده ای را به همراه می آورند که ویژگی هایش در آیات و روایات تصریح شده؛ نخست باران های فراوان در عصر ظهور که منشاء حیات است چنان که خداوند در آیه 30 سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» و سوره مبارکه ملک آیه پایانی می فرماید: «يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ».

واژگان مَاءِ و مَاءٍ مَعِينٍ به وجود امام زمان(عج) تشبیه شده است چنان که در زیارت روز جمعه صاحب الزمان(عج) می خوانیم: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ».

 البته در روایات از همه ائمه علیهم السلام به آب گوارا تعبیر شده است.

 

از نظر رفتارهای انسانی و تحقق فضایل معنوی و اخلاقی، دولت کریمه و شخص امام عصر(عج) بهار با چه کیفیتی را برای عالمیان به ارمغان می آورند؟

 

در بهار طبیعت همگرایی و ظاهراً صفا و یکرنگی برقرار است که این همدلی ها در صورت انجام برای خدا می تواند ما را به ظهور وصل کند.

علاوه بر این، برای استقبال از بهار کارهایی از قبیل نو شدن ها، نظافت ها و .. را انجام می دهیم. لذا اگر همانطور که منتظر استقبال از بهار طبیعت هستیم منتظر بهار وجود امام عصر(عج) هم باشیم بسیاری از فضایل اخلاقی در جامعه از قالب حرف و شعار خارج شده و جنبه عمل به خود می گیرد.

 

چگونه؟

 

بنابر روایات، در عصر ظهور صفا و یکرنگی، وحدت و دستگیری و همزیستی مسالمت آمیز رخ می دهد اگر همین یک الهام را از ظهور داشته باشیم، بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

چنان که امام عسکری(ع) در قنوت عرضه می دارند: خدایا! پیامبرت را با ظهور فرزندش شادمان کن و انس و الفت به آنها عنایت کن و وحدت و اجتماع به آنها ببخش.

در دعای افتتاح نیز از خدا می خواهیم پراکندگی ما را به وسیله امام زمان(عج) به وحدت تبدیل کند.

یا آنکه در بهار طبیعت بازار دید و بازدیدها و صله ارحام گرم می شود و این سنتی نوروزی با ریشه های دینی است چراکه قرآن در چهار جا قاطعان رحم را لعنت کرده است.

اما امام معصوم(ع) می فرمایند: این سفارش ها برای صله رحم ظاهری است اما نهایت پیوند و ارتباط، پیوند با امام هر زمان است.

 

راه بهره مندی از این بهار در زمستان تاریک و سرد غیبت چیست؟

 

برای بهره وری از بهار واقعی و معنوی باید به سمت او برویم؛ خدای متعال در سوره مبارکه حدید، آیه 17 می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند به راستى آيات [خود] را براى شما روشن گردانيده‏ ايم باشد كه بينديشيد».

امام باقر(ع) در شرح این آیه شریفه فرمودند: موت زمین یعنی کفر اهل زمین و حیات زمین یعنی زنده شدن آن بوسیله عدل امام زمان(عج).

در دعای ندبه می خوانیم: کجاست آن کسی که زمین و اهل اش را زنده می کند.

بنابر این، در عصر غیبت باید برای بهره وری از بهار حقیقی به سمت بهار رفت و خواسته هایش را در نظر گرفت و دعوت امام زمان(عج) را اجابت کرد.

 

عمل به کدام خواسته ما را از بهار وجود امام زمان(عج) بهره مند می کند؟

 

خداوند در سوره مبارکه انفال آیه 24 می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ».

در روایات این آیه اینطور تفسیر شده که اجابت خدا و دعوت رسول یعنی پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) و اولاد معصوم شان علیهم السلام.

لذا گام نخست در رفتن به سوی بهار واقعی، پذیرش این ولایت دوازده گانه است نه کم و نه بیش؛ گام دوم توجه به وظایف فردی و اجتماعی خود است چنان که آیه شریفه می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»؛ با خودسازی، دیگرسازی است که می توان محله، شهر و کشور و فراتر از آن دنیا را ساخت.

 

چه سنت ها و آدابی ما را به بهار ظهور و وجود امام مهدی(عج) نزدیک می کند؟

 

در سوره مبارکه اعراف آیه 96 خداوند می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ».

و در سوره مبارکه جن، آیه 16 بر پایداری و استقامت بویژه بر صراط مستقیم که بر ولایت 14 معصوم(ع) است تاکید می شود: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا».

امام باقر(ع) فرمودند: مقصود از استقامت و پایداری بر ولایت امیرالمومنین(ع) تا امام دوازدهم(عج) است.

در سوره مبارکه نوح آیه 10 نیز بر توبه به عنوان گام برداشتن به سمت بهار حقیقی تاکید می شود: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً» اینجا است که برکات آسمان و زمین بر ما نازل می شود.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «امت من در زمان مهدی(عج) از نعمت های سرشاری بهره می برند که هیچ کسی قبل از آن از اینگونه نعمت ها برخوردار نبوده است، آسمان باران های پی در پی و بی ضرر خود را نازل می کند و هیچ زمینی باقی نمی ماند مگر ثمرات خود را عرضه می کند».

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب از تعبیر آمادگی برای درک خورشید ولایت عظمی سخن گفته اند، این آمادگی چگونه ایجاد می شود؟

 

در گام محکم و استوار به سوی بهار واقعی بنابر توصیفات زمان ظهور درمی یابیم که باید تلاش و جدیتِ نه فقط بایسته بلکه شایسته ای در کارهای فرهنگی داشته باشیم.

امام باقر(ع) از ظهور و بهار حقیقی چنین وصف کرده اند: «وقتی قائم ما ظهور کند خدای تبارک و تعالی دست رحمت او را بر سر بندگان قرار می دهد و عقل های آنها را کامل می کند».

پیامبر(ص) می فرمایند: «خدا به وسیله مهدی(عج) امت من رهایی خواهند یافت و قلب هایشان از عبادت پر و عدالت او فراگیر و دروغ و دورویی و خیانت و کینه توزی برچیده می شود و سختی ها از بین خواهد رفت»

اگر به وظایف فردی و اجتماعی خود با توجه به ایمان به خدا و ایمان به ولایت چهارده معصوم(ع) عمل کنیم، حتی در زمان غیبت امام زمان(عج)، قدری از بهار واقعی و حقیقی برخوردار خواهیم شد.

پایان پیام/9

سیل در شیراز؛ ١٩ کشته و ده‎ها نفر مصدوم شدند| بیش از ۱۰۰ خودرو‌ گرفتار در سیل+فیلم و عکس

سیل در شیراز؛ ١٩ کشته و ده‎ها نفر مصدوم شدند| ۱۰۰ خودرو‌ گرفتار در سیل+فیلم و عکس

هشدار سونامی در بوشهر + فیلم

کلیدواژه: جمهوری چک ترجمه واسلاو هاول ادبیات جهان کمونیسم کمونیست شوروی

منبع این خبر، وبسایت www.mehrnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۱۱۷۵۷۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • ۱۵۱ مقاله علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در سال ۹۷ به چاپ رسید
  • کنفرانس بین‌المللی فلسفه زیبایی‌شناسی و هنر برگزار می شود
  • ترین‌های تئاتر ۴| پیام لاریان: من کارگردانی هستم که نمایشنامه می‌نویسم
  • آبروی نقادی، تنها در میان کتاب‌هایش به درود حیات گفت
  • کندوکاوی در فلسفه کی‌یرکگور/شباهتها و تفاوتهای ابراهیم و آگاممنون
  • هنرمندان محبوب شما چه کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنند؟
  • نرم‌افزار WhatsApp Business برای سیستم عامل آی‌اواس عرضه شد
  • کتاب هایی که شخصیت بانوی صبر و استقامت را روایت می کنند
  • به روزرسانی مایکروسافت اج به همراه قابلیت ترجمه فوری برای iOS
  • ۷۰۰ نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی برگزار می‌شود/ اعتراض ناشران به ضعف تدبیر در وضعیت نابسامان کاغذ
  • دچار بدترین نوع سیاست‌زدگی هستیم
  • فشار همه جانبه به فردوسی پور برای قبول پست مدیریتی در صداوسیما و کنار رفتن از جلوی دوربین / از پایان نامه دکتری عادل تا شاکیانی که ناگهان دوباره پیدا شدند! / تصمیم حذف کجا گرفته شده؟ / تشکیک جدی در نفوذ حرف رییس رسانه ملی در صداوسیما
  • 5 ابزار مفید برای ترجمه محتوای سایت
  • کتاب طنز«حکایت‌هایی برای زمانه ما»چاپ شد/ترجمه دو کتاب در یک کتاب
  • فوتبال جهان| طعنه ژوزه مورینیو به کلوپ و پوچتینو: وقتی جام نمی‌برید، فلسفه به چه درد می‌خورد؟
  • «در باب تاریخ الحاد» با مقدمه مصطفی ملکیان منتشر شد
  • کنفرانس فلسفه صوری برگزار می شود
  • آپدیت نرم‌افزاری فورد فیستا، قدرت آن را به ۲۲۲ اسب‌بخار می‌رساند
  • دانلود Infinite Painter FULL v6.3.12 - نرم افزار نقاشی برای اندروید