Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، لطف‌اله میثمی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد با موضوع بررسی تاریخی ملی شدن صنعت نفت در ایران گفت: شفافیت در رفتارهای مالی دکتر مصدق بسیار مهم بود به طوری که وقتی در سفرهای خارجی اعضای کابینه درخواست ارز می‌کردند ایشان با آن مخالفت می‌کردند حتی هدیه‌هایی که ایشان به آمریکایی‌ها می‌دادند از پول خود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شفافیت به گونه‌ای است که در این هفت دهه هیچ نهادی نتوانسته اعضای کابینه ایشان را به فساد متهم کند.

وی ادامه داد: با وجود شدیدترین تحریم‌ها در دولت مرحوم دکتر مصدق، اقتصاد متوازن بود و صادرات بر واردات فزونی داشت، تولید اشتغال‌محور ادامه داشت، کارخانه‌ها سه شیفت کار می‌کردند و فعالیت‌های روستایی نیز ادامه داشت.

میثمی یادآور شد: بنده روزی از آقای بازرگان پرسیدم که شما با سبقه مذهبی که دارید چطور از رهبری دکتر مصدق حمایت می‌کنید و ایشان پاسخ دادند من در کشورهایی که بودم از طریق مالیات اداره می‌شدم، بنده در زمان مصدق دیدم که بازاریان برای پرداخت مالیات صف کشیدند که نشان دهنده اعتماد بین مردم و دولت است. این همبستگی باعث شد تا برابر آن تحریم‌های بی‌سابقه ایستادگی شود.

وی در مورد علل کودتا بر علیه دولت ملی گفت: در این مورد نظرهای مختلفی بیان شده است عده‌ای باور دارند حمایت دکتر مصدق از سوسیالیست‌ها باعث کودتا شد. عده‌ای دیگر دعوای شمال و جنوب و نقش شرکت‌های فراملی نفت و به خطر افتادن منافع آمریکا را دلیل آن می‌دانند حتی آقای نیکسون در کتاب جنگ حقیقی نوشته است اگر حملات علیه آمریکا همانند یک درخت باشد ریشه آن دکتر مصدق با ملی کردن نفت بود.

وی ادامه داد: باور دیگر این است که ابرقدرت‌ها و شرکت‌های فراملی نفتی به این نتیجه رسیدند که مصدق با اقتصاد بدون نفت توانسته ارکان ملی را حفظ کند در حالی که نه ارتش، نه دربار و نه تجار بزرگ را پشتیبان خود داشت از همین روی ترسیدند که این شیوه اداره الگویی برای دیگر کشورهای جهان سومی باشد.

میثمی تصریح کرد: دکتر مصدق توانسته بود کشور را در اوج آزادی مطبوعات و عدالت و استقلال نگه دارد  در این دوران هیچ شورشی از سوی اقوام مشاهده نشد. حتی توده‌های اقوام مانند قشقایی‌ها کاملا همراه دکتر مصدق بودند. بنده کتابی که با عنوان اعترافات یک قاتل اقتصادی ترجمه کرده‌ام نویسنده آورده بود که باید این الگو از میان برداشته شود اما چون استالین در شوروی توانسته بود به بمب اتمی دست یابد آمریکا ترسید که جنگ علیه ایران واکنش شوروی را در پی داشته باشد بنابراین جنگ را در قالب کودتا اجرا کرد در واقع کودتای 28 مرداد جنگ در قالب کودتا بود.

این کارشناس اقتصاد نفت با بیان اینکه بیشتر مشکلات اقتصاد ما ناشی از نفت است گفت:‌ بنده در مقالاتی که با امام خمینی داشتم(ره) پیشنهاد دادم در قبال صادرات نفت طلا یا کارخانه دریافت کنیم چون این دلارهای نفتی تورم به همراه خواهد داشت و اگر این پیشنهاد در آن زمان اجرا می‌شد از سویی شاهد این اتفاقات نبودیم و از سوی دیگر سرمایه کشور چندین برابر شده بود باید توجه داشت که هزینه‌هایی که صرف نفت می‌شود بیشتر از درآمد آن است اگر ما نفت را از تنگه هرمز صادر کنیم هزینه ‌های امنیتی آن بسیار بالا است اگر ما یک مثلثی در نظر بگیریم که اضلاع آن نفت، جنگ و اسلحه است در واقع ما در  110 سال اخیر در زندان این مثلث بوده‌ایم.

وی یادآور شد: در زمان جنگ برخی از مسئولان می‌گفتند که تنگه هرمز را ببندیم، بنده به سراغ آقای رجایی رفتم و گفتم اگر این اقدام صورت بگیرد طرف‌های تجاری ما وارد جنگ خواهند شد و خلیج فارس عملا میلیتاریزه می‌شود. بنابراین چرا ما باید اقتصاد را به نفت و نفت را به جنگ گره بزنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات نفت نفت واردات طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۸۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در بانک دی بدون صف انتظار وام ازدواج دریافت کنید

بر اساس آماری که بانک مرکزی اعلام کرده است، بانک دی در پایان سال ۱۴۰۲، پس از بانک مشترک ایران و ونزوئلا، کمترین میزان متقاضی در صف دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج را داشته است. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی بانک دی، این بانک در سال گذشته بیش از سهمیه اعلامی از سوی بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج عمل کرده است.

بر این اساس، بانک دی در سال گذشته 5 هزار و 537 میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج به 2 هزار و 512 متقاضی پرداخت کرده است.

بر اساس این گزارش با پایان سال 1402 تنها 11 نفر در صف دریافت وام قرض الحسنه ازدواج بانک دی قرار داشته‌اند که این تعداد نیز به دلیل عدم مراجعه فرد برای دریافت وام ازدواج و یا نقص در پرونده به وجود آمده است.

گفتنی است در سال گذشته تمامی شعب این بانک مکلف شدند با رعایت ضوابط و مقررات مرسوم، نسبت به تعیین تکلیف پرونده متقاضیان در صف تسهیلات تکلیفی از جمله وام قرض‌الحسنه ازدواج اقدام کرده و با تسریع در پرداخت وام، صف انتظار را به صفر برسانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در بانک دی بدون صف انتظار وام ازدواج دریافت کنید
  • تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟
  • صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود
  • تشریح دستاوردها و اهداف بانک صادرات ایران در حضور وزیر اقتصاد
  • تشریح دستاوردهای بانک صادرات در حضور وزیر اقتصاد
  • این رژیم‌ها که می‌تواند چاق‌ترتان کند
  • مقایسه ابرقدرت‌های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر
  • مقایسه ابرقدرت های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر (+ اینفوگرافی)
  • نشست نماینده ولی فقیه در استان با اعضای شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان هرمزگان