Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@12:50:36 GMT

تغییر ساختار قدرت در خانواده ایرانی و چند نکته

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۰۸۶۷

تغییر ساختار قدرت در خانواده ایرانی و چند نکته

شکوفه اویار حسینی  با اشاره به پژوهشی که دانشگاه شهید بهشتی در این باره انجام داده است، می‌گوید: براساس مطالعاتی که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بر روی سه نسل انجام داده‌اند، متوجه می‌شویم که طی سال‌های گذشته در زندگی ایرانیان تغییراتی رخ داده است؛ در دوران زندگی پدربزرگان و مادربزرگان، قدرت زندگی و مولفه‌های اجتماعی مانند تحصیلات و سرمایه در دست مردان بود و زنان نسبت به همسران‌شان احساس ترس توام با احترام داشتند و قدرت جنسی تنها قدرت زنان بود که گاها برخی از آن به عنوان ابزار قدرت استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد: در نسل بعدی، مادربزرگان دخترانی تربیت کردند که همان مادران نسل امروز هستند؛ آنها با مشاهده مادرانشان به این تفکر میرسند که چرا زن نباید تحصیلات، شغل و جایگاه اجتماعی داشته باشد؟ چرا باید بسوزد و بسازد؟ با این تفکر زندگی مشترکشان را پیش میبرند، اما در عملکرد شبیه مادربزرگان رفتار می‌کنند، در واقع نسل دوم زنان ایران تفکرشان تغییر کرد اما رفتار و نقش های زنانه شان شبیه نسل گذشته بود.

اویار حسینی با اشاره به بروز نوعی تغییرات فکری در نسل امروزی می‌افزاید: پژوهشگران این تحقیقات درحالی به بروز تغییرات در نسل امروزی دست یافتند که متوجه شدند، نسل امروز دخترانی هستند که با تفکرات و رفتارهای تغییر کرده، صندلیهای دانشگاه گرفته و به همان نسبت به شغل‌های اجتماعی ورود کردند و به همین شیوه مولفه‌های قدرت را از آن خود کردند؛ یعنی دختران امروزی به گونه‌ای پرورش یافته‌اند که فکر و اندیشه آنها به طور کلی با نسل مادربزرگانشان متفاوت است.

این کارشناس مشاور خانواده در ادامه با اشاره به علت تغییر نقش مردان در زندگی زناشویی می‌گوید: باتوجه به اینکه زنان طی این سالها با رشد اجتماعی و تحصیلی توانستند در جایگاه خوبی قرار گیرند، اما در مقابل پدربزرگان، پدران و پسران تغییری نکردند، آنها ‌معتقد بودند همسرانشان توانمند هستند، پس به آنها قدرت و آزادی عملکرد را واگذار کردند.

بنابر اظهارات اویار حسینی، طی سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در ساختار قدرت در خانواده ایرانی هستیم؛ اگرچه زنان امروز به حمایت‌های عاطفی از سوی همسرانشان نیاز دارند، اما آنها نمی‌خواهند احساس آزادی و عملکرد مستقلانه‌شان را نیز از دست بدهند. همین دو راهی باعث نوعی تناقض در دختران امروزی شده، به گونه ای که انگار میان دو قایق زندگی سنتی و غیرسنتی گیر افتاده‌اند؛ قایقی که هرکدام مسیر متفاوتی طی می‌کند.

به گفته وی در سال‌های آینده دو گروه دختر به مشاوران مراجعه خواهند کرد؛ دسته اول دختران شاغل و تحصیل کرده 30 تا 40 ساله‌ای که علی رغم داشتن شرایط اجتماعی خوب به دلیل ارضا نشدن نیازهای عاطفیشان از تجردشان ناراضی هستند و دسته دوم زنان متاهل 30 تا 40 ساله‌ای که در دهه اول زندگی مشترک‌شان به دلیل اینکه خودشان از همسرشان قوی‌ترند و مؤثر تر در اجتماع عمل می‌کنند از تأهلشان ناراضی اند؛ این نارضایتی‌ها در دو گروه زنان متأهل و مجرد در این گروه سنی، نوعی پدیده اجتماعی است.

این کارشناس مشاور خانواده تاکید کرد: برای جلوگیری از بحران تغییر نقش‌های جنسیتی در زندگی باید به دختران بیاموزیم که در زندگی زناشویی برخی قدرت‌ها را به مردان واگذار کنند و مردان نیز بتوانند حلقه مسئولیت پذیری را آموزش ببیند. این روند آموزشی باعث شکل‌گیری نسلی خواهد شد که زوجین توام با رشد اجتماعی و آزادی، بتوانند با یکدیگر مذاکره و سازش کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خانواده ایرانی زندگی ایرانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام های تسلیت در پی درگذشت زهرا شجاعی

به گزارش جماران؛ متن پیام های تسلیت در پی درگذشت زهرا شجاعی در پی می آید:

 

سید حسن خمینی: خانم زهرا شجاعی از زمره بانوان پیش‌گام و تأثیرگذار بود

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت خواهر گرانقدر و فرهیخته سرکار خانم زهرا شجاعی رحمت الله علیها را خدمت خانواده محترم ایشان و همه آشنایان و همکارانشان تسلیت عرض می نمایم.

آن مرحومه در طول عمر خود علاوه بر تلاش علمی در عرصه های اجتماعی از زمره بانوان پیش گام و تأثیر گذار بود. 

خدای متعال ایشان را با اولیاء خود محشور دارد و به  بازماندگانشان صبر و اجر مرحمت فرماید. 

سید حسن خمینی

***

 

سیدمحمد خاتمی: چیزی جز فضیلت‌خواهی، خیراندیشی و نمایاندن چهره رحمانی دینِ خدا و دفاع از حق و حقیقت به‌خصوص حقوق زنان و اصلاح‌جویی از زهرا شجاعی ندیدم و نشنیدم

بسم الله الرحمن الرحیم

بانوی با‌فضیلت و با‌ایمان و خیراندیش سرکار خانم زهرا شجاعی رحمة ‌الله‌علیها دیده از دنیا فروبست و بدیدار معبود شتافت و همه ما را سوگوار کرد.

در مدت زمان بیش از سی سال آشنایی،هم‌فکری و همکاری با این بزرگوار چیزی جز فضیلت‌خواهی،خیراندیشی و نمایاندن چهره رحمانیِ دینِ خدا و دفاع از حق و حقیقت به‌خصوص حقوق زنان و اصلاح‌جویی از ایشان ندیدم و نشنیدم. 

از خداوند منان مسألت می‌کنم که به پاداش پاکی و نیکویی این بنده خوبِ خود، او را غرقه در بحبوحه رحمت و کرم خویش فرماید و بیامرزد و بر علو درجاتش بیافزاید.

این مصیبت را به همه اصحاب فضل و فضیلت و خاندان شریف شجاعی و همه بستگان محترم به ویژه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر توانا و دختران خوب ایشان تسلیت می‌گویم و علودرجات این فقیده سعیده و سلامتی و صبر و اجرِ بازماندگانِ معزز را از خداوند منان خواستارم.

یادش گرامی‌ باد! 

سیّدمحمّد خاتمی، ۱۴۰۳/۱/۸

****

اسحاق جهانگیری: او زنی مؤمن و آزاده، اندیشمند، مدیر و مردمی بود

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت تأسف‌بار خانم دکتر زهرا شجاعی ضایعه سنگین برای جامعه زنان فرهیخته و فعال کشور و جامعه کنشگر و حقیقت‌طلب ایران است.

او زنی مؤمن و آزاده، اندیشمند، مدیر و مردمی بود که در هر مداری از زندگانی پر بار خویش جز نام نیک و اثر ماندگار چیزی به یادگار نگذاشت. من که افتخاری همکاری با آن بانوی وارسته و صبور و توانا را داشتم وظیفه می‌دانم از میراث اخلاقی، فکری، سیاسی و تجربی او بعنوان بخشی از ظرفیت و سرمایه زن مسلمان یاد کنم.

این واقعه تلخ را به همسر بزرگوار و دختران سوگوار و خانواده عزادار و دوستان و شاگردان ایشان و جامعه مدنی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال علو درجات برای آن مرحومه و صبر و سلامتی برای همه بازماندگان خواهانم.

***

تسلیت محسنی اژه ای در پی درگذشت زهرا شجاعی

رئیس قوه قضاییه، درگذشت معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اسبق را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی پیامی درگذشت زهرا شجاعی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور اسبق را تسلیت گفت.

**

محمدرضا عارف: خانم زهرا شجاعی هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت 

انالله و اناالیه راجعون 

بانوی فرهیخته  و باتقوا  سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی بعد از مدتها مبارزه با بیماری دیده از جهان فرو بست و به دیدار  معبود شتافت .

درگذشت ایشان باعث تاسف و تالم شدید اینجانب شد.

خانم شجاعی به واقع هم شجاع زیست و هم زیست مومنانه داشت ‌.هم اخلاق مدار بود  و هم پایبند به گفتمان اصلاحات. 

در دورانی که با آن بانوی اندیشمند افتخار همکاری در دولت اصلاحات داشتم پیگیری مجدانه ایشان برای احقاق حقوق زنان بسیار چشم گیر بود و با همین رویکرد مبادرت به تاسیس مجمع زنان اصلاح طلب با دیگر بانوان دغدغه مند کردند. 

مطمئنا خلأ وجودی ایشان برای همه بویژه جامعه زنان ایران خسران در پی دارد. 

ضمن تسلیت درگذشت سرکار خانم دکتر زهرا شجاعی به خانواده محترم شجاعی  بویژه همسر وفادار ایشان ، اعضای محترم مجمع زنان اصلاح طلب و همه بستگان معزز برای آن بانوی والامنش از درگاه خداوند متعال آمرزش و حشر با اولیا‌الله و برای بازماندگان گرامی شکیبایی و پاداش نیکو مسالت دارم .

***

محمدعلی ابطحی: خانم زهرا شجاعی از عمق وجود روشن اندیش بود/ خیلی از فعالان سیاسی حوزه زنان قدرش را می دانستند و خیلی نه

 به گزارش جماران؛ محمدعلی ابطحی، رییس دفتر رییس جمهور در دولت اصلاحات در پیامی به مناسبت درگذشت زهرا شجاعی نوشت:

او از اولین کسانی بود که از بیست سال پیش آهسته وپیوسته و به صورت عمیق و زیربنایی فقط به زنان و ایفای حقوقشان می اندیشید.

طرح های بزرگی ارایه کرد. برای الحاق ایران به کنوانسیون زنان در بیست سال پیش در دولت اقای خاتمی و مجلس ششم لایحه تهیه کرد. جواب همه اشکالات را می داد.اما در نهایت شورای نگهبان آن را رد کرد.

از عمق وجود روشن اندیش بود. محور طبیعی و مقبول زنان نامدار اصلاح طلب بود.

روزی آقای خاتمی در ماه های اول ریاست جمهوری صدایم زد و گفت این متن حکم خانم زهرا شجاعی. مشاور رییس جمهور در امور زنان. آماده اش کنید. آن روز هم اولین جمله رییس جمهور خاتمی این بود که می تواند با همه نحله های فکری زنان کار کند و بدون حاشیه به زنان و حقوقشان فکر کند.

روحش شاد. به همسر دانشمندش جناب آقای توانا و به دو دخترش و به خانواده بزرگ زنان اصلاح جو تسلیت میگویم.

***

 بیت آیت‌الله العظمی صانعی درگذشت زهرا شجاعی را تسلیت گفت/ آن فقیده سعیده به جدّ معتقد به اصلاح قوانین در مسیر احقاق حقوق بانوان بود

به گزارش جماران؛ متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی 

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» 

درگذشت فاضله متدینه عالمه، مرحومه  مغفوره، خانم زهرا شجاعی (غفر الله لها) موجب تأسف و تأثر گردید. آن فقیده سعیده به جدّ معتقد به اصلاح قوانین در مسیر احقاق حقوق بانوان باتوجه به راه کارهای درون فقهی در تغییر قوانین حوزه زنان بود. توجه به هنجارهای اجتماعی و انتظارات جامعه زنان در تغییر برخی قوانین و توجه به ظرفیت های منابع قانون گذاری چهره ای معتدل و تأثیرگذار در مبناسازی اصلاح قوانین از ایشان به یادگار گذاشت. امید آنکه تلاش های آن مرحومه در راه اعتلای احکام نورانی اسلام،  فقه اهل بیت عصت و طهارت (علیهم السلام) ذخیره ای از غفران و رحمت در پیشگاه ذات احدیت باشد. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده معزی بالخصوص همسر دانشمند و داغدارش جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا توانا و فرزندان سوگوارش و جامعه زنان، برای آن مرحومه غفران و رحمت الهی و حشر با هم نامشان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم .  

آن فقیده سعیده عاقلانه و عالمانه زیست و سربلند در جوار رحمت حق آرام گرفت. 

قم المقدسه- فخرالدین صانعی  

 بیت مرحوم آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) 

08/01/1403- ١٦ رمضان ١٤٤٥

****

الیاس حضرتی: 

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر درگذشت سر کار خانم زهرا شجاعی (رحمت‌الله علیها)، بانویی که در جهت ارتقاء جایگاه زنان، پیشگام و جزو اولین‌ها بود، باعث تاثر و تالم فراوان شد. 

زهرا شجاعی بانویی اندیشمند و معلمی تلاش‌گر بود که در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در شمارِ تاثیرگذاران بود. 

ضمن عرض تسلیت این مصیبت و طلب صبر و شکیبایی برای بازماندگان، برای روح آن مرحومه غفران و رحمت خداوند متعال را خواستارم. 

الیاس حضرتی 

دبیر کل حزب اعتماد ملی

***

احمد مازنی: نام خانم شجاعی ماندگار خواهد بود

انا لله و انا الیه راجعون 

خبر درگذشت بانوی با ایمان، شجاع، فرهیخته و اصلاح جو سرکار خانم زهرا شجاعی بسیار تلخ است.

نام او در ردیف اولین های دوران انقلاب اسلامی در حوزه ارتقاء جایگاه زنان و دختران ایران اسلامی در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد بود.

بر همه آنان که این بانوی بزرگ را می شناسند فرض است که تصویر واقعی او در نقش های متفاوت را به احسن وجه معرفی کنند. بانویی اندیشمند، سیاستمدار، پرتلاش و در عین حال مادر و همسری وفادار و صبور و به تعبیر خودش از دولت زنان جمهوری اسلامی ایران بود.

این مصیبت را به مردم شریف، به ویژه به زنان و دختران ایران و به خانواده محترم آن مرحومه بالاخص همسر اندیشمندش حجت الاسلام و المسلمین دکتر توانا تسلیت می گویم. برای آن بانوی مؤمنه حشر با اولیاءالله و برای دوستان، یاران و بازماندگانش صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال مسألت دارم‌.

احمد مازنی 

۸ فروردین ۱۴۰۳

 

تکمیل می شود...

دیگر خبرها

  • سوال روز هفدهم پویش «زندگی با آیه‌ها»
  • تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت زهرا شجاعی
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • نکته های تازه در مسألۀ کاظم صدیقی در 14 بند! یک حقوقدان: سکوت یعنی آنها قدرت خودشان را دارند!
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • زهرا شجاعی درگذشت
  • نکته های تازه در مسألۀ کاظم صدیقی/ سکوت یعنی آنها قدرت خودشان را دارند!
  • ترفندهای زنان برزیلی در متوقف کردن پیری
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»