Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اخبار امور اقتصادی و دارایی ایران (شادا) یادداشت تفاهم مربوط به نتایج سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی و 'شاهین مصطفی اف' وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تفاهمنامه تاسیس کارخانه ساخت قطعات برای خودرو‌ها در کوی صنعتی 'نفتچالا' در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو از سوی شرکت خصوصی 'اتحاد' ایران و شرکت 'آذرماش' جمهوری آذربایجان و نیز ساخت کارخانه تولید اتوبوس در کوی صنعتی 'حاجی قابول' در ۱۲۰ کیلومتری جنوب باکو توسط شرکت 'آذرماش' و شرکت خصوصی 'قارتال' ایران به امضا رسید.

دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان طی سخنانی در مراسم امضای این اسناد گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر با پیشنیه تاریخی بسیار طولانی هستند و امروز این پیشینه تاریخی باید به یک روابط اقتصادی عمیق‌تر با در نظر گرفتن آینده تعاملات دو کشور تبدیل شود.

وی اسناد امضا شده در این اجلاس را نشان تقویت روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اقدامی مناسب و امضای این اسناد یک برند مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان در سطح دنیا عرضه کنیم.

وزیر اقتصاد کشورمان افزود: تهران و باکو به عنوان دو کشور همسایه با توسعه روابط راهبردی و رسیدن به اهداف بلند می‌توانند مجرا و مسیری مناسب برای توسعه کشور‌های همسایه باشند.

دژپسند تاکید کرد؛ با امضای اسناد همکاری در این نشست توانستیم روابط را از حوزه زیرساختی به حوزه‌های تجاری، بانکی، بیمه‌ای و علمی گسترش دهیم.

وی همچنین سرمایه گذاران ایرانی و آذربایجانی را به افزایش متقابل سرمایه گذاری در شرایط مناسب فراهم شده در دو کشور دعوت کرد و افزود: ما هیچ مانع، کوتاهی و سستی در زمینه تقویت روابط و اجرای توافقات حاصله نداریم.

بیشتر بخوانید: توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و ریلی تهران - باکو

بر پایه این گزارش، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی نتایج و توافقات حاصله در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را برای آینده تعاملات اقتصادی میان جمهوری آذربایجان و ایران بسیار مهم خواند.

وی افزود: یادداشت تفاهم امضا شده در پایان این نشست همه توافقات حاصله برای فعالیت‌های اقتصادی مشترک دو کشور در یک سال آینده را دربر می‌گیرد و اطمینان دارم با مساعی مشترک، گام‌های لازم در زمینه اجرای توافقات حاصله برداشته شود.

شایان ذکر است که، سیزدهمین نشست دو روزه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۳ و ۲۴ اسفند ماه جاری در باکو برگزار شد.

در این نشست راهکار‌های گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسایل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب هشت کمیته تخصصی بررسی شد.

وزیر اقتصاد کشورمان با رییس جمهور آذربایجان دیدار کرد

بر اساس این گزارش فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه سفر دوروزه خود به باکو ظهر امروز، جمعه، با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار موضوعات مورد مذاکره در سیزدهمین نشست کمیسیون مششترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و نیز اهمیت اسناد مورد نظر برای امضا در این نشست جهت توسعه روابط اقتصادی فیمابین بررسی شد.

در این دیدار همچنین عزم دو کشور همسایه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط دوجانبه مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست راهکار‌های گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسایل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری بحث و بررسی شد.

گفتنی است دیدار با نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رییس بانک ملی، رییس راه آهن، رییس گمرک، حضور در همایش اقتصادی مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو دیگر برنامه‌های سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.

دیدار با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رییس بانک مرکزی، رییس راه آهن، رییس گمرک، حضور در همایش اقتصادی مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو از جمله برنامه سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت اقتصاد همکاری اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۱۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

به گزارش خبرگزاری مهر، دنیس آفاناسیف در جلسه وبیناری با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان و فعالان اقتصادی استان اظهار کرد: سال گذشته در خصوصی برگزاری ملاقات ۲ طرف مسئولان آستارا خان روسیه و گیلان برای توسعه مراودات اعلام آمادگی کردیم ضمن اینکه در ملاقات انجام شده توافقاتی صورت گرفت تا اجرایی شود.

وی با بیان اینکه باید چند ماه قبل این جلسه وبیناری برگزار می‌شد، اضافه کرد: اگر چه در ماه دسامبر سال گذشته این موضوع را در جلسات ۲ طرفه مطرح کردیم اما یک سری مشکلات، منجر به تعویق این نشست و پیگیری‌های بعدی شد.

رئیس دولت آستاراخان روسیه با اشاره به حمایت استانداران گیلان و آستاراخان از توسعه روابط ۲ جانبه بیان کرد: در این وبینار از همه وزرای دولت آستاراخان دعوت شده تا موضوعات مطرح شده و توافق‌های اولیه را در این جلسه مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار کرد: از همکاران در این وبینار درخواست می‌شود تا چشم‌اندازهای همکاری بین استان گیلان و آستاراخان روسیه را مطرح کنند ضمن اینکه موضوعات و محورهای مربوط به افزایش این همکاری‌ها نیز ارائه شود.

لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است

«مهدی آکوچکیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان روسیه نیز در این جلسه با بیان اینکه باید تا به امروز سه یا چهار نشست وبیناری برگزار می‌کردیم، گفت: برای برگزاری این جلسات همواره اعلام آمادگی کرده‌ام.

آکوچکیان اظهار کرد: لوتوس آستاراخان روسیه منطقه بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری واحدها و شرکت‌های مختلف اقتصادی گیلان است و باید از این منطقه و امتیازات آن بهره‌مند شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی بیان کرد: در عین حال شرکت‌های بزرگ آستاراخان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی در آن سرمایه‌گذاری کنند ضمن اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها باید به توسعه مناسبات راهبردی ۲ کشور کمک کند.

آکوچکیان با اشاره به تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان و با بیان اینکه این سرا تاکنون به اهداف خود دست نیافته است، اضافه کرد: از استاندار گیلان خواست که این موضوعات را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی بیان کرد: دیدارهای مختلفی از این سرای تجاری توسط مقامات اتاق بازرگانی گیلان و ایران انجام شده اما تاکنون در عمل شاهد تغییر وضعیت نبوده‌ایم و این موضوع برای ما جالب نیست.

آکوچکیان با بیان اینکه برنامه برقراری خط هوایی مستقیم بین آستاراخان و یکی از شهرهای ایران به ویژه شمال یکی از اهداف سرکنسولگری ایران در روسیه بوده و هست، اضافه کرد: برای ایجاد این خط هوایی از هر ۲ طرف حمایت می‌شود و آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را داریم.

تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف

«حسین محمدیان» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این وبینار در سخنانی گفت: قرار بود جلسات نزدیک به هم بین دست اندرکاران دو استان برگزار شود اما به دلیل تعطیلات ۲ طرف به تعویق افتاد.

حسین محمدیان با اشاره به سفر سال گذشته هیأت اقتصادی گیلانی به آستاراخان روسیه ابراز امیدواری کرد تا این جلسات وبیناری به صورت ماهانه و منظم برگزار شود تا موضوعات مورد بحث در این سفر در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه با تشریح ظرفیت‌های استان گیلان در بخش‌های مختلف اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان در حوزه‌های مختلف اعم از ریلی ایجاد شده که در ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری ۲ جانبه مؤثر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری طی ماه آینده در تهران گفت: دعوتنامه‌ها از وزارت امور خارجه ایران به همه سفارتخانه‌ها ارسال شده از این‌رو از مسئولان دولت آستاراخان روسیه برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌شود.

کد خبر 6081231

دیگر خبرها

  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • تقویت روابط خارجی هدف مدیران اقتصادی قزوین است
  • فرانسه سفیر خود را از باکو فراخواند
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر