Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@15:39:57 GMT

آخرین خبرها از ادغام بانک های نظامی/مقدمات آماده شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۳۷۲۲

آخرین خبرها از ادغام بانک های نظامی/مقدمات آماده شد

ادغام ۵ بانک نظامی از اسفند ماه سال جاری با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی به صورت رسمی آغاز شد و حالا در راستای تحقق دومین ادغام بازرگ بانکی کشور مقدمات این کار از سوی بانک سپه به عنوان بانک تجمیع کننده ۴ بانک دیگر مهیا شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «حسن روحانی»، رییس جمهوری هفتم اسفند ماه سال گذشته از برنامه ادغام بانک های نظامی و تشکیل یک بانک واحد خبر داده و گفته بود: «به زودی چند بانک مربوط به نیروهای مسلح در هم ادغام شده و یک بانک واحد تشکیل می شود و به روند اصلاحات بانکی کمک بسیاری می کند که امیدواریم این کار تا پایان سال جاری انجام شود؛ مصوبات آن انجام گرفته و اکنون در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است که دوستان ما باید با بانک ها بنشینند و آنرا نهایی، اجرایی و عملیاتی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

به دنبال آن و با گذشت یک سال از این صحبت های رییس جمهوری اسفندماه اطلاعیه بانک مرکزی در مورد ادغام بانک‌های وابسته به نيروهای مسلح در بانک سپه منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: « بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی(سران سه قوه) در ارتباط با ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح  در بانک سپه، بانک مرکزی اعلام کرده که «این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذینفعان مد‌نظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

 

 با هدف متمرکز  کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان،  مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می شوند. در این راستا و به منظور اطلاع‌رسانی شفاف به آحاد جامعه، بالاخص ذینفعان اصلی (سپرده‌گذاران، سهامداران و کارکنان)، موارد زیر را به استحضار مردم می‌رساند: 

 

1.ارایه خدمات بانکی به تمامی مشتریان محترم اعم از سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان توسط بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده، با مدیریت و راهبری بانک سپه طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری، تسهیلاتی و سایر قراردادهای منعقده قبلی دریافت  کنند.

 

2.به منظور حفظ و ایفای حقوق تمامی سهامداران بانک‌ها و مؤسسه اعتباری تحت ادغام و با عنایت به بررسی‌های کارشناسی همه جانبه و هماهنگی انجام گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، چارچوب مدونی برای این مهم تنظیم شده و طبق برنامه، هر یک از بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهامداران مرتبط با خود اقدام می کنند و به تمامی سهامداران اطمینان داده می‌شود کلیه حقوق آن‌ها کارسازی و ایفا خواهد شد.

 

3.کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و مؤسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار می‌باشد.

 

4. بی‌تردید در کنار لطف و مرحمت الهی، اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحب‌نظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی جهت دستیابی به اهداف مدنظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسئولان و عوامل این مأموریت عظیم هستند.

 

این فرآیند به عنوان گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی محسوب  گردیده و همراهی در اجرای موفق آن برای ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه مورد انتظار می‌باشد. بنابراین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از هموطنان گرامی تقاضا دارد اخبار و اطلاعات مربوط به این طرح ملی را صرفاً از طریق اطلاعیه‌های رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک سپه پیگیری کنند.»

در همین رابطه «عبدالناصر همتی» نیز یازدهم اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ادغام پنج بانک و موسسه وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه تحولی مهم در نظام بانکی است، گفته بود: «این بانک ها در مجموع 24 میلیون سپرده گذار و 215 هزار میلیارد تومان سپرده گذاری دارند. در این پنج و موسسه اعتباری 130 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مردم واگذار شده و یک میلیون و 130 هزار نفر سهامدار جز آن هستند.»

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این پنج بانک تا چهار ماه آینده مجامع فوق العاده شان را برگزار می کنند و پس از آن به صورت رسمی در بانک سپه ادغام می شوند، افزود: «تمام دارایی ها این بانک ها تا چهار ماه آینده کارشناسی می شود و پنج ماه دیگر آنها دیگر وجود خارجی ندارند.»

 

وی با اشاره به اینکه این پنج بانک درمجموع حدود 2500 شعبه در سراسر کشور دارند، افزود: «بانک سپه هم دارای هزار و 600 شعبه در کشور است که پیش بینی های لازم برای ساماندهی آنها در بلند مدت شده است. سهامداران جزء این بانک ها می توانند تا یک ماه دیگر سهامشان را بفروشند یا صبر کنند تا قیمت جدید هر سهم آنها تا پنج ماه دیگر مشخص شود.»

 

حالا در راستای این ادغام که دومین ادغام بزرگ بانکی در کشور محسوب می شود مدیرعامل بانک سپه گفته است: «این بانک در آستانه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح به لحاظ استحکام مالی و شاخص‌های عملکردی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.»

روابط عمومی بانک سپه در این باره به نقل از «محمدکاظم چقازردی» نوشته است: «وضعیت مناسب بانک سپه در شاخص‌های مهمی نظیر منابع و مصارف، نقدینگی، حضور فعال و مستمر در بازار بین‌بانکی و همچنین فعالیت‌های ارزی سبب شده تا این بانک در شرایط ایده آل و مناسب برای پذیرش بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح قرار گیرد. شرایط یادشده بانک سپه در کنار ظرفیت‌های موجود در بانک‌های ادغامی باعث شده تا این تصمیم ملی به بهترین شکل ممکن امکان اجرایی شدن پیدا کند.»


چقازردی حاکمیت انضباط مالی، حضور مدیران، کارشناسان و کارکنان مجرب، متعهد و پاکدست را از ویژگی‌ها مهم بانک سپه برشمرده و گفته است: «مجموعه توانمندی‌ها، این بانک را آماده پذیرش و اجرای طرح ملی ادغام چهار بانک و یک موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه کرده است. بانک سپه در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید، دارایی‌ها و سهام مازاد خود را در قالب شرکت سرمایه‌گذاری امید (یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ های کشور) واگذار می‌کند و این امر اجرای طرح ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را تسهیل می‌کند.»


رئیس هیات مدیره بانک سپه به اقدامات و عملکرد مطلوب و اثرگذار برخی از بانک‌های ادغام شونده در اقتصاد کشور اشاره و اضافه کرده است: «ظرفیت‌های مدیریتی، کارشناسی، سامانه‌ای، سیستمی و فناوری اطلاعات موجود در بانک‌های ادغام شونده در بانک سپه مورداستفاده قرار خواهد گرفت. در این ادغام بزرگ، سرمایه‌ها، ظرفیت‌ها و همچنین تجارب ارزشمند قدیمی‌ترین بانک کشور با ظرفیت‌های مدیریتی، نیروهایی جوان و به‌روز و کارآمد بانک‌های ادغام شونده باهم ترکیب می‌شوند.»


وی با تاکید بر ضرورت برنامه محوری، کارآمدی و همدلی در فرآیند ادغام ابراز امیدواری کرد با حمایت ارکان نظام به‌ویژه پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مشتریان، ادغام چهار بانک و یک موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه در زمان معین به نحو مطلوب انجام شود.


در ادامه این مسیر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی بر اساس مجوز شورای عالی بورس را اعلام کرد. ایبنا به نقل از «شاپور محمدی» در این باره نوشته است: «انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند با مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال خارج از ساعت دریافت شده است. این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و تصمیم گیری به نفع سهامداران است. هر شخصی که تمایل داشته باشد سهم خود را می‌تواند به نهادهای دارای مجوز منتقل کند.»

 

رئیس سازمان بورس با بیان این که فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی کردیم، اضافه کرده است: «این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آن‌ها ارائه می‌شود. اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضائیه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند.»

 

این در حالی است که چندی پیش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نحوه ادغام بانک‌های بورسی را اعلام کرده و از پیگیری تخصیص منابع پولی از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار سرمایه  نیز خبر داده و درباره نحوه فرایند انتقال و ادغام سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری درج شده در تابلوی معاملات بورس و فرابورس در بانک سپه گفته بود: «در حال حاضر نماد معاملاتی بانک‌های مذکور متوقف هستند اما برای ادغام سهام این بانک‌ها در بانک سپه قدر مسلم مصوبه شورای عالی بورس برای انتقال سهام در خارج از ساعت معاملات را خواهیم گرفت.»

 

یادآور می شود: در نظام پولی کشور اکنون نیروی انتظامی، سپاه و ارتش به ترتیب بنیانگذاران و سهامداران اصلی بانک‌های قوامین، انصار و حکمت ایرانیان هستند و مؤسسه اعتباری کوثر به وزارت دفاع و نیروهای مسلح تعلق دارد. اغلب این بانک‌ها تا پیش از اخذ مجوز از بانک مرکزی در قالب صندوق‌های قرض‌الحسنه فعال بودند و در فرآیند ساماندهی نظام پولی کشور در اواخر دهه هشتاد، مجوز تأسیس بانک یا مؤسسه اعتباری را دریافت کردند. اگر به این فهرست مؤسسه ثامن متعلق به بنیاد تعاون سپاه و مهراقتصاد وابسته به بسیج را اضافه کنیم فهرست مؤسسه‌های مالی وابسته به نهادهای نظامی و انتظامی بیشتر می شود به‌همین سبب تصمیم نظام، ادغام و تجمیع این مؤسسه‌هاست./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل خطبه نماز جمعه اصفهان کانون های مساجد ادغام بانکی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوند

میانگین تعداد مردان فراری از اوکراین، عدم توانایی غرب برای مقابله با توان نظامی روسیه، خرسندی دبیرکل ناتو از کمک به موقع آمریکا به کی‌یف،  اعتقاد بشار اسد به پیروزی روسیه در جنگ و وام ۲.۱ میلیاردی سئول برای کی‌یف، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پارلمان اعلای اوکراین در نظر دارد لایحه‌ای را در مورد "بهبود سیستم آموزش اولیه نظامی" بررسی کند که شامل ارائه آموزش نظامی در مدارس، موسسات آموزش عالی و حرفه‌ای است.

به گزارش رسانه‌های اوکراینی با استناد به این سند، این لایحه با موضوعیت "لزوم دفاع همه جانیه از اوکراین" و اجرای فعالیت‌هایی با هدف آموزش نظامی - میهنی اجرا می‌شود. که هدف از آن ایجاد دانش عمومی اولیه و افزایش سطح آگاهی دفاعی در میان شهروندان است. این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش اوکراین به همراه وزارت دفاع تهیه خواهد شد

علاوه بر این، همانطور که کمیته ورزش و جوانان پارلمان اوکراین گزارش داده، پیشنهاد شده است که به جای مفهوم «آموزش پیش از خدمت سربازی»، اصطلاح «آموزش اولیه سلاح‌های ترکیبی»  استفاده شود.

پیش از این، روزنامه پولیتیکو نوشت که اوکراین با یک بحران موجودی مواجه است و بدون بسیج کل جمعیت این کشور نمی‌تواند در مناقشه با روسیه پیروز شود. البته به این واقعیت نیز اشاره شده که قانون اخیراً تصویب شده اوکراین در مورد تشدید بسیج از حمایت مردمی برخوردار نیست.

در اواخر دسامبر سال گذشته، در پارلمان اوکراین بحث مربوط به اجرای آموزش نظامی عمومی اجباری برای تمامی شهروندان از سن 17 سالگی مطرح شد که این شامل دوره های خاصی در زمینه تیراندازی، تربیت بدنی مقاومتی و تئوری رزمی است. در آن زمان مشخص نشده بود که این آموزش نظامی اولیه دقیقاً در کجا  اجرا خواهد شد، ولی تاکید شده بود که در نتیجه آن همه شهروندان باید بدانند، اصول اولیه دفاع چیست، سنگر چگونه حفر می‌شود و با عملکرد انواع سلاح نیز آشنایی اولیه داشته باشند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و هشتاد و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سرویس مرزبانی اوکراین: هر روز حدود 10 نفر تلاش می‌کنند از کشور فرار کنند

آندری دمچینکو، سخنگوی سرویس مرزبانی دولتی اوکراین گزارش داده که هر روز حدود 10 مرد در سن خدمت اجباری نظامی تلاش می‌کنند تا به طور غیرقانونی خاک اوکراین را ترک کنند.

وی اعتراف کرد: «علاوه بر اینکه برخی مردان سعی می‌کنند مدارک جعلی به خروج از کشور ارائه دهند، تلاش هایی نیز برای عبور غیرقانونی از مرزهای از طریق پست های بازرسی صورت می گیرد. چنین مواردی هر روز در  خطوط مرزی ثبت می‌شود. برخی از مردان اوکراینی نیز به مرزبانان رشوه می‌دهند.»

به گفته او، بیشترین تعداد فراریان غیرقانونی از مرز اغلب در مناطق هم مرز با مولداوی و رومانی شناسایی می‌شوند.

پیش از این مشخص شده بود که یک حصار عمیق با سیم خاردار در مرز اوکراین و رومانی ظاهر شده است. برخی از مردان اوکراینی برای رسیدن به خاک رومانی حتی سعی در عبور از رودخانه پر عمیق تیسا کرده‌اند که بسیاری از آنها جان خود را از دست میدهند. 

انتقاد دفتر زلنسکی از سخنان ایلان ماسک درباره استراتژی خروج از درگیری اوکراین 

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، به اظهارات ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی، که از فقدان استراتژی واشنگتن برای خروج از درگیری در اوکراین شکایت کرده، واکنش نشان داد. 

پودولیاک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که "منطقی را در سخنان ماسک پیدا نکرده" و یادآور شد: زمانی که برخی افراد با نفوذ در ایالات متحده (منظورش ایلان ماسک است) مدام در مورد «عدم وجود استراتژی برای خروج از مناقشه روسیه و اوکراین» صحبت می‌کنند، باید یک بار دیگر از فقدان منطق ساده در دنیای مدرن شگفت زده شد. زیرا یک "استراتژی خروج" واقع بینانه و عینی به طرز آشکاری ساده است."

این مقام دفتر زلنسکی افزود: «ناتوانی برخی در درک حقایق ساده را می‌توان درک کند، بنابراین بار دیگر لازم به تکرار است که شرط کلیدی کی‌یف برای مذاکرات، خروج نیروهای روسیه به پشت مرزهای اوکراین در سال 1991 است.»

روز شنبه ایلان ماسک تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب بسته کمکی جدید به کی‌یف را ارزیابی کرده و گفت که این نشان دهنده فقدان استراتژی برای خروج از درگیری اوکراین است و تهدیدی برای یک جنگ ابدی است.

فاکس نیوز: غرب چیزی برای مقابله با توان نظامی روسیه در اوکراین ندارد

برایان دین رایت، افسر سابق سیا در تحلیلی برای فاکس نیوز، ابراز عقیده کرده است که مجتمع صنایع نظامی روسیه بسیار جلوتر از توانایی‌های کشورهای غربی حرکت کرده  و به همین دلیل است که ادامه عرضه تسلیحات نظامی آمریکایی به کی‌یف هم نمی تواند بر اوضاع در جبهه نبرد تأثیر زیادی بگذارد.

این کارشناس آمریکایی افزود: «در واقع هیچ سلاح جادویی وجود ندارد که مشکل کمبود نیروی نظامی در اوکراین را حل کند و این مشکل اصلی است. در عین حال، ماشین نظامی روسیه به تولید مقدار قابل توجه و تکان دهنده‌ای از تجهیزات نظامی ادامه می‌دهد.»

به عقیده او، نه غرب و نه خود اوکراین نمی‌توانند تمام تجهیزات و تسلیحات لازم برای رقابت با نیروهای مسلح روسیه  را فراهم کنند که مستقیماً نشان‌دهنده سازگاری موفق اقتصاد روسیه با تحریم‌ها است.  رایت یادآور شد: علاوه بر این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به‌خاطر خیال‌پردازی و همچنین سخنان بیش از حد تند خود، به‌طور فزاینده‌ای توسط همکاران غربی‌اش مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

او افزود: باید بر صلح تمرکز کند و نه بر 60 میلیارد دلار کمک نظامی دیگر که حتی ژنرال‌های اوکراینی می گویند آنها را نجات نخواهد داد.

استولتنبرگ: آمریکا در کمک به اوکراین هنوز دیر نکرده، اما تأخیر آن عواقبی دارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده و ائتلاف آتلانتیک شمالی برای کمک‌های وعده داده شده به اوکراین «باز هم به موقع عمل کرده‌اند»، اگرچه تأخیر بوجود آمده به عواقب خاصی منجر شده است.

او که شب گذشته با شبکه تلویزیونی آمریکایی ام.اس.ان.بی.سی صحبت کرد، گفت: «نه، ما هنوز دیر نکرده و به موقع عمر کردیم. البته تاخیر ایجاد شده منجر به عواقب خاصی شده است. در ماه‌های عدم تحرک، شاهد بودیم که روسیه مهمات بیشتری دارد، در حالی که اوکراینی‌ها با کمبود جدی گلوله‌های توپخانه‌ای و فقدان تجهیزات دفاع هوایی  مواجه بودند که منجر به آن شد که موشک ها و پهپادهای روسیه کمتر و کمتری سرنگون شدند.»

استولتنبرگ افزود: "اکنون کمک‌های نظامی در راه است و به زودی به دست نیروهای مسلح اوکراین خواهد رسید."

نماینده پارلمان آلمان: بسته کمکی جدید آمریکا برای اوکراین ممکن است آخرین باشد

رودریش کیزوتر، نماینده بوندستاگ و کارشناس سیاست خارجی حزب اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) آلمان معتقد است که بسته کمکی جدید برای اوکراین که در سنای ایالات متحده در حال بررسی است، ممکن است آخرین کمک این کشور به کی‌یف باشد.

او گفت: ما نباید این واقعیت را پنهان کنیم که درگیری ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و این ممکن است آخرین بسته کمکی بزرگ ایالات متحده باشد.

به گفته کیزوتر، اروپا باید نه تنها آماده حمایت از کی‌یف در شرایط برابر با واشنگتن باشد، بلکه باید کمبود کمک‌های ایالات متحده در برخی زمینه ها را نیز جبران کند. وی تاکید کرد که این امر مستلزم موشک‌های تاروس، سامانه‌های پدافند هوایی، پهپاد، توپخانه، تانک و سایر تسلیحات است.

پیشنهاد تقویت کنترل استفاده از تجهیزات غربی در اوکراین 

یوگنی اشمیت، عضو بوندستاگ از حزب اپوزیسیون "آلترناتیو برای آلمان"، پیشنهاد فرستادن یک کمیسیون ویژه به اوکراین برای نظارت بر نحوه استفاده از کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌های ارسالی به این کشور را دارد. به گفته او، در این زمینه باید از تجربه ایالات متحده استفاده شود.

این نماینده پارلمانی گفت: آنها یک کمیسیون ویژه متشکل از 200 نفر دارند. بیشتر آنها در ایالات متحده آمریکا هستند، اما برخی به اوکراین رفته و اوضاع را از نزدیک بررسی می کنند. من می خواهم پیشنهاد مشابهی ارائه دهم."

به گفته او، دولت پاسخی در این زمینه ارسال کرده که از آن نتیجه گیری می‌شود که آلمان کمک‌های ارسالی به اوکراین را کنترل می‌کند، اما مسئول چگونگی استفاده نهایی از آنها نیست.

این ابتکار عمل باید به تصویب فراکسیون آلترناتیو برای آلمان رسیده و سپس به دولت آلمان ارسال شود.

وعده پنتاگون برای انتقال مهمات به اوکراین تا چند روز دیگر

روزنامه "نیویورک تایمز" با اشاره به سخنان سرگرد  پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گزارش داد، پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا لایحه کمک‌های نظامی را امضا کرد، پنتاگون خواهد توانست ظرف چند روز  تسلیحات نظامی مورد نیاز را برای نیروهای مسلح اوکراین منتقل کند.

رایدر افزود: ما تدارکات بسیار قابل اعتمادی داریم. ما می توانیم ظرف چند روز این انتقال را انجام دهیم.»

به گفته وی، مهمات از طریق راه آهن از یک کشور اروپایی به اوکراین حمل خواهد شد.

امکان انتقال موشک‌های دوربرد ATACMS به اوکراین در هفته آینده

مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده ممکن است هفته آینده انتقال تسلیحات نظامی به اوکراین، از جمله موشک‌های دوربرد تاکتیکی ATACMS را آغاز کند.

او در مصاحبه با شبکه CBS گفت: «به ما اطمینان داده شده،  هنگامی که رئیس جمهور جو بایدن لایحه را امضا کند و مطمئن شود که کنگره کار خود را انجام داده، این سلاح ها تا پایان هفته آینده به اوکراین ارسال خواهند شد.»

وارنر تصریح کرد که بسته کمکی شامل تسلیحات دوربرد از جمله موشکهای  ATACMS نیز خواهد بود.

این سناتور آمریکایی اعتراف کرد، ایالات متحده در حال جنگ با روسیه است، ولی برای این منظور تنها 3 درصد از بودجه دفاعی خود را صرف این امر کرده و از ارتش خود استفاده نمی‌کند.

روز شنبه 20 آوریل، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک اضافی به اوکراین را به مبلغ تقریباً 61 میلیارد دلار تصویب کرد که با 311 رأی موافق و 112 رأی مخالف بود.

انتظار می رود سنای ایالات متحده رأی گیری در مورد لوایح کمک به متحدان را از روز سه شنبه 23 آوریل آغاز کند. این رای گیری شامل اسناد مربوط به تخصیص بودجه کمکی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه: درگیری در اوکراین مسیر تاریخ را اصلاح خواهد کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شب گذشته در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه ابراز عقیده کرد: «عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین مسیر تاریخ را تغییر نداده، بلکه آن را اصلاح خواهد کرد و در نهایت با پیروزی روسیه به پایان می رسد.»

اسد افزود: «روسیه به عنوان یک قدرت برتر جهانی در برابر  اقدامات مداخله چویانه غرب در امور داخلی دیگر کشورها مقاومت می‌کند. هیچ تفاوتی در جایی که روسیه در حال «مبارزه با تروریسم جهانی» است وجود ندارد - چه در سوریه یا در اوکراین.»

وی افزود که مسکو در حال تقویت ثبات جهانی است و اقدامات روسیه ناشی از این واقعیت است که اقدامات ایالات متحده به ثبات جهانی آسیب زده است. اسد همچنین ابراز اطمینان کرد که درگیری نظامی در اوکراین با پیروزی روسیه به پایان خواهد رسید و مردم برادر را متحد خواهد کرد.به عقیده او، روسیه در حال اصلاح آن چیزی است که دیگران اشتباه کرده و لطمه زده‌اند.

سیاستمدار فرانسوی: تصمیم آمریکا برای کمک به اوکراین درگیری را بدتر خواهد کرد

فلوریان فیلیپات، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه معتقد است که بسته کمکی جدید آمریکا به کی‌یف به ارزش 61 میلیارد دلار، وضعیت جبهه نبرد در اوکراین را تغییر نخواهد داد و تنها به قربانیان جدید منجر خواهد شد.

به گفته فیلیپو، تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب لایحه اختصاص 61 میلیارد دلار به اوکراین منجر به "از دست رفتن بیهوده جان هزاران زندگی جدید در اوکراین" خواهد شد. وی نوشت: «این تصمیم هیچ چیز را تغییر نخواهد داد، بلکه منجر به مرگ بیشتر خواهد شد.»

وی همچنین خواستار توقف کمک مالی به اوکراین و ارسال سلاح به این کشور شد، زیرا این اقدامات فرانسه را ویران کرده و آن را در معرض خطر قرار می دهد. به عقیده او، فرانسه باید ناتو را ترک کند، با روسیه صحبت کرده و هر چه سریعتر به سمت مذاکرات صلح حرکت کند.

توافقنامه کره جنوبی و اوکراین برای اعطای وامی به ارزش 2.1 میلیارد دلار 

چوی سانگ موک، وزیر دارایی کره جنوبی و سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین، روز گذشته توافق نامه‌ای را در واشنگتن امضا کردند که بر اساس آن، وام های بلندمدت ترجیحی به ارزش 2.1 میلیارد دلار به کی‌یف ارائه خواهد شد.

خبرگزاری یونهاپ در این باره گزارش داد: «این توافقنامه برای ایجاد مبنای قانونی برای کمک‌های اعتباری در نظر گرفته شده است. هر دو طرف توافق کردند که به طور مشترک پروژه های  مربوط به بازسازی و توسعه اوکراین را بررسی کنند.

همچنین یادآوری شده، جمهوری کره قول داده است که در سال جاری کمک‌های اضافی به مبلغ 2.3 میلیارد دلار به اوکراین ارائه کند که 200 میلیون دلار اولیه آن در سال جاری در قالب کمک های بشردوستانه برای پاسخ به نیازهای اضطراری کی‌یف ارائه خواهد شد.

در اوایل آوریل، چو تائه یول، وزیر امور خارجه نیز از اختصاص 2.3 میلیارد دلار به اوکراین به عنوان بخشی از کمک‌های میان مدت و بلند مدت خبر داد. او همچنین تاکید کرد که کره جنوبی به تقویت همکاری خود با ناتو ادامه خواهد داد.

توافق رهبران کانادا و لهستان برای ادامه کمک به اوکراین 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان، روز گذشته در نشستی که در پایگاه نیروهای کانادایی اسکویمالت برگزار شد، در مورد مسائل مربوط به حمایت از اوکراین گفتگو کردند.

طبق گزارش دفتر مطبوعاتی نخست وزیر کانادا، ترودو و دودا "بار دیگر بر حمایت تزلزل ناپذیر خود از اوکراین تاکید کرده" و همچنین راه‌های ارائه کمکهای بیشتر به کی‌یف را مورد بحث قرار دادند.

علاوه بر این، نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور لهستان در مورد همکاری‌های دوجانبه و فراآتلانتیکی و همچنین برخی مسائل مهم بین المللی گفتگو کردند.

قصد بلینکن برای تهدید چین به تحریم به دلیل حمایت از روسیه

روزنامه "فایننشال تایمز" روز گذشته فاش کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد دارد در جریان سفر خود به پکن در مورد آمادگی ایالات متحده برای اعمال تحریم‌هایی علیه چین در صورت عدم توقف عرضه ادعایی فناوری و تجهیزات نظامی به روسیه، هشدار دهد.

به نوشته این نشریه، بلینکن در جریان سفر خود به چین که قرار است از تاریخ  24 تا 26 آوریل انجام شود، هشدار مربوطه را به مقامات پکن صادر خواهد کرد. البته وزیر خارجه قصد افشای اقدامات ایالات متحده را ندارد، اما چندین نفر از افراد آشنا به این موضوع گفتند که تحریم‌ها علیه موسسات مالی چین و سایر نهادها در حال بررسی است.

این روزنامه یادآور شد که انتظار می رود وزیر خارجه آمریکا در دیدار با وانگ یی وزیر خارجه چین موضوع اعمال تحریم ها را مطرح کند.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ گفت که چین با تحریم‌های آمریکا به دلیل روابط ادعایی با روسیه مخالف است و اقدامات لازم برای محافظت از شرکتهای خود را انجام خواهد داد. او تاکید کرد که چین اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت های داخلی را به دلیل همکاری با روسیه غیرقابل قبول می‌داند.

تحولات اوکراین|تلاش چین برای ایجاد شرایط گفتگوی مسکو و کی‌یفروسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین نداردقصد آمریکا برای اعزام مشاورین نظامی بیشتر به اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد
  • زمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای در کره شمالی
  • وام خرید خودرو؛ شرایط جدید و مبلغ وام خودرو بانک‌ها اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • تحولات اوکراین| کودکان در مدارس برای جنگیدن آماده می‌شوند
  • آخرین خبرها از «پارسیلون» خرم‌آباد/ مزایده جدید برگزار می‌شود
  • برخی از کارکنان موسسه مالی و اعتباری نور همچنان در صف انتظار جذب رسمی در بانک ملی
  • چرا امتیاز اعتباری مشتریان بانک‌ها کم می‌شود؟
  • الهلال مقدمات جهنم را برای العین آماده کرد!