Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار بسیج علمی استان بوشهر؛ محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی «های تک» در حوزه سلول درمانی شدند تا با دستیابی به این فناوری پیشرفته ایران در جایگاه دوم دارندگان آن پس از آلمان قرار گیرد.

شرکت دانش بنیان فناوران سپید جامگان یکی از آنها است که نمونه اولیه نسل جدید دستگاه جداسازی سلولی MACSرا به صورت مجزا تولید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فناوری تولید این دستگاه «های تک» است و پیش از این تنها آلمان تولید کننده آن بود اما با این اقدام محققان ایرانی و بومی کردن این فناوری در داخل کشورمان در جایگاه دوم دارندگان این فناوری پیشرفته قرار گرفت.

ویژگی‌های این دستگاه

این دستگاه جداسازی سلولی می‌تواند گروه خاصی از سلول‌های یک جمعیت از سلول‌های ناهمگون را جدا کند. برای این کار از ذرات آهن‌ربایی یا Microbead استفاده می‌شود. این میکروبیدها به آنتی‌بادی‌های اختصاصی مارکرهای سطح سلول مورد نظر اتصال یافته، جمعیت سلولی از دستگاه عبور می‌کند.

حال سلول‌هایی که ذرات آهن‌ربایی به آن‌ها متصل شده‌اند، در ستون های دستگاه جداسازی سلولی به دام می‌افتند. در پایان نیز شست و شوی ستون‌های دستگاه، محلول خالص سلول‌های جدا شده را فراهم خواهد کرد.

این دستگاه همچنین می‌تواند سلول‌های ناخواسته را از یک جمعیت سلولی ناهمگون را حذف کند. علاوه بر این، دستگاه مذکور بر پایه تکنیک MACS قادر است هر نمونه مولکولی نشاندار شده با میکروبید را جداسازی کند.

تعیین قدرت مغناطیسی با توجه به هدف، از جمله ویژگی‌های جدیدی است که در این در این دستگاه تعبیه شده است. علاوه بر آن دستگاه مذکور قابلیت جایگذاری ستون‌هایی با اندازه‌های مختلف را دارد که خود باعث افزایش سرعت جداسازی خواهد شد.

با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی که به آن‌ها اشاره شد، دستگاه جداسازی شرکت فن آوران سپید جامگان، کاربردهای فراوانی در آزمایشگاه‌های پژوهشی و تحقیقاتی خواهد داشت.

معید دهقان پور مدیر شرکت دانش بنیان فناوران سپید جامگان درباره این دستگاه بیان کرد: این دستگاه قابلیت جداسازی سلول های مدنظر از میان تعدادی سلول را دارد. دستگاه کار پالایش سلولی را انجام می دهد و خروجی آن سلول های سالم مدنظر محقق است. البته جداسازی نمونه های مولکولی نشاندار شده با ذرات آهن ربایی نیز از قابلیت های دیگر این دستگاه است. کاربردهای آن متنوع و گسترده است که می توان به کاربرد در درمان ام اس، انواع سرطان ها و حتی تولید پلاکت اشاره کرد.

به گفته دهقان پور، در این روش از ذرات آهن ربایی که به آنتی بادی های اختصاصی مارکرهای سطح سلول مورد نظر متصل شده اند استفاده می شود. در نتیجه هنگام عبور سلول ها از دستگاه سلول های مورد نظر در ستون های دستگاه به دام می افتند. پس از آن با شستشو ستون محلولی خالص از سلول های مورد نظر بدست می آید.

وی ادامه داد: این شرکت تا کنون بیش از ۳۲ محصول دانش بنیان را در حوزه پزشکی تولید کرده است. محصولاتی که تمام آنها با همت و ایده جوانان این سرزمین طراحی شده و بر اساس فناوری های روز ساخته شده است تا بستر سلول درمانی برای عموم مردم در عرصه سلولی فراهم شود. البته در این مسیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت های خوبی را برای تحقق اهداف ما داشته است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۱۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، "روح‌الله دهقانی فیروزآبادی" معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی که سال گذشته تاسیس شد، کارور هوش مصنوعی که به زودی تاسیس خواهد شد تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی که زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می‌کند. اینها ابزارهای کمک کننده جریان کاربردی سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی و غیره است.

وی افزود: با تمرکزی که معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس جمهور در موضوع هوش مصنوعی دارند پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی است و این کارها کمک می‌کند که کشور از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقا پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: تولید علوم عموما به بحث مقالات علمی و تعداد مقالاتی که منتشر می‌شود و همچنین ضریب تاثیر مقالات ارجاع داده می‌شود. اینکه بتوانیم آنچه که در مقالات‌مان منتشر می‌شود را پای کاربرد بیاوریم نیازمند یکسری سخت‌افزارها پیشرفته و عملیات اجرایی و یکسری تنظیم‌گری‌ها برای استفاده است.

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»