Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@12:02:34 GMT

ادامه خشم آمریکا از سفر روحانی به عراق

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۲۱۶۲

ادامه خشم آمریکا از سفر روحانی به عراق

ناراحتی مقامات آمریکایی از سفر روحانی به عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، مقامات آمریکایی از آغاز سفر روحانی به عراق تا کنون همچنان نگرانی و خشم خود را از سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد ابراز می کنند.

 

در همین رابطه، «برایان هوک»، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه الحره آمریکا با توجه سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به بغداد گفت: ما می‌دانیم که سیاست خارجه ایران به حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد، ایران از سال ۱۹۷۹( پیروزی انقلاب اسلامی ایران) به دنبال خرابی در کشورهای دیگر و تغییر هویت ملی آنها به هویت دینی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله باعث به وجود آمدن بی ثباتی و کشتار در خاورمیانه شد.

 

طبق ترجمه ایسنا، وی در پاسخ به این سوال که آیا با این سفر و توافق‌هایی که به دنبال داشت ایران توانست پیشرفتی در دور زدن تحریم‌ها داشته باشد، گفت: خیر، به نظر من نتوانستند پیشرفتی حاصل کنند، ما تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران وضع کرده‌ایم و این تحریم‌ها بر روی نظام ایران تأثیر خواهد گذاشت، ما از طریق تحریم‌های مالی و نفتی ایران را از میلیاردها دلار پول محروم کردیم و بسیاری از راه‌هایی که ایران می‌توانست از آنها استفاده کند را بسته‌ایم، ما راه متفاوتی برای اجرای تحریم‌ها در پیش گرفته‌ایم.

 

هوک در رابطه با توافقاتی که در این سفر به دست آمد هم مدعی شد: بار دیگر تاکید می‌کنم که حسن روحانی رئیس جمهور ایران حتی نتوانست وعده‌های اقتصادی برای مردم خود را اجرایی کند چگونه می‌تواند این وعده‌ها را برای مردم عراق انجام دهد، مردم عراق نباید منتظر نتایج متفاوتی از توافقات ایران باشند.

 

این مسئول آمریکایی در رابطه با پایبندی و یا عدم پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران مدعی شد: ما انتظار داریم که عراق به تحریم‌های ما پایبند باشد، این به نفع آنان است. ما از طریق محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه و حمایت از سپاه و نیروی قدس استفاده می‌کند رویکرد دیگری داریم. جدای از اظهارت روحانی و توافقاتی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سیطره پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا خواهان عراقی قوی و دارای حاکمیت و آزادی و بدون دخالت روحانی و قاسم سلیمانی است.

 

هوک در پاسخ به سوالی در رابطه با معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات برق از ایران و چگونگی پرداخت هزینه این برق نیز گفت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای کمک به مردم جنوب عراق استثنائاتی قرار داد و طبیعتاً ما این اقدام را برای سودرسانی به ایران انجام نداده‌ایم و درآمد این صادرات از طریق صندوق ویژه‌ای پرداخت می‌شود زیرا ایران از دادوستد با دلار محروم است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت عراق مطلع است که این درآمدها باید از طریق صندوق ویژه‌ای پرداخت شود و نباید به طور مستقیم به ایران بدهند، گفت: بله مطلع هستند.

 

رئیس گروه اقدام علیه ایران در رابطه با همکاری‌های بانکی میان ایران و عراق مدعی شد: آمریکا ده‌ها بانک ایرانی که تنها به نظام خود خدمت می‌کنند را مشخص کرده است و به وضوح به دنیا اعلام کرد هرگونه همکاری با آنها مجازاتی به دنبال خواهد داشت و بانک‌ها عراقی از این مساله مطلع هستند. اینها همان بانک‌هایی هستند که از نظام سوئیفت استفاده می‌کنند. سیستم بانکی ایران به طور عامدانه سیاه، غیر شفاف و غیر واضح است و نظام ایران نمی‌خواهد مردم بدانند که پول‌ها به کجا می‌روند زیرا این اموال در همه جای خاورمیانه، در عراق، سوریه، بحرین و یمن و برای محقق کردن بلندپروازی ایران استفاده می‌شود.

 

برایان هوک در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها از سفر روحانی به عراق خوشحال هستند و آن را با سفر دونالد ترامپ به عراق مقایسه می‌کنند گفت: به نظر من این مقایسه منطقی نیست، این دو سفر باهم متفاوت هستند و گفت‌وگوهای ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی با مقامات عراقی نسبت به گفت‌وگوهای روحانی با مقامات عراقی تفاوت دارند، ما خواستار عراقی قوی و دارای حاکمیت هستیم اما هدف ایران چیز دیگر است.

 

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی در رابطه با نتایج تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: فکر می‌کنم نتیجه‌ای که می‌توان دید، محروم شدن ایران از منبع درآمدش است. اخیراً دیدیم که بزرگ‌ترین همپیمان ایران یعنی حزب‌الله به طور علنی خواستار دریافت حمایت مالی از همپیمانان خود شد. این نتیجه تحریم‌های ما است. ما می‌دانیم که ایران بودجه کمتری برای دفاع و سپاه قرار داده است و این مساله خوبی است. ما قطعاً پیشرفت بیشتری در این فشار اقتصادی به دست خواهیم آورد.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی در عراق و آیا هدف آنها زیر نظر گرفتن ایران است و یا مبارزه با داعش، گفت: نمی‌توانم بیشتر از چیزی که دونالد ترامپ گفت در این رابطه بگویم اما همانگونه که پمپئو درباره سوریه گفت، سطح نیروها در منطقه بالا و پایین می‌رود اما مأموریت همان است. ما به آینده امن و شکوفای عراق متعهد هستیم اما تا زمانیکه رئیس جمهور روحانی چنین وعده‌هایی برای تعمیق روابط می‌دهد، تحقق این مساله سخت است و این به زیان مردم عراق است.

 

علاوه براین، پمپئو در گفت‌وگوی اختصاصی با فاکس نیوز، ضمن اشاره به سفر روزهای آتی خود به برخی کشورهای خاورمیانه با محوریت ایران، نارضایتی خود را از پیش‌رفت روابط سازنده ایران و عراق اعلام کرد.

 

طبق ترجمه دیگری از ایسنا، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با این شبکه آمریکایی درباره رویارویی با ایران گفت: ما ساده‌لوح نیستیم؛ می‌دانیم که دقیقاً با چه کسانی بر سر یک میز نشسته‌ایم، چه آن افراد از ایران باشند و چه از کره شمالی یا افغانستان. ما این افراد را می‌شناسیم و شرایطی را انتخاب می‌کنیم که آمریکا در آن امن‌تر باشد.

 

پمپئو درباره سفر آتی خود به غرب آسیا که بخشی از آن بر پایه موضع ضد ایرانی آمریکا استوار خواهد بود گفت: هدفی سه‌گانه وجود دارد؛ من به کویت، لبنان و اسرائیل سفر خواهم کرد که در هر کدام از این مناطق مأموریت متفاوتی در نظر گرفته شده است اما موضوع مشترک در هر یک از اینها، کمک به تقویت تلاش آنها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی همچنین با اشاره به دیدار رسمی رؤسای جمهور ایران و عراق به بغداد و تهران گفت که عراق و ایران در حال شکل دادن روابطی هستند؛ عراق در حال نادیده گرفتن تحریم‌ها بوده و آیت‌الله سیستانی با رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

 

وی در این زمینه افزود: به نظر می‌رسد که در زمینه قدرت دیپلماسی نرم ما در آنجا (عراق) به حاشیه رانده می‌شویم. چه اتفاقی در آن‌جا می‌افتد؟

 

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر تلاش آمریکا برای پیش‌برد روابط خود با عراق و ادعای تلاش برای شکست دادن داعش در عراق درباره نقش ایران در این کشور گفت: "شکی نیست که ایران به دنبال تحت کنترل در آوردن این کشور (عراق) است. فکر نمی‌کنم که این به صلاح مردم عراق باشد، می‌دانم که این به صلاح آمریکا هم نیست و می‌خواهیم به مبارزه در آن‌جا ادامه دهیم و مقاومت کنیم تا یک دولت آزاد در عراق به وجود باوریم که کمتر درگیر آن‌چه باشد که در ایران اتفاق می‌افتد".

 

پیش از این نیز، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند در یک سخنرانی در ایالت تگزاس، مدعی شد: سیاست‌های رهبران ایران در استفاده از منابع انرژی کشور در جهت منافع خود و نه مردم ایران است و جمهوری اسلامی از صادرات نفت و گاز برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده می‌کند.

 

براساس خبری که در وبسایت فارسی صدای امریکا منتشر شده، مایک پمپئو در بخشی از سخنان خود در کنفرانس «تغییرشکل انرژی آینده» در هیوستون به ایران اینگونه اتهام وارد کرد که ایران از صادرات انرژی برای گسترش نفوذ خود در سراسر خاورمیانه استفاده می‌کند، به ویژه در عراق، و این در حالی است که ایالات متحده تلاش می‌کند یک عراق مستقل و با اقتدار شکل بگیرد.

 

همچنین، در جریان سفر روحانی به عراق برایان هوک در مورد این سفر مدعی شده بود که جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند.

 

وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.»/

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان خبرگزاری شبستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل گام دوم انقلاب مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع آمریکا و عراق ایران و عراق آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند

به گزارش قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از سفرش به عراق در هواپیما، دیدارهایش با رهبران اقلیم کردستان را مفید خواند و با تاکید بر اینکه این فرصت به وجود آمده که بار دیگر دوستی صمیمانه میان ترکیه و اقلیم کردستان عراق را از نزدیک شاهد بود، تصریح کرد که اراده ترکیه برای پیشبرد همکاری‌های ایجاد شده با اداره اقلیم کردستان عراق همچنان باقی است.

اردوغان با بیان اینکه در این دیدار درباره اقداماتی که می‌توان علیه تهدید پ‌ک‌ک، (حزب کارگران کردستان) انجام داد نیز گفت‌وگو شده، افزود: ما تایید کردیم که موفقیت‌های دائمی که در مبارزه با تروریسم به دست خواهیم آورد برای امنیت منطقه ما اهمیت حیاتی دارد. ما همچنین روابط اقتصادی خود به ویژه انرژی، حمل و نقل، تجارت و سرمایه‌گذاری را به طور جامع ارزیابی کردیم.

وی تصریح کرد: ما اهمیتی را که برای امنیت و ثبات عراق در برابر پیامدهای منفی جنایات بر منطقه ما و عراق قائل هستیم، ابراز کردیم.

عملیات در عراق

اردوغان درخصوص احتمال عملیات مشترک با عراق، گفت: باتلاق تروریسم به ویژه در عراق و سوریه نه تنها با کار ما، بلکه با تلاش مشترک دولت‌های دو کشور خشک می‌شود.

او با تاکید بر اینکه ترکیه بدون تبعیض به مبارزه خود علیه تمامی سازمان‌های تروریستی ادامه می‌دهد، گفت: همانطور که می‌دانید، مبارزه ما علیه پ.ک.ک، ی.پ.گ، و پی وای دی، به ویژه در عراق و سوریه، سال‌هاست که به طور همه جانبه ادامه دارد. از این پس با همین عزم در چارچوب قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی همسایگانمان ادامه خواهد یافت. امیدواریم همسایگان ما در برابر تهدیداتی که از سرزمینشان متوجه ما می‌شود، موضع لازم را اتخاذ کنند و با هم به این مبارزه ادامه دهیم. این سازمان‌های تروریستی برای ثبات، توسعه و صلح و چشم انداز توسعه عراق و امنیت سرمایه گذاری‌های بین‌المللی تهدید هستند. ضروری است که این گودال‌های تروریستی پر شود و آینده‌ای قابل پیش بینی برای عراق ساخته شود. ما در این زمینه مصمم هستیم. ما هرگز میدان را به کسانی که با تروریسم و ​​سازمان‌های تروریستی اقدام می‌کنند و از سازمان‌های تروریستی به عنوان ابزار استفاده می‌کنند، نمی‌سپاریم.

اردوغان درباره مساله آب و میزان آب جاری از رودهای فرات و دجله، به اهمیت استفاده منطقی از منابع آبی اشاره و با یادآوری اینکه عراق از ترکیه در رابطه با آب مطالباتی دارد، گفت: آنچه در این مرحله باید انجام شود، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های جدید مناسب برای تغییر شرایط آب و هوایی جهان و تضمین استفاده پایدار از آب است. فراموش نکنید که ما حداقل به اندازه آنها مشکل آب داریم.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه غنی از آب نیست و در زمره کشورهای دارای تنش آبی قرار دارد، گفت: اگر نتوانیم برنامه‌های خود را در مدت زمان کوتاهی اجرا کنیم ممکن است در تامین آب دچار مشکل شویم، بنابراین باید با احتیاط قدم برداریم و شاید بتوان با ارزیابی‌هایی که در این راستا انجام می‌شود به نقطه مشترکی رسید.

غزه

اردوغان در پاسخ به سوالی مبنی بر ترافیک دیپلماتیک انجام شده برای آتش بس دائمی در غزه، با بیان اینکه باید روی این موضوع بسیار حساس بود، گفت: کشتارهای بی‌سابقه اسرائیل و اقدام برای تخریب غزه باید رویکرد جهانیان را به این موضوع تغییر دهد.

او افزود: تسخیر غزه توسط اسرائیل درها را به روی اشغال‌های دیگر باز می‌کند. گشودن غزه به روی شهرک سازی دزدان تروریست اسرائیلی، اسرائیل را تهاجمی‌تر و بی‌پرواتر می‌کند. ما این اجازه را نمی‌دهیم. بنابراین ما به اقداماتی نیاز داریم. جهان اسلام با انفعال در برابر لرزه‌های ناشی از قتل عام و نسل‌کشی در غزه با خطر از دست دادن کامل قابلیت واکنشی خود روبرو خواهد شد. در حال حاضر، غزه است که جهان اسلام باید روی آن تمرکز کند، راه حلی برای آن ایجاد کند و ما به بحث در مورد این مسائل با رهبران بسیاری از کشورها ادامه خواهیم داد. این موضوع اولین دستور کار ما است و ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل ادامه خواهیم داد. همه می‌توانند این موضوع را نادیده بگیرند یا فراموش کنند، اما ما نمی‌توانیم چنین رویکردی داشته باشیم.

اردوغان درخصوص سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه نیز گفت که دیداری بسیار صمیمانه با هنیه داشته‌اند و ادامه داد: آقای هنیه را مصمم در مبارزه با اسرائیل دیدم. پاسخ این پیوند صمیمانه را در فلسطین احساس کردیم. ما قبلاً در بیانیه‌های خود و در سایر بیانیه‌هایی که داده‌ایم، این نگرش را از این پس به نمایش خواهیم گذاشت، ترکیه حدود ۴۵۰۰۰ تن کمک به غزه ارسال کرده است و کمک‌ها همچنان ادامه دارد. ما در حال حاضر در بیمارستان‌های خود در آنکارا و استانبول در حال مداوای مجروحان هستیم. ما با اقداماتی که در بیمارستان صحرایی انجام می‌دهیم به حمایت از این برادران و خواهران ادامه خواهیم داد. داستان ما را نمی‌توان جدا از قضیه فلسطین نوشت. خوشبختانه ما هم در داستان بزرگ قضیه فلسطین جایی داریم. ما این را از سخنان برادران فلسطینی و دعای مادران و کودکان رنج کشیده در آنجا می‌فهمیم. زمان برای بشریت رو به پایان است. ما باید سخت‌تر برای فلسطین در روزگار تنگ بدویم و برای آینده‌ای تلاش کنیم که دل‌های داغدار را آرام کند و فریاد دردناک نوزادان را آرام کند.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره ادعاها مبنی بر فشارهای جدی بر اعضای حماس در قطر و امکان آمدن آنها به ترکیه گفت: مهم نیست که رهبران حماس کجا هستند، مهم وضعیت غزه است. صادقانه بگویم، من چنین اطلاعاتی در مورد موضع آنها در قطر در مورد این موضوع که شما اشاره کردید، دریافت نکرده‌ام.

اردوغان با بیان اینکه از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر چیزی نشنیده است که اقدامی انجام دهد که موضع اعضای حماس در قطر را نادیده بگیرد، گفت: فکر نمی‌کنم چنین اقدامی انجام دهد. نگرش او نسبت به آنها همیشه به عنوان عضوی از خانواده است.

او با یادآوری اینکه در حملات رژیم صهیونیستی به غزه روزنامه‌نگارانی جان خود را از دست دادند، گفت: «اسرائیل این حملات را انجام می‌دهد تا آثار آن را پاک کند، قتل عام‌ها و شواهد نسل کشی را محو کند.

اردوغان با تاکید بر اینکه کسانی که از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی صحبت می‌کنند باید این تصویر را به خوبی تحلیل کنند، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: قابل درک نیست که صدها تن از خبرنگاران در این راه کشته شوند و جهان در برابر این حملات و این ظلم سکوت کرده باشد. این که برادر ما یکی از اعضای TRT به شدت مجروح شد برای ما اندوه خاصی را به همراه دارد. ما می‌دانیم که نتانیاهوی هیتلر و همدستانش نمی‌توانند از پاسخگویی بگریزند، هر چقدر هم که فرار کند، ما به دنبال او خواهیم رفت. روزی عدالت از جنایتکاران بازخواست خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد
  • موضع‌گیری جدید عمار حکیم درباره غزه
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه