Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@16:32:57 GMT

انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب و اقبال پایین زنان

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۲۸۰۴

انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب و اقبال پایین زنان

تهران-ایرنا- اقبال کم به انتخاب زنان در انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب؛ انتقادهای بسیاری بر انگیخت. آیا وقت آن نیست در راستای توسعه هزاره و تقویت جامعه مدنی؛ موانع ساختاری از سر راه مشارکت بانوان برداشته شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پنج شنبه گذشته، چهارمین انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب ایران در وزارت کشور برگزار شد، این انتخابات با حاشیه هایی همراه بود؛ زنان عضو فراکسیون های مختلف خانه احزاب نسبت به استقبال کمرنگ از حضور زنان، اعتراض کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنابر اخبار سه زن از مجموع سه فراکسیون خانه احزاب به عنوان نامزد معرفی شدند: شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی از فراکسیون اصلاح طلبان و فهیمه خان محمد زاده از فراکسیون اصولگرایان ، از فراکسیون مستقلین هیچ زنی به عنوان نامزد معرفی نشد.
در همین زمینه آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی توئیت کرد: ‏روز پنج شنبه 23 اسفند 97 انتخابات دور جدید خانه احزاب ایران برگزار شده است متاسفانه فقط یک زن درجمع 21 عضو اصلی منتخب که از سه فراکسیون اصولگرایان، مستقلین و اصلاح طلبان هر یک هفت نفر انتخاب شده اند، حضور دارد. به طور قطع و یقین این تابلوی قابل دفاعی برای خانه احزاب ایران نیست.
شهیندخت مولاوردی دبیرکل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان نیز روز جمعه در یک رشته توئیت نسبت به انتخابات روز پنج شنبه خانه احزاب و حواشی آن واکنش نشان داد.
وی نوشت: «دیروز بعد از مدت ها دوری، در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب شرکت کردم؛ قرار بود اینجا مامنی باشد برای خانواده احزاب، محلی برای تمرین گفت و گو و تعامل و کانونی برای تمرین کار جمعی و ارائه الگویی برای اخلاقی کردن سیاست و...
‏وی همچنین توئیت کرد: صحنه هایی که دیروز (پنج شنبه) شاهدش بودیم چندان رنگ و بویی از این قول و قرارها نداشت و در مقایسه با دوره های اول و دوم که حضور داشتم، نوعی پسرفت و مصداق بارز سیاسی شدن اخلاق به حساب می آید. بعد از پشت سرگذاشتن 6 دوره خانه احزاب هنوز تا بلوغ و پختگی فرسنگ ها فاصله دارد، آیا راهی جز صبوری و متانت پیش رویمان نیست! یا وقت آن فرا رسیده است که فارغ از منافع فردی و جناحی به بایسته ها و الزامات پایداری فعالیت این نهاد مدنی بیاندیشیم؟ کدام چاره کار است؟ راستی جای قول و قرارهای تشکیلاتی هم دیروز خیلی خالی بود!...

** نگاه مردسالارانه در جامعه، فرصت حضور را از زنان می گیرد
بدرالسادات مفیدی نایب رییس مجمع عمومی خانه احزاب درخصوص انتخابات روز پنج شنبه مجمع عمومی خانه احزاب به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در انتخابات خانه احزاب هر فراکسیون 10 نامزد برای هیات رییسه معرفی کرد که از میان نامزدهای معرفی شده سه فراکسیون اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین، فقط سه نامزد از زنان حضور داشت؛ فهیمه خان محمد زاده در فراکسیون اصولگرایان رای دوم را داشت و در نهایت به هیات رییسه راه یافت؛ البته رای خان محمدزاده فقط از خود اصولگرایان نبود بلکه از فارغ از جریان فکری و سیاسی، اعضای دیگر فراکسیون ها هم به وی رای دادند.
وی افزود: شهیندخت مولاوردی و راکعی به عنوان نامزدهای فراکسیون اصولگرایان به عنوان اعضای علی البدل از فراکسیون اصلاح طلبان انتخاب شدند؛ انتظار این بود که بخش بیشتر از آرای اعضای فراکسیون اصلاح طلب که داعیه دفاع از حقوق زنان را دارد، استقبال بیشتری از حضور نامزدهای زن خود داشته باشد و بخش اعظمی از آرای خود برای انتخاب آنها متمرکز می کرد؛ از ترکیب آرا مشخص است که از سوی فراکسیون اصلاح طلبان توجه خاصی به این دو نامزدی زن نشده است.
وی به سهم 30 درصدی یا تبعیض مثبت در راستای حضور فعال تر زنان در عرصه های مختلف و به ویژه فعالیت های سیاسی و همچنین قائل بودن احزاب به این موضوع اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که در جامعه شاهد هستیم ما همچنان تبعیض و نابرابری را در خصوص حضور زنان در بخش ها و لایه های مختلف جامعه و به ویژه قدرت و عرصه های مدیریتی شاهد هستیم؛ با وجود شعارهایی مبنی بر محوریت قرار دادن نقش زنان در سیاست و عرصه های دیگر، این نابرابری طی سال های گذشته بیشتر شده و تلاش برای اصلاح آن کمرنگ تر شده است.
مفیدی ادامه داد: برای حضور زنان در مراکز قدرت؛ تا وقتی که فرهنگ مردسالارانه در جامعه حاکم است، خود به خود نیازمند تعیین سهمیه جنسیتی برای زنان در عرصه های مختلف جامعه هستیم.
وی تصریح کرد: دولت به سهمیه بندی جنسیتی توجه ویژه ای دارد و در وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف این موضوع در حال اجرا است و حتی در فهرست های انتخاباتی نیز به سمت سهم 30 درصدی برای زنان پیش می روند؛ در فضاهایی که دست مردان باز تر است، این فرصت را ایجاد نمی کنند بلکه آن را به نفع خود مصادره می کنند.
نایب رییس مجمع عمومی خانه احزاب همچنین گفت: بحث کم توجهی به حضور زنان در ایران ریشه ای است و باید برای علاج آن فرهنگ سازی کنیم؛ نگاه مردسالار را نه فقط میان عوام بلکه در مردان سیاستمدار نیز می بینیم؛ در جلسه روز پنج شنبه مجمع عمومی خانه احزاب مشاهده کردیم که مردان نه تنها تمایلی برای میدان دادن به حضور زنان ندارند بلکه در گرفتن سهمیه بانوان برای عضویت در هیات مدیره خانه احزاب گوی سبقت را از همدیگر می گیرند.
وی تصریح کرد: به دلیل این که موضوع حضور زنان در جایگاه های قدرت نهادینه نشده و فضا برای سهمیه بندی وجود ندارد، فرصت را به آنان نمی دهند؛ حتی در جریان های سیاسی مدعی نیز شعار می دهند اما عمل نمی کنند، ضمن این که درون فراکسیون ها وعده هایی می دهند که حتما یک خانم را در ترکیب اصلی می آورند، اما در عمل کسی حاضر نشد که عرصه را برای ورود این زنان فراهم کند.

**از ضعف عملکرد فراکسیون ها تا لابی ضعیف زنان
محمد تبرایی دبیر اجرایی خانه احزاب نیز در خصوص بحث هایی که در باره انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب مطرح شده، به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: پیشنهاد ما این بود که سهم زنان را در این انتخابات افزایش دهند و خانم های خباز ها، مولاوردی، راکعی، حاجی عباسی و ... را پیشنهاد دادیم که در لیست بیاورند، اما فضای انتخاباتی باعث شد که این شرایط ایجاد شود.
وی تصریح کرد: دو عامل باعث شد که از نامزدهای زن هم در خود فراکسیون و هم در انتخابات شورای مرکزی کمتر استقبال شود؛ نخست ضعف عملکرد فراکسیون ها در این زمینه بود، دیگر اینکه خود خانم های حاضر در خانه احزاب، لابی های آنچنانی نکردند.
وی تاکید کرد: برای جبران کمیت حضور زنان در شورای مرکزی به دنبال این هستیم که روسای کمیته ها را از زنان عضو خانه احزاب استفاده کنیم؛ به این ترتیب زمینه برای تقویت جایگاه و تعمیق عملکرد آنان در خانه احزاب فراهم می شود، برای این منظور مشغول رایزنی با فراکسیون های خانه احزاب هستیم.

**اعضای فراکسیون مستقلین زنان را کنار گذاشتند
همچنین نرگس خبازها دبیر کل حزب طرفداران نظم و قانون در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن اعلام نارضایتی از روند برگزاری انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب گفت: تعداد کمی از احزاب در این انتخابات شرکت کردند که علت آن عدم برگزاری کنگره این احزاب و در نتیجه نداشتن شرایط لازم برای شرکت در انتخابات بود.
وی ادامه داد: با توجه به اعتراض به روند برگزاری انتخابات روز پنج شنبه به اتفاق شماری از فعالان حزبی، نامه ای را امضا کرده ایم و به دنبال ثبت این اعراض در وزارت کشور هستیم.
خبازها درخصوص دیدگاهی که پایین بودن سطح مشارکت زنان را به نگاه مرد سالارانه پیوند می زند، گفت: موانع اجتماعی در کشور بر سر راه فعالیت زنان وجود دارد؛ مشغله های خانوادگی و شخصی، فرصت کمی رابرای حضور و مشارکت فعال آنها در عرصه های سیاسی و اجنماعی فراهم می کند؛ البته عدم باورمندی آقایان به توانمندی های زنان نیز در این زمینه دخیل است.
وی ادامه داد: نگاه ابزاری به زنان و نبود اعتماد به توانایی های آنان باعث شده که مشارکت کم زنان را در جامعه شاهد باشیم.
این فعال سیاسی از فراکسیون مستقلین خانه احزاب خاطرنشان کرد: بسیاری از آقایان عضو فراکسیون مستقلین از ما خواستند که با آنها همکاری کنیم و ما نیز صادقانه همکاری داشتیم، اما آنان پیش دستی کردند و با وجود تاکید بر انتخاب نامزدهای زن فراکسیون، در عمل ما ر ا(نرگس خبازها و اعظم حاجی عباسی) کنار گذاشتند.

** پذیرش توانمندی های زنان؛ خلاء جامعه مردسالار
به گزارش ایرنا، با وجود موج گسترده ای که در جهان به ویژه در ساختارهای رسمی و سیاسی کشورها برای افزایش حضور و مشارکت زنان در عرصه های مختلف ایجاد شده اما در کشور حتی از سوی جریان ها و احزاب سیاسی کم توجهی و استقبال کمی نسبت به این موضوع وجود دارد.
احزاب مهم ترین نهادهای مدنی هستند و انتظار می رود که رای افزایش مشارکت و حضور کمی و کیفی زنان در جامعه نقش موثر خود را ایفا کنند؛ توانمندی زنان از جمله اهداف توسعه و مورد تاکید و پیگیری سازمان ملل است، اگر چه فعالان سیاسی و احزاب به طور معمول بر نقش محوری زنان به ویژه در فعالیت های سیاسی و عرصه سیاسی تاکید می کنند اما موانع و محدودیت های ساختاری های در کشور همچنان باقی است؛ در حالی که حتی در جوامع توسعه نیافته شاهد هستیم که برای نهادینه سازی و افزایش مشارکت زنان سهم مشخصی را در نظر می گیرند، تغییر در نگرش ها و تحول در ساختارها جامعه به پیشتازی احزاب سیاسی نیازمند است.
سیام**3050**1336

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات خانه احزاب مشاركت زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان برگزار و علیرضا تیغ‌ساز به عنوان رئیس هیئت انتخاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان پیش از ظهر امروز با حضور جواد رمضی؛ رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری، بیژن شفیع خراسانی معاون فنی فدراسیون ورزش‌های کارگری، جواد محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان، میثم مداحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان و اعضای مجمع انتخاباتی در سالن سرای ورزشکاران اصفهان برگزار شد.

در این دوره از انتخابات ،عبدالرسول یزدی‌‌زاده، عبدالله شاکری، قاسم ستاری فرید و علیرضا تیغ‌ساز به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرده بودند که در مرحله اول از مجموع 17 رای ماخوذه علیرضا تیغ‌ساز 9 رای، عبدالله شاکری 3‌رای، قاسم ستاری فرید و عبدالرسول یزدی‌‌زاده هر کدام 2 رای کسب کردند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم این انتخابات علیرضا تیغ‌ساز و عبدالله شاکری به رقابت پرداختند و هر کدام به ترتیب 11 و 5 رای به دست آوردند و به این ترتیب علیرضا تیغ‌ساز به عنوان ریاست هیئت ورزش‌های کارگری استان انتخابات شد.

براساس اساسنامه جدید مجمع‌های انتخاباتی، اعضای مجمع باید در مجمع به گزینه‌های انتخاب شده توسط کاندیداها برای سمت‌های نایب رئیس، خزانه‌دار و اعضای هیئت رئیسه خانم و آقا رای دهند و بر همین اساس به ترتیب مریم‌السادات شیخان، ریحانه جعفرپیشه، محسن قائدی حیدری، بهمن شیخانی شمس‌آبادی و علی‌اصغر صفایی انتخاب شدند.

انتصاب سرپرست جدید فدراسیون ورزش کارگریکاروان ورزش کارگری ایران به ایتالیا اعزام نمی‌شود

جامعه صنعت اصفهان ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد

جواد محمدی در ابتدای مجمع ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای به ویژه شهدای ورزشکار از زحمات و جلن‌فشانی‌های نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران در دفاع از کشور و عملیات "وعده صادق" تجلیل به عمل آورده و گفت: امیدواریم که به زوری بساط ظلم در پهنه عالم برچیده شود.

وی افزود: امیدوارم که امروز یک انتخابات خوب و باکیفیتی داشته باشیم و از کاندیداها تشکر می‌کنم که دغدغه  ورزش کارگری را دارند و خودشان را در معرض انتخابات قرار دادند، امیدوارم هر کسی که ریاست هیئت را بر عهده می‌گیرد، شاهد رشد و گسترش ورزش کارگری استان باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خاطرنشان کرد: جامعه صنعت اصفهان همیشه در رشته‌های مختلف ورزشی توفیقات خوبی را در هر دو حوزه همگانی و قهرمانی به دست آورده و ظرفیت و استعدادهای بالقوه زیادی در این حوزه وجود دارد که قابلیت تبدیل بالفعل را دارد. جامعه بزرگ ورزش کارگری که شامل رشته‌های مختلفی می‌شود، و می‌طلبد که اعضای این جامعه برای پیشرفت و پیشرفت ورزش‌های کارگری دست به دست هم دهند و اداره کل 5نیز قطعا از آنها حمایت می‌کند.

وی پس از برگزاری مجمع و مشخص شدن ریاست هیئت، خطاب به سایر کاندیدها گفت: از همه کاندیدها انتظار دارم که رقابت را کنار گذاشته و  با هم‌افزایش از همه ظرفیت و توانایی‌هایشان برای پیشبرد اهداف هیئت استفاده کنند تا شاهد رشد و شکوفایی ورزش‌های کارگری باشیم.

 

انتهای پیام/170


دیگر خبرها

  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • حمایت خانه احزاب استان گلستان از عملیات غرورآفرین «وعده صادق»
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • ببینید | کنایه رئیس قوه قضائیه به مشارکت پایین مردم در انتخابات