Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@13:36:41 GMT

ترجمه سخنرانی رهبر انقلاب برای غیرفارسی‌زبانان

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۳۵۴۱

به گزارش فارس از مشهد، سید رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری که در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به توفیق میزبانی از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری برای مردم و خادمان آستان قدس رضوی همزمان با روز نخست سال 98 در ساعت 15 در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: در این روز ترجمه سخنرانی مقام معظم رهبری برای غیرفارسی‌زبانان انجام می‌شود؛ همچنین، نمایشگرهای پهن پیکر در صحن‌های حرم مطهر این مراسم را پوشش تصویری می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حدود 9 میلیون زائر طی فاصله زمانی 28 اسفند ماه تا 15 فروردین در سال گذشته وارد مشهد شدند، به برنامه‌ریزی‌های لازم برای میزبانی آستان قدس از مجاورین و زائرین اشاره کرد و افزود: برنامه تحویل سال آستان قدس از ساعت 20 روز چهارشنبه در صحن جامع رضوی آغاز می‌شود و مراسم تحویل سال نیز ساعت یک و 28 دقیقه بامداد روز پنجشنبه است.

وی ادامه داد: امسال نوروز با ایام البیض و مراسم اعتکاف همزمان شده است؛ بنابراین، مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

فاطمی امین با اشاره به اینکه در داخل حرم مطهر امکانات بسیار خوبی برای زائران فراهم شده، یادآور شد: متأسفانه در حوزه حمل نقل عمومی و پارکینگ، زائران با مشکل مواجه هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: 84 درصد از زائران نوروزی مشهد با وسایل نقلیه شخصی وارد این شهر می‌شوند؛ در این راستا، آستان قدس رضوی 7 قطعه زمین و شهرداری مشهد 7 یا 6 قطعه زمین را برای احداث پارکینگ اختصاص داده که ظرفیت پارک 9 هزار خودرو دارد و تا 15 هزار دستگاه نیز قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بسیاری خوبی میان دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات زائران انجام شده، برخی از این اقدامات مانند احداث پارکینگ‌ها، پایانه‌ها و قطار شهری را بلند مدت و برخی دیگر را که تا نوروز 98 تکمیل می‌شود، دانست و گفت: با همکاری دستگاه‌های مختلف همچون آستان قدس، شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی این استان این پروژه‌ها انجام می‌شود.

دو برابر شدن سوددهی شرکت‌های آستان قدس

فاطمی امین با اشاره به دو برابر شدن سود شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در مقایسه با سال گذشته، متذکر شد: از 14 شرکت زیان‌ده در سال گذشته تقریبا هیچ شرکت زیان‌دهی وجود ندارد که این نتیجه کار در حوزه زیرساختی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درخصوص فعالیت های انجام شده توسط آستان قدس در حوزه ایجاد اشتغال در سرخس، با ابراز خرسندی نسبت به اقدامات در خور توجه در این منطقه، بیان کرد: کارخانه‌ای قرار است طی سال آینده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس افتتاح شود که پیش‌بینی می‌شود برای 300 نفر ایجاد شغل شود.

وی با ابراز خرسندی نسبت به انجام فعالیت های مناسب در بخش های مختلف از جمله دام، سردخانه و فرآوری‌های حوزه نفت، ادامه داد: با این اقدامات در سال 98 بیش از 500 شغل در منطقه سرخس ایجاد می‌شود.

سامانه شفافیت اقتصادی آستان قدس رضوی تا چند روز راه‌اندازی می‌شود

فاطمی با بیان اینکه طی چند روز آینده سامانه شفافیت اقتصادی آستان قدس رضوی راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: مردم از طریق این سامانه می‌توانند از ریز اطلاعات شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی مطلع شوند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی یکی از ویژگی این سامانه را قابل رصد شدن فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی و سود و زیان شرکت‌های آن توسط مردم توسط مردم دانست و اضافه کرد: این سامانه در قالب یک صفحه اینترنتی راه‌اندازی می‌شود.

وی جریان مالی آستان قدس رضوی مبتنی بر نذر و وقف اعلام کرد و یادآور شد: آستان قدس مردم را سهام‌داران حقیقی می‌داند، در این راستا اعتقاد داریم، مردم باید در جریان امور اقتصادی آستان قدس رضوی باشند.

فاطمی امین بیان کرد: سامانه اطلاع‌رسانی و هوشمندسازی 138 که در ایام دهه فجر سال جاری راه‌اندازی شده، آماده اطلاع‌رسانی به زائران برای ترافیک، آدرس پارکینگ‌ها و پارکینگ‌ها خالی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های استقبال از زائران 2 هزار و 800 نقطه و در 19 استان کشور فعال شده است، وظیفه آنها را ارائه خدمات فرهنگی و اطلاع‌رسانی به زائران عنوان و اضافه کرد: توزیع 30 هزار بسته ارزاق در 31 استان کشور با کمک خیرین در نوروز سال آینده نیز اقدام دیگری است که برنامه‌ریزی شده و انجام می‌شود.

وی گفت: فضاهای زیارتی حرم مطهر متناسب با افزایش زائران بارگاه منور رضوی توسعه می یابد، همچنین، در سال جدید دو نوع توسعه سطحی و زیرسطحی در اماکن حرم مطهر در دستور قرار گرفته که ساخت صحن رضوان به عنوان بزرگ‌ترین صحن آستان قدس رضوی، مهم‌ترین پروژه در توسعه سطحی حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود و استحکام فضای زیرسطحی بست شیخ بهایی و مسجد گوهرشاد از دیگر اقدامات در دستور کار این مجموعه  است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای/لزوم انتقال پیام‌های دینی، تمدنی و ایرانی‌گری با زبان شعر/ضرورت ایجاد نهضت ترجمه اشعار فارسی

 

تابناک _ دیشب و در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرائت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از شعرخوانی شاعران، با ابراز خرسندی از استمرار پیشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسی، شعر را رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار در دوران جنگ رسانه‌ای خواندند و گفتند: در این عرصه باید از میراث کم‌نظیر شعر و ادب فارسی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترین وجه استفاده شود و پیام‌های دینی، تمدنی، ایرانی‌گری و ایستادگی و شجاعت به افکار عمومی دنیا منتقل شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته شرط اثرگذاری رسانه‌ی شعر، هنری بودن آن است و هنری بودن نیز منوط به «الفاظ محکم و استوار»، «مضمون‌یابی» و «کیفیت بیان موضوع» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب پیام مناسب و مفید را شرط دیگر برای اثرگذاری و ماندگاری شعر خواندند و گفتند: رسانه‌ی شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و«ایرانی‌گری» باشد.

ایشان پیام ایستادگی شجاعانه ملت ایران در مقابل ظلم و زیاده‌طلبی زورگویان جهانی و مظاهر آن یعنی آمریکا و صهیونیست‌ها را از جمله پیام‌های ممتاز و قابل انتقال دانستند و خاطر نشان کردند: پیام ایستادگی ملت ایران و بیان صریح و بدون ملاحظه مواضع در مقابل مستکبران، بسیار مهم و برای مردم دنیا شوق‌انگیز است که نمونه‌های استقبال از این مواضع در سفرهای خارجی رؤسای جمهور و سخنرانی آنها در اجتماعات مردمی وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سالانه با شاعران را جلسه‌ای خوب و با برکت خواندند اما تأکید کردند: این جلسه نباید جلسه‌ای زینتی باشد بلکه ضروری است امتداد داشته باشد و با دنبال کردن مطالبی که در آن مطرح می‌شود به تأمین مقاصد و اهداف مورد نظر در زمینه اعتلای شعر کمک شود.

ایشان در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به شاعران و دست‌اندرکاران شعر و ادب فارسی پرداختند و در توصیه اول با اشاره به ضعف ترجمه و برگردان اشعار خوب و قوی فارسی به دیگر زبان‌ها گفتند: شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد بنابراین باید نهضت ترجمه ایجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گویا و قوی در اختیار دیگران قرار بگیرد که این کار مهم و سخت، کار دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت انس با شعر از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی، وارد کردن بیش از پیش اشعار در کتاب‌های درسی به عنوان بخشی از ابزار انتقال تمدن، فرهنگ و معارف را وظیفه وزارت آموزش و پرورش برشمردند.

«تقویت حافظه ادبی مردم و خلاق کردن ذهن جوانان در استفاده بجا و صحیح از اشعار و تأکید بر مطالعه و درس‌آموزی از آثار شعری شاعران برجسته دو توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

ایشان با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، در توصیه‌ای دیگر، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

در ابتدای این دیدار جمعی از شاعران، سروده‌های خود را که به صورت کتاب به چاپ رسیده، به رهبر  انقلاب معرفی کردند.

از جمله اشعاری که در این دیدار قرائت شد، شعرهایی در وصف امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و امام زمان(عج)، در توصیف مظلومیت مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان، در ستایش «پدر و مادر» و همچنین برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی بود.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

دیگر خبرها

  • خدمت رسانی دندانپزشکان از سراسر کشور به زائران و مجاوران رضوی
  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • پیام استفاده از صنایع دستی در دکور سخنرانی رهبر انقلاب
  • امیدآفرینی به نسل جوان از رسالت‌های ائمه جماعات است
  • رهبر انقلاب: تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن بیش از موشک و پهپاد است / پیام‌های تمدنی ایرانی‌ها می‌تواند با شعر منتقل شود
  • شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای/لزوم انتقال پیام‌های دینی، تمدنی و ایرانی‌گری با زبان شعر/ضرورت ایجاد نهضت ترجمه اشعار فارسی
  • رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر می‌گذارند
  • تولیت آستان قدس رضوی: حضور کمرنگ نوجوانان و جوانان در مساجد از دغدغه‌های دلسوزان کشور است
  • مساجد سنگرهای دفاع از اعتقادات دینی مردم هستند