Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تیمی از کارشناسان ناسا برای مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی، در آزمایشی منحصربه فرد در آزمایشگاه JPL  (NASA's Jet Propulsion Laboratory)  به‌طور ویژه به بررسی و شبیه سازی جو نوعی سیاره فراخورشیدی (hot Jupiter) پرداختند.   دانشمندان  تا کنون با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی پیشرفته موفق شده‌اند صد‌ها سیاره فرا خورشیدی که خارج از منظومه شمسی قرار دارند را شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
تیم آزمایشگاه ناسا برای درک بهتر درباره اجزای تشکیل دهنده اتمسفر این سیاره‌ها، جو سیاره بیگانه را در آزمایشگاه دوباره پیاده سازی کرده‌اند.   اکنون دانشمندان برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی به بررسی اتمسفر آن‌ها می‌پردازند؛ زمانی که سیاره فراخورشیدی از مقابل ستاره خود عبور می‌کند نوعی سایه ایجاد می‌شود که با بررسی تصاویر دریافت شده می‌توان ابعاد، فاصله و حتی نوع سطح سیاره را شناسایی کرد.  
از دیگر ویژگی‌هایی که بررسی تصاویر دریافتی از تلسکوپ‌ها درباره سیاره‌های فراخورشیدی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند، دمای ستاره و سیاره میزبان، میزان نور ستاره و اندازه تابش آن است، اما این اطلاعات به میزان کافی برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی کافی نیست و به این دلیل دانشمندان در روی زمین با استفاده از امکانات پیشرفته به تولید دوباره اتمسفر سیاره‌های فرا خورشیدی پرداختند.   علت نام گذاری hot Jupiter بر روی این گروه از سیاره‌های فرا خورشیدی به دلیل شباهت گاز‌های موجود در آن به سیاره مشتری در منظومه شمسی است.   این نوع سیاره‌های فراخورشیدی در عرض کمتر از ۱۰ روز به دور ستاره خود می‌چرخد و دمای جو آن به طور میانگین حدود ۲۸۰۰ درجه سلیسیوس است.   تیم دانشمندان JPL با استفاده از یک ترکیب از گاز‌ها که به طور معمول در کیهان منتشر می‌شوند به این آزمایش دست زده‌اند. گاز هیدروژن و مونوکسید کربن ۲ ماده اصلی در این آزمایش بودند.   دانشمندان سپس برای شبیه سازی گاز‌ها را بین ۳۳۰ تا ۱۲۳۰ درجه سلیسیوس گرم کردند و آن را در معرض سطح بالایی از نور ماورای بنفش قرار دادند.   کارشناسان بنا بر این آزمایش‌ها امیدوار هستند اطلاعات جدید درباره اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی به دست آوردند، این شبیه سازی نشان داد جو این سیاره‌ها حالت کدر و مات دارد.  
کارشناسان در مراحل بعدی پژوهش‌های خود در نظر دارند به بررسی این نکته بپردازند که سیاره‌های فراخورشیدی چگونه نور را جذب و به دگرگونی‌های محیط پاسخ می‌دهند.   تابش نور ماورای بنفش همچنین به ایجاد واکنش‌های شیمیایی منحصربه فرد در محیط آزمایشگاه و تولید گاز دی اکسید کربن و بخار آب تولید منجر می‌شود.   کارشناسان برای انجام این آزمایش، تجهیزاتی پیشرفته‌ مانند نوعی کوره را مورد استفاده قرار داده‌اند که گاز‌ها در آن حرارت دیدند، به گفته کارشناسان محفظه ساخته شده به وسیله پژوهشگران JPL،‌ قابلیت حرارت دادن بیشتر گاز‌ها را نیز دارد.   این اولین بار نیست که دانشمندان فضای بیگانه را در زمین بازسازی می‌کنند؛ سال گذشته تیمی از دانشمندان ناسا، به بازسازی اقیانوس‌های مایع متان قمر تیتان سیاره زحل پرداختند، کارشناسان در نظر دارند در آینده زیردریایی‌هایی منحصربه فرد برای شناسایی اسرار این قمر شگفت انگیز ساخته و روانه فضا کنند.   منبع:Newatlas   انتهای پیام/ بازسازی جو سیاره‌های فراخورشیدی در آزمایشگاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان چگونه به پایان می‌رسد؟ تصویری ترسناک از سرنوشت هر سیاره پس از مرگ خورشید

از آخرالزمان هوش مصنوعی گرفته تا یک جنگ هسته‌ای تمام عیار، به نظر می‌رسد که فهرست تقریباً بی انتهایی از اتفاقاتی وجود دارد که می‌توانند باعث پایان جهان شوند.

اما اگر به هر یک از این سرنوشت‌های ترسناک دچار نشویم، رویدادی وجود دارد که زمین نمی‌تواند از آن اجتناب کند.

یک تصویر ترسناک نشان می‌دهد که چگونه خورشید به یک «غول سرخ» تبدیل شده و آنقدر بزرگ می‌شود که پایان منظومه شمسی را رقم خواهد زد.

دکتر ادوارد بلومر، ستاره شناس ارشد در رصدخانه سلطنتی گرینویچ گفته است:

 احتمالاً چیزی در حدود ۵ میلیارد سال تا مرحله تبدیل شدن خورشید به غول سرخ باقی مانده باشد؛ بنابراین هنوز کمی زمان داریم!

خورشید، مانند همه ستارگان، اساساً یک کوره هسته‌ای غول‌پیکر بوده که اتم‌های هلیوم را تحت نیروی گرانش در هم می‌کوبد.

این نیروی گرانشی عظیم همان چیزی است که ۸ سیاره و تعداد بی شماری از اجرام دیگر در منظومه شمسی را در مدار خود نگه می‌دارد.

در همین حال، انرژی تولیدشده در همجوشی هسته‌ای به صورت گرما به کیهان تابیده می‌شود و یک منطقه قابل سکونت ایجاد می‌کند که از زهره تا مریخ امتداد دارد.

با این حال، به گفته دکتر بلومر این روند روزی تغییر خواهد کرد.

در حدود ۵ تا ۵.۵ میلیارد سال دیگر، خورشید شروع به تبدیل شدن به یک غول سرخ می‌کند.

 این اتفاق زمانی می‌افتد که هیدروژن خورشید تمام می‌شود.

 زمانی که خورشید نهایتاً هیدروژنش تمام شود، هسته آن تحت تأثیر جاذبه خود شروع به فروپاشی خواهد کرد.

 همانطور که لایه‌های بیرونی به سمت داخل فرو می‌ریزند، فشار و گرمای حاصل به قدری شدید خواهد شد که این لایه‌ها شروع به ادغام اتم‌های هلیم به کربن می‌کنند.

 این انفجار باعث می‌شود که خورشید صد‌ها برابر اندازه اصلی خود منبسط شده و رنگش قرمز شود.

این اتفاق در نهایت منجر به نابودی منظومه شمسی می‌شود.

در حال حاضر، قطر خورشید حدود ۱.۴ میلیون کیلومتر است.

اما با تبدیل شدن خورشید به یک غول سرخ می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ برابر این اندازه متورم شود و به قطر ۳۰۰ میلیون کیلومتر برسد.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، نزدیک‌ترین سیارات (عطارد و زهره) به سمت خورشید کشیده شده و نابود می‌شوند.

با این حال، دکتر بلومر گفت:

اندازه دقیق غول قرمز دقیقاً مشخص نیست، بنابراین زمین در موقعیت جالبی قرار دارد.

 در فاصله ۱۴۸ میلیون کیلومتری از خورشید، ممکن است که زمین شرایطی مانند یک نان تست داشته باشد.

 اما ۳۰۰ میلیون کیلومتر بیشترین میزان ممکن برای رشد خورشید بوده و ممکن است که به این اندازه هم نرسد.

 در بزرگ‌ترین اندازه‌های ممکن، زمین می‌تواند کاملاً توسط خورشید بلعیده شود و این پایان کار خواهد بود. اما در اندازه‌های کمتر ممکن است که این اتفاق نیفتد.

اما حتی اگر خورشید زمین را به طور کامل نبلعد، باز هم سرنوشت خوبی در انتظار این سیاره نیست.

 با بالا رفتن دمای سطح زمین، اتمسفر و اقیانوس‌ها از بین می‌روند.

 «زمینی» که باقی می‌ماند، در بهترین حالت، یک توده سنگ بی جان بوده که توسط تشعشعات منفجر شده است.

سیارات دورتر نیز در امان نخواهند بود، زیرا مریخ، مشتری و زحل همگی به دلیل گرمای شدید غول سرخ در حال رشد منفجر خواهند شد.

با این حال، دکتر بلومر توضیح می‌دهد که برخی از مدل‌ها پیش‌بینی کرده اند که زحل ممکن است در منطقه قابل سکونت جدید خورشید باشد.

 برخی از مدل‌ها نشان می‌دهند که فاصله زحل از خورشید می‌تواند متعادل باشد. ما نمی‌توانیم روی زحل زندگی کنیم، اما شاید زندگی روی قمر آن تیتان ممکن باشد.

در حال حاضر، به دلیل دمای بسیار پایین و دریاچه‌های اتان مایع و متان زندگی روی تیتان امکان‌پذیر نیست. اما تحقیقاتی برای بررسی این که در آنجا با گرم شدن خورشید چه اتفاقی می‌افتد، در حال انجام است.

سرانجام، حدود ۷ میلیارد سال بعد، انرژی خورشید به طور کلی تمام می‌شود و شروع به بیرون راندن لایه‌های بیرونی خود به فضا کرده و یک سحابی سیاره‌نما به وجود خواهد آمد.

این ساختار‌های عظیم حلقه‌ای شکل زمانی تشکیل می‌شوند که ستارگان در حال مرگ بیشتر مواد باقی‌مانده خود را قبل از تبدیل شدن به یک ستاره کوتوله سفید داغ خارج می‌کنند.

در سال گذشته، دانشمندان از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ثبت تصاویری از مسیه ۵۷ یا سحابی حلقه استفاده کردند که به ما تصوری از اینکه روزی خورشید ما به چه چیزی تبدیل خواهد شد، می‌دهد.

در این مراحل نهایی، خورشید تغییر شکل خود را در منظومه شمسی تکمیل کرده و دورترین سیارات را از مدار خود خارج می‌کند.

اگر خورشید در طول این فرآیند ۵۰ درصد از جرم خود را از دست بدهد، اورانوس و نپتون به سادگی از منظومه شمسی خارج می‌شوند.

منبع: روزیاتو

tags # زمین ، سیاره زهره سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • جهان چگونه به پایان می‌رسد؟ تصویری ترسناک از سرنوشت هر سیاره پس از مرگ خورشید
  • نفوذ زمینی‌ها به ماه و خورشید در سالی که گذشت
  • آیا خورشید می‌تواند زمین را ببلعد؟
  • یک نظریه جنجالی؛ آیا زمین می‌تواند «تخت» باشد؟
  • اگر اندازه سیاره زمین دو برابر بود چه می‌شد؟
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • احتمالا شناسایی فرازمینی‌ها در قمر یخی مشتری