Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه وزن و چاقی با ذخیره بیش از حد انرژی به صورت چربی در بدن ظاهر می‌شود، در واقع وقتی کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی باشد با تبدیل به چربی، در بدن ذخیره می‌شود؛ در کشور ما اضافه وزن و چاقی در افراد بزرگسال بسیار شایع است و در کودکان و نوجوانان نیز روند رو به افزایش را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه چاقی به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح است و عامل خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون بالا، دیابت و سرطان می‌شود؛ طبق بررسی‌های انجام شده بین فشار خون و شاخص توده بدنی (BMI) همبستگی مستقیم و معنی داری وجود دارد و شاخص توده بدن و چاقی خصوصا نوع شکمی یک پیش بینی کننده مهم افزایش فشار خون است.

بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای چاقی و افزایش وزن + تصاویر

 شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق ۲ برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است؛ در مردان به ازای هر ۱۰ درصد افزایش وزن فشار خون ۶/۶ میلیمتر جیوه بالا می‌رود، چاقی در هر سنی با افزایش فشار خون همراه است و با کاهش وزن فشار خون نیز از بین می‌رود، دریافت زیاد از حد نمک موجب نگهداری آب در داخل بدن و افزایش حجم خون و به تبع آن افزایش فشار خون خواهد شد.

حیدرعلی قربانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به وجود چربی در ناحیه شکم چاقی شکم می‌گویند، تجمع چربی در این ناحیه به بدن فرم سیبی شکل می‌دهد، افرادی که بدن سیبی شکل دارند بیشتر از افرادی که در آنها تجمع چربی در لگن، ران‌ها و باسن است (اصطلاحا فرم گلابی می‌گویند) در معرض خطر ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت هستند.

معیار تشخیص چاقی چیست؟

این متخصص تغذیه بیان کرد: با محاسبه نمایه توده بدنی و مقایسه آن با مقادیر استاندارد می‌توان به اضافه وزن و چاقی پی برد برای اینکار وزن و قد اندازه گیری شده و سپس با فرمول  BMI (نمایه توده بدنی) تعیین می‌شود که بر اساس آن می‌توان تقسیم بندی زیر را انجام داد، (برای بدست آوردن BMI، وزن را تقسیم بر قد کنید).

قربانی ادامه داد:  کمتر از ۵/ ۱۸، کم وزن؛ بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹  وزن طبیعی، بین ۲۵ تا ۲۹/۹ اضافه وزن، ۳۴/۹- ۳۰ چاقی خفیف، مساوی و بیشتر از  ۳۵ چاقی شدید است؛ لذا افزایش شیوع چاقی ۲۵

بیشتر بخوانید: عوارض هولناک و مرگبار چاقی که شاید باورتان نشود+ اینفوگرافی

توصیه‌های مفید برای پیشگیری از اضافه وزن

آیدا محمودی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن باید کارهای مختلفی انجام داد؛ حجم و عدد غذایی را کم و دفعات آن را افزایش دهید به طوری که روزانه سه وعده غذای اصلی و ۲ میان وعده کم کالری مصرف کنید.

این متخصص تغذیه بیان کرد: مصرف غذا‌های پر انرژی و شیرین مانند انواع شیرینی و شکلات آب نبات، مربا، عسل و انواع دسر‌های شیرین و چرب را محدود کنید؛ از مخلوط انواع حبوبات بیشتر استفاده کنید، از انواع شیر و لبنیات کم چرب بیشتر استفاده کنید، چربی‌های قابل مشاهده گوشت را قبل از طبخ کاملا جدا کنید، حتی الامکان غذا‌های خود را آبپز، بخار پز یا تنوری استفاده کنید و از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید.

وی ادامه داد: مصرف فرآورده‌های گوشتی پر چرب مثل سوسیس، کالباس و غذا‌های تهیه شده با این مواد غذایی مانند انواع پیتزا را محدود کنید؛  مصرف امعاء و احشاء مانند دل، جگر، قلوه، کله پاچه سیرابی و غیره را بسیار محدود کنید، مصرف انواع نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، شربت‌های تجاری را محدود و از آب ساده دوغ کم نمک و بدون گاز مصرف کنید،  مصرف میوه‌ها و سبزی خام را حداقل پنج وعده مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: با این راه‌کار‌های شگفت انگیز به کابوس چاقی خود پایان دهید

این متخصص تغذیه افزود: از ریزه خواری به بهانه چشیدن غذا و یا پیشگیری از اصراف خودداری کنید؛ به مقدار کم غذا بکشید، لقمه‌ها را خوب بجوید و به آرامی غذا را میل کنید،  غذا را در ظرفی کوچکتر بکشید و در رستوران نیم پرس سفارش دهید، غذا خوردن را همزمان با سایر فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن انجام ندهید.

محمودی تشریح کرد: همه غذای تهیه شده را سر میز یا سفره نگذارید و دوباره سر دیگ غذا نروید و پس از اتمام غذا سریعا میز غذا و یا سفره را ترک کنید؛ هیچکدام از وعده‌های غذایی خصوصا صبحانه را حذف نکنید، روغن جامد را از برنامه غذایی حذف و مصرف روغن مایع را محدود کنید، از مصرف تنقلات کم ارزش، پر نمک و چرب مانند انواع سس و پفک و غیره اجتناب کنید.

وی یادآوری کردک مصرف غذا‌های خیابانی و فست فود و غذا‌ها رستوران را محدود کنید؛ نمک مصرفی غذا را کاهش و همان مقدار از نمک یددار استفاده کنید، ورزش، فعالیت بدنی منظم و متناسب سن و شرایط جسمی را افزایش دهید، برای کاهش وزن عجله نداشته باشید، زیرا رژیم‌های کاهش وزن سریع علاوه بر عوارض جانبی جبران ناپذیرمنجر به بازگشت اضافه وزن می‌شود، از داشتن رژیم غذایی خود سرانه پرهیز و حتما با کارشناس مشورت کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشیدن چای کامبوچا می تواند به کاهش چربی کمک کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، سطوح بالای تری گلیسیرید در بدن با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

تغییرات سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم، کاهش وزن، عدم مصرف الکل و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل می‌گویند که نوشیدن چای کامبوچا ممکن است به کاهش تجمع چربی و کاهش سطح تری گلیسیرید کمک کند.

هنگامی که یک فرد چربی زیادی در بدنش ذخیره می‌شود، به ویژه‌تری گلیسیرید، می‌تواند خطر ابتلاء به چندین بیماری از جمله بیماری‌های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، سکته مغزی و نارسایی قلبی در او افزایش یابد.

سطوح بالای تری گلیسیرید در بدن همچنین با افزایش خطر التهاب حاد در لوزالمعده مرتبط است که ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را افزایش دهد.

به گفته «راب داون»، نویسنده اصلی این مطالعه، «کشف راه‌های جدید برای کاهش تجمع چربی و کاهش تری گلیسیرید مهم است زیرا بیماری‌های مدرن از جمله دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی از جمله عوامل اصلی مرگ زودرس هستند.»

داون توضیح داد: «این بیماری‌ها در دسته سندرم‌های متابولیک قرار می‌گیرند، که اغلب با اختلال در تنظیم هموستاز لیپیدها همراه است که منجر به افزایش تری گلیسیرید پلاسما، افزایش فشار خون و چاقی می‌شود.»

برای این مطالعه، داون و تیمش بر روی چای کامبوچا به عنوان راهی بالقوه برای کاهش سطح تری گلیسیرید تمرکز کردند.

این نوشیدنی باستانی که ریشه در طب سنتی شرقی دارد، از اوایل قرن گذشته شاهد افزایش محبوبیت مداوم بوده است. چای کامبوچا یک نوشیدنی تخمیر شده است که از چای سیاه و کشت باکتری و مخمر تهیه می‌شود. افزودن باکتری و مخمر نیز آن را به یک نوشیدنی پروبیوتیک تبدیل می‌کند.

مطالعات حیوانی و انسانی در مقیاس کوچک نشان می‌دهد که کامبوچا ممکن است در درمان چندین بیماری از جمله دیابت، بیماری کبد و سلامت روده مفید باشد.

سایر تحقیقات حیوانی و پیش بالینی نشان داده است که کامبوچا ممکن است به جنبه‌های مختلف سلامت قلبی عروقی مانند کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که برخی از افراد ممکن است در هنگام نوشیدن کامبوچا عوارض جانبی از جمله ضربان قلب سریع یا سوزش سر دل را به دلیل کافئین اضافی از نوشیدنی تجربه کنند.

داون و تیمش از طریق مدل کرم کشف کردند حیواناتی که رژیم غذایی شامل میکروب‌های پروبیوتیک موجود در چای کامبوچا را مصرف می‌کردند، کاهش تجمع چربی و کاهش سطح تری گلیسیرید را تجربه کردند.

این یافته‌ها بسیار مهم هستند زیرا با مزایای ظاهری چای کامبوچا برای سلامتی انسان، که شامل محافظت در برابر بیماری‌های متابولیک، بهبود عملکرد کبد و کاهش تجمع چربی است، همخوانی دارد.

کد خبر 6078362

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین قهرمان لیگ در صورت هم امتیازشدن پرسپولیس و استقلال
  • فرمول تعیین قهرمان لیگ‌های مختلف مشخص شد/ گل زده در خانه حریف ملاک نیست
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • چگونه از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم؟
  • تاثیر مصرف بیش از حد داروها بر کبد
  • مصرف کره بادام زمینی چه تاثیری بر فشار خون دارد؟
  • نوشیدن چای کامبوچا می تواند به کاهش چربی کمک کند
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی»
  • بخوابید و لاغر شوید!