Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ مجمع ایثارگران اصلاح طلب سرانجام وارد عرصه سیاسی کشور شد؛ حزبی از چهره‌های سیاسی مشهور و اثرگذار در عرصه سیاسی کشور. با توجه به وزن چهره‌های حاضر در میان ایثارگران اصلاح طلب، احتمالا باید شاهد حضور پررنگ اعضای آن در مجادلات سیاسی آینده یاران باشیم.

از میرحسین تا خاتمی

تشکیل این حزب به ستاد ایثارگران مهندس میرحسین موسوی باز می‌گردد که جمعی از رزمندگان دفاع مقدس را گرد هم آورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباط این افراد بعد از انتخابات حفظ شد و جمعی از این سرداران سابق دفاع مقدس نیز در دوران بعد از انتخابات ۸۸ متحمل هزینه‌های سنگینی شدند که موجب شهرت آن‌ها و ارتباط بیشتر با فعالان سیاسی اصلاح طلب شد.

از روحانی تا خمینی

بعد از انتخاب روحانی، دیدار این افراد با سید محمد خاتمی با حضور محمد سلامتی برگزار شد. بعد از آن به مرور تلاش‌هایی برای تاسیس حزب صورت گرفت. برخی اصولگرایان این طور مطرح کردند که این حزب ادامه دهنده راه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.

پس از مخالفت‌های صورت گرفته، این افراد در برنامه‌های تولد و شهادت ائمه اطهار در هیات ایثارگران جلسات مذهبی  برگزار کردند که سخنران بسیاری از این جلسات سید حسن خمینی بود.

سرانجام مجوز اولیه تاسیس این حزب صادر شد و کنگره این حزب با پیام خاتمی و سخنرانی سیدحسن خمینی برگزار شد. خمینی در ابتدای سخنرانی برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد دعا کرده بود.

از ترکاشوند تا پروازی

در زمان تاسیس حزب، محسن ترکاشوند عضو هیات موسس حزب، در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت می‌کرد. همزمان حجت الاسلام پروازی به عنوان سخنگوی حزب با رسانه‌ها مصاحبه می کرد.

برگزاری کنگره اول، وزن بالای این حزب را نشان داد. جمعی از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (جوادامام، غلامرضا ظریفیان، محسن ترکاشوند و حسین لقمانیان) جمعی از فرماندهان دفاع مقدس (مهدی کیانی، غلامعلی رجایی، محمد پروازی) و جمعی از چهره‌های جوان (محسن عربی، مینو خالقی و سعید صادقی) در جمع اعضای شورای مرکزی این حزب حضور دارند.

متن اطلاعیه اعلام موجودیت حزب ایثارگران اصلاح طلب که در اختیار گزارش رویداد۲۴ قرار گرفته، به شرح زیر است:

هوالحق

مردم فهیم و آزاده ایران

می‌دانیم که از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران در اواخر قرن بیستم، تحول عظیم سیاسی فرهنگی با زیرساخت معارف آزادیخواهانه و معنویت‌گرا بوده که با تحقق انقلاب اسلامی نصیب ایرانیان شد. آنچه در این میان نقشی شگرف و در برپایی و بقای این تحول جایگاه ویژه‌ای را دارا بوده، استقلال، آزادی و جمهوریت کشورمان ایران بوده است.

در این میان امام خمینی (ره) در طول شکل‌گیری این هدف و این نگاه، در تعاملی صادقانه و پیوند با اقشار مختلف ایرانیان اعم از آزادیخواهان و استقلال طلبان و نخبگان، نقش بی‌بدیل خود را ایفا نموده و در رسیدن به خواست و آرمان سرکوب شده مردم، زحماتی طاقت‌فرسا را بر عهده گرفته و با اعتقاد و ایمان به نقش مردم، این تحول شگرف را تا رسیدن به اهداف دینی و ملی رهبری نموده و مردم نجیب و شریف کشورمان نیز در ایثار و فداکاری برای جاودانه ماندن، تزلزلی در خود راه ندادند.

مردم آگاه و مسئولیت‌پذیر ایران

اکنون نیز شما که ضمن باور به آرمان‌های برآمده از آموزه‌های دینی و پذیرش کرامت ذاتی انسان، می‌کوشید تا واقع‌بین بوده و خواسته‌های خود را با درک امکان‌ها و تنگناهای موجود دنبال کنید، یکبار دیگر در برابر آزمونی تاریخی قرار گرفته اید. آزمونی که گذر موفقیت‌آمیز از آن مستلزم هوشیاری و ایثار است. ایثاری که همانند هر نگرش دیگری حاوی اجزا بوده که از اجزای آن است «شناخت و آگاهی»

آگاهی از خطراتی که مردم ما و آرمان‌ها و ارزش‌های‌شان را تهدید می‌کند.

آگاهی از اینکه انسان‌های معمولی در برابر قدرت و ثروت ناتوان‌اند.

آگاهی از اینکه انسان موجودی است که می‌تواند با اراده خویش از زندان خود، جامعه و طبیعت زاد شده و بسوی بی‌نهایت پرواز کند.

جزء دیگر ایثار «عاطفی» است. یعنی گرایش و تمایل مثبت نسبت به مردم، مستقل از جنس و قومیت و دین و مذهب آنها. گرایش به سرزمینی که ایران نامیده می‌شود و خاستگاه بسیاری از دانش‌ها و ارزش‌ها بوده است.

گرایش به اراده و خواست تعیین کننده مردم. گرایش به آرمانها و ارزش‌هایی که بالاتر از منافع فردی و خانوادگی است.

جزء سوم ایثار «اراده» است.

با شناختی که از ایران و آرمان‌های مردمش داریم و عشقی که نسبت به آنها داریم، اراده کرده‌ایم که صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند و پرچمدار ارزش‌هایی باشیم که به‌خاطر طمع و جهل و ترس به فراموشی سپرده شده‌اند. ایثارگری مبنایی است برای نوعی خودآگاهی و شکل‌دهی به گفتمانی برای تعالی ایران و دین و جمهوریت.

مردم شریف ایران

میهن عزیز ما روزهای دشواری را می‌گذراند. ضعف‌ها و نقصان‌های موجود در نظام اداره عمومی کشور موجب ناکارآمدی آن در حل مشکلات عمومی و تبدیل این مشکلات به معضل و بحران شده است.

روندهای نادرستی که پیموده شده باعث گردیده تا کشور در برابر فشارهای خارجی سخت، آسیب‌پذیر شود. ترکیب این عوامل موجب پیدایش نارضایتی فراگیر و شکل‌گیری جامعه‌ای ناشاد، فاقد آرامش و ناامید شده است. حفظ میهن و دستاوردهای ناشی از تلاش و فداکاری مردمانش، مستلزم حضور آگاهانه، سازمان‌یافته و فداکارانه فرزندان ایران در عرصه‌های مختلف است.

ما به عنوان بخشی از فرزندان این ملت که فرصت حضور در وقایع دوران‌ساز و تجربه‌اندوزی از آنها را داشته‌ایم، برای ادای دین خویش به این سرزمین فعالیت جمعی خویش را آغاز کرده‌ایم. تجربه حضور در وقایع تاریخ‌سازی چون «انقلاب با آرمان‌ها و انگیزه‌های دینی»، «دفاع ملی از یکپارچگی و حاکمیت ملی»، «تلاش برای سازندگی و آبادانی میهن» و «جنبش مردمی برای اصلاحات مردم‌سالارانه» به ما مسئولیت‌پذیری توأم با دردمندی آموخته است.

اگر چه تمایل به سهیم شدن در قدرت و اعمال آن را خواسته‌ای مشروع می‌دانیم اما آن را اولویت خود نمی‌دانیم. ما متشکل شده‌ایم تا از «ارزش‌ها و آرمان‌ها»یی دفاع کنیم که حفظ آنها برتر از آسایش، حفظ سلامت و جان خود می‌دانیم. اگر خود را ایثارگر می‌نامیم به معنای منت بر دیگران یا خودبرتربینی نیست. می‌خواهیم نماینده گفتمانی باشیم که تلاش بدون توقع و پرتوان و همراه با فدا کردن منافع شخصی برای خدمت به مردم و ارتقا میهن را ترویج می‌کند.

ما نیز باور داریم که فعالیت حزبی و تشکیلاتی با تعدد و تکثر بسیار احزاب، اثربخش نبوده و به نتیجه نمی‌رسد. مطلوب آن است که در جریان فعالیت‌ها به تدریج تعداد محدودی حزب فراگیر و سراسری داشته باشیم که هر کدام نماینده یک جریان و دیدگاه اجتماعی مشخص باشند، اما در شرایط کنونی ایران ایجاد تشکل‌های محدودتری را که هر کدام نماینده بخشی از جامعه هستند، به عنوان مقدمه‌ای برای تمرین تحزب و در نهایت پیوستن به یکدیگر و تشکیل احزاب فراگیر، واقع‌بینانه‌ترین گام ارزیابی می‌کنیم.

عوامل متعددی کشور را به وضعیت کنونی رسانده‌اند. عواملی که کم و بیش بر همگان آشکار شده است: حذف شایستگان و جذب افراد فاقد صلاحیت به دلیل نظارت استصوابی و ویژه‌گزینی، نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت‌ها در نهادهای قدرت، سیاست خارجی تقابلی و توسعه‌گریز، دخالت‌های برخی نظامیان در امور غیرنظامی، نهادینه شدن فساد و مقابله با انسجام و سامان‌یابی نیروهای سیاسی از جمله این عوامل هستند.

هیچ راه‌حل دو شبه‌ای برای مشکلات ایران وجود ندارد اما این سخن به این معنا نیست که هیچ راه‌حلی وجود ندارد. برای اصلاح امور باید از تغییر تصمیم‌گیرندگان و مدیران فراتر رفت. باید به تغییر خط مشی‌ها و راهبردها و در بسیاری از موارد به تغییر ساختارها اقدام کرد.

حل مسائل ایران به نوعی اجماع ملی نیاز دارد و باید پشت سر اقدامات اصلاحی، اعتماد عمومی و حمایت عمومی شکل گیرد. هر راه‌حلی باید متکی به شهروندان ایرانی باشد و به هیچ قدرت خارجی متکی و وابسته نباشد. وظیفه همه ماست که با صراحت و صداقت خطیر بودن وضعیت کنونی را به مسئولان کشور گوشزد کنیم، شاید از خواب غفلت برخیزند و برای نجات میهن اقدام کنند.

به یاری خدا در فرصت‌های آینده در مورد راه‌حل‌های مشخص پیشنهادی برای مشکلات مشخص سخن خواهیم گفت. در اینجا تنها به خطوط کلی راه‌حل‌های پیشنهادی برای خروج از وضعیت نامقبول کنونی اشاره می‌کنیم.

نخستین گام، آزادی بیان و رسانه و گردش آزاد اطلاعات است. کاری که به هیچ وجه با وضعیت صدا و سیما به عنوان یک رسانه جناحی و مروج قهر ملی سازگار نیست.

گام دیگر اصلاح ساختاری در قوه قضائیه است. قوه قضائیه مستقل از جناح‌بندی‌ها، برخوردار از تعهد و تخصص حقوقی و دل‌مشغولی اجرای عدالت، نیاز همه جریان‌های سیاسی و در همه زمان‌هاست.

پذیرش حق ملت در برخورداری از انتخابات آزاد ممکن است. بدون انتخابات آزاد نیز برآمدن شایسته‌ها و اداره امور بر مبنای شایستگی حاصل نمی‌شود.

در راستای شایسته‌سالاری باید توان و انرژی ایرانیان خارج از کشور را هم به حساب آورده و برای حل مشکلات ملی به خدمت گرفت. ایرانیان خارج از کشور فرصت‌اند نه تهدید. سیاست داخلی شکوفا بدون سیاست خارجی تعامل و تنش‌زدا به نتیجه نمی‌رسد که این دو مکمل یکدیگرند.

بیش از هر زمان دیگری باید به محرومان اندیشید. نمی‌توان آنها را در دریای مشکلات رها کرده و شاهد نابودی شان در جمهوری بود که به نام محرومان تشکیل شده است.

این خطوط راهنمای خط‌‌ مشی‌گذاری هستند نه خود خط مشی‌ها و در مورد خط‌مشی ها در آینده سخن خواهیم گفت.

ان شاءالله

به گزارش رویداد۲۴ اعضای شورای مرکزی بعد از انتخاب در کنگره، جلسات خود را به طور منظم برگزار کرده و جواد امام را به عنوان دبیر کل برگزیدند. همچنین تشکیل ارکان مختلف حزب بر اساس اساسنامه از دیگر اقدامات اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگری بوده است.

هفته گذشته مجمع ایثارگران و توسعه ملی با رای اکثریت اعضا به عضویت شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان درآمدند.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمسخر اصلاح‌‎طلبان روزنه‌گشا توسط «حجاریان»

حجاریان در پاسخ دیرهنگام به بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب که خواهان حضور انتخاباتی و گشایش سیاسی در این جریان بودند با ریشخند نظر آنان بیان کرده که «ما تنور انتخابات را گرم می‌کنیم، اما نان خود را می‌پزیم

به گزارش مشرق، «سعید حجاریان» تئوریسین جریان اصلاحات بعد از یک وقفه نسبتا بلند مدت و سکوت در بحبوحه انتخابات مجلس دوازدهم به بیانیه «اصلاح‌طلبان روزنه گشا»‌ پاسخ داده است؛‌ پاسخی که با چاشنی تمسخر و دست کم گرفتن این گروه در دل جریان اصلاحات همراه بود. اما نکته جالب توجهی که کلیت جوابیه حجاریان موید آن است «انحصارطلبی»‌ قدرت در میان بخش متمرکز در این جناح است که روزنه‌گشایان در بیانه خود به آن اعتراض کرده بودند.

حجاریان در این نوشتار با ریشخند تعداد امضاء‌کنندگان این بیانیه می‌نویسد: «من اهل نشانه‌شناسی و نمادیابی نیستم اما با خواندن عنوان این بیانیه پرسشی در ذهن‌ام به‌وجود آمد که عدد ۱۱۰ به چه معنایی راجع است؟ آیا روزنه‌گشایان به‌دنبال معجزه ابجد بوده‌اند یا به دیگر مدلول‌هایِ عینیِ این عدد، خاصه در زمینه انتخابات، ارجاع داده‌اند؟»

تئوریسین جریان اصلاحات که اغلب هسته مرکزی قدرت در این جریان با افکار وی وارد عمل شده است، با حمله به طیف اصلاح‌طلبان روزنه گشا با نگاهی تجاری به امر سیاسی، مطرح می‌کند:‌ «به‌عنوان نمونه در یک دیدار چهار نفره (سه عضو یک تشکل سیاسی با یک مقام حاکمیتی) در پاسخ به طرح موضوع «حضور به‌منظور گرم کردن تنور انتخابات» پاسخ داده شد: ما تنور انتخابات را گرم می‌کنیم، اما نان خود را می‌پزیم؛ که همانا ایجاد گشایش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی باشد! حال آن‌که امروز ایده بازیگر فعال صاحب قدرت به‌شکل معکوس ترجمه و حداکثر به‌عنوان بازیگر منفعل و بخشی از میزانسن انتخابات پذیرفته است. می‌خواهم از این مثال نتیجه بگیرم که کنش سیاسی- انتخاباتی علاوه بر «زمان‌مندی» نیازمند بهره‌مندی از پول سیاست است، که همان «قدرت» باشد.»

درحالی حجاریان به طور صریح از پول سیاسی یا همان قدرت که در انتخابات نقد می‌شود سخن می گوید و مطرح می‌کند گرم کردن تنور انتخابات مجلس دوازدهم برای اصلاح طلبان نان نداشته و بنابراین ورود به این عرصه بدون فایده بوده است که اصلاح طلبان روزنه گشا نگاهی بلند مدت به انتخابات داشتند.

حجاریان همچنین بیانیه ۱۱۰ اصلاح طلب را حاکی از تصمیمات یک شبه خوانده و نوشته است:‌« از آن گذشته، این سنخ‌ بیانیه‌نویسی‌هایِ کمپینی- که فرض من آن است برآمده از گفت‌وگوی جمعی هستند و نه تجویزهای من عندی و دیگر اقسام تجویز!- عمده امر سیاست را به انتخابات تقلیل می‌دهند. اگر پاسخ روزنه‌گشایان به این ادعا منفی باشد، باید پرسید چرا طرح این مباحث به شکل روندی گفت‌وگومحور در ماه‌های منتهی به انتخابات ۱۴۰۲ منتشر و منعکس نشد؟»

این درحالی است که اگر نگاهی به روزنامه‌های اصلاح‌طلب در چند ماه مانده به انتخابات مجلس دوازدهم بیندازیم خصوصا اعضای حزب کارگزاران برای حضور در انتخابات تلاش کرده و مشارکت و لیست دهی را در این عرصه مورد تاکید قرار می‌دادند و سئوال اساسی اصلاح طلبان مشارکت طلب این بود که با حذف صندوق رای عملا چگونه می‌توان کنشگری دموکراتیک و سیاسی انجام داد؟

حتی برخی از افراد نزدیک به جریان اصلاح‌طلب مطرح می‌کردند که این جریان در دامی که خود برای خود * کرده بود افتاد و اگر اعضای این جریان در انتخابات ثبت نام می کردند تایید صلاحیت می‌شدند.

موضوعی که رئیس دولت اصلاحات در پیام خود به آن اشاره کرد و درباره فضای انتخاباتی بیان داشت:‌ «البته لازم است بگوییم که آنچه رهبری چند هفته پیش دربارهٔ انتخابات آزاد، مشارکتی و رقابتی و امکان حضور همه جریان‌ها یا نامزدهای مورد نظر خود و ... گفتند می‌توانست ما را به انتخابات قابل قبول نزدیک کند ولی کاش این مطالب خیلی پیش تر بیان می‌شد.»‌

اتفاقا سازوکار انتخابات با موضوع پیش ثبت‌نام شفاف‌تر شد اما این شفاف‌سازی برای اصلاح‌طلبان که همواره با شیوه ناز و عشو سیاسی در هر انتخاباتی حرکت می‌کنند و سعی دارند حضور خود را با جلب امتیازاتی در انتخابات همراه سازند، مطلوب نبود و این جریان فریب حربه کهنه خود را خورد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • کیهان: امثال خاتمی و خوئینی‌ها به ۱۰۰ درصد ملت ایران خیانت کردند
  • کیهان : امثال خاتمی و خوئینی ها به ۱۰۰ درصد ملت ایران خیانت کردند / خاتمی برای این که دیده شود، این‌بار سعی کرد خود را در دسته تحریمی ها جا‌نمایی کند
  • تمسخر اصلاح‌‎طلبان روزنه‌گشا توسط «حجاریان»
  • خیانت بزرگ خاتمی و خوئینی‌ها به ملت ایران!
  • امثال خاتمی و خوئینی‌ها به ۱۰۰درصد ملت ایران خیانت کردند
  • ضیافت افطارمراجعین و همراهان بیمار در بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • آیت‌الله موسوی خوئینی: آنهایی که به خاتمی می‌تازند، غافل هستند که خودشان ضرر می‌کنند؛ آنها باید بدانند که در امر حکمرانی، پیروزی سرانجام با اکثریّت است/ مدیران و حامیان وضع طاقت‌فرسای امروز، به جای سازوکارهای علمی و عقلانی، دین و مقدّسات را هزینه می‌کنند
  • پربازدیدترین گزارش‌های سیاسی ایمنا در سال ۱۴۰۲
  • عکس دیده نشده از سیدحسن خمینی با پوششی متفاوت /سیدمحمد خاتمی وارد شد
  • احمد مازنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب: جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است