Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بهزیستی کاشان گفت: ساماندهی کودکان کار کاشان پیش از ایام نوروز توسط نیروهای شهرداری و انتظامی صورت می‌گیرد. ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۳ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، با گذری از چهار‌راه‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد کودکانی را می‌بینیم که به کار و کوشش از سنین پائین مشغول هستند و نان آور خانواده خود محسوب می‌شوند، کودکانی که به گل فروشی و یا تکدی‌گری می‌پردازند هر چند در کاشان کمتر دیده می‌شوند، اما همین تعداد نیز برای چهره  شهر قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکانی که در خیابان‌ها سرگردان هستند، آینده‌ای درخشان در انتظارشان نیست، کودک خیابانی نه‌‌ تنها به‌دلیل فقر و از هم‌گسیختگی خانواده و همچنین به‌ علت سن کم و مواجه با افراد مختلف در معرض آسیب‌های فراوان اجتماعی قرار دارند.

مسئله کودکان کار یک زنگ خطر جدی ‌است و پیامدهای متعددی برای فرد و جامعه دارد زیرا بسیاری از این کودکان بی‌گناه مورد سوء استفاده‌های مختلف قرار  گرفته به کودکانی بزهکار تبدیل می‌شوند.

گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در کاشان، نشان می‌دهد که همه‌ کودکان کار از مشکلات مالی رنج می‌برند و با اجبار کار می‌کنند با وجود اینکه اکثر این کودکان محصل هستند اما زمانی برای درس خواندن ندارند.

محمد یکی از کودکان کار با اشاره به این‌که خانواده‌ ما را مجبور به کار کردن می‌کنند، اظهار داشت: من درس خواندن را دوست دارم و می‌خواهم مانند دیگر دوستانم فقط درس بخوانم اما پدرم من را مجبور به کار کردن می‌کند. من و دیگر بچه‌ها روزی بیش از 10 ساعت کار می‌کنیم، بعضی مواقع باید تمام روز بایستیم تا مشتری را از دست ندهیم.

کودکان کار در کرمان ساماندهی می‌شوندبرنامه توانمندسازی برای کودکان کار در مازندران اجرا می‌شودمازندران | نیمی از کودکان کار کشور اتباع بیگانه هستند

یکی از کودکان کار، سهیل پسر دوازده ساله  ای است که  در کلاس دوم درس می‌خواند و از 10 سالگی برای مخارج شخصی خود شروع به کار کرده است. شغل او فال فروشی است و گاهی آدامس فروشی هم می‌کند. هر فالی را 500 تومان می‌خرد و 1000 تومان می‌فروشد و درآمد ماهیانه‌ او تقریبا 200 هزار تومان است. او کار و درس را با هم دوست دارد و از اینکه کار میکند ابراز رضایت دارد. 
 وقتی از آرزوهایش پرسیدیم پاسخ داد:  دوست دارم در آینده دوچرخه بخرم و در بزرگسالی دوست دارم  بنا شوم. در مدرسه، فوتبال بازی می‌کنم و تمام دلخوشیم همین است.

او از سختی کارش گله کرد و گفت: شهرداری دوچرخه‌ام را گرفت و دیگر پس نداد؛ ای کاش دوچرخه‌ام را پس بدهند و  به ما اجازه دهند در خیابان کار کنیم.

جواد یکی دیگر از این کودکان با بیان این که خانواده‌ام بسیار فقیر هستند، گفت: پدرم بیمار است، من و برادرانم برای زنده ماندن مجبور هستیم  از مادر و خواهرانم حمایت کنیم، خانواده ما از فقر رنج می‌برد ح و حتی خواهرانم با وجود سن کم کار می‌کنند.

کودکان کار توسط نیروهای شهرداری و انتظامی جمع آوری می‌شوند 

این در حالی است که رئیس اداره بهزیستی کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم  در رابطه با ساماندهی کودکان کار  می‌گوید: انجام طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار، راه حل مناسب نیست بلکه باید اعتماد سازی و آگاه سازی صورت گیرد و آحاد مختلف جامعه در کنار سایر سازمان‌ها و نهادها در رفع این معضل بسیج شده تا بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را از کودکان دور کنیم.

ام البنین متقی نژاد در ادامه گفت: کودکان کار توسط نیروهای شهرداری و انتظامی جمع آوری می‌شوند و همراه با خانواده به دادستانی معرفی شده و تعهدات لازم را جهت همکاری خواهند داشت.

رئیس اداره بهزیستی کاشان  با اشاره به جمع آوری کودکان کار چهار راه آیت الله کاشانی گفت: این افراد  16 نفر  از اتباع بودند٬ که 15 نفر از آنان محصل و در گروه سنی 16_6  سال قرار می‌گیرند و  اداره بهزیستی وظیفه دارد کودکان زیر12سال را ساماندهی‌کند.

 متقی نژاد با اشاره به اینکه همه‌ی این کودکان دچار مشکلات مالی فراوانی هستند، اذعان داشت: باتوجه به اینکه هیچ بودجه ای به کودکان کار اتباع خارجیبدون کارت اقامت تعلق نمی‌گیرد و کاشان، مرکزی برای نگهداری این کودکان ندارد، قرار است بهزیستی به کمک خیرین از این کودکان حمایت کند که امیدواریم بتوانیم با کمک خیرین  به کودکان کار یاری برسانیم.

انتهای پیام/ ع

R7845/P/S6,1369/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم

خانواده‌‌های بیماران اوتیسم در استان کردستان به دلیل نبود مرکز نگهداری با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‎‌کنند، بهزیستی برای رفع این دغدغه‌ها مرکز جدید نگهداری موقتی راه‌اندازی می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حسین رسولی ظهر امروز به مناسبت تبریک سال نو با حضور در دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان کردستان از بخش‌های مختلف بازدید و با خبرنگاران این رسانه گفت‌وگو کرد.

وی از تلاش‌های خبرنگاران تسنیم در انعکاس اخبار و برنامه‌های بهزیستی و پیگیری مطالبات جامعه هدف در کردستان قدردانی کرد و گفت: اعتقاد راسخ به رسانه داشته و همواره خود را موظف به پیگیری دانسته و معتقدم با همراهی اصحاب رسانه می‌توان بسیاری از مشکلات را شناسایی و برطرف کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با اشاره به گزارش اخیر خبرگزاری تسنیم در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته با عنوان «فرشته‌هایی که طعم تلخ "اوتیسم" را چشیده‌اند + فیلم» تصریح کرد: از انعکاس مطالبات خانواده کودکان اوتیسمی قدردانی می‌کنم، این گزارش را بنده بلافاصله خواندم، بیماران و خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم یک از مخاطبان و جامعه هدف بهزیستی است، اوتیسم برای ما و خانواده‌ها دغدغه‌مندترین نوع معلویت است.

وی افزود: ناآرامی و بیقراری فرد اوتیسم باعث درگیری خانواده‌ها با این بیماری می‌شود به طوری‌‌‌که خانواده‌هایی هستند که پس از 6 ماه نتوانسته‌اند حتی بیرون از خانه بروند، بنابراین گرفتاری و دغدغه این عزیزان فراتر از آن چیزی است که جامعه می‌بیند.

رسولی از ارائه خدمات مختلف به بیماران اوتیسم همانند سایر گروه‌های معلولان در استان خبر داد و عنوان کرد: برنامه‌های دیگری همچون توانمندسازی، غربالگری، آموزشی و آگاه‌سازی در دستور کار بوده و در همین راستا یک مرکز در سنندج در حال فعالیت بوده و خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی و آموزشی به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی با تأیید اینکه اختلالات طیف اوتیسم منجر به عوامل چالش بر انگیز ویژه‌ای از قبیل انزوای اجتماعی، مشکلات پزشکی، مشکلات در نگهداری شغل و فشار مالی برای خانواده‌ها می‌شود، اظهار کرد: با همه این مشکلات، باید خانواده‌ها نیز پای کار بیایند و در امر درمان، توانمندسازی و آموزش فرزندانشان در مراکز روزانه توانبخشی اوتیسم همکاری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تأکید کرد: والدین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم باید در امر درمان مشارکت داده شوند و این مشارکت باید از سنین پایین آغاز شود. مداخله زود هنگام باعث کاهش مشکلات رفتاری و کلیشه‌ها در کودکان طیف اتیسم، افزایش تعاملات اجتماعی، بهبود ارتباط و کاهش نگرانی والدین در خصوص فرزندانشان می‌شود.

وی خواستار همکاری خانواده‌ها برای حضور کودکان اوتیسم در مراکز روزانه توانبخشی تحت نظارت بهزیستی در سنندج شد و بیان کرد: آموزش و مداخله به موقع و مؤثر از طریق فراهم آوردن اطلاعات مؤثر درباره شرایط کودک اوتیسم و نحوه کار با آنان باعث سازگاری و انعطاف پذیری والدین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان اعلام کرد: بهزیستی استان برای آموزش و توانمندسازی این عزیزان ماهانه 70 درصد از هزینه‌ها یعنی برای هر یک نفر سه میلیون و 200 هزار تومان را به مرکز سنندج پرداخت کرده و تنها 30 درصد از هزینه‌ها برعهده والدین بوده که در برخی موارد نیز حتی پولی از خانواده‌هایی که توانایی مالی ندارند، گرفته نمی‌شود یا 10 درصد گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نگاهشان به مراکز روزانه توانبخشی اوتیسم، برای نگهداری فرزندانشان موقتی باشد نه مداوم؛ درباره چرایی نبود مراکز نگهداری ویژه اوتیسمی‌های بالای 15 سال توضیح داد: سخت‌گیری در صدور فرایند مجوزهای مراکز روزانه اوتیسم و نبود مراکز متعدد ناشی از سیاست کشوری بوده و علی‌رغم پیگیری‌های متعدد امسال یک مجوز برای شهرستان سقز اخذ شده است. هدف بهزیستی پذیرش این افراد در مراکز به صورت 6 ماهه بوده که در این مدت توانمندسازی و کار درمانی انجام و سپس در کنار خانواده به زندگی خود ادامه دهد.

رسولی اضافه کرد:  ایزوله کردن فرد اوتیسم همانند تشدید این بیماری بوده و نباید از جامعه جدا شوند چراکه در این صورت ناراحتی روحی و روانی نیز به بیماری آنان اضافه می‌شود.

وی گفت: در راستای رفع مشکلات این حوزه؛ یک مرکز اوتیسم با ظرفیت پذیرش 100 نفر در سقز راه‌اندازی می‌شود که اکنون زمین آن توسط خیرین خریداری شده و امیدواریم تا سال آینده به اتمام برسد و آغاز به کار کند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تشکیل انجمن اوتیسم در استان را ضروری و در شناسایی و ارائه خدمات به این جامعه هدف را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: اگر خانواده‌ها همراهی کنند، ما نیز هر آنچه که لازم باشد، از آنان حمایت خواهیم کرد. حتی حاضریم هزینه ایاب و ذهاب برای حضور در مراکز روانه را تقبل کنیم، آمادگی برگزاری اردوی تفریحی ویژه این جامعه هدف را داریم.

وی افزود: این کودکان و خانواده‌های اوتیسمی نیز همانند سایر گروه‌های معلولان از خدمات مستمری و غیرمستمری متناسب با نیاز ایاب و ذهاب، کمک هزینه مسکن، تحصیل و تسهیلات اشتغال‌زایی برخوردار می‌شوند و نگاهمان به همه جامعه هدف یکسان است. ارائه خدمات و پیگیری مشکلات این عزیزان را وظیفه دانسته و از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

رسولی با یادآوری اینکه جامعه اوتیسمی نیازمند حضور در جامعه و همراهی خانواده‌ها هستند، تأکید کرد: اقشار مختلف جامعه نیز نگاهشان به این عزیزان همانند سایر افراد باشد.

در ادامه گوشه‌ای از مشکلات جامعه اوتیسم و برنامه‌های بهزیستی برای رفع نگرانی‌ خانواده‌ها را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • زباله‌گردی و کودکان کار امسال ساماندهی می‌شوند
  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • نشست کمیته ساماندهی کودکان کار خراسان رضوی
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اُتیسم در کاشان 
  • فعالیت هفت مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در قم