Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مارکو کارنلوس، سفیر سابق ایتالیا در عراق در گزارشی اطلاعات اصلی را که رسانه دولتی بی‌بی‌سی در قالب یک مستند درباره حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریف کرده ارائه داد.

کارنلوس که سابقاً مشاور چند نخست‌وزیر ایتالیا در مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا بوده در این یادداشت در پایگاه «میدل‌ایست‌آی»، آقای سلیمانی را یک «استراتژیست زبده» توصیف کرده و دیدگاه ارائه‌شده در برنامه بی‌بی‌سی درباره او و نقش ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) را «ساده‌انگارانه» خوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در بخش آغازین این تحلیل نوشته مستند بی‌بی‌سی حاوی اطلاعات جدیدی نیست و بخش زیادی از روایتش را همان چیز‌هایی تشکیل می‌دهد که سال‌ها پیش هم گفته شده. کارنلوس در ادامه می‌نویسد: «مشکل اصلی [این مستند]آن است که رویدادهایش را از چشم‌اندازی منحصراً غربی روایت می‌کند. حتی از یک عضو سپاه پاسداران یا یک مقام ایرانی کلامی نقل نمی‌شود.»

دیپلمات ایتالیایی، این شیوه روایت را بازتابی از مشکلی بزرگ‌تر و رایج در تفکر جهان غرب درباره ایران و غرب آسیا می‌داند. او می‌نویسد: «این نوع روایتگری، منعکس‌کننده نقائصی است که گاهاً در سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال ایران و درنگاهی کلی‌تر خاورمیانه وجود دارد: ساده‌انگاری و دوپاره‌سازی غیرضرور میان نیکی و پلیدی.»

وی در توضیح درباره استدلال خود می‌نویسد: «به مخاطبان بی‌بی‌سی و در سطح وسیع‌تر به عموم مردم در جهان غرب این استدلال ارائه می‌شود که همه مشکلات در منطقه فقط از یک ام‌الفساد- خواه یک دولت باشد یا یک گروه، یا چنانکه در این مستند گفته می‌شود، یک نفر- سرچشمه می‌گیرند.»

مارکو کارنلوس دلیل اتخاذ چنین رویکردی را نیاز جهان غرب به دشمن‌سازی دانسته تا بتواند افکار عمومی را علیه ارزش‌های متفاوت با خود، بسیج کند.

او، علاوه بر این می‌نویسد: «روایت جهان غرب درباره ایران و سلیمانی را تا حد زیادی منابع اسرائیلی، بدون راستی‌آزمایی‌های جدی تولید می‌کنند. مستند بی‌بی‌سی هم از این قاعده مستثنی نیست: روایت اصلی آن را دنی یانتوم، رئیس سابق موساد تدوین کرده است. به مخاطبان گفته می‌شود که هر بحرانی در منطقه توسط سلیمانی مهندسی می‌شود. برخی از شخصیت‌های آمریکایی از این روایت حمایت می‌کنند اگرچه آن‌ها دست‌کم برای توانمندی‌های سلیمانی، قدری هم حرمت قائلند.»

کارنلوس درباره سخنانی که «دیوید پترائوس»، اولین فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق در مستند بی‌بی‌سی در خصوص سردار سلیمانی مطرح کرده هم اظهارنظر کرده است: «یکی از بخش‌های جالب مستند آنجا است که ژنرال دیوید پترائوس پیامی از سلیمانی را بازگو می‌کند مبنی بر اینکه فرمانده سپاه قدس از او خواسته برای مدیریت بهتر اوضاع خاورمیانه مستقیماً با او وارد مذاکره شود.»

وی در ادامه می‌نویسد: «پترائوس در جلسه‌ای با سیلویو برلوسکونی در سال ۲۰۰۸ هم درباره همین پیام بحث کرده و گفته بود ''تازه خبردار شده قاسم سلیمانی چه نقش مهمی در تحولات خاورمیانه دارد''. یعنی پترائوس که معمار افزایش نیرو‌های آمریکا در عراق است یک دهه بعد از رسیدن سلیمانی به فرماندهی نیروی قدس دارد از او درس یاد می‌گیرد؟ پس جای تعجب ندارد که سلیمانی توانسته اینقدر آزادانه مهره‌هایش را در منطقه چیده و بر دشمنانش چیره شود.»

سفیر سابق ایتالیا در عراق در ادامه بر اساس تجربیاتش در عراق، یکی دیگر از اطلاعات غلط مستند بی‌بی‌سی را زیرسوال برده است.

او می‌نویسد: «مقام‌های آمریکایی که بی‌بی‌سی با آن‌ها مصاحبه کرده از دشمن ایرانی‌شان تصویر فردی مشتاق برای برقراری رابطه با خودشان ترسیم کرده و گفته‌اند که آن‌ها به صورت سیستماتیک این درخواست‌های او را رد کرده‌اند. بر اساس تجربیاتی که در عراق داشته‌ام، دقیقاً عکس این درست است.»

کارنلوس می‌افزاید: «طی بیش از دو سالی که در بغداد بودم مقام‌های آمریکایی بار‌ها از من خواستند پیام‌هایی را به شبه‌نظامیان شیعه منتقل کنم و اکثراً می‌خواستند ترتیب گفت‌وگوی مستقیم با همتایان ایرانی‌شان را بدهم. این درخواست‌ها به صورت منظم توسط دو سفیر ایران که من با آن‌ها در تعامل بودم و گفته می‌شد عضو سپاه هستند و دستورات سلیمانی را اجرا می‌کنند، رد شد.»

مقام سابق ایتالیایی در بخش پایانی یادداشت خود به توصیف ویژگی‌ها و قابلیت‌های سردار سلیمانی پرداخته است.

او می‌نویسد: «جای هیچ شک وجود ندارد که سلیمانی یک فرمانده نظامی فوق‌العاده است. افرادی که بار‌ها با او تعامل داشته‌اند از جمله موافق الرباعی، مشاور امنیت ملی سابق عراق سه ویژگی اصلی او را در این‌ها خلاصه می‌کنند: ''به طرز هراس‌آوری باهوش، از لحاظ ایدئولوژیک با انگیزه و مهم‌تر از همه صاحب ترکیب نادری از توانمندی‌های تاکتیکی و استراتژیک. ''

وی همچنین خاطرنشان کرده قاسم سلیمانی با آنکه فردی به شدت با استعداد است «تکرو» نیست و بدون حمایت نظام سیاسی ایران نمی‌توانست به این جایگاه دست پیدا کند. اوهمچنین در توضیح بیشتر درباره ویژگی‌های سردار سلیمانی نوشته است: «سلیمانی آدم جزم‌اندیشی نیست. او آراسته به شجاعت، فروتنی، تعهد انقلابی و همدلی با کارکنانش است. او انگیزه‌دهنده‌ای قوی و مستمعی صبور است که گفتگو‌های میان شبکه وسیعی از طرف‌ها در عرصه میدانی را تسهیل می‌کند- خصائلی که گاهاً در دشمنان اسرائیلی و عرب او یافت نمی‌شوند. اصلی‌ترین دلیل موفقیت او توان منحصر به فرد او برای بهره‌گرفتن از اشتباهات بی‌شماری است که همین دشمنان مرتکب می‌شوند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد

منابع عراقی از تفاهم نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات در زمینه پروژه جاده توسعه خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری عراقی واع، منابع عراقی اعلام کردند که در مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، امروز دوشنبه تفاهم‌نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه جاده توسعه امضا شد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد که این تفاهم‌نامه با هدف همکاری مشترک در پروژه راهبردی جاده توسعه تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه را وزرای حمل و نقل عراق و ترکیه و وزیر حمل و نقل قطر و نیز وزیر انرژی و زیرساخت امارات امضا کردند.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد که به موجب این تفاهم‌نامه این کشور‌ها در تنظیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه همکاری می‌کنند.

در بیانیه دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق آمده است: جاده توسعه یک پروژه راهبردی است که موجب تقویت رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق هم‌افزایی اقتصادی میان شرق و غرب می‌شود و به تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد مسیر رقابتی منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • مستند «ابوجهاد، پدر جهاد» منتشر شد+فیلم
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد