Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا نوشت: معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها برای هجدهمین شنبه متوالی به خیابان‌ها رفته و برخی از آنان در خیابان شانزه‌لیزه پاریس به چند ساختمان حمله کردند.

به گزارش شریان نیوز،  در حالی که در هفته‌های گذشته از شمار جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه کاسته شده و تظاهرات آنها با خشونت کمتری همراه بود، امروز (شنبه) گروهی از تظاهرکنندگان خشمگین شیشه‌های چند رستوران، مغازه، بانک و ساختمان‌های دیگر را در خیابان شانزه‌لیزه شکسته و آنها را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از این افراد که به جای جلیقه زرد، لباس و ماسک سیاه داشتند، با شکستن حصارهای فلزی تعبیه شده برای محافظت از مغازه‌ها در برابر خرابکاری، وسایل مغازه‌ها و رستوران‌ها را بیرون ریخته و شکستند. آنها به سوی نیروهای پلیس چوب و سنگ پرتاب کرده و در مواردی تلاش کردند تا مأموران را از درون خودرو بیرون بکشند.

شماری از معترضان جلیقه‌زرد نیز که از شهرهای دیگر فرانسه خود را به پاریس رسانده بودند، در نزدیکی ایستگاه‌های مهم قطار پایتخت دست به تظاهرات زدند. پاتریک دروئه، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش جلیقه‌زردها از چند روز پیش از تمامی مردم فرانسه و حتی کشورهای دیگر اروپا خواسته بود تا به حرکت اعتراضی پاریس بپیوندند.

راهپیمایی هجدهم جلیقه‌زردها که خودشان آن را «ضرب‌الاجل» به امانوئل ماکرون خوانده‌اند، در حالی برگزار شد که اجرای طرح «گفت‌وگوی ملی» به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه تازه به پایان رسیده است.

یورو نیوز گزارش داد، میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود.

کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه با اعلام این که حدود ۱۰ هزار تن در اعتراض امروز پاریس شرکت کردند، گفت که حدود ۱۵۰۰ تن از این افراد «خرابکار» بوده‌اند. وی در توئیتر خود نوشت، کسانی که حمله و تخریب می‌کنند، در واقع نه «معترض» هستند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.

شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند، ۶۰ تن گزارش شده که ۴۲ تن آنان از معترضان، ۱۷ تن از مأموران پلیس ضدشورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.

همچنین بر اثر آتش زدن یک بانک به دست برخی معترضان و سرایت آتش به طبقاتی از مجتمع ساختمانی بالای آن، ۱۱ تن نیز جراحت سطحی برداشتند.

به گزارش پلیس فرانسه، بیشترین حجم حمله «اقلیت تخریبگر» در خیابان شانزه‌لیزه و چند خیابان اطراف آن از حدود ساعت ۱۱ صبح به بعد روی داد. پلیس که از همان نخستین ساعات درگیری شدیدی را با معترضان آغاز و از گاز اشک‌آور و شلنگ آب پرفشار استفاده کرده بود، یکی از اهداف اصلی حمله معترضان بود.

پلیس همچنین بعد از ظهر شنبه از دستگیری ۱۵۱ تن از معترضانی خبر داد که به ساختمان‌ها و نیروهای ضدشورش و حتی خبرنگاران حمله‌ور شده بودند.

حوالی ساعت دو بعدازظهر در بالادست خیابان و در نزدیکی طاق نصرت میدان «اتوال» کنترل اوضاع از دست پلیس خارج شد اما مجدداً آرامش نسبی به منطقه بازگشت.

در پی آرام شدن نسبی اوضاع در خیابان شانزه‌لیزه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه بعدازظهر شنبه به این خیابان رفت. وی انگیزه خود از این حضور را «سپاسگزاری» از پلیس عنوان کرد.

فیلیپ در شانزه‌لیزه گفت: من از نیروهای پلیس و ژاندارمری تشکر می‌کنم. این خشونت‌ها مطلقاً پذیرفتنی نیست. کسانی که تخریبگران را تشویق می‌کنند و حتی آنهایی که این حرکت را بر آنها می‌بخشند، در عمل آنها شریکند.

نخست‌وزیر فرانسه همچنین در توئیتر خود نوشت که اعمال خشونت‌بار امروز در شانزه‌لیزه نه کار راهپیمایان، بلکه کار «غارتگران»، «آتش‌افروزان» و «مجرمان» است.

از حدود ساعت چهار عصر به بعد بار دیگر خیابان توریستی شانزه‌لیزه دستخوش ناآرامی شد. برخی مغازه‌های لوکس موجود در این خیابان از جمله فروشگاه‌های بولگاری، فوت لاکر و فروشگاه تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن مورد حمله و غارت قرار گرفتند.

رستوران معروف فوکتس نیز که ثبت میراث فرهنگی فرانسه است، به همراه چند دستگاه خودپرداز بانک در خیابان شانزه‌لیزه حوالی ظهر مورد حمله و غارت معترضان خشمگین قرار گرفته بود.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنفرانس ضد اسلام‌هراسی در پاریس

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، کنفرانس ضد اسلام‌هراسی در پاریس با حضور ايسماهان چودر، نویسنده کتاب «حرف‌های دختران محجبه»، عادل آمارا، سیاستمدار فرانسوی، مهدی مفتاح، بنیانگذار حزب « des İndigenes de la Republique»، ساندوس خمیز، رئیس پیشین انجمن دانشجویان مسلمان فرانسه، حفیظ بی‌کرجه، عضو حزب ضد سرمایه‌داری جدید و رومی دیمتون، پژوهشگرعلوم سیاسی تحقیقاتی برگزار شد.

این کنفرانس به مناسبت بیستمین سالگرد ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدارس فرانسه، برگزار شد.

این قانون در 15 مارس 2004 در مجلس فرانسه تصویب و اجرایی شد.

ايسماهان چودر در این نشست اظهار داشت: این قانون که سال 2004 در فرانسه تصویب شد، نژادپرستانه، ضد مسلمانان و جنسیت‌گرایانه و مغایر با "اصل سکولاریسم" است.

وی تاکید کرد: ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی، حجاب دختران مسلمان را هدف قرار داده است. 70 درصد قربانیان اسلام‌هراسی در فرانسه زنان هستند.

عادل آمارا نیز گفت: این قانون نقطه عطفی برای اسلام‌هراسی در فرانسه است؛ اسلام‌هراسی نگرش خصمانه نسبت به مسلمانان است. اسلام هراسی یک پروژه سیاسی فاشیستی، اقتدارگرا و نژادپرستانه است که توسط دولت علیه مسلمانان اجرا می‌شود.
 

دیگر خبرها

  • حمله به پاسگاه پلیس پاریس در پی کشته شدن یک جوان
  • خیابان شانزه لیزه پاریس کجاست؟ همه آنچه که قبل از سفر باید بدانید
  • بحران جدی اعتماد بین پاریس و برلین
  • برافروخته شدن مجدد شعله‌های خشم فرانسوی‌ها علیه پلیس
  • حمله جوانان خشمگین فرانسوی به پاسگاه پلیس در پاریس
  • برگزاری کنفرانس ضد اسلام‌هراسی در پاریس
  • امباپه با غلطک لالیگا را صاف می‌کند!
  • پاسخ زاخارووا به پیشنهاد آتش‌بس ماکرون
  • مهاجمان «دختری با گوشواره مروارید»‌ زندانی نمی‌شوند
  • فروش دارو‌های غیرمجاز و مواد مخدر در خیابان‌های فرانسه + فیلم