Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@16:57:06 GMT

رشد تولید سطح زیر کشت گندم

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۷۹۰۰

رشد تولید سطح زیر کشت گندم

کشورمان بر اساس گزارش «سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد» سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان است و با برنامه ریزی های صورت گرفته بریا افزایش تولید شاهد رشد ۲ درصدی سطح زیرکشت گندم هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تنوع تولیدات کشاورزی ایران از جمله امتیازاتی است که کشورمان به واسطه تنوع اقلیمی و آب و هوایی از آن برحوردار است از جمله محصولات کشاورزی مطرح ایران در عرصه جهانی «گندم» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورمان بر اساس گزارش «سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد» سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان است.

 

در کنار آمارهای جهانی مسئولان کشورمان نیز با ارائه آمارهای دقیق اعلام کرده اند که در سال های اخیر شاهد افزایش تولید گندم هستیم به طوری که طی 40 سال اخیر به رشد سه برابری در تولید گندم رسیده ایم. در همین رابطه نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «درآمد ناخالص ملی در بخش کشاورزی در سال‌های ۵۶ و ۵۷ حدود ۹ درصد بود، در حالیکه هم اکنون علی رغم رشد ۳ برابری جمعیت به بیش از ۱۵ درصد رسیده است. هم اکنون تولید گندم به رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون تن رسیده است و با وجود این کشور به طور کامل از واردات این محصول بی نیاز است.»

«علیقلی ایمانی» ادامه داده بود: «باتوجه به آنکه سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ همانند مدت مشابه سال قبل است، پیش‌بینی می‌شود که برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا شویم.»

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی ارقام گندم از استاندارد‌های بین المللی برخوردار است، اضافه کرده است: «در شرایط فعلی، ارقام گندم از استاندارد بین المللی لازم از نظر کیفیت، گلوتن، رنگ و مسائل خبازی برخوردار است به طوری که گندم دوروم مازاد بر نیاز کشور به ایتالیا مهد پاستای دنیا صادر می‌شود.»

 

حالا در ادامه برنامه ریزی ها برای افزایش تولید گندم در کشور مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی از رشد 2 درصدی سطح زیرکشت گندم برای امسال خبرداده و گفته است: «این وزارتخانه کاهش سطح زیرکشت گندم را به دلیل محدودیت منابع آبی در دستور کار قرار داده بود، اما تولید کنندگان از این کشت استقبال کردند.»

 

«اسماعیل اسفندیارپور» در این باره به ایرنا گفته است: «وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید برنامه کاهش سطح زیر کشت و افزایش تولید گندم در واحد سطح را در دستور کار قرار داد تا جایی که در سالهای گذشته با کاهش 12 درصدی سطح زیرکشت گندم روبرو شدیم. اکنون کل سطح زیرکشت گندم کشور پنج میلیون و 860 هزارتن است که سه میلیون و 905 هزار هکتار آن را کشت دیم و یک میلیون و 933 هزار هکتار را کشت آبی به خود اختصاص داده است. بین سالهای 92- 1390 سطح زیرکشت گندم در کشور 6 میلیون و 470 هزارتن ثبت شده است.»

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، شروع برداشت گندم را از شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان در اواخر اسفندماه اعلام کرده و گفته است: «به دلیل شرایط اقلیمی و پراکندگی بارندگی ها در اراضی کشت دیم، به نظر می رسد تولید گندم امسال فراتر از میزان پیش بینی شده باشد. پیش از این وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید گندم در سال زراعی جاری را 14 میلیون تن اعلام کرده بود. امسال بارندگی های مناسب در کشور موجب شد تا نیاز به آبیاری در سطح یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی آبی نسبت به سال گذشته کاهش یابد که رقم قابل توجهی است.»

 

وی با بیان این که برداشت گندم در استان های هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و مناطق جیرفت و کهنوج در ماه های فروردین و اردیبهشت به تدریج اوج می گیرد، گفته است: «اکنون آمادگی لازم برای شروع فصل برداشت گندم را داریم تا جایی که کمباین ها و دستگاه های مورد نیاز برداشت گندم در استان ها جانمایی شده است.»

 

بنابراین گزارش، براساس اطلاعات فائو، ایران در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا دارای رتبه های اول تا دهم جهان بوده که سهم محصولات باغی 15 و محصولات زراعی 7 محصول است. ایران با داشتن 15 محصول باغی مهم دارای مقام جهانی، از نظر تنوع تولید محصولات باغی، بعد از کشورهای چین، امریکا. مشترکاً با ترکیه رتبه سوم دنیا را از آن خود کرده است.

 

از نظر صادرات محصولات کشاورزی ایران نیز در صادرات 10 محصول دارای رتبه های اول تا دهم جهان است با این توضیح که براساس منابع فائو، تجارت جهانی محصولات کشاورزی دنیا متکی بر صادرات و واردات 35 محصول اصلی بوده و از بین کشورهای جهان 64 کشور صادر کننده محصولات زراعی و 55 کشور صادر کننده محصولات باغی می باشند.

 

گندم از جمله محصولات کشاورزی ایران است که در سال های اخیر تولیداتمان در این زمینه به اندازه ای شده است که دیگر نیازمند واردات گندم نیستیم و ایران با تولید سالانه نزدیک به 500 هزارتن گندم دوروم جزو 10 کشور تولیدکننده گندم دوروم در جهان است.

 

یادآور می شود: در سال زراعی جاری پنج میلیون و 800 هزار هکتار از مزارع کشور به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدار، 2 میلیون هکتار آن به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شده است. سطح زیر کشت گندم کشور در مقایسه با سال قبل 1.5 درصد کاهش داشته اما بارش های مناسب بهاره باعث شد میزان پیش بینی تولید و برداشت گندم افزایش یابد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل گام دوم انقلاب ایام نوروز کانون های مساجد مراجع و علماء تولید گندم خرید گندم گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

محمد هادی ایمانیه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، ضمن تقدیر و تشکر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی استان به سبب زحمات فراوانی که متحمل شده اند، بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و روسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بصورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولین ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

او در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مد نظر را برای دانش بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد، اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راه‌گشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

او در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، گفت: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولید کنندگان و مشارکت کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

او در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

ایمانیه با تصریح بر اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالین این حوزه نیز وجود دارد ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد