Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@23:17:19 GMT

نماز؛ جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۸۰۰۰

نماز؛ جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه، 24 اسفندماه در دومین نشست دانشجویی «نماز و گام دوم انقلاب» که در بین‌الحرمین کربلای معلی برگزار شد، با بیان اینکه بیانیه گام دوم نقطه‌ عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: این بیانیه ابعاد مختلفی دارد که یک بعد آن نگاه واقع‌بینانه به شرایط امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: لازم است همه‌ محافل علمی، حوزوی و دانشگاهی این متن را به عنوان یک متن قابل مطالعه، مباحثه، تحقیق و پژوهش و قابل بسط و توسعه نگاه کنند؛ در واقع این مفاهیم باید کاملاً تبیین شود چراکه تبیین مفاهیم عالی‌ای که در این بیانیه به کار برده شده؛ برای نسل فعلی و آینده لازم است.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این بیانیه کاملاً ترسیم و مشخص می‌کند که تمدن اسلامی امری دست‌یافتنی است و تنها نیازمند حرکتی جهادی و عزمی راسخ است.
لطفیان سرگزی با شرح فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب، گفت: نماز عامل تزکیه و تربیت است؛ نماز حفظ تعادل در برابر خوبی‌ها و بدی‌ و عاملی سازنده است که پایداری و مقاومت انسان را در فراز و نشیب‌های زندگی حفظ می‌کند و بهترین بازدارنده از گناه و فساد است.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت با بیان اینکه نمازهای جمعه و جماعت بالاترین استعانت و کمک‌خواهی است، اظهار کرد: نمازهای جمعه و جماعت نمودی از وحدت و یگانگی امت اسلامی است و حس مسئولیت، تقوا و پرهیزکاری، خداترسی و حق‌شناسی را در انسان زنده می‌کند.
وی ادامه داد: برای برپا کردن نماز به‌عنوان آئین امت اسلام و جذب افراد به نماز عواملی همچون پاکیزگی مکان برگزاری نماز جماعت، استفاده از امام جماعتی که وابستگی به جناح‌های سیاسی نداشته، دارای حسن سابقه، خوش‌اخلاق، خوش‌برخورد، خوش‌بیان و نافذ که قدرت جذبه بیشتری دارد و نحوه فعالیت‌های فرهنگی در مسجد و... مؤثر هستند.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با بیان اینکه آنچه که بیش از همه در ادیان و دستورات الهی می‌درخشد امر به نماز در محتوای تمامی ادیان الهی بوده است، گفت: بهترین راه وصول به قرب الهی و جاودانه‌ترین جنگ با شیطان نفس، اقامه نماز به‌ویژه نماز صبح است.
لطفیان سرگزی بیان کرد: محافظت از نماز و مراقبت از وقت آن موجب تقرب به خدا می‌شود که در اثر این تقرب انسان از امیال نفسانی و غرایز حیوانی رهایی پیدا می‌کند. در کتاب «جامع‌السعادات» اثر محمد مهدی نراقی، معنای باطنی که روح نماز و حقیقت آن است هفت چیز دانسته شده که عبارتند از اخلاص و قصد قربت، حضور قلب، فهمیدن معنای آنچه می‌گوید، تعظیم، هیبت، امیدواری و رجاء.
وی اظهار کرد: نمازخانه یا مسجد دانشگاه بایستی پاکیزه و با امکانات فصلی مناسب باشد، همچنین محل وضوخانه باید پاکیزه و تمیز باشد. در برنامه‌ریزی کلاس‌های درسی از سوی دانشگاه، در اوقات نماز هیچ کلاسی حتی جبرانی واقع نشود و با صدای اذان تمام افراد به‌سوی مسجد یا نمازخانه هدایت شوند.
محمود لطفیان
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نماز نماز جماعت تبلیغ کربلا گام دوم انقلاب ایکنا نبأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۸۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل مرز «صلح و دوستی» به مرز «رفاه مشترک»

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزارت امور خارجه پاکستان در پایان اولین سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور اعلام کرد: در جریان این سفر مهم دو کشور همسایه برای تبدیل مرز‌های صلح و دوستی خود به مرز «رفاه مشترک» توافق کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد، درحالیکه سفر دو روزه «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان صبح امروز به پایان رسید، وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ریاست «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و تعداد زیادی از وزرای کابینه دولت این کشور به دعوت «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان یک سفر رسمی دو روزه (۲۲ الی ۲۴ آوریل) به پاکستان انجام دادند.
این بیانیه افزود: در جریان این سفر مقامات دو کشور بر عزم خود برای تبدیل مرز «صلح و دوستی» به مرز «رفاه مشترک» تاکید و پیرامون تقویت روابط تجاری بویژه از طریق توسعه بازارچه‌های مرزی و همچنین تجارت در حوزه انرژی بحث و تبادل نظر کردند.
در این بیانیه آمده است: ایران و پاکستان برای افزایش حجم تجارت سالانه خود به ۱۰ میلیارد دلار طی پنج سال آینده توافق کردند.
وزارت خارجه پاکستان افزود: طرفین تمامی ابعاد روابط دوجانبه پاکستان و ایران را مورد بررسی قرار داده و همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی گفتگو کردند؛ همچنین در این سفر چندین تفاهم نامه و سند همکاری میان دو کشور همسایه به امضا رسید.
این بیانیه با اشاره به بررسی روابط فرهنگی، مذهبی، تمدنی و همچنین مردمی ایران و پاکستان در جریان سفر هیئت بلندپایه ایرانی به شهر‌های اسلام آباد، لاهور و کراچی افزود: مقامات دو کشور توافق کردند که روابط دوجانبه و برادرانه خود را از طریق تبادل منظم هیئت‌های بلندپایه تقویت کنند.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: تقویت همکاری میان مقامات نظامی و امنیتی دو کشور با هدف مقابله با معضل تروریسم و تاکید مجدد بر اهمیت پروژه‌های حوزه انرژی از جمله پروژه انتقال گاز «آی پی» از دیگر محور‌های گفتگوی مقامات ایران و پاکستان بوده است.

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: دانشجویان در دل آمریکا علیه شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل شعار می‌دهند
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان
  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل مرز «صلح و دوستی» به مرز «رفاه مشترک»
  • پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت نخستین فرمانده سپاه یزد
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند