Web Analytics Made Easy - Statcounter

معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها برای هجدهمین شنبه متوالی به خیابان آمدند و برخی از آنان در خیابان شانزه‌لیزه پاریس به چند ساختمان حمله کردند.
در حالی که در هفته‌های گذشته از شمار جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه کاسته شده و تظاهرات آنها با خشونت کمتری همراه بود، روز شنبه ۲۵ اسفند گروهی از تظاهرکنندگان خشمگین شیشه‌های چند رستوران، مغازه، بانک و ساختمان‌های دیگر را در خیابان معروف شانزه‌لیزه شکسته و آنها را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعضی از این افراد که به جای جلیقه زرد، لباس و ماسک سیاه داشتند با شکستن حصارهای فلزی تعبیه شده برای محافظت از مغازه‌ها در برابر خرابکاری، وسایل مغازه‌ها و رستوران‌ها را بیرون ریخته و شکستند. آنها به سوی نیروهای پلیس چوب و سنگ پرتاب کرده و در مواردی تلاش کردند تا مأموران را از درون خودرو بیرون بکشند.  
شماری از معترضان جلیقه‌زرد نیز که از شهرهای دیگر فرانسه خود را به پاریس رسانده بودند، در نزدیکی ایستگاه‌های مهم قطار پایتخت دست به تظاهرات زدند. پاتریک دروئه، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش جلیقه‌زردها از چند روز پیش از تمامی مردم فرانسه و حتی کشورهای دیگر اروپا خواسته بود تا به حرکت اعتراضی پاریس بپیوندند.
راهپیمایی هجدهم جلیقه‌زردها که خودشان آن را «ضرب‌الاجل» به امانوئل ماکرون خوانده‌اند، در حالی برگزار شد که اجرای طرح «گفتگوی ملی» به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه تازه به پایان رسیده است.


۶۰ مجروح و خسارت‌های مالی فراوان
میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود.
کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه با اعلام این که حدود ۱۰ هزار نفر در اعتراض امروز پاریس شرکت کردند گفت که حدود ۱۵۰۰ نفر از این افراد «خرابکار» بوده‌اند. وی در توییتر خود نوشت کسانی که حمله و تخریب می‌کنند در واقع نه «معترض»اند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.  
 
تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت پاریس شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند ۶۰ نفر گزارش شده که ۴۲ نفر آنان از معترضان، ۱۷ نفر از مأموران پلیس ضد شورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.
همچنین بر اثر آتش زدن یک بانک به دست برخی تخریبگران و سرایت آتش به طبقاتی از مجتمع ساختمانی بالای آنها، ۱۱ نفر نیز جراحت سطحی برداشتند.
به گزارش پلیس فرانسه بیشترین حجم حمله «اقلیت تخریبگر» در خیابان شانزه‌لیزه و چند خیابان اطراف آن از حدود ساعت ۱۱ صبح به بعد روی داد. پلیس که از همان نخستین ساعات درگیری شدیدی را با معترضان آغاز و از گاز اشک‌آور و شلنگ آب پرفشار استفاده کرده بود، یکی از اهداف اصلی حمله معترضان بود.
پلیس همچنین بعد از ظهر شنبه از دستگیری ۱۵۱ تن از معترضانی خبر داد که به ساختمان‌ها و نیروهای ضدشورش و حتی خبرنگاران حمله‌ور شده بودند.
حوالی ساعت دو بعدازظهر در بالادست خیابان و در نزدیکی طاق نصرت میدان «اتوال» کنترل اوضاع از دست پلیس خارج شد، اما مجددا آرامش نسبی به منطقه بازگشت.  
نخست‌وزیر به شانزه‌لیزه رفت
در پی آرام شدن نسبی اوضاع در خیابان شانزه‌لیزه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه بعدازظهر شنبه به این خیابان رفت. وی انگیزه خود از این حضور را «سپاسگزاری» از پلیس عنوان کرد.
آقای فیلیپ در شانزه‌لیزه گفت: «من از نیروهای پلیس و ژاندارمری تشکر می‌کنم. این خشونت‌ها مطلقا پذیرفتنی نیست. کسانی که تخریبگران را تشویق می‌کنند و حتی آنهایی که این حرکت را بر آنها می‌بخشند، در عمل آنها شریکند.»
نخست‌وزیر فرانسه همچنین در توییتر خود نوشت که اعمال خشونت‌بار امروز در شانزه‌لیزه نه کار راهپیمایان، بلکه کار «غارتگران»، «آتش‌افروزان» و «مجرمان» است.     بالا گرفتن مجدد تنش و اغتشاش
از حدود ساعت ۴ عصر به بعد بار دیگر خیابان توریستی شانزه‌لیزه دستخوش ناآرامی شد. برخی مغازه‌های لوکس موجود در این خیابان از جمله فروشگاه‌های بولگاری، فوت لاکر و فروشگاه تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن مورد حمله و غارت قرار گرفتند.
رستوران معروف فوکتس نیز که ثبت میراث فرهنگی فرانسه است به همراه چند دستگاه خودپرداز بانک در خیابان شانزه‌لیزه حوالی ظهر مورد حمله و غارت معترضان خشمگین قرار گرفته بود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فرانسه اعتراض شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۸۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات عجیب مکرون درباره حمله به روسیه

به گزارش همشهری آنلاین، چند هفته پیش نیز رییس‌جمهور فرانسه مدعی شد که سران ناتو درباره احتمال اعزام نیروی زمینی به اوکراین برای مقابله با روسیه گفت‌وگو کردند، اما بیشتر مقامات و رهبران اروپایی این اظهارات ماکرون را رد کردند.

کد خبر 839692 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه فرانسه - امانوئل مکرون روسیه ناتو

دیگر خبرها

  • عکس| شیرینی فرانسه ۵۲ سال قبل
  • تظاهرات در مانیل در اعتراض به سفر وزیر خارجه آمریکا
  • سربازی اجباری صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت+ فیلم
  • خیابان شانزه لیزه پاریس کجاست؟ همه آنچه که قبل از سفر باید بدانید
  • لیست پمپ بنزین های اصفهان + آدرس جایگاه سوخت CNG
  • لیست پمپ بنزین های اصفهان + شماره تماس و آدرس جایگاه سوخت CNG
  • اظهارات عجیب مکرون درباره حمله به روسیه
  • تظاهرات در پاریس علیه «خشونت پلیس» و «نژادپرستی سیستماتیک»
  • تظاهرات در پاریس؛ فرانسوی‌ها خواستار خروج از ناتو شدند
  • تظاهرات حامیان ملت فلسطین در سراسر جهان