Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@00:15:50 GMT

نوروز و جای خالی فرهنگ سفر

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۰۸۷۱

نوروز و جای خالی فرهنگ سفر

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن به فصل بهار و اوج گیری مسافرت هموطنان شاهد افزایش حوادث در جاده های کشور هستیم که ضرورت دارد مسافران و گردشگران نوروزی توصیه هایی چون استراحت، داشتن صبر و قانونمندی را برای سفری ایمن بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
در تعطیلات نوروزی شاهد بی توجهی رانندگان در جاده های سراسر کشور هستیم، هر چند پلیس راه و نیروهای امدادی با تلاش شبانه روزی نظارت، کنترل و خدمت رسانی را در محورهای مواصلاتی دارند اما همکاری جامعه برای کاهش تصادف ها و سانحه ها لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انسان مهم ترین عامل در تصادف های جاده ای است و کاهش تاثیر این حوزه در تصادف ها به آموزش و افزایش آگاهی نیازمند است.
طرح ترافیک نوروزی از 25 اسفند 97 آغاز شد و تا 17 فروردین 98 ادامه دارد و ماموران پلیس راه در جاده ها مستقر هستند و سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس در اجرای قانون به منظور حفظ ایمنی مسافران است.
در تعطیلات نوروز 96 در مجموع 475 هزار و 967 گردشگر از استان سمنان دیدن کردند که رشد 71 درصدی نسبت به نوروز سال 95 داشت و از بیست و هفتم اسفند 96 تا پانزدهم فروردین 97 یک میلیون و 236 هزار و 187 گردشگر از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان بازدید کردند.
استان سمنان دارای 228 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر، 65 اقامتگاه بوم گردی، 42 خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری، 14 کمپینگ و 44 رستوران بین راهی، 9 سفره خانه سنتی، 31 دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است که در مجموع این اقامتگاه ها 2 هزار و 900 تخت برای اقامت گردشگران فراهم کردند.
پیش بینی می شود که در تعطیلات نوروز حدود هشت تا 10 درصد سفر نسبت به سال گذشته افزایش یابد که اغلب شهرهای زیارتی و گردشگری مقصد مسافران و گردشگران نوروزی است و با توجه به اینکه استان سمنان با مساحتی بیش از 97 هزار کیلومتر مربع، حدود هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد و واقع شدن 620 کیلومتر از بزرگراه 900 کیلومتری تهران- مشهد در این استان و عبور سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده های این خطه، ترافیک محورهای این قابل انتظار است
سمنان از نظر تعداد واژگونی خودرو در رتبه های بالای کشور قرار دارد و بیش از 60 درصد سوانح رانندگی در استان از نوع واژگونی است.
طولانی بودن مسیر، نبود جاذبه های طبیعی و یکنواخت و کویری بودن جاده های سمنان از دلایل اساسی خستگی، خواب آلودگی و در نتیجه واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی این استان از سوی کارشناسان مطرح می شود.
سوانح رانندگی منجر به فوت در محورهای ارتباطی استان سمنان با افزایش نظارت و کنترل بر جاده های این خطه، در طرح زمستانی پلیس راه و راهور سال جاری 4.3 درصد به نسبت مدت مشابه سال 96 کاهش یافت.
سوانح رانندگی منجر به جراحت در طرح زمستانی پلیس راه و راهور در استان سمنان به نسبت مدت مشابه 2.3 درصد کاهش یافت.
بهبود علائم ایمنی، خط کشی، احداث گاردریل ها و حفاظ ها، روشنایی و بهبود آسفالت از جمله اقدامات برای ایمنی جاده های استان برای داشتن سفر ایمن مسافران نوروزی است.
مسافران نوروزی نیز در این بین باید به نکات پیش و زمان سفر توجه لازم و کافی را داشته باشند و استراحت و رفع خستگی هنگام سفر مهم ترین عامل برای داشتن سفری توام با آرامش و پرنشاط است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش ایمنی سفرهای نوروزی» با حضور محمد اطهری مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان و علی آقا یحیایی معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان برگزار کرد.

** رفع خستگی در اقامتگاه های بین راهی
رئیس پلیس راه استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: ایجاد اقامتگاه های موقت و دائمی دارای امکانات و تجهیزات لازم در محورهای مواصلاتی این استان به منظور رفع خستگی و تجدید قوای رانندگان وسائل نقلیه ضروری است.
کبیری افزود: نبود جاذبه، کویری و یکنواخت بودن جاده های استان سمنان در کنار وسعت جغرافیایی، از عوامل تاثیرگذار بر خستگی رانندگان و در نتیجه افزایش واژگونی خودروها و سوانح رانندگی است.
وی با بیان اینکه استان سمنان در رتبه های بالای واژگونی خودرو در جاده ها قرار دارد، تصریح کرد: رفع نواقص موجود و ارتقای ایمنی به ویژه در جاده های این استان پهناور به خصوص محدوده محور تهران- مشهد و برعکس، نگاهی ملی را می طلبد.
کبیری با اشاره به اینکه حدود 600 کیلومتر از محور 900 کیلومتری تهران- مشهد در این استان واقع شده، خاطرنشان کرد: این محور طولانی نیاز به اقامتگاه های بین راهی برای افزایش خدمات دهی به مسافران دارد.
وی ایجاد حاشیه ای امن برای مسافران را ضروری دانست و گفت: ایجاد اقامتگاه های موقت هم چون سیاه چادرها با ارائه محصولات کشاورزی، عشایری و صنایع دستی به مسافران در جاده های مواصلاتی استان سبب انگیزه برای توقف رانندگان می شود.
وی به ضرورت 15 دقیقه استراحت به ازای هر ساعت رانندگی تاکید و اضافه کرد: وسعت این دیار و ترددهای بی شمار هموطنان در زمان های مختلف به ویژه نوروز مبنای برنامه ریزی مسئولان در جاده های مواصلاتی کشور باشد.
وی ایجاد اقامتگاه دائمی دارای جایگاه سوخت گیری و فضای تفریحی را در جاده های استان سمنان ضروری ذکر کرد و افزود: دستگاه های متولی باید در نقاط حادثه خیز این دیار مانند محور گرمسار به آرادان و میامی به سبزوار، همکاری و هماهنگی برای ایجاد اقامتگاه های دائمی را داشته باشند تا آمار تصادف ها در زمان های مختلف سال به خصوص نوروز که اوج سفرها است کاهش یابد.
کبیری خستگی را علت اصلی حوادث رانندگی برشمرد و اظهار داشت: اقلیم جغرافیایی و گستردگی استان سمنان تاثیر این عامل را دو چندان می کند.
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: استراحت کافی رانندگان پیش از سفر و هنگام آن نیازمند فرهنگ سازی در جامعه در راستای کاهش آمار تصادف های جاده ای است.

** تشدید کنترل بر رانندگان به ویژه ناوگان عمومی
رئیس پلیس راه استان سمنان اظهار داشت: رفتار رانندگان در نوروز 98 توسط پلیس راه با شدت بیشتری نظارت و کنترل می شود.
وی ادامه داد: رصد عملکرد رانندگان مانند صحبت با تلفن همراه، سرعت و سبقت غیرمجاز و خوردن و آشامیدن این افراد منجر به کاهش تصادف های جاده ای می شود تا مسافران نوروزی سفر ایمنی را تجربه کنند.
کبیری تصریح کرد: مسافران و گردشگران تعطیلات نوروزی هرگونه رفتارهای خطرآفرین را به پلیس گزارش دهند.
رئیس پلیس راه استان سمنان ابراز داشت: 43 دوربین نظارتی در جاده های این استان برای ثبت تخلف ها نصب است.
وی افزود: رانندگان وسایل نقلیه ای که تا سرعت 30 کیلومتر بیشتر از حد مجاز برانند، در اولین پلیس راه طرح نوروزی متوقف شده و برابر قانون به منظور حفظ جان هموطنان با آنان برخورد می شود.
کبیری با بیان این که بیش از 60 درصد تصادف ها در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد، بیان کرد: توقف، استراحت و اقامه نماز در حاشیه جاده ها از عوامل خطرآفرین است.
رئیس پلیس راه استان سمنان یادآورشد: نبود تابلوهای راهنمایی برای هدایت هموطنان به سمت استراحتگاه ها در ورودی شهرها سبب شده رانندگان در حاشیه جاده ها توقف نابجا داشته و ایجاد خطر کنند.

** 50 ایستگاه پلیس راه در نوروز 98 فعال است
رئیس پلیس راه استان سمنان اظهار داشت: بیش از 50 تیم در روزهای نوروز 98 در راه های استان استقرار دارند تا نظارت ها شدت بیشتری یابد.
وی ادامه داد: در نوروز امسال بیش از پنج هزار نفر از نیروهای امدادی و خدمات رسان در استان در آماده باش به سر می برند.
کبیری اضافه کرد: 150 دوربین ثبت تخلف ثابت و سیار در نوروز 98 تردد خودروهای عبوری در جاده های استان را رصد می کند و 300 گروه پلیس راه در این روزها از جاده های استان مستقر می شوند.
رئیس پلیس راه استان سمنان افزود: طرح آماده باش نوروزی از بیست و پنجم اسفند 97 در استان سمنان آغاز شد.
وی با اشاره به آمار تصادف های 11 ماه ابتدایی سال 97، خاطر نشان کرد: 137 نفر در سال 96 در دم جان باختند که با کاهش 19.7 درصدی در سال 97 به 110 نفر رسید.
رئیس پلیس راه استان سمنان یادآورشد: تعداد فوتی ها طبق آمار پزشکی قانونی بعد از صحنه تصادف، 237 نفر در سال 96 بوده است، این آمار در سال 97 با هشت دهم درصد افزایش به 256 نفر رسیده است.

** ضرورت تشدید کنترل بر ناوگان مسافربری
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: بخشی از آمار تصادف های سالانه در این استان به صورت روزمره و دوره ای تکرار می شود اما امسال تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای مانند اتوبوس و مینی بوس افزایش یافته است.
اطهری افزود: 15 مورد حادثه با حضور اتوبوس و یا مینی بوس در محورهای مواصلاتی استان سمنان در 9 ماه اول سال 97 رخ داده است.
وی با بیان اینکه این تعداد حادثه با 354 مصدوم همراه بود، تصریح کرد: 13 نفر در حوادث ذکر شده در محورهای مواصلاتی این استان در 9 ماه ابتدایی سال 97 جان باختند که این آمار در سال 96، سه فوتی بود.

** کاهش تصادف ها با آموزش و فرهنگ سازی
اطهری گفت: خودرو، جاده و راننده سه عامل حادثه آفرین در محورهای مواصلاتی کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه عامل خودرو در تصادف ها نیز منشاء انسانی دارد، خاطر نشان کرد: انسان مهم ترین عامل در تصادف های جاده ای استان است که کاهش تاثیر این حوزه در تصادف ها به آموزش و افزایش آگاهی نیازمند است.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه شتابزدگی به بخشی از فرهنگ ایرانی تبدیل شده است، تصریح کرد: این مساله عامل بسیاری از تصادف های جاده ای در کشور است که با آموزش در مدت کوتاه و هزینه کم برطرف می شود.

** تدوین شیوه نامه برای ناوگان عمومی جاده ای
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه در کشورهای خارجی میزان تصادف های ناوگان سنگین بسیار کمتر از ایران است، ادامه داد: تهیه و تدوین شیوه نامه جامع برای کاهش تصادف های اتوبوس ها و مینی بوس ها در کشور ضروری است.
وی به ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای تاکید و اضافه کرد: اگر اصلاح نقاط حادثه خیز به هر دلیلی امکان پذیر نیست، حداقل مسوولان متولی نصب تابلوهای و چراغ های راهنمایی به منظور کاهش تصادف های جاده ای را افزایش دهند.
اطهری ابرازداشت: اقامتگاه های تاریخی و آبادی های استان سمنان در محورهای مواصلاتی، ظرفیتی در خور توجه برای مسافران نوروزی برای رفع خستگی است.

** آمادگی نیروهای اورژانس در 30 پایگاه امدادی
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: نیروهای اورژانس این دانشگاه آمادگی کامل برای خدمت رسانی به گردشگران نوروز 98 را دارند.
اطهری در میزگرد ایرنا افزود: 30 پایگاه امدادی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در محورهای مواصلاتی این استان به منظور ارائه بهترین خدمات در این روزها به شهروندان و مسافران نوروزی در آماده باش کامل هستند.
وی تصریح کرد: نیروهای انسانی بخش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از لحاظ فنی هماهنگ با استانداردهای روز دنیا هستند.
اطهری یادآور شد: با توجه به دستورالعمل طرح نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت ستاد نوروزی این دانشگاه 25 اسفند 97 آغاز شد و تا 18 فروردین 98 ادامه دارد.

** استقرار 20 پایگاه امدادی هلال احمر در جاده های سمنان
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان در این میزگرد گفت: 14 پایگاه ثابت و 6 پایگاه سیار امداد و نجات این جمعیت به مسافران و گردشگران نوروزی 98 این استان خدمت رسانی می کنند.
یحیایی با اشاره به اقدام ها در بخش جوانان، ادامه داد: در ورودی ‌های تمام شهرستان‌ ها و مکان ‌های پرجمعیت استان، 16 پایگاه راهنمایان مسافران نوروزی، هفت فضای دوستدار کودک، هشت ایستگاه سلامت، هفت پایگاه سحاب و 16 خیمه اقامه نماز با حضور جوانان هلال‌ احمر برای رفاه حال مسافران ورودی به استان سمنان برپا می شود.
وی بیان کرد: پایگاه های امدادی در مسیرهای مواصلاتی و مراکز شهرستان های این استان در آماده باش کامل هستند.
یحیایی افزود: 20 پایگاه امدادی هلال احمر در محورهای مواصلاتی به صورت شبانه روزی با 150 نیروی امدادی آماده خدمت رسانی هر چه بهتر به شهروندان و گردشگران نوروزی هستند.
وی بیان کرد: چادرهای راهنمایی برای مسافران و گردشگران نوروزی توسط جمعیت هلال احمر استان سمنان در سراسر این دیار به مناسب فرا رسیدن سال نو برپا می شود.
به گفته وی، امسال جمعیت جوانان هلال احمر خدمات ویژه ای از جمله خیمه نماز، غرفه های دوستدار کودک و سامانه حرکت های امدادی بشر دوستانه در مناطق پر تردد با هدف توسعه فرهنگ جاده ای ارائه می دهد.
یحیایی ادامه داد: رضایت مندی مردمی و سلامت مسافران مهم ترین اولویت و هدف جمعیت هلال احمر در نوروز 98 است.
وی یادآور شد: دواطلبان، امدادگران، نجاتگران و جوانان هلال احمر بر اساس وظیفه ذاتی در تمام صحنه ها در کنار مردم هستند و به آنان خدمات مطلوب ارائه می دهند.

**ضرورت فراگیری همگانی کمک های اولیه امدادی
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان گفت: آموزش های کمک های اولیه و امداد و نجات باید برای عموم مردم نهادینه شود.
یحیایی در میزگرد ایرنا با بیان اینکه گاهی دیده می شود افراد فاقد مهارت در بستن زنجیر چرخ هستند، تصریح کرد: مسافران و گردشگران نوروزی یکسری اقدام های اولیه فنی مانند بستن زنجیر چرخ را فرا بگیرند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان اضافه کرد: مسافران نوروزی خودروی خود را قبل ازحرکت از نظر فنی بررسی کنند و از مناسب بودن شرایط آب و هوایی و جاده ها اطمینان حاصل کنند.
وی با اشاره به برخی ازدحام ها در محل تصادف از سوی مردم، اظهار داشت: شهروندان و گردشگران نوروزی درصورت وقوع تصادف، راه را برای آمبولانس ها و نیروهای امدادی باز کرده و با این نیروها همکاری کنند.
یحیایی تاکید کرد: اشاعه فرهنگ درست سفر به منظور داشتن سفری ایمن ضرورت دارد و مردم باید‌ بدانند تنها به فکر رسیدن به مقصد نباشند.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان، به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: رسانه ها و فضای مجازی نقش بسزایی در تبیین فرهنگ سفر در جامعه دارند.
9791/6103/7408
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اتوبوس امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمعیت هلال احمر استان روشنایی مسافران نوروزی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۰۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مصدوم در تصادف رانندگی جاده حیران

در اثر تصادف رانندگی در جاده حیران، پنج نفر مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، بنابر اعلام مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ساعت ۱۱:۳۶ امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ طی تماس با اورژانس و به دنبال تصادف کامیون با تاکسی در گردنه حیران، نرسیده به هتل پارلا، روبه‌روی رستوران ایران‌زمین، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و آمبولانس‌های ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند.

پنج مصدوم این حادثه پس از اقدامات اولیه درمانی توسط فوریت‌های پزشکی نمین، به‌وسیله به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شدند.

کد خبر 746945

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳
  • آیا مشتریان از امداد جاده‌ای نوروزی مدیران خودرو رضایت داشتند؟
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • آخرین آمار فوتی‌ تصادفات در تعطیلات نوروزی
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳/ فعالیت ۳۳۴۵ پایگاه اورژانس در سراسر کشور در ایام نوروز
  • در تعطیلات نوروزی یک هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جان باختند
  • وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم
  • تصاویری از تصادف همزمان ۳ خودروی شوتی در جاده کوهستانی | چپ شدن قطاری!
  • ۵ مصدوم در تصادف رانندگی جاده حیران