Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@02:51:50 GMT

بازار مسکن کساد است نه راکد!

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۳۷۵۰

بازار مسکن کساد است نه راکد!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که قیمت مسکن قرار نیست بعد از عید به طور عجیب و غریبی بالا برود و نهایتاً معادل تورم خواهد بود، گفت: این تصور که مسائل را به برهه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات تقسیم کنیم همواره در جامعه ایران وجود داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: یک نگاه فکری در کشور ما وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات تقسیم می‌کند. قبل از عید، بعد از عید؛ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات؛ قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. این انگاره همیشه وجود داشته و امسال هم دیده می‌شود. به همین دلیل غالباً در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالا‌ها از جمله مسکن بالا می‌رود که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.
وی افزود: بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالا‌ها قرار است در سال ۱۳۹۸ دچار جهش شود. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای که در حوزه املاک دارم می‌گویم سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد. وقتی سال ۱۳۹۱ یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالا‌ها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۱۳۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت؛ بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

در زمان رشد قیمت مسکن آدرس اشتباه ندهیم

خسروی اظهار کرد: مشاوران املاک امانت‌فروش مردم هستند و در افزایش قیمت تأثیر آن‌چنانی ندارند. ما سیاست‌گذار مسکن نیستیم که نقش عمده‌ای در رشد قیمت‌ها داشته باشیم؛ بنابراین خواهش من این است که بعد از هر دوره نوسان بازار‌ها آدرس اشتباه به مردم ندهیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: نیمه اول سال ۱۳۹۷ بازار مسکن شرایط نسبتاً خوبی داشت و معاملات رونق گرفته بود. اما در نیمه دوم با توجه به افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن توان خرید مردم به کسادی بازار رسیدیم.

وی با بیان این‌که بر مبنای نظر کارشناسان باید سالیانه یک تا ۱.۵ میلیون مسکن در کشور ساخته شود گفت: در سال‌های رونق که ساخت و ساز مناسب بوده ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شد و در سال‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد در نوسان بوده است. ولی برای سال آینده از این جهت که تغییرات مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و مهندس اسلامی به ساخت و ساز نگاه ویژه‌ای دارد خوشبین هستیم.

خسروی تاکید کرد: مهندس اسلامی گفته نگاهم به ساخت‌وساز است که با توجه به پیشران بودن حوزه‌ی مسکن اگر این اتفاق بیفتد برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت صنعتی‌سازی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت مسکن گفت: توصیه بنده به وزیر راه و شهرسازی این است که بحث صنعتی‌سازی را به جد دنبال کنند. یک ساختمان ۵ طبقه نباید بیش از ۸ ماه بیشتر طول بکشد. تطویل دوره ساخت بر روی قیمت تمام شده مسکن تأثیر می‌گذارد؛ زیرا باعث خواب سرمایه و تورم طول دوره ساخت می‌شود.

منبع:روزنامه آرمان امروز

انتهای پیام/

علت کسادی بازار مسکن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مسکن خرید مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۳۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اواخر سال ۴۹ جوانان ایرانی به‌ویژه تهرانیان به شیوه‌ی هیپی‌ها موی سر خود را بلند می‌کردند، این ماجرا به قدری فراگیر شده بود که حسابی کار و کاسبی سلمانی‌های پایتخت کساد شد و دیگر در آن‌ها مگس هم پر نمی‌زد. همین شد که آرایشگران تهران و نیز اتحادیه‌ی صنف آرایشگر به فکر چاره افتادند. روزنامه‌ی اطلاعات روز شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۵۰ در خبر کوتاهی درباره‌ی این چاره‌اندیشی نوشت:

برای مبارزه با هیپی‌گری و کسادی بازارِ آرایشگاه‌ها، افراد این صنف دست به ابتکار تازه‌ای زده و ضمن جمع‌آوری آدرس و شماره تلفن مشتری‌ها تاریخ مراجعه‌ی مجدد آن‌ها را به آرایشگاه یادآوری می‌کنند.

بر اثر گرایش جمعی از جوانان به بلند کردن موی سر از تعداد مشتریان آرایشگاه‌ها کاسته شده و وضع زندگی افراد این صنف به‌کلی دگرگون شده است. اتحادیه‌ی صنف آرایشگر به افراد خود دستور داده است که در زمینه‌ی بهداشت موی سر و مضرات موی بلند برای مشتریان صحبت کرده و با تبلیغات غیرمستقیم، مردم را از گرایش به بلند کردن موی سر منع کنند!

این تصمیمات به وسیله‌ی کارشناسان صنفی اتخاذ گردیده و بازرسان اتحادیه ضمن گشت در محلات نظر زعمای صنف را در زمینه‌ی بهبود کار و کسب به افراد اطلاع می‌دهند. اتحادیه‌ هم‌چنین در صدد ابدع مد خاص ایرانی برای موی سر جوانان و مردان است که در نظر دارد با رواج این مد افراد را از بلند کردن موی سر منصرف کرده و به تعداد مشتریان خود بیفزاید.

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895898

دیگر خبرها

  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در تهران
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران
  • کمای سیاستی بازار مسکن
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • وقتی هیپی‌گریِ جوانان کار و کاسبی سلمانی‌های تهران را کساد کرده بود
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • روند قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان