Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@10:26:28 GMT

انقلاب دیجیتالی، آغازی برای مرگ شهرها

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۴۱۵۵

انقلاب دیجیتالی، آغازی برای مرگ شهرها

برخی مفسران معتقدند که پیشرفت هر چه بیشتر انقلاب دیجیتالی، آغازی برای مرگ شهرها خواهد بود. به علاوه افزایش تعاملات بین انسانی در فضای مجازی، منجر به کم اهمیت شدن موقعیت جغرافیایی مردم می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوایل قرن بیستم نقطه عطفی برای مهاجرت از روستاها و تمایل بیشتر مردم به زندگی در شهرها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه نیز مردم به دنبال فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و خلاقانه‌ای که در شهرها وجود دارند اقدام به مهاجرت می‌کنند چرا که شهرهای بزرگ تولیدکنندگان بهتری نسبت به مناطق روستایی بوده، اختراعات بیشتری داشته و درآمد بر سرمایه بالاتری دارند.

مک کینزی، شرکت مشاوره مدیریت جهانی که وظیفه ارزیابی و تجزیه و تحلیل کیفی و کمی تصمیمات مدیریتی در بخش‌های عمومی و خصوصی را بر عهده دارد، تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۵، ۱۰۰ شهر برتر دنیا حدود ۳۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهند داد. بنا بر پیش‌بینی سازمان ملل متحد نیز تا سال ۲۰۵۰ جمعیت شهری جهان برابر با جمعیت کل جهان در سال ۲۰۰۲ خواهد بود. این در حالی است که سریع‌ترین شهرهای رو به رشد در جهان با مشکلات عظیم صنعتی شدن، فشار حاصل از میزان بالای آلودگی و فقر مواجه هستند.

به علاوه گسترش شهری در دنیای توسعه یافته بیشتر از خود کشورهای در حال توسعه منجر به افزایش مصارف شخصی از منابع می‌شود. بنا بر این وجود برنامه‌ای برای تنظیم شهرها ضروری است. این تنظیمات هرچند باعث افزایش تهدیدات جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، امنیت آب و غذا و کمبود منابع می‌شود، با این حال چارچوبی برای دستیابی به تمامی این موارد را نیز فراهم می‌آورند. به همین دلیل شهرهای بسیاری در سراسر جهان اقدام به ایجاد راه‌حل‌هایی نوآورانه برای مقابله با انواع مشکلات شهری کرده‌اند که بیشتر آن‌ها مقیاس پذیر، قابل تکرار و سازگار با تمامی شهرهای جهان هستند. به طور کلی چهار اصل مشترک در چهارچوب این نوآوری‌ها وجود دارند که به عنوان رکن اصلی برای یافتن راه‌حل‌های نوآورانه در جهت رفع مشکلات پیچیده شهری در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه به معرفی این چهار اصل می‌پردازیم.

بهره برداری از ظرفیت‌ها

بسیاری از نوآوری‌های زیرکانه به کمک منابعی شکل می‌گیرند که هنوز مورد استفاده بهینه قرار نگرفته‌اند. برای مثال وب سایت ایربند امکان اجاره خانه‌های شخصی بدون استفاده و به اشتراک گذاری مدارس و امکانات تفریحی موجود در یک مکان را به صورت خصوصی و عمومی فراهم می‌کند. از طرفی اقتصاد مدور فرصت‌هایی را برای استفاده مجدد و بازیافت مهیا می‌سازد.

حذف نقاط اوج و حداکثرها

از آب و برق گرفته تا جاده‌ها و حمل و نقل عمومی، بالغ بر بیش از ۲۰ درصد از ظرفیت‌ها در مسیر آمادگی برای مقابله با نقاط اوج تقاضا، بیهوده تلف می‌شوند. حذف این نقاط اوج با فعال کردن مدیریت تقاضای فناوری یا ایجاد ساختارهای نوین قیمت گذاری، می تواند به طور قابل توجهی، فشار وارده بر منابع مالی و طبیعی را محدود کند.

تفکر زیربنایی با مقیاس کوچک

شهرها همیشه به پروژه‌های بزرگ زیربنایی نیاز دارند، اما در برخی مواقع پروژه‌های کوچک‌مقیاس، از خطوط دوچرخه و به اشتراک گذاری دوچرخه گرفته تا کاشت درخت برای سازگاری با تغییرات اقلیمی، می‌تواند تاثیر بزرگی بر یک منطقه شهری داشته باشد.

نوآوری‌های مردم محور

بهترین راه برای بهبود وضعیت یک شهر، آماده سازی شهروندان برای پذیرش است. از چراغ‌های هوشمند ترافیکی گرفته تا تعیین مالیات برای زباله‌ها، به کار بردن نوآوری‌ها در فن‌آوری، خدمات و حکومت، هر چند به تنهایی سبب بهبود وضعیت نمی‌شود اما می‌تواند نحوه رفتار شهروندان را شکل داده و زندگی ساکنان آن را به طور هدفمندی سازماندهی کند. به علاوه تمامی این نوآوری‌ها باید بر شهروندان متمرکز بوده، به اصول طراحی جهانی بپردازند و برای تمامی افراد در هر سنی و با هر میزان توانایی قابل استفاده باشند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نوآوری و خلاقیت در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد گفت: دوم اردیبهشت ماه روز جهانی خلاقیت و سوم این ماه نیز روز ملی کارآفرینی و بزرگداشت شیخ بهایی است؛ به همین دلیل مدیریت شهری مشهد تصمیم گرفت اولین هفته اردیبهشت ماه را به نام هفته خلاقیت و نوآوری نام گذاری کند.   میرزاییان ادامه داد: در قالب این هفته رویدادهای مختلفی را پیش بینی کردیم که که در آن با بازیگران اصلی زیست بوم محیطی شهر مشهد دیدار می کنیم و فضای پیشرفت را برای امور پیش روی آن‌ ها فراهم می‌ سازیم.   او افزود: همچنین در ادامه این رویدادها امروز نمایشگاهی را در محل کارخانه نوآوری شهر مشهد برگزار کردیم که اغلب افراد تاثیرگذار در حوزه خلاقیت و نوآوری شهری در بخش‌ های خصوصی و دولتی در آن حضور دارند.   میرزاییان ادامه داد: موضوع اصلی این نمایشگاه رونمایی از دستاوردهای دانشجویان دانشکده فنی مهندسی دانشگاه فردوسی است، دستاوردهایی که می‌ توانند در عرصه خلاقیت و نوآوری شهری کمک حال شهرداری مشهد باشند.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت! + فیلم
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها
  • راه‌اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در مشهد
  • برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نوآوری و خلاقیت در مشهد