Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از دستگاه دیپلماسی و معاونت حقوقی رئیس جمهور اظهار داشت: مسئولین با فضاسازی و جناحی کردن موضوع از پرداختن شفاف به تعهداتی که کشور در قالب کنوانسیون پالرمو می‌بایست متعهد شود طفره می‌روند. یکی از پروتکل‌های این کنوانسیون که تعهدات بسیار خطرناکی را برای کشور به همراه دارد «پروتکل مبارزه با قاچاق مهاجران از طریق زمینی، دریایی و هوایی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: کشورهای عضو براساس این پروتکل متعهد می‌شوند با هرگونه قاچاق مهاجران بین المللی مبارزه کنند و از آنجا که شهادت مهاجران علیه قاچاقچیان در دادگاه ممکن است بازگرداندن مهاجر به کشور خود را با مخاطره همراه کند کشورهای عضو شامل کشورهای محل عبور و کشورهای مقصد می‌بایست تمهیداتی برای اقامت موقت یا دائم آنان فراهم آورند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: آشکار است که با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مهاجران افغانستانی به اروپا این پروتکل هزینه‌های بسیار سنگینی در مبارزه با قاچاق این مهاجرین به سمت اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت. به علاوه چنانکه در پروتکل دیگر همین کنوانسیون پالرمو به وضوح اشاره شده است و در حقوق بشر مربوط به مهاجرین نیز مورد تأکید قرار گرفته است به دلیل مخاطراتی که در کشور مبدأ برای این مهاجران وجود دارد کشور مقصد و کشور محل عبور مجاز نخواهند بود این افراد را به اجبار به کشور مادر بازگرداندند. به این ترتیب در صورت تصویب کنوانسیون پالرمو ایران تبدیل به مرزبان اروپا و اردوگاه پناهندگان و مهاجران افغانستانی خواهد شد.
آزادی‌خواه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواست در خصوص تعهداتی که تصویب این کنوانسیون در مورد مهاجران افغانستانی برای ایران ایجاد می‌کند اطلاع‌رسانی کنند و برای خشنود کردن طرف اروپایی سرزنش آیندگان را به‌جان نخرند.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات امروز افغانستان نتیجه اشتباه محاسباتی آمریکا بوده است و ایران نباید هزینه‌های اشتباهات غرب را پرداخت کند. افزود در حال حاضر نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند که براساس اسناد حقوق بشری که در گذشته متعهد شده‌ایم اجازه بازگرداندن اجباری آنان را نداریم و تنها می‌توانیم با ابزار تشویقی آنها را به بازگشت داوطلبانه ترغیب کنیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: سازمان ملل چه کمک‌هایی در مورد این جمعیت بزرگ پناهنده و مهاجر در اختیار ایران قرار داده است که اکنون ما رغبت داشته باشیم مسئولیت جدید برای جلوگیری از قاچاق این مهاجران به سمت غرب را به‌عهده بگیریم.
این نماینده مردم استان همدان ضمن اشاره به رشد بالای جمعیت در کشور همسایه به انتقال تروریست‌هایداعشی توسط آمریکا به افغانستان اشاره کرد و هشدار داد: در صورت بحرانی شدن مجدد افغانستان سیل جدید ا مهاجران به سمت ایران روانه خواهد شد و اگر ما کنوانسیون پالرمو را تصویب کرده باشیم موظف خواهیم بود با تمام اشکال انتقال آنان به سمت اروپا مبارزه کنیم. در غیر این صورت متهم خواهیم بود که به وظایف خود در مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته اقدام نکرده و حتی ممکن است به عنوان حامی این عناوین مجرمانه مورد پیگرد و تحریم قرار بگیریم.
آزادی‌خواه در پایان یادآوری کرد که پس از سرنگونی طالبان در اواخر سال 2001 و استقرار نیروهای بین المللی در افغانستان گروه بزرگی از مهاجران افغانستانی به طور داوطلبانه به کشور خود بازگشتند. تعداد کمتری نیز از مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده بودند نیز توسط نیروی انتظامی به اجبار از طریق مرز دوغارون به کشور خود بازگشت داده شدند. همین بازگردانیدن غیرداوطلبانه مهاجران غیرقانونی که با اقامت آنان نیز موافقت نشده بود باعث شد کمیساریای عالی امور پناهندگان ملل متحد بیانیه‌هایی در مورد عدم رعایت حقوق بشر علیه ایران صادر نماید. لذا بنده تردید ندارم هدف اروپا از الزام برای پیوستن ما به پالرمو بیش از هر چیز ایجاد سدی در برابر مهاجران افغانستانی است و در این صورت دور نخواهد بود که کشورهای اروپایی مهاجران غیرقانونی افغانستانی را به سبب عبور از ایران ملزم به اقامت در ایران خواهند کرد. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران پناهندگان حقوق بشر رشد مجلس شورای اسلامی افغانستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

منظور در نشست با فعالان اقتصادی دامغان در سالن جلسات دانشگاه دامغان در قالب برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، گفت: طبق آمارها طی سه سال گذشته رشد تولید در کشور رقم خورد، اما کشور می‌تواند جهش داشته باشد که رشدی فراتر از معمول محقق شود و این جهش، بدون شک حاصل فعالیت و مشارکت مردم است.

وی به رشد تولید در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی، سال ۱۴۰۲ ایران به رشد بالای ۶ درصد رسید که این امر با تلاش مضاعف فعالان اقتصادی، تبدیل تهدیدها به فرصت، فاصله‌گیری از خام‌فروشی و در سایه روحیه تعاملی شکل گرفت.

منظور اضافه کرد: برای جهش تولید باید از ظرفیت منطقه ای و بین‌المللی استفاده شود، به شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر توجه داشت و سهم دانش را در تولید افزایش داد و از تولید منبع‌محور به تولید دانش‌پایه حرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مخالفتی با ادامه حضور مهاجران قانونی در این ایالت نداریم
  • حمایت مهاجرین افغانستانی از عملیات تنبیهی وعده صادق + فیلم
  • رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران (فیلم)
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • تقلب در سرجلسه کنکور با کنترل فضای سایبری به صفر می‌رسد
  • پاکستان اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف کند
  • (ویدئو) لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران
  • ۹۰ درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی خواهان مجوز اقامت هستند