Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه دلفت(Delft) موفق به ابداع یک رادیوی کوانتومی جدید شده‌اند که می‌تواند ضعیف‌ترین سیگنال‌ها را شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه دلفت نشان داده‌اند که چگونه می‌توان ضعیف‌ترین سیگنال‌های رادیویی تحت مکانیک کوانتوم را دریافت کرد. این کار منجر به پیشرفت‌های شگرفی در نجوم رادیویی و پزشکی و فیزیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه تکنولوژی دلفت(DUT) در هلند یک مدار کوانتومی ایجاد کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد به ضعیف‌ترین سیگنال‌های مجاز در مکانیک کوانتومی گوش دهند که منجر به پیشرفت‌های احتمالی در نجوم رادیویی، پزشکی و تلاش برای تطبیق مکانیک کوانتومی و نسبیت می‌شود.

سیگنال‌های رادیویی ضعیف فقط باعث آزار و مزاحمت برای شنوندگان اخبار و یا آهنگ‌های پاپ نیست، بلکه می‌تواند پیامدهای جدی برای تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI) و ستاره‌شناسی رادیویی داشته باشد. این چالشی بود که دانشمندان دانشگاه دلفت را تحریک به غلبه بر آن کرد.

مداری که آنها ساخته‌اند به شناسایی ذرات انرژی به شکل فوتون یعنی ضعیف‌ترین سیگنال‌های رادیویی ممکن تحت نظریه مکانیک کوانتومی می‌پردازد.

"ماریو گِلی" سرپرست این مطالعه گفت: این موضوع مانند این است که من یک کودک سوار بر تاب را هول بدهم. در نظریه کلاسیک فیزیک، اگر من بخواهم کودک کمی سریع‌تر حرکت کند می‌توانم یک فشار کوچک به وی بدهم تا سرعت و انرژی بیشتری بگیرد. در حالی که مکانیک کوانتومی چیز متفاوتی می‌گوید: من فقط می‌توانم انرژی کودک را به اندازه یک گام کوانتومی در یک زمان افزایش دهم و کمتر از این مقدار امکان‌پذیر نیست.

این گام‌های کوانتومی تا به حال برای تشخیص بسیار کوچک بودند، اما با این مدار جدید اکنون می‌توان سیگنال‌های رادیویی را در سطح گام کوانتومی تشخیص داد.

در حالی که این مدار دارای پتانسیل قابل ملاحظه‌ای برای پیشرفت تکنولوژی MRI و ستاره‌شناسی رادیویی است، محققان DUT امیدوار به منطبق ساختن مکانیک کوانتومی و نسبیت با یکدیگر هستند.

"گلی" گفت: ما با استفاده از رادیوی کوانتومی می‌خواهیم سعی کنیم به گوش دادن و کنترل ارتعاشات کوانتومی اجرام سنگین بپردازیم و آزمایش کنیم که چه اتفاقی می‌افتد وقتی مکانیک کوانتومی و گرانش را مخلوط می‌کنید.

وی افزود: انجام چنین آزمایش‌هایی دشوار است، اما اگر موفقیت‌آمیز باشد، می‌توانیم آزمایش کنیم که ببینیم آیا می‌توانیم برهم‌نهی کوانتومی فضا-زمان را ایجاد کنیم یا نه؟ این یک مفهوم جدید است که درک ما از مکانیک کوانتومی و نسبیت عام را بررسی می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۴۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای زمین را بشنوید + فیلم

سیاره ما به طور طبیعی گسیل‌های رادیویی مختلفی تولید می‌کند. این امواج رادیویی در اثر فعالیت رعد و برق یا طوفان‌های ژئومغناطیسی که توسط خورشید هدایت می‌شوند، تولید می‌شوند و در انتهای پایین طیف رادیویی، بین ۱۰۰ هرتز و ۱۰ کیلوهرتز قرار دارند. آن‌ها به بهترین وجه توسط آنتن‌های بزرگ، در فضا یا روی زمین شناسایی می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • شناسایی و پلمپ یک واحد طب سنتی غیرمجاز در سرایان
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • صدای زمین را بشنوید + فیلم
  • تجهیز پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی چین به یک سپر امنیتی قدرتمند