Web Analytics Made Easy - Statcounter

غفوری فرد با اشاره به تدوین قانون جدید احزاب گفت: قانون جدید احزاب امکان حذف احزاب از سوی جناح مقابل را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان، «حسن غفوری فرد» در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد سابقه فعالیت احزاب در ایران گفت: احزاب از زمان رضاخان فعالیت حزبی خود را آغاز کردند و پس از آن نیز در داخل کشور با وابستگی به شوروی یا به دربار فعالیت خود را ادامه دادند، به همین جهت مردم دید منفی نسبت به احزاب پیدا کردند در حالی که در آمریکا افراد به اینکه عضو تشکل یا حزبی باشند، افتخار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با پیشینه پیدایش حزب جمهوری اسلامی پیش از انقلاب اظهار کرد: حزب جمهوری اسلامی برای رفع این گونه نگرش منفی نسبت به احزاب دو سال قبل از پیروزی انقلاب در تابستان 57 تشکیل شد و افرادی همچون شهید باهنر، شهید بهشتی، مرحوم آیت الله رفسنجانی و رهبر انقلاب از موسسان این حزب محسوب می شوند. اساسنامه این حزب در تابستان 57 نوشته شد و شورای مرکزی آن نیز در کوتاه ترین زمان ممکن تشکیل شد. این حزب به سرعت در کشور اعلام موجودیت کرد و پس از پیروزی انقلاب شهید بهشتی گفتند که چرا در اعلام موجودیت این حزب تاخیر می کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین کنگره حزب جمهوری اسلامی با حضور 300 نفر از اعضای شورا تشکیل شد و در همان سال اول قریب به یک میلیون نفر عضو حزب جمهوری اسلامی شدند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برخی موضع گیری ها و نگاه منفی به حزب جمهوری اسلامی اظهار کرد: برخی در آن زمان نیز موضع گیری هایی نسبت به فعالیت حزبی داشتند، برخی معتقد بودند که با وجود ولایت فقیه نیازی به حزب نیست، برخی نیز معتقد بودن که حزب جمهوری از نام جمهوری اسلامی سوء استفاده می کند و این موضوع ذهنیت منفی نسبت به تحزب در میان مردم ایجاد می کند که این امر به گوش امام (ره) رسید و البته اختلافاتی نیز در داخل حزب ایجاد شد که از آن پس فیتیله تحزب در کشور پایین کشیده شد.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری با یکدیگر اختلاف داشتند، این افراد اعتقاد لازم و کافی به اسلام و انقلاب اسلامی داشتند اما در روش ها و شیوه ها با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

 

غفوری فرد خاطرنشان کرد: بعدها با توجه به حساسیت هایی که در مورد نام جمهوری اسلامی در میان مردم ایجاد شده بود، این نام به نام حزب جمهوری خلق مسلمان تغییر کرد و پس از گذشت زمانی منحل شد البته در کنار این تشکل احزاب و جبهه های دیگری نیز فعالیت می کردند اما عمومیت و محبوبیت حزب جمهوری اسلامی نداشتند و حتی اعتقادی به توسعه کشور در میان آنها نبود.

 

وی با اشاره به دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: احزاب پس از گذشت زمانی در دوران ریاست هاشمی رفسنجانی آرام آرام شروع به موضع گیری کردند تا در سال 79 در قالب خانه احزاب فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی شکل جدی تری به خود بگیرد و البته تنش های زیادی را نیز ایجاد کرد؛ در همین زمان وزارت کشور جلسه ای را برای کم کردن تنش ها در جامعه برگزار کرد و تریبون آزادی در آنجا شکل گرفت و همین موضوع پایه تشکیل خانه احزاب در سال 79 شد.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد کنگره احزاب پس از تشکیل خانه احزاب اظهار کرد: اولین کنگره خانه احزاب با حضور 70 حزب برگزار شد و تا سال های کنونی 186 حزب عضو خانه احزاب شدند که البته برخی از این احزاب یک نفر یا پنج نفر بودند تا اینکه قانون فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی در کشور شکل گرفت و سامان جدیدی به فعالیت های سیاسی در کشور داده شد، از جمله مقررات فعالیت سیاسی احزاب در قانون احزاب این بود که احزاب باید حداقل در 10 استان شعبه داشته باشند و کنگره هایشان را با حضور 300 نفر از اعضا برگزار کنند؛ این شرایط موجب شد تا برخی از احزاب نتوانند به ادامه فعالیت خود بپردازند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای قانون کمیسیون ماده 10 احزاب قریب به 30 تا 40 حزب نتوانستند به ادامه فعالیت های خود بپردازند و احزابی هم که خود را با قانون جدید احزاب تطبیق دادند، پس از چند بار تمدید مهلت قانونی برای ادامه فعالیت موفق به کسب شرایط مطرح شده در قانون شدند.

 

وی با اشاره به برخی موضع گیری های جناح های اصولگرا و اصلاح طلب در کشور در خصوص مسایل سیاسی و اقتصادی کشور اظهار کرد: ریاست خانه احزاب در طی این دوران به صورت دوره ای در میان سه تشکل سیاسی کشور تقسیم بندی شد تا جایی که اصلاح طلبان در دور اول ریاست خانه احزاب را بر عهده گرفتند و همکاری خوبی در میان جناح های سیاسی کشور شکل گرفت. در دور دوم نیز مستقلین و در دور سوم اصلاح طلبان ریاست خانه احزاب را بر عهده داشتند.

 

غفوری فرد اظهار کرد: در دور سوم ارتباطات خوبی میان خانه احزاب ایران و احزاب آسیایی برقرار شد و هر دو جناح تلاش کردند تا همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

 

وی در مورد قانون جدید انتخابات خاطرنشان کرد: در این قانون تلاش کردیم تا هیچ یک از جناح های سیاسی نتوانند یکدیگر را حذف کنند و در دور چهارم انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب شاهد یک انتخابات منظم و موفق بودیم.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: شأن نزول خانه احزاب همکاری خوب سه جناح سیاسی کشور است و امیدواریم احزاب و گروه های سیاسی در کنار یکدیگر فعالیت خوبی داشته باشند.

 

وی در مورد یارانه احزاب نیز خاطرنشان کرد: یارانه احزاب در دوره ریاست خاتمی شکل گرفت و قرار شد مبلغ 400 میلیون تومان برای خرید خانه احزاب اختصاص پیدا کند که بعدها این موضوع منتفی شد اما منشور وفاق در همان زمان تدوین شد تا فعالیت های منفی احزاب علیه یکدیگر خنثی شود. بنده نیز این منشور وفاق را به امضای آقای کروبی هم رساندم تا احزاب نتوانند علیه یکدیگر صحبت یا شکایتی در دادگاه ها ارایه دهند. در زمان ریاست احمدی نژاد نیز با توجه به اینکه وی علاقه ای به تحزب نداشت، یارانه احزاب به طور کلی قطع شد. اصل مبلغ یارانه برای احزاب مهم نبود بلکه اعتقاد دولت به احزاب و تشکل های سیاسی اهمیت دارد.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: در دوران دولت تدبیر و امید نیز جلسات بسیاری در وزارت کشور برگزار شد و بالاخره به نتیجه رسیدیم و خانه احزاب کار خود را با اساسنامه جدید آغاز کرد و قانونی شکل گرفت تا هیچ گروهی نتواند گروه مقابل را حذف کند.

 

وی با بیان اینکه اعضای شورای مرکزی در خانه احزاب 21 نفر هستند، گفت: این اعضا از سه جریان اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین تشکیل می شوند و در صورتی که ریاست خانه احزاب از اصلاح طلبان باشد، دو نایب رییس از اصولگرایان و مستقلین نیز در کنار ریاست احزاب به فعالیت می پردازند.

 

غفوری فرد در مورد محل سکونت خانه احزاب اظهار کرد: این موضوع در دولت روحانی شکل جدی تری گرفت و با اختصاص منزلی که به نام خانه شعبان بی مخ بود، محل اسکان خانه احزاب فراهم شد که البته احزاب از آن رضایتی نداشتند اما شهرداری اعلام کرد این محل را از شهردار بی مخ خریده است. پس از اسکان احزاب یارانه احزاب به تایید رسید و در طی سه سال گذشته مبلغ 25 میلیون یارانه به احزاب و تشکل های سیاسی اختصاص یافتند که در آینده روند توزیع یارانه در میان احزاب با توجه به فراوانی و تعداد شعب آنها تغییر می کند اما در حال حاضر به تمام احزاب یارانه یکسان تعلق گرفته است.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری ایام نوروز شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل بیانیه گام دوم انقلاب اردوهای راهیان نور اردبیل شیراز حسن غفوری فرد حزب موتلفه اسلامی احزاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۵۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است

 وزارت راه‌وشهرسازی در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن سامانه خودنویس را از سال گذشته  راه اندازی کرد و هم اکنون امکان ثبت انعقاد برای موجران، مستاجران و بنگاه داران فراهم شده است.

با راه اندازی این سامانه هم موجران و مستاجران و هم مشاوران املاک از بهمن ماه سال گذشته می‌توانند جهت ثبت قرارداد اجاره خود و تمدید قراردادها از طریق این سامانه اقدام کنند و طبق اعلام وزارت راه‌وشهرسازی به زودی تمامی معاملات مسکن از جمله خرید، فروش و تمدید قرارداد و ثبت قراردادهای اجاره از طریق این سامانه امکان پذیر خواهد شد.

در همین رابطه سالاری کارشناس سیاست‌گذاری مسکن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی قراردادهای اجاره از طریق سامانه خودنویس ثبت می شود گفت: ثبت این قراردادها خود نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار اجاره دارد و این اقدام در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن  نقش بسیار موثری دارد.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی که صورت گرفته است  به زودی تمامی معاملات مسکن براساس استعلام برخط انجام می شود و با توجه به آنکه این سامانه نشان تجارت الکترونیکی را دریافت کرده است اعتبار و اصالت ملک آنها تایید شده است بنابراین از این پس تمامی بخش های که نیاز به کد رهگیری دارند از طریق این سامانه امکان پذیرخواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • حمایت خانه احزاب استان گلستان از عملیات غرورآفرین «وعده صادق»
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • ادای احترام رئیس جمهور به رهبر استقلال پاکستان
  • ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند