Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به برنامه ریزی خوزستان برای تامین نیاز شکر کشور، گفت: برای خودکفایی در تولید شکر سرمایه گذاری در صنایع و ساخت حداقل هشت کارخانه تولید شکر از چغندرقند الزامی است.

محمد قاسمی نژاد یکشنبه در گفت وگو با ایرنا شکر را یک کالای استراتژیک دانست و بیان کرد: در حال حاضر نیاز شکر کشور را 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون تن است که 2 میلیون و 15 هزار تن شکر در کشور تولید می شود.
وی با اشاره به نیاز 200 هزار تن تولید شکر، اضافه کرد: در خوزستان برای تولید 241 هزار تن از طریق افزایش کشت نیشکر و چغندرقند برنامه ریزی شده است.
قاسمی نژاد توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی قرار است سطح زیر کشت نیشکر از 94 هزار هکتار فعلی به 118 هزار هکتار برسد تا بتوان تولید آن را به 12.9 میلیون تن نیشکر (ناخالص) و 143 هزار تن شکر افزایش داد.
وی افزود: طبق همین برنامه کشت چغندر قند از 12 هزار هکتار فعلی به 60 هزار هکتار می رسد که 6 میلیون تن چغندر و 97.7 تن شکر خالص تولید خواهد شد.
به گفته وی خوزستان نیمی از شکر مورد نیاز کشور را در حال حاضر تامین می کند که شامل 130 هزار تن شکر تولیدی از چغندر قند و 880 هزار تن شکر تولیدی از نیشکر است.
قاسمی نژاد اظهار داشت: در سال های دهه 80 به دلایل غیرفنی و غیرکارشناسی، کارخانه های قند دزفول و تصفیه شکر اهواز که از دهه 40 آغاز به کار کرده بودند، تعطیل شدند و در پی آن کشت چغندر نیز در استان متوقف شد.
وی افزود: از سال زراعی 93-92 با فراهم آمدن شرایط ، کشت چغندر در استان احیا شد که اکنون به 12 هزار رسیده است.
قاسمی نژاد اضافه کرد: چغندرقند به هشت کارخانه تولید شکر در استان های اصفهان، چهارمحال، همدان، قزوین و کرمانشاه حمل می شد اما از پارسال کارخانه قند دزفول به چرخه تولید بازگشته است.
وی تاکید کرد: احداث هشت کارخانه تولید شکر از چغندرقند در استان پیش بینی شده که برای خودکفایی در تولید این محصول باید راه اندازی شوند.
معاون جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت چغندرقند در خوزستان در فصل پاییز گفت: رویکرد دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتقال کشت چغندرقند از بهار به پاییز است، زیرا این امر صرفه جویی در آب و افزایش تن در هکتار در پی دارد.
وی افزود: کشت چغندرقند در خوزستان از سال 1342 همزمان با تاسیس سد دز و شبکه آبیاری آن و مرکز تحقیقات صفی آباد در دزفول آغاز شد و استقبال از کشت این محصول به قدری بود که در برخی سال ها به 10 هزار هکتار می رسید.
قاسمی نژاد ادامه داد: توقف کشت چغندرقند در خوزستان، مشکلاتی به دنبال داشت که از جمله آن بروز آفات جدید، تشدید برخی آفات، کاهش برخی محصولات و اختلال در بازار و درآمد کشاورزان از سبزی و صیفی به دلیل هجوم کشاورزان به کشت صیفی جات به عنوان جایگزین آن بوده است.
وی همچنین گفت: خشکسالی سال گذشته روی تولید شکر از چغندر قند تاثیری نداشته اما به نیشکر خسارت وارد کرده، البته با توجه به اینکه برداشت نیشکر هنوز به اتمام نرسیده نمی توان میزان کاهش تولید را برآورد کرد.
در روزهای اخیر بازار شکر در کشور دچار اختلال شده و قیمت آن تا 70 درصد افزایش یافته است. برخی کارشناسان دلیل آن را خشکسالی در خوزستان و تاخیر در برداشت محصول شرکت توسعه نیشکر می دانند اما این شرکت، گرانی شکر را ناشی از مشکلات بازار، و نه تولید، می داند.

9754/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي خوزستان چغندرقند نيشكر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۵۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌ شرکت توسعه نیشکر : تولید ۷۰۰ هزار تُن شکر

 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از تولید بیش از ۶۱۰ هزار تُن شکر خام در واحدهای نیشکری خوزستان خبر داد و بر عزم این شرکت برای تصاحب ۳۸ درصدی بازار شکر تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی شکرستان با بیان اینکه برداشت نیشکر در هفت کشت و صنعت این شرکت به پایان رسیده، اظهار کرد: تاکنون ۶۱۰ هزار تن شکر خام در این واحدهای نیشکری تولید شده است.

وی افزود: برداشت نیشکر در هفت‌تپه تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود با احتساب تولید این شرکت، در مجموع حدود ۶۳۰ هزار تن شکر در استان تولید شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به افزایش تولید شکر در مقایسه با سال گذشته، گفت: امسال ۵۰ درصد بیشتر از سال بهره‌برداری گذشته شکر تولید شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم این شرکت از بازار شکر کشور ۳۵ درصد است، تصریح کرد: با افزایش تولید امسال، این سهم به ۳۸ درصد خواهد رسید.

نویدبخش یک سال شیرین

ناصری همچنین از پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تن شکر در سال بهره‌برداری آینده خبر داد و گفت: زمستان بدون سرما و یخ‌بندان سال گذشته، نویدبخش برداشت محصول باکیفیت‌تر و افزایش تولید است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود انجام عملیات موشکی و پهپادی «وعده صادق» را به پاسداران جان‌برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه مردم ایران تبریک گفت و بیان کرد که در این عملیات موشک‌های ایران از فراز گنبد بیت‌المقدس عبور و به اهدافی در سرزمین اشغالی اصابت کردند.

ناصری ابراز امیدواری کرد که این عملیات مقدمه‌ای برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی از دست صهیونیست‌ها باشد.

نیشکر در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل توسعه نیشکر در ادامه به اقدامات این شرکت در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ترمیم و احداث سیل‌بندهای روستاهای در معرض سیل، احداث حسینیه‌ها، مدارس و جاده‌های روستایی و کمک به دستگاه‌های اجرایی در زمان آب‌گرفتگی‌های اخیر از جمله این اقدامات است.

وی ضمن قدردانی از تمامی شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این جشنواره بزرگ، اظهار کرد: این جشنواره در سال جاری با سیاست‌گذاری بهتر به سمت تحقق دستاوردها پیش خواهد رفت.

در پایان آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی شکرستان از برگزیدگان بخش‌های رقابتی جشنواره در حوزه‌های ادبی، عکس، نقاشی و رسانه تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • انتقال مالکیت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تسریع شود
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • هدف‌ شرکت توسعه نیشکر : تولید ۷۰۰ هزار تُن شکر