Web Analytics Made Easy - Statcounter

نور یکی از مناطق گردشگری مورد توجه مسافران داخلی و خارجی محسوب می شود و سالانه بیش از 10 میلیون نفر برای دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی به بزرگترین شهرستان مازندران سفر می کنند.
جاذبه های طبیعی این شهرستان از ساحل زیبای ماسه ای تا مناطق جلگه ای دارای آب و هوای معتدل است ضمن اینکه در ارتفاعات مناطق کوهستانی البرز مرکزی این شهرستان پوشش برف صحنه های زیبا و جذابی را برای مسافران و گردشگران بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان پوشش گیاهی در مناطق مختلف جلگه ای و کوهستانی هم به زیبایی های این شهرستان افزوده است که استراحت میان این پوشش گیاهی منطقه برای همه مسافران خاطره انگیز خواهد بود.
سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به ویژه در ایام نوروز از ساحل ماسه ای زیبا ، بزرگ ترین پارک جنگلی خاورمیانه ، آبشارهای آب پری و حرام او، بوستان جنگلی کشپل ، آبگرم معدنی لاویج ، مجسمه‌های سنگی ، روستای ییلاقی و کوهستانی یوش از بخش بلده که خانه و موزه نیما شاعر بلند آوازه شعر فارسی قرار دارد و سایر جاذبه های طبیعی و تاریخی دیدن می کنند.
* بزرگ ترین بوستان جنگلی خاورمیانه
بوستان (پارک ) جنگلی نور با داشتن آلاچیق‌های متعدد چوبی، محل بازی کودکان، رستوران مجهز و زیبا ، مسجد ، سرویس بهداشتی و زمین ورزش به وسعت چهار هزار هکتار در پنج کیلومتری شهر نور و در مسیر محمودآباد قرار دارد که همه ساله مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد.
* ساحل ماسه ای
ساحل زیبا و ماسه ای شهر نور با حدود ‎ 23کیلومتر به همراه ساحل‌سازی مناسب، ایجاد طرح‌های مناطق شنا برای مردان و زنان و امکانات رفاهی همه ساله در فصل های مختلف مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند.
* آبشار آب پری
این آبشار در 8 کیلومتری مسیر رویان به بلده و کجور واقع شده و درختان در این منطقه با فاصلهٔ کم از یکدیگر قرار داشته و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده است.
اختلاف درجه دمای هوا در این ناحیه با هوای شهر رویان تقریبا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. درختان جنگلی در مناطق کم ارتفاع‌تر و درختان کاج در نقاط بلندتر دیده می‌ شوند.
* آبگرم معدنی لاویج
این آبگرم در روستای لاویج در 20 کیلومتری جنوب چمستان در میان دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. این آبگرم به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماریهای پوستی همواره گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود اختصاص داده است.
دور تا دور دهستان لاویج را حصار بلندی از کوه های البرز فرا گرفته است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز می شود و مناظر بدیع و دل انگیزی خلق می کند.
بهار با شکوفه های سفید، تابستان یکسره سبز و پاییز هزار رنگ آن از جاذبه های جالب و طبیعی آن به شمار می رود.
* آبشار حرم او
این آبشار در کنار جاده و با ارتفاع حدود 15 متر در 30 کیلومتری جاده ییلاقی رویان به بلده که به جاده آبپری نیز معروف است قرار دارد هرچند آبی که از آن فرو می­ریزد ناچیز است، اما گلسنگ های زیبایی که روی سنگهای آن روئیده، زیبایی خاصی به این آبشار داده است. بیشتر اهالی منطقه و روستاهای اطراف را در حال پر کردن قمقمه­ های آب در اطراف این منطقه می توان مشاهده کرد.
این آب به 'حرم او' معروف است چون این آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجا دفن است به پایین سرازیر می شود و (او) در زبان طبری به معنی آب می باشد و با ترکیب این دو معنی آبی که از حرم می آید را می دهد. این لفظ به مرور زمان به حرام او تغییر یافته است.
* دریاچه و سد الیمالات
دریاچه الیمالات در وسط جنگل خود را از هیاهوی روزگار پنهان کرده و چنان فضای آرام و دلنشینی دارد که گذر زمان را برایتان نامفهوم می کند. این دریاچه درهشت کیلومتری مسیر نور به چمستان در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگرکلا قرار دارد و فاصله دریاچه با خود جاده حدود سه کیلومتر است.
قسمتی از مسیر دسترسی به دریاچه‌ سد خاکی الیمالات از میان درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را ارایه می‌دهد.
طبیعت زیبای اطراف دریاچه، درختانی که تا نزدیکی لبه‌ ساحل رشد کرده‌ و دریاچه را در آغوش کشیده‌اند، خالق چشم‌اندازی به واقع دیدنی هستند که در کمتر دریاچه‌ای می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.
* خانه و موزه نیما یوشیج
روستای یوش در فاصله پنج کیلومتری غرب بلده علاوه بر داشتن طبیعت زیبا، زادگاه نیما شاعر بلند آوازه شعر فارسی در آن قرار دارد که توسط جدش در اواخر دوره صفویه با آجرکاری، گچ بری، رنگ کاری، خراطی، ارسی‌های زیبا و آیینه کاری بنا شده است و جزو آثار مهم کشور محسوب می شود.
امروز خانه نیما یوشیج شاعر معروف و نوپرداز معاصر و مقبره پدر شعر نو که همواره مورد استقبال ادب دوستان ایران و جهان بوده است به یک موزه تبدیل شده است.
'یوش' به معنای تاریکی و تیرگی است و از آن جهت بر روی این روستا نام گذاری شده است زیرا هنگام غروب، درست در زمانی که خورشید با آسمان وداع می‌کند بخش عظیمی از این روستا را سایه فرا می‌گیرد و بخشی دیگر هنوز روشن است.
* پارک جنگلی و چشمه کشپل
این بوستان در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل قرار دارد و از نظر پوشش نیز دارای درختان جنگلی توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و انجیل است. وجود چشمه‌های با دبی خوب و قرار داشتن در حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود به همراه امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این بوستان را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران غیربومی تبدیل کرده است.
* بقعه سلطان احمد(شهر بلده)
این بقعه دومین بنای مرتفع شهرستان‌نور است که با داشتن گنبد مخروطی ساخته شده از آجر و روکش گچ در داخل شهر بلده در دامنه کوه خودنمایی می کند.
حد فاصل گنبد و بدنه این بقعه نورگیرهایی تعبیه شده و گنبد از داخل با مرکب سیاه زینت یافته وگچ بری های زیبایی نیز درآن دیده می شود و در دو قسمت نقش شیری را کشیده‌اند که ماری به دور کمر آنها حلقه زده است.
در این بقعه کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد (ص) و نام حضرت علی (ع) را نقش کرده‌اند و کتیبه چوبی برروی صندوق نام شیخ احمد نوری و تاریخ ‎ 1102هجری قمری را دارد.
* قلعه پولاد
بر روی ارتفاعات شمالی مشرف به شهر بلده ، یکی از معروف ترین و بزرگ ترین قلعه‌های بر جای مانده در شمال کشور از دوران صفویه به نام ' قلعه پولاد بلده' قرار دارد. با توجه به آثار یافت شده قدمت این بنای تاریخی به قبل از دوران صفویه و به دوران خاندان کاووس باز می‌گردد.
دسترسی به این قلعه چندان مشکل نبوده و تنها با صعود ازیک ارتفاع درکنار شهر بلده این کار امکان پذیر است.
* مقبره آقا شاه بالو زاهد
این بقعه که در فهرست میراث ملی ثبت شده و از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار می رود در سه کیلومتری شرق چمستان در ‎ 15کیلومتری شرق نور در روستای آهو دشت قرار دارد که بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزیینات کاشی کاری دارای هشت وجهی است که هر ضلع آن با طاق نماهای بلند و کشیده تزئین شده و بر روی بقعه گنبدی دو پوش تعبیه شده که نمای بیرونی آن هشت وجهی و پوشش داخلی آن گنبد عرقچین است.
آقاشاه بالو از عرفای قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری بوده و مرشد شیخ حسن جوری عامل اصلی نهضت سربداران خراسان در زمان حکومت مغولان است.
* کلیسای آنتوان مقدس
در شهرک ساحلی 'هایکاشن' واقع در فاصله بین شهرهای نور و علمده استان مازندران واقع است. این کلیسا توسط ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده و کار ساختمان آن در 1974 میلادی به اتمام رسیده است. دیوارهای خارجی کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است.
کلیسا دارای پلانی بشکل هشت ضلعی است که بر روی بعضی از اضلاع آن یک جفت نورگیر کم عرض تعبیه شده است. کلیسا بر روی صفه ای به ارتفاع پنج متر قرار داده شده است و برای ورود به آن پلکانهایی در مقابل ناقوسخانه کلیسا ساخته شده است. سقف کلیسا که بشکل گنبد است در قسمت میانی خود دارای گنبد کوچکتری با ساقی هشت ظلعی وبه ارتفاع 5/1 متر با هشت نورگیر میباشد. ناقوسخانه در جلوی درب ورودی بنا شده و دارای گنبدی با شش ستون می باشد.
* فیل سنگی
در مرز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل یک فیل نشسته بر زمین خودنمایی می‌کند که مسافران زیادی از آب و هوای خوب و از این منظره طبیعی منحصر به فرد دیدن می‌کنند.
* روستای تاریخی ناتل
شهر تاریخی ناتل با قدمت 2500 سال در 6 کیلومتری جنوب شهرستان نور در جاده چمستان قرار دارد که در دل جنگل های انبوه در روستایی به همین نام، بین شهر باستانی کجور و آمل واقع شده است.
در سال 86 این شهر با 200 هکتار وسعت که هم اکنون 50 درصد آن در زیر دو روستای ناتل و خوریه مدفون شده و مابقی در دل جنگلهای انبوه قرار دارد شناسایی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نور نیز از افزایش ظرفیت های اقامتی این شهرستان در سال جاری به 150 هزار نفر شب اقامت در اقامتگاههای رسمی همچون هتل ها ، هتل آپارتمان ها ، مهمانپذیرها ، کمپ ها ، ویلاها و خانه مسافرهای ثبت شده، مجتمع های خدماتی و رفاهی دولتی و خصوصی و کلاس های درس خبر داد.
علیرضا شجاعی افزود: تعطیلات نوروزی سال اینده 11 واحد اقامتی با ظرفیت 3 هزار و 200 تخت، 80 واحد پذیرایی ، 80 خانه مسافر استیجاری با ظرفیت 500 نفر شب اقامت و همچنین 99 کلاس و یک خانه معلم به همراه 36 مرکز اطلاع رسانی و 6 دفتر خدمات مسافرتی آماده میزبانی از گردشگران هستند.
وی با اشاره به فعالیت 3 واحد بوم گردی در شهرستان با ظرفیت حدود 30 نفر گفت: 12 واحد بوم گردی جدید با ظرفیت حدود 120 نفر شب اقامت نیز مراحلی پایانی دریافت مجوز را طی می کنند تا میزبان مسافران باشند.
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان نور از برگزاری مراسم نوروزگاه شامل نوروزخوانی و نمایش آئین های سنتی در مکان های پر تردد این شهرستان از سوی گروههای هنری خبر داد و افزود: امسال نیز نمایشگاه صنایع دستی نور از 28 تا 17 فروردین ماه برپا خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نور خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات نوروزسال 97 ، یک میلیون و 600 هزار نفر شب اقامت در مکان های اقامتی شهرستان نور ثبت شد و بیش از 10 هزار خودرو نیز به صورت روزانه در ایام نوروز سال گذشته از جاذبه های دینی و تاریخی شهرستان بازدید کردند.
شهرستان نور با 2675 کیلومتر مربع وسعت حدود 3.11 در صد کل مساحت استان را به خود اختصاص داده است.
این شهرستان دارای 5 شهر (نور،بلده ،رویان،چمستان،ایزدشهر) 3 بخش ( مرکزی،بلده، چمستان) 8دهستان و 226 آبادی است مطابق آخرین آمار شهرستان نور حدود 121 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 67 درصد روستایی و بقیه شهری هستند.
1295/ 1602/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جاذبه های گردشگری دبی صنایع دستی و گردشگری کودکان گردشگران داخلی و خارجی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۷۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از ۸۰۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

فرشید فتوت در مراسم اختتامیه مرحله سوم رویداد ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای پیمانکاران شهرستان‌های غرب استان فارس به میزبانی شهرستان کازرون گفت: طی رویداد ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای نیرو‌های پیمانکاری در مرحله نخست در منطقه جنوب استان به میزبانی شهرستان لار تعداد ۲۰۳ نفر، در مرحله دوم در منطقه شرق استان به میزبانی شهرستان فسا تعداد ۳۴۴ نفر و در مرحله سوم در منطقه غرب استان تعداد ۲۷۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری در حوزه‌های دانشی، ایمنی، تخصصی، مهارتی، روان شناختی و طب کار مورد ارزیابی و پایش قرار گرفتند.

او با اشاره به اهمیت بسیار زیاد منابع انسانی در افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات قابل ارائه به مشترکین و سایر ذینفعان گفت: در جهت حفظ سرمایه انسانی و به تبع آن دستیابی به اهداف و فعالیت‌های شرکت، ارتقای مهارت‌های فنی و شغلی و توانمندسازی نیروی انسانی ضرورت دارد.

فتوت بیان کرد: از آنجا که سیمبانان و کارگران صنعت برق مسئولیت خطیری در صنعت برق و تامین برق مطمئن و پایدار دارند، برگزاری چنین رویداد‌هایی می‌تواند در افزایش آگاهی و مهارت آنان و کاهش حوادث حین کار تاثیر بسزایی داشته باشد.

او یادآور شد: این رویداد‌ها با همکاری شرکت توانیر، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع نیروی برق و دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از ۸۰۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس
  • بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است
  • بازگشایی ۸ محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته
  • دختران تیم ملی هاکی برای قهرمانی آسیا آماده می‌شوند
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • نمایندگان خراسان رضوی دراردوی آماده سازی تیم ملی والیبال ناشنوایان
  • 5 تا از بهترین ایالت‌های آمریکا
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان
  • هشتمین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی هاکی بانوان برگزار می شود