Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-19@21:07:09 GMT

حلبچه از وفای به ایرانی‌ها تا اثبات جرم غربی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۷۱۴۷

حلبچه از وفای به ایرانی‌ها تا اثبات جرم غربی‌ها

با گذشت ۳۱ سال هنوز هم جنایت صدام و رژیم بعث در بمباران شیمیایی حلبچه از یاد نرفته است، جنایتی که بدون شک لکه ننگی بر پیشانی حامیان آن روزهای دیکتاتور معدوم عراق محسوب می شود. به گزارش جنوب نیوز، سالیانه حکومت اقلیم کردستان عراق و سازمان های جامعه مدنی در این منطقه اقدام به برگزاری بزرگداشت قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه می کنند، این بزرگداشت ها هنوز هم به مطالبات حلبچه ای ها جامه عمل نپوشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان و ساکنین این شهر می گویند حلبچه پس از تبدیل به استان چهارم اقلیم کردستان عراق تنها دارای عنوان و تابلوی استانداری است و هنوز هم اربیل و بغداد به عنوان یک استان با آن تعامل ندارند.

انتقاد استاندار از بی توجهی به حلبچه

آزاد توفیق استاندار حلبچه به صراحت از رویکرد اربیل و بغداد انتقاد کرد و گفت: با گذشت چندین سال از تبدیل حلبچه به استان، بودجه اختصاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. وی از حکومت اقلیم، دولت مرکزی عراق و نهادهای بین المللی درخواست همکاری کرد و گفت: حلبچه به عنوان سمبل قربانی سلاح های شیمیایی نیازمند توجه و همکاری بیشتر است.

آزاد توفیق اعلام کرد: در 5 سال گذشته به دلیل اختلافات اربیل – بغداد، جنگ داعش و افت بهای نفت، انتظار حلبچه ای ها جهت رسیدگی به وضعیت این استان جدیدالتاسیس موثر واقع نشده است اما با تشکیل کابینه جدید عراق و تعامل نزدیک اربیل – بغداد، افق روشنی را جهت عبور از بحران ها پیش رو داریم.

برهم صالح خواستار پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه شد

رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای که در مراسم بزرگداشت بمباران شیمیایی حلبچه قرائت شد بر لزوم پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان این جنایت تاکید کرد.

برهم صالح همچنین خواستار همکاری و توجه بیشتر نهادهای بین المللی به حلبچه و تاسیس دادگاه ویژه جلوگیری از تولید، تکثیر و استفاده از سلاح های کشتار جمعی شد.

وی اعلام کرد که بمباران شیمیایی حلبچه به عنوان سند غیر قابل انکار مبارزه مردم کرد و دیگر عراقی ها با رژیم دیکتاتور بعث باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید

ماجرای خودداری خلبان عراقی از بمباران شیمیایی حلبچه+ عکس

وفای حلبچه ای ها به جمهوری اسلامی ایران

لقمان عبدالقادر مسئول جمعیت قربانیان شیمیایی حلبچه است. معمولا اغلب رسانه ها در سالگرد این جنایت بعثی ها به سراغ وی خواهند رفت. در گفتگوی کوتاهی که با وی داشتم از نقش ویژه جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به وضعیت آوارگان و مصدومان حلبچه در آن برهه و تداوم حمایت ها از قربانیان این جنایت ضد بشری تقدیر کرد.

وی گفت: مردم حلبچه و اقلیم کردستان به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بوده است که در ابعاد مختلف به همکاری آوارگان حلبچه ای پرداخت، ایران با آغوش باز از مردم ما استقبال کرد، مصدومان بمباران شیمیایی در بیمارستان های این کشور تحت درمان قرار گرفتند، شماری از مصدومان از طریق ایران به دیگر کشورها اعزام شدند، رسانه های ایران جنایات صدام را به دیگر نقاط جهان مخابره کردند، این حمایت های وسیع تنها برگرفته از اصول و مبانی اسلامی – انسانی ایران است.

از لقمان در خصوص تحریم های آمریکا علیه ملت ایران پرسیدم. وی گفت: نظام و حکومتی که حمایت های مردمی را در کارنامه خود دارد با سیاست تحریم ها تضعیف نخواهد شد و این اطمینان وجود دارد با وحدت ملی ایرانی ها، این کشور بار دیگر از مرحله موقت تحریم ها سربلندانه عبور خواهد کرد.

وزیر شهیدان اقلیم نیز نقش تاریخی ایران را ستود / غربی ها شریک جرم صدام

در روزهای گذشته نیز تلفنی با وزیر شهیدان و انفال حکومت اقلیم کردستان عراق در خصوص سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه گفتگو کردم. محمود حاج صالح همیشه قدردان حمایت های جمهوری اسلامی ایران بوده است. این بار نیز تاکید کرد که ایرانی ها با حمایت از مردم حلبچه پرچم برادری و انسانیت خود را برافراشته کردند.

وی گفت: رژیم صدام در جنگ 8 ساله علیه ایران متحمل شکست های زیادی شده بود و امکان پیروزی و عملیاتی کردن برنامه ریزی های صورت گرفته برای دیکتاتور بعث وجود نداشت، صدام در نتیجه این شکست از مردم خود انتقام گرفت اما سرنوشت وی و حلبچه ای ها روشن است، با آن همه قدرت ادعایی اثری از صدام و حکومت بعثی وی پیدا نیست و حلبچه با امید به آینده می نگرد و زندگی در کوچه و خیابان های آن جاری است.

موضوع حمایت های غربی ها از رژیم صدام در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست اما اکراد عراقی هم به این باور رسیده اند که همین حمایت ها بوده است که امکان حمله شیمیایی به حلبچه و دیگر جنایات را برای صدام فراهم کرده بود. محمود حاج صالح در این خصوص گفت: پرونده هایی علیه شرکت های غربی حامی صدام در محاکم بین المللی در جریان است و مصمم به دفاع از مظلومیت مردم خود هستیم، شماری از این شرکت ها محاکمه شده اند و تعدادی دیگر هم در آینده مورد بازخواست قرار می گیرند، تعدادی از قضات و وکلای بین المللی به اقلیم کردستان آمده و از نزدیک و طی دیدارهایی که با مردم حلبچه داشته اند فعالیت های مربوط به این پرونده را دنبال می کنند، ما دفاع از مردم حلبچه را حق مسلم خود می دانیم و در این راه کوتاه نمی آئیم و بر این عقیده هستیم که غربی ها شریک جرم صدام در ماجرای بمباران شیمیایی حلبچه هستند.

وزیر شهیدان و انفال حکومت اقلیم در ادامه تاکید کرد که در بمباران شیمیایی حلبچه و در شرایطی که به سبب حمایت های غربی – عربی از رژیم صدام هیچ دریچه نجاتی به روی اکراد عراقی نبود این جمهوری اسلامی ایران بود که با آغوش باز از آوارگان حلبچه ای حمایت کرد، مهم تر آنکه رسانه های ایران در آن برهه این جنایت ضد انسانی را به جهانیان معرفی کردند. در آن زمان هیچ حمایتی حتی لفظی از سوی دیگر کشورهای اسلامی از ما صورت نگرفت و ایرانی ها بودند که پرچم پر افتخار برادری و انسانیت را برافراشته کردند و تاریخ چنین حمایت هایی را برای آیندگان بازگو خواهد کرد.

از این وزیر کابینه نچیروان بارزانی در خصوص موضعگیری اقلیم در بحث تحریم های ظالمانه آمریکا پرسیدم و پاسخ داد که هر گونه تحریم و فشار بر ملت ها از دید ما مردود است و چنین تجربه های تلخی در کشور ما هم وجود داشته است، امیدواریم و البته اطمینان داریم که ایرانی ها این مرحله را پشت سر خواهند گذاشت. از دید ما سیاست گرسنه کردن ملت ها راه به جایی نخواهد برد و باید حق آزادی را برای دیگر کشورها هم قائل شد، نباید با اغراض سیاسی راه دسترسی مردم به نیازمندی های اصلی آنها را سد کرد.

حلبچه پایتخت شهیدان عراق شود

سازمان های جامعه مدنی در اقلیم کردستان خواستار آن شده اند که حلبچه به عنوان پایتخت شهیدان عراق معرفی شود. مریم حلبچه ای همان دختری که سالها در ایران تحت حمایت قرار گرفت و با بازگشت به اقلیم کردستان نام ژیان برای وی از سوی دادگاه انتخاب شده است با قرائت بیانیه این سازمان ها گفت: لازم می دانیم حکومت اقلیم و دولت مرکزی عراق تلاش کنند حلبچه به عنوان سمبل قربانی سلاح های شیمیایی در جهان مطرح شود.

این سازمان ها در بیانیه خود خواستار توجه مادی و معنوی به خانواده های قربانیان، تلاش برای یافتن مفقودین بمباران شیمیایی حلبچه، رسیدگی به وضعیت مصدومان و معرفی حلبچه به عنوان پایتخت شهیدان عراق شدند.

بیانیه حکومت اقلیم کردستان عراق

حکومت اقلیم کردستان هم به مناسبت سی و یکمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه بیانیه ای صادر کرد و در آن بر خدمات رسانی به مردم این شهر تاکید و در عین حال از دولت مرکزی عراق هم درخواست شده است با توجه به اینکه بمباران شیمیایی حلبچه از سوی دولت وقت عراق صورت گرفته است نسبت به پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان اقدام کند.

مردم اقلیم خواستار عذرخواهی آلمانی ها شده اند

به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، شماری از  مردم اقلیم کردستان در اربیل تلاش کردند در مقابل کنسولگری آلمان در این شهر تجمع کنند اما به بهانه عدم صدور مجوز، این تجمع در مسافتی مانده به ساختمان کنسولگری این کشور برگزار شد. برگزارکنندگان این تجمع اعلام کرده اند که کشورهای غربی به ویژه آلمان از همکاران رژیم صدام در تسلیح و تجهیز به سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی بوده اند و لازم است ضمن عذرخواهی رسمی از مردم کرد به ویژه حلبچه ای ها نسبت به پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان بمباران شیمیایی سال 1988 اقدام کنند.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه (فیلم)



منبع:همشهری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: امشب آرام‌ترین شب غزه! (فیلم) هدف قرار دادن مناره مسجد هنگام اذان (فیلم) بازگشایی یک نانوایی در غزه / 6 ماه پس از جنگ (فیلم)

دیگر خبرها

  • مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد ( عکس )
  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • واکنش کودک چند ماهه هنگام بمباران غزه (فیلم)
  • اثبات توانمندی‌های ایران با اقدام مقتدرانه موشکی و پهپادی نیروهای مسلح
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده
  • قاطعیت نیروهای مسلح ایران در عملیات وعده صادق بر همه اثبات شد
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • قاطعیت نیروهای مسلح ایران در عملیات وعده صادق بر همگان اثبات شد