Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا شریفی دونچالی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سهم انرژی‌های نو در کشور اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه سالیانه تولید هزار مگاوات انرژی نو در کشور پیش‌بینی شده است که بنا بر آمار‌های سازمان ساتبا تنها ۷۰۰ مگاوات آن در سال ۹۷ محقق شده است و افزایش هزینه‌های تولید رسیدن به ۵ هزار مگاوات را سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس انرژی تصریح کرد: سهم انرژی‌های نو از تولید برق کشور کمتر از یک درصد نیروگاه‌های حرارتی است.

بیشتر بخوانید: انرژی‌های نو، جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی

وی افزود: با توجه به میزان تقاضا، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر رقم چشمگیری نیست و با وجود پتانسیل عظیم از روز‌های خورشیدی و وزش باد‌های مناسب به دلیل پایین بودن قیمت خرید و نوسانات نرخ ارز فعالیت بخش خصوصی در این حوزه توجیه چندانی ندارد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ظرفیت ایران در انرژی‌های نو تصریح کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیت ۳۰۰ روز آفتابی در کشور می‌تواند کمک شایانی به توسعه انرژی‌های نو کند.

وی ادامه داد: با توجه به بازار موجود در کشور‌های همسایه قادر به ایجاد هزاران شغل در صورت ایجاد و تکمیل زنجیره آن از طراحی، ساخت و بهره‌برداری خواهد بود.

شریفی دونچالی گفت: سال گذشته به دلیل عملکرد نامناسب سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع مالی حاصل از پرداختی مردم بابت عوارض برق که محل سرمایه‌گذاری آن در انرژی‌های تجدیدپذیری توسعه شبکه روستایی است، مشکلات فراوانی برای سرمایه گذاران در این حوزه به‌وجود آمد.

 در قانون بودجه سال ١٣٩٧ معادل ١٢٨٠ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض برق پیش‌بینی شد تا به ۲بخش تجدیدپذیر‌ها و برق‌رسانی روستایی اختصاص یابد و تاکنون ٥٨٠ میلیارد تومان از این محل از مشترکان دریافت شده است، اما رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در این باره گفته است که از این میزان، تنها ٤٢٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این ۲بخش اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال کل مبلغ پیش‌بینی شده یعنی ١٢٨٠ میلیارد تومان به این ۲بخش اختصاص یابد.

انتهای پیام/

احداث ۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو اخبار اقتصادی آب و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه آسمان استان هم اکنون صاف تا قسمتی ابری است گفت: از برخی مناطق استان هم رگبار و رعد و برق و باران پراکنده گزارش شده است.
محمد دادرس افزود: پدیده مه، بارش بهاری و رعد و برق پراکنده هم دراین مدت پیش بینی شده است. 
وی گفت: دریا با اراتفاع موج ۱۰ تا ۵۰ سانت نیز در این مدت برای فعالیت‌های دریانوردی مناسب است. 
 

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • کدام کشورها ۱۰۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند؟
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری
  • طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند