Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@17:38:07 GMT

نشاط نوروزی در نغمه خوش موسیقی محلی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۰۱۹۰

نشاط نوروزی در نغمه خوش موسیقی محلی

به گزارش ایرنا، گرچه سالهاست که آداب و رسوم عید نوروز در خانه ها و هر کوی و برزن رخت بربسته و دیگر از آئین های نوروزی و استقبال از بهار نمی توان خبری در شهرها و روستاهای امروزی گرفت.
دیگر خبری از نوروزخوانها نیست و شور و شادی رسیدن عید نوروز جای خود را به دغدغه برای تامین معاش و تهیه وسایل ضروری زندگی داده و نگرانی از گرانی قیمت ها و نبود توان خرید برای تهیه وسایل موردنیاز شب عید مجالی برای حس کردن بوی بهار و تازگی طبیعت و بوی خوش عید نوروز برای مردم نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما در فراسوی همه این دغدغه ها و یکنواخت شدن آداب و رسوم عید نوروز و رنگ باختن آئین های کهن در جامعه، طنین صدای ساز و دهل 2 جوان دوره گرد در کوچه گویی تمام این دل نگرانی ها را برای لحظه ای از آدمی دور می کند و طراوت و سرزندگی را بار دیگر در دل ها زنده می کند.
حس خوبی که از این موسیقی محلی ایران زمین گرفتم سبب شد تا به کوچه بروم و از نزدیک نواختن ساز و دهل این 2 جوان را ببینم.
برای دقایقی مانع فعالیت ها آنها شدم تا در گفت و گویی هرچند کوتاه با نحوه فعالیت آنها آشنا شوم.
«محمد مقدم» و «حبیب الله دشتی نجات» 2 جوان اهل استان گرگان هستند که در حدود 15 سال است که در استانهای مختلف به نواختن ساز و دهل می پردازند.
محمد مقدم درحالی که ساز خود را در دست دارد و با وجود ساعت ها نواختن موسیقی حس خستگی را نمی توان در چهره اش دید، در خصوص فعالیت خود گفت: من این شیوه موسیقی را از پدر و پدرم از پدربزرگم فرا گرفته و در واقع نواختن این نوع موسیقی در خانواده ما موروثی است.
وی گفت: در حدود 15 سالی است که به نواختن موسیقی به شکل خیابانی می پردازم و در شهرهای مختلف این فعالیت را امتحان کرده ام.
این جوان نوازنده نی، نبود شغل ثابت را یکی از دلایل اصلی گرایش به این شیوه کار عنوان کرد و گفت: گرچه علاقه به موسیقی دارم اما از آنجا که صاحب خانواده و 2 فرزند هستم و کار مناسبی برای تامین معاش پیدا نکردم سالهاست که از این طریق گذران زندگی می کنیم.
مقدم، استقبال مردم از این شیوه موسیقی را مطلوب دانست و افزود: مردم به ویژه مردم شهرکرد رفتار مناسبی در برخورد با ما دارند و از این سبک موسیقی استقبال می کنند.
وی از اینکه دل مردم را با نواختن موسیقی شاد می کند ابراز خرسندی کرد و گفت: گرچه درآمدی که از این راه کسب می کنیم کفاف مخارج زندگی را نمی دهد اما از اینکه لبخند شادی را بر لب ها می نشانیم و دل مردم هرچند برای لحظاتی شاد می شود از کار خود راضی هستیم.
حبیب الله دشتی نجات نوازنده دهل نیز که چهره آفتاب سوخته اش من را یاد مردمان جنوب کشور انداخت، نیز از نحوه برخورد مردم و مسئولان شهرکرد ابزار رضایت کرد و گفت: هدف ما شاد کردن دل مردم و البته امرار معاش است و در مدت زمانی که در شهرکرد مشغول فعالیت هستیم مسئولان امر مانعی برای فعالیتمان ایجاد نکردند و مردم هم رفتار خوبی دارند.
این جوان گرگانی افزود: در اعیاد مختلف از جمله شب یلدا، اعیاد ملی و ولادت امامان و بزرگان دین، عید نوروز و سایر جشن های ملی و مذهبی به نواختن موسیقی در کوچه و خیابان های شهر می پردازیم.
این 2 جوان نوازنده در پایان با آرزوی سالی پربرکت برای مردم ایران زمین با نواختن یک موسیقی شاد به فعالیت خود ادامه دادند.
هرچند چهارمحال و بختیاری از استانهای مطرح در حوزه آواها و نواهاست و موسیقی محلی و مقامی این استان زبانزد است و در موسیقی بختیاری، موسیقی دهکردی و موسیقی ترکی قشقایی جایگاه ویژه ای در موسیقی کشور دارد اما امروزه تا حد بسیار زیادی این نوع موسیقی مهجور مانده و ضروری است تا از این ظرفیت در اعیاد به ویژه در آستانه عید نوروز برای ایجاد شور و نشاط مبتنی بر فرهنگ محلی و پاک این مرز و بوم بیش از پیش بهره گرفت.
7363/6021
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آداب و رسوم استقبال از بهار خانواده طبیعت موسیقی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: براساس ‌گزارش پلیس‌راهور، چادرهای عشایر در نوروز، نقش مهمی در رفع خستگی مردم و کاهش تصادفات جاده‌ای داشته‌اند.   سیدعزت‌لله ضرغامی افزود:  ۷۶۴ چادر عشایری با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در نوروز امسال برپا شد که ۳۰درصد افزایش داشته و این از سیاست‌های جدید وزارتخانه است. به گفته وی، خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد و فارس بیشترین چادرهای عشایر را راه‌اندازی و مردم از آنها استفاده کردند. وی با تاکید بر اینکه چادرهای عشایر هم سوغات و خوراکی های سنتی و بومی عرضه می‌کنند و هم فعالیت‌های شاد و موسیقی و فرهنگ ناملموس را تقویت می‌کنند، یادآور شد:  مردم در چادرهای عشایر استراحت می‌کنند و از موسیقی و سایر سرگرمی‌ها استفاده می‌کنند که در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار موثر است. گفتنی است : در مبادی شهر و استانهای کشور، سیاه چادرهایی برای ارائه خدمات و عرضه و فروش محصولات تولیدی عشایر به مسافران نوروزی راه اندازی شده بود و در سیاه چادرها ، عشایر  با اجرای برنامه‌های مختلف ، به مسافران نوروزی خدمات ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی ۳۱ فروردین
  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • (ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی ۲۹ فروردین