Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@01:25:45 GMT

تعاملات ایران و روسیه به حوزه ناوگان سنگین رسید

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۰۲۳۷

تعاملات ایران و روسیه به حوزه ناوگان سنگین رسید

همکاری های سیاسی و تجاری ایران و روسیه در سال های اخیر روی منحنی صعودی قرار گرفته است و حالا در راستای طرح دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده سنگین روسیه به عنوان همکار ورود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، آغاز روابط ایران و روسیه به‌صورت رسمی به سال ۱۵۲۱ میلادی در دوران صفویان بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروزی انقلاب اسلامی و سپس فروپاشی اتحاد شوروی، دو کشور را در موقعیتی قرار داد تا بتوانند مناسبات جدیدی را پایه‌ریزی کرده، آن را در همه زمینه‌ها عمق بخشند.

 

برای اولین بار ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۷ به منظور شرکت در اجلاس رؤسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرد. طی این سفر روسای جمهور روسیه و ایران برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله انرژی هسته ای به توافق رسیدند. همچنین روسای جمهور دو کشوربه حل و فصل سریع برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره تاکید کردند. روسای جمهور روسیه و ایران در مورد تحویل پنج هواپیمای Tu-204-100 به ایران به توافق رسیدند. در این دیدار تصمیم به از سرگیری کار کنسولگری روسیه در رشت و همچنین بازگشایی کنسولگری ایران در شهر کازان گرفته شد.

 

ولادیمیر پوتین برای دومین بار 23 نوامبر 2015 برای شرکت در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز به تهران سفر کرد. وی طی این سفر با رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری دیدار کرد. یکی از توافقات به امضا رسیده در حاشیه این سفر قرارداد راه آهن ایران و روسیه مبنی بر طراحی و ساخت خط راه اهن گرمسار-اینچه برون بود. ایران و روسیه همچنین برای ساخت چهار بلوک برق با قدرت 350 مگاواتی به توافق رسیدند.

در سال های اخیر نوعی اعتمادسازی در روابط بین ایران و روسیه آغاز شده که قبلاً سابقه نداشته‌است. ساخت ۸ واحد جدید برق هسته‌ای، تقویت بنیه دفاعی ایران، موافقت دو کشور برای جابه‌جایی ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، همکاری‌های دو کشور برای پایان دادن هرج‌ومرج ناشی از دخالت نیروهای خارجی در سوریه، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و قفقاز، همسویی مواضع دو کشور در مسائل افغانستان و عراق و نظر مشترک دو کشور در مورد اصلاح نظام نوین جهانی از جمله همکاری‌های نوین ایران و روسیه است.

 

اساسی ترین کالاهای صادر شده از روسیه به ایران و درصد سهم آن در حجم صادرات در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ و معادل آن در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی به شرح زیر است:

 

محصولات خوراکی و کشاورزی ۵۴.۴۶ درصد از حجم کل صادرات روسیه به ایران را تشکیل می دهد در حالی که در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۲.۷۵ درصد را شامل می شد. - ماشین آلات، تجهیزات و لوازم حمل و نقل ۱۴.۸۹ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته شامل ۱۰.۸۸ درصد بود.

 

محصولات چوب و کاغذ ۱۳.۴۲ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و میزان این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹.۶۸ درصد بوده است. - فلزات و سازه های فلزی ۱۱.۶۲ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی ۲۰.۱۲ بوده است.

 

محصولات صنایع شیمیایی ۲.۸۵ درصد از مجموع کل حجم صادرات روسیه به ایران را تشکیل می دهد و میزان این شاخص در مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی ۵.۵۳ درصد بود.

 

همچنین اساسی ترین مواد صادر شده از ایران به روسیه و درصد سهم آن در حجم صادرات در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ و معادل آن در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی به شرح زیر است:

 

محصولات خوراکی و مواد اولیه کشاورزی ۷۷.۳۷ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۶۷.۴۷درصد بوده است.

 

فلزات و سازه های فلزی ۱۱.۶۰ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹.۵۳ درصد بوده است.

 

محصولات صنایع شیمیایی ۷.۴۷ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۷.۶۷ درصد بوده است.

 

ماشین آلات و تجهیزات ۱.۱۰ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و محصولات و مواد معدنی ۰.۶۱ درصد بوده و ارقام شاخص های این کالاها در سال گذشته به ترتیب ۱.۷۴ و ۱.۶۲درصد بوده است.

 

حالا در ادامه مراودات دو کشور قرار است زمینه های همکاری خودروسازان سنگین این کشور برای نوسازی ناوگان فرسوده تجاری ایران بررسی شود. این موضوع در دیدار هیات صنعتی روسیه و قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ایدرو در این زمینه به نقل از قائم مقام ایدرو نوشته است: «طرح ملی نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور شامل 202 هزار و 500 دستگاه انواع کشنده، کامیون، کامیونت و اتوبوس های گاز سوز و بنزین سوز با دستور رئیس جمهوری و محوریت این سازمان آغاز شده است.»

«بهزاد اعتمادی» گفته است: «ایدرو آمادگی دارد تا به منظور بهینه سازی استانداردهای کیفی و زیست محیطی از توانمندی شرکت های روسی برای تامین خودروهای سنگین به صورت قطعات منفصله (سی. کی. دی( CKD بهره ببرد.»

 

اعتمادی همچنین با اشاره به تحریم های یک جانبه و خلاف قواعد بین المللی آمریکا تاکید کرده است: «بخش های قابل توجهی از فرایندهای تولید خودروهای سنگین و تجاری با استفاده از توان تولید مجموعه های مختلف خودروسازان داخلی با سفارش گذاری ایدرو در پروژه ملی نوسازی ناوگان تجاری در حال انجام است.»

 

برپایه این گزارش، نمایندگان خودروسازان سنگین روسیه در این دیدار با تشریح توانمندی های فنی و استاندارد های زیست محیطی (یورو5) انواع کشنده و اتوبوس های گاز سوز و برقی روسی، آمادگی خود را برای بررسی راه اندازی خطوط اعتباری و چگونگی تعاملات مالی و صنعتی بین 2 کشور اعلام کردند. همچنین مقرر شد هیات های کارشناسی 2 طرف، عملیاتی کردن و انعقاد قراردادهای همکاری در حوزه های مختلف همزمان با پانزدهمین کمیسیون مشترک 2 کشور که خرداد ماه سال آینده در اصفهان برگزار می شود را بررسی کنند.

 

بنابراین گزارش، یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت، نوسازی خودروهای فرسوده سنگین از جمله کامیون، اتوبوس و مینی بوس و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای است. در حال حاضر ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و این نشان از اهمیت بخش جاده‌ای در اقتصاد کشور و اهمیت توسعه آن دارد.  از سویی دیگر سن زیاد ناوگان حمل و نقل جاده ای و مصرف سوخت بالای آن نیز از دیگر دلایلی است که دولت رابرای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای مصمم کرده است. بر این اساس از سال 96 با طرحی موسوم به کلید به کلید، اولین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین آغاز شده است و برنامه ریزی شده تا در طرحی سه ساله نوسازی سالیانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین اجرا شود. 202 هزار و 500 دستگاه خودرو در سه سال اجرای طرح جایگزین می شود و منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصل خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.

 

تا اردیبهشت ماه سال جاری قرارداد نوسازی ۱۸ هزار دستگاه کامیون با شرکت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به امضاء رسیده است که در سال جاری اجرا می‌شود؛ این قرارداد در نهایت برای ۶۵ هزار دستگاه کامیون خواهد بود. در همین ماه نیز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین آغاز شد و نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو انجام شد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان ایام نوروز خبرگزاری شیراز شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل جنوب کرمان نشست خبری امام جواد ناوگان سنگین ایران روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه بیش ۷ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مصطفی قدمی گفت: در راستای ارتقای ایمنی در تردد جاده‌ای، حفظ محیط‌ زیست از آلودگی، کاهش ترافیک ناشی از نقص فنی خودرو در جاده‌ها کلیه وسایل نقلیه سنگین ملزم به داشتن برگه معاینه فنی خودرو هستند و از ابتدای سالجاری تاکنون ۵ هزار و ۲۹۰ خودرو‌های سنگین قبولی داشته اند.

او افزود: استان مازندران دارای شش مرکز معاینه فنی است که در یک ماهه سالجاری ۷ هزار و ۲۳۹ خودرو سنگین به این مراکز مراجعه کرده اند که از این تعداد خودرو ۵ هزار و ۲۶۰ خودرو سنگین موفق به اخذ معاینه فنی شده اند که تعداد خودرو‌های سنگین مراجعه کننده نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: به منظور ارتقای ایمنی تردد جاده‌ای و کاهش میزان آلودگی هوا، این مراکز زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاسیس و راه اندازی شده اند تا به صورت مکانیزه و بدون دخالت کاربر، نسبت به کنترل فنی خودرو‌های سنگین اقدام و برای آن دسته از خودرو‌هایی که فاقد نقص فنی می‌باشند برگه معاینه فنی صادر گردد.

قدمی افزود: در مراکز فوق الذکر، علاوه بر بازدید‌های ظاهری شامل کیفیت آج لاستیک ها، شیشه‌ها و آینه ها، چراغ ها، کمربند ایمنی، کپسول آتش نشانی، باک ها، درب‌ها و موارد ایمنی داخل خودرو، آزمون‌های مکانیزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ ها، تست آلاینده ها، کیلومتر شمار و تست نور صورت می‌پذیرد.

معاون حمل و نقل استان گفت: با توجه به متصل بودن تمامی مراکز به سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) نتایج حاصل از تست خودرو‌ها رصد شده و در صورت عدم وجود مشکل گواهی معاینه فنی صادرمی‌شود وبا توجه به ارتباط سامانه معاینه فنی با سامانه صدور بارنامه و صورت وضعیت، خودرو‌هایی که فاقد معاینه فنی باشند، قادر به دریافت بارنامه جهت حمل بار و صورت وضعیت جهت نقل و انتقال مسافر در محور‌های مواصلاتی نخواهند بود.

قدمی اظهار داشت: امیدواریم با انجام صحیح معاینه فنی خودرو‌ها و کنترل سلامت فنی آنها گام موثری در افزایش ایمنی سفر‌های جاده‌ای و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی برداشته شود

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از ۱۸ هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می‌شود
  • نوسازی مرجعیت
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • مراجعه بیش ۷ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران
  • تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد