Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@21:31:35 GMT

صادرات غیرنفتی از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۰۳۷۱

صادرات غیرنفتی از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشت

بر اساس آخرین آمارها در انتهای سال ۹۷ با تکیه بر تولیدات داخلی و افزایش تولید کالاهای صادراتی توانسته ایم از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی نیز بگذریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، چندی پیش وزیر اقتصادی خبر داده بود که ۴۰ میلیارد دلار صادرات تاکنون انجام شده است. «فرهاد دژپسند» گفته بود که «از۴۰ میلیارد دلار صادرات انجام شده تاکنون ۸ میلیارد دلار، ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است که ۶ و نیم میلیارد دلار آن مربوط به فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیمات راجع به ارز، صادرات و واردات بر عهده یک هیئت ۵ نفره است. این هیئت متشکل از رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و ابلاغ دستورالعمل توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و در این جلسات سعی شده حقوق صادر کننده رعایت شود.»

 

این در حالی است که بر اساس آخرین آمارها در انتهای سال 97 با تکیه بر تولیدات داخلی و افزایش تولید کالاهای صادراتی توانسته ایم از مرز 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی نیز بگذریم. آمار مقدماتی گمرک ایران از صادرات در ۱۱ ماهه امسال نشان می دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰۵.۹۰۸ هزار تن و به ارزش ۴۰ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده است.

 

اقلام عمده صادرات در ۱۱ ماهه امسال شامل میعانات گازی به ارزش ۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹.۸۰ درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۸۰ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۰۱ درصد، سایر روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار و سهم ۳.۳۰ درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۲۴ درصد بوده است.

 

براساس آمار مقدماتی منتشر شده گمرک ایران، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به تفکیک پنج کشور عمده مقصد در ۱۱ ماهه امسال چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بوده اند.

 

ایبنا نیز در گزارشی بر اساس این آمارهای منتشر شده آورده است: «این آمار حاکی از آن است که صادرات به چین از نظر وزنی ۲۸.۵۲۴ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار بوده است. این میزان صادرات از نظر وزنی ۹.۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش و از نظر ارزش دلاری ۴.۲۷ درصد افزایش نشان می دهد.

 

صادرات ایران به عراق در مدت زمان مشابه از نظر وزنی ۱۸.۳۹۵ هزار تن و از نظر ارزشی ۸ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار بوده است. صادرات ایران در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ از نظر وزنی ۵۳.۰۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۲.۰۲ درصد رشد داشته است. در ۱۱ ماهه امسال، صادرات به امارات متحده عربی از نظر وزنی ۱۲.۸۱۹ هزار تن و از نظر ارزشی ۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی ۲۱.۲۹ درصد و از نظر ارزشی ۶.۶۹ درصد کاهش یافته است.

 

افغانستان که چهارمین مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران بوده، در ۱۱ ماهه ۹۷ از نظر وزنی ۵.۲۳۵ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار از ایران وارد کرده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۲.۱۵ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۸.۸۳ درصد افزایش داشته است. ترکیه نیز از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهمن ماه ۶.۵۲۲ هزار تن کالا از ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار وارد کرده که از نظر وزنی ۷.۶۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۹.۷۲ درصد کاهش یافته است.

 

سهم صادرات ایران به سایر کشورها نیز ۳۴.۴۱۳ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار بوده است. ارقام صادرات غیر نفتی ایران به سایر کشورها از نظر وزنی ۱۵.۸۷ درصد و از نظر ارزش دلاری نیز ۱۷.۰۴ با کاهش روبرو شده است.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان بیانیه گام دوم انقلاب ایام نوروز خبرگزاری شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل شیراز اردبیل سال نو صادرات غیرنفتی توسعه صادرات غیرنفتی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید

تین نیوز

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۳۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن رضایی فر امروز ۳۰ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طول سال گذشته بیش از ۵۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات و صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

رضایی فر افزود: از این میزان بیش از ۳۹۹ میلیون و ۶۲۵ هزار دلار مربوط به عملکرد حوزه صادرات از محل تولید در منطقه آزاد قشم به خارج از کشور است.

به گفته وی همچنین در طول سال گذشته، بیش از ۱۰۵ میلیون ۶۷۵ هزار دلار صادرات مجدد در این منطقه آزاد انجام شده است.

رضایی فر با اشاره به واردات قطعی ۱۹۱ میلیون و ۹۸۱ هزار دلاری در طول سال گذشته، افزود: تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۳۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ میزان صادرات از محل تولید به خارج از کشور و صادرات مجدد نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۹۶ و ۱۵۸ درصد رشد داشته است.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مشتقات نفتی، شمش روی، کلینکر سیمان، ماهی خشک، سیگار و ادکلن مهمترین محصولات صادراتی این منطقه را تشکیل می دهند.

رضایی فر در پایان خاطرنشان کرد: اصلی ترین شرکای تجاری منطقه آزاد قشم در طول سال گذشته کشورهای امارات متحده عربی، عمان، سومالی، قطر، هنگ کنگ، عراق و سریلانکا بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز ایران به عراق
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • اُفت قابل ملاحظه صادرات پسته ایران در مقایسه با سنوات قبل
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲