Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در آیین باستانی ایران برای هر جشن سفره‌ای پهن می‌شد که دارای انواع خوراکی‌ها بود و سفره نوروزی یکی از آنهاست که هفت سین نام دارد، آیینی که هنوز در خانه‌های ایرانی جایگاه خود را حفظ کرده است.
سفره نوروز با اجزایی مانند سنجد که نماد عشق و دلباختگی، سبزه نماد شادابی و سرسبزی و پیوند با طبیعت، سماق و سیر نماد چاشنی و محرک شادی در زندگی، سمنو نماد زایش و باروری گیاهان، سکه نمادی از خیر و برکت، درآمد و سیب هم نماد مهر و مهرورزی است، تزیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
کاشتن سبزه عید، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین رسم‌های نوروزاست که از روزگاران گذشته تا کنون در همه خانه‌ها و خانواده‌های ایرانی رسم بوده است و گذشتگان، هر سال قبل از نوروز انواع مختلف سبزه می‌کاشتند و معتقد بودند این رسم خیر و برکت همراه با سرسبزی را در اول سال مهمان خانه‌ها می‌کند.
سبزه، سنتی دیرینه در سفره‌های هفت سین ایرانیان
موسوی یکی از فعالان محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سبز کردن غلات و حبوبات برای قرار دادن در سفره هفت سین در ایام عید یک سنت دیرینه است و درایران باستان رسم بر این بود که بیست و پنج روز قبل از نوروز ستون‌هایی از خشت خام برپا می‌شد و بر هرکدام یک نوع غله می‌کاشتند و معتقد بودند اگر سبزه‌ها خوب رشد کنند سال پر برکتی است.  
موسوی ادامه داد: بیشترین دانه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گرفت گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و کنجد بود که می‌کاشتند و در روز ششم فروردین آن‌ها را برمی چیدند که نشان از برکت و باروری بوده است.     وی گفت: این سبزه‌ها به علت نداشتن خاک، عمر کوتاهی دارند و در ایام نوروز برسرسفره هفت سین جای دارد ومردم در روز سیزدهم آن را با خود به طبیعت می‌برند و در آب روان می‌کنند.
وی در مورد سبز کردن دانه‌ها و جلوگیری از مصرف زیاد آن افزود: ما می‌توانیم با دقت بیشتر و دقیق‌تر و همچنین با کمی خلاقیت و ابتکار و استفاده از روش‌های جدید علاوه برحفظ سنت‌ها از مصرف زیاد بذر‌ها در ایام نوروز هم جلوگیری کنیم.
سالانه چقدربذر گندم سبزه سفره هفت سین می‌شود؟
طبق سنت هرساله ایرانی ها، اگر هریک از ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار ایرانی حدود ۳۰۰ گرم گندم خریداری کنند، در واقع بیش از ۷ هزار و ۲۵۸ تن گندم به سبزه تبدیل می‌شود.  
در این بین افرادی هستند که با ابتکار و بذر‌های جایگزین سبزه هفت سین خود را آذین و به حفظ طبیعت هم کمک کرد.   توسعه فضای سبز جایگزین سبزه‌های ۱۳ روزه
حسینی کارشناس محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: اینکه اگرچه حفظ سنت سبزه درست کردن هنگام نوروزجذاب است و زیبا، اما باید این سنت به نحوی هدایت شود تا آسیبی هم برای محیط زیست به همراه نداشته باشد.
حسینی افزود: میتوان با فرهنگ سازی صحیح و مناسب میزان مصرف چند تنی بذر‌هایی با ارزش غذایی را کاهش دهیم و در مقابل در توسعه جنگل‌های دستی و فضای سبز شهری کوشا ترباشیم.  
وی ادامه داد: فرهنگ سازی در راستای استفاده از بذر‌ها و دانه‌هایی که دارای ارزش غذایی انسانی نیستند، اما خاصیت جوانه زدن و سبز شدن را دارند، خیساندن بذر‌هایی که قابلیت خوراکی برای انسان دارند مانند بذر شاهی یا تره و همچنین، کاشت گیاه یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد از جمله پیشنهاد‌های ما برای جلوگیری از مصرف بذرحبوبات و غلات است.
حسینی افزود:کاشت دانه‌هایی که قابلیت انتقال به طبیعت و تبدیل شدن به درخت را دارند مانند هسته خرما، پرتقال، نارنگی، لیمو و بلوط است وامسال تلاش کردیم تا با کمک گروه‌های مردم نهاد، تعاونی‌های کوچک و مراکز توزیع بذربه جای غلات، حبوبات از برخی نهال‌های بومی که شرایط سبز شدن را دارند، استفاده کنیم.
وی گفت: امسال نیزهسته میوه نارنج جمع آوری و در بسیاری ازبذر فروشی‌ها توزیع شد و بعد از شست وشوبرای کاشت وسبز شدن آماده شدند که در نهایت بعد از اتمام ایام نوروز در محیط زیست به صورت نهال کشت شوند.
حسینی ادامه داد: می‌توان با برنامه ریزی و همکاری مردم حتی در حفظ برخی از گیاهان بومی در حال انقراض هم قدم برداشت و سبب تکثیر ان‌ها شد.  
وی همچنین پیشنهادی دیگر در راستای رها سازی بی هدف سبزه‌ها اشاره کرد وگفت: شهرداری‌ها می‌توانند با برنامه‌ای هدفمند برای گردآوری سبزه‌ها در پایان نوروز با هدف تبدیل به کود کمپوست و یا غذای دام‌ها از رها سازی سبزه‌ها در سطل زباله یا جوی آب و طبیعت هم جلوگیری کنند.
سبزه عید، این فرهنگ دیرین ما ایرانیان، سنت زندگی بخش است و درختانی که در این روز‌ها متولد می‌شوند و سالیان سال عمر می‌کنند، برکت سفره‌های هفت سین هستند و سرمایه ملی ما در آینده خواهند شد.
گزارش از گنجا محمودی   انتهای پیام / اس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز 98 طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۲۷ فروردین/ بازگشت امید به بازار سرمایه

بازار سرمایه پس از کاهش التهابات در سطح منطقه، روز جاری را با اقبال خریداران آغاز کرد و در اکثر سهام شاهد صفوف خرید بودیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام پس از ریزش هیجانی که 2 روز گذشته متاثر از التهابات منطقه تجربه کرد، پس از کاهش تنش ها و البته حمایت صندوق تثبیت در اکثر سهام خود امروز شاهد صف های خرید بود. البته با توجه به وجود دامنه ی محدود نوسانات به نظر می رسد در روز های آتی با برداشته شدن این محدودیت مجددا به شرایط با ثبات خود بازگردد.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «فاذر» و «شستا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فصبا»، «نخریس» و «بیوتیک» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

گفتنی است صندوق های طلا، با توجه به کاهش نرخ ارز غیر رسمی و برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان، همگی در منفی های قابل توجهی کار خود را آغاز کردند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

در بازار امروز 374 نماد در محدوده مثبت و 59 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 292 نماد در محدوده مثبت و 122 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • برگشت بورس به مدار نزولی؛ شاخص کل هم‌وزن ریخت
  • گزارش روزانه بورس ۲۸ فروردین/ بازار سرمایه در تردید
  • گزارش روزانه بورس ۲۷ فروردین/ بازگشت امید به بازار سرمایه
  • طبیعت گچساران در نوروز ۱۴۰۲
  • بورس ۱۰ هزار واحد مثبت شد
  • باغ فدک نماد وحدت مدیریت شهری در ارائه خدمات به مسافران نوروزی
  • سود ۲۰۰ درصدی به سهامداران این نماد بورسی رسید!
  • بورس قرمز شد