Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف مولایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به دستاوردهای سفر رییس‌جمهور به عراق در خصوص امکان اجرایی شدن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر گفت: قرارداد الجزایر عمدتا در خصوص اروند‌رود و نحوه استفاده از آن برای کشتیرانی و غیره است و اینکه خط تالوگ چگونه تعیین شده و حاکمیت سرزمینی دو کشور در این زمینه چگونه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد:‌ همچنین مساله لایروبی و خسارت‌هایی که در حین کشتیرانی می‌تواند اتفاق بیفتد مجموعه‌ای است که نظام حقوقی اروندرود را تشکیل می‌دهد. 

این استاد حقوق بین‌الملل در خصوص میزان پاسخگویی قرارداد الجزایر به نیازهای امروز دو کشور هم گفت: ما به لحاظ مبانی نمی‌توانیم چیزی را در این قرارداد تغییر دهیم چراکه در خصوص مبانی آن به میزان کافی میان دو کشور بحث شده است.

وی افزود: در خصوص مسائل ریز فنی مثل هزینه لایروبی و اینکه مساله جزر و مد چگونه در این قرارداد قابلیت اجرایی دارد، باید مذاکراتی صورت بگیرد. 

مولایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سابقه تاریخی می‌توان به اجرایی شدن قرارداد ۱۹۷۵ امیدوار بود، گفت: بالاترین ضمانت اجرایی هر معاهده بین‌المللی سطح و ماهیت روابط سیاسی دو کشور است.

وی ادامه داد: البته برای عدم اجرای این معاهدات سازوکار حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده اما ضمانت اجرای معاهده تنها سطح روابط دو کشور، منافع مشترک یا موازنه قدرت است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: قرارداد الجزایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه از تامین امنیت مرزهای این کشور با عراق ‌و تکمیل اقدامات در سوریه در تابستان آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز -دوشنبه- در یک ضیافت افطار با سربازان ارتش این کشور در آنکارا، گفت: در تابستان آینده امنیت تمام مرزهایمان با عراق را فراهم خواهیم کرد.

بر اساس گزارش آناتولی، وی تاکید کرد: هدف ما این است که به فرزندان ترکیه کشوری خالی از تروریسم و کشوری که راهش روشن باشد، تحویل دهیم.

اردوغان افزود: برخورداری ترکیه از ارتش قوی گزینه نیست بلکه یک ضرورت است. دولت، ملت و ارتش ترکیه باید همواره بازدارندگی خود را در بالاترین سطح حفظ کنند.

وی با تاکید بر تامین امنیت مرزهای این کشور با عراق در تابستان آینده، خاطرنشان کرد: بی‌شک اقدامات خود در سوریه را نیز تکمیل خواهیم کرد.

اخیرا هیأت بلندپایه ترکیه‌ای به ریاست «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با حضور یاشار گولر، وزیر دفاع و ابراهیم کالن، رئیس سرویس اطلاعات ترکیه، به بغداد سفر کرد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، طرفین با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند که در این مذاکرات «مواضع مشترک در قبال تحولات منطقه‌ای و چالش‌ها در روابط دوجانبه» و «تدارکات جاری برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به بغداد بعد از ماه مبارک رمضان که قرار است جهشی بزرگ در سطح روابط ۲ کشور باشد»، بررسی شد.

این بیانیه افزود که ۲ طرف توافق کردند، تلاش برای رسیدن به تدوین یادداشت تفاهم ایجاد چارچوبی برای ابعاد گوناگون روابط افزایش یابد و کمیته‌های دائم مشترکی که به صورت تخصصی در عرصه مبارزه با تروریسم، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل‌ونقل فعالیت کنند، تشکیل شود.

در این بیانیه آمده است که طرفین بر اهمیت حفظ یکپارچگی سیاسی و حاکمیت ارضی عراق تاکید کردند و حزب کارگران کردستان را تهدید امنیتی برای عراق و ترکیه و حضور آن را خلاف قانون اساسی عراق دانستند و اقدامات لازم برای مقابله با این گروه را بررسی کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان: تابستان آینده امنیت کامل مرزهایمان با عراق را فراهم می‌کنیم
  • تروریست‌ها در عراق از اشغالگران آمریکایی دستور می‌گیرند
  • تاکید سفیر پاکستان بر تعهد این کشور در گسترش روابط با ایران
  • استفاده از ظرفیت ها در راستای کاهش تصادفات در مرکزی الزامی است
  • تلاش وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در عراق و سوریه
  • آمادگی وزارت خارجه برای تسهیل فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه
  • هدف گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در تجارت ایران با عراق
  • عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است
  • وزیر کشور عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است
  • رایزنی نمایندگان عراق باوزیر خارجه درباره حضور اشغالگران آمریکایی