Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:17:04 GMT

پتانسیل و انگیزه، ویژگی اصلی بسکتبال بانوان است

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۰۹۸۶

پتانسیل و انگیزه، ویژگی اصلی بسکتبال بانوان است

تهران- ایرنا- «شایسته متشرعی» سرمربی تیم ملی بسکتبال بانوان ایران اگرچه مسیر پیش روی ملی پوشان را دشوار توصیف کرد اما معتقد است پتانسیل و انگیزه بالای دختران ایران موجب رقم خوردن اتفاق های خوب برای تیم ملی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیش از یک سال طول کشید تا فدراسیون بسکتبال با مدیریت جدید خود برنامه ای برای بسکتبال پنج نفره بانوان هم در دستور کار قرار دهد؛ در اولین گام کمیته فنی فدراسیون بسکتبال که البته مشخص نشد از چه اعضایی تشکیل شده سرمربی تیم ملی بانوان را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقریبا از یک ماه پیش پیش بینی می شد که شایسته متشرعی قرار است هدایت دختران بسکتبال ایران را برعهده بگیرد؛ مربی که سال ها در بسکتبال کشور دست به توپ بود و زمانی که پا به عرصه مربیگری نیز گذاشت جزء موفق ترین ها به حساب می آمد و حالا او که در خارج از کشور فعالیتش را ادامه می دهد به عنوان سرمربی تیم ملی پنج نفره بانوان انتخاب شده و در آستانه آغاز مسوولیتی سنگین در ایران قرار دارد.
تیم ملی بسکتبال بزرگسالان ایران برای نخستین بار در چهل سال گذشته، وارد اردوی تیم ملی می شود و می دانند که قرار است در رویدادهای بین المللی و رسمی فیبا هم حاضر شوند. شایسته متشرعی که هم اکنون در آمریکا به سر می برد در گفت و گویی مفصل با خبرنگار ورزشی ایرنا، از برنامه ها و سبک کاری اش می گوید.
ایرنا: پس از مدت ها کش و قوس بالاخره به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدید، شما و فدراسیون برای این توافق شروط خاصی داشتید؟
- صحبت های اولیه انجام شد و در نهایت به توافق رسیدیم اما هیچ شرط خاصی برای کار وجود نداشت، همه چیز مشخص است و موضوع پیچیده ای در میان نبود. همه چیز را می دانم، به شرایط بسکتبال ایران واقف هستم و هدفمان مشخص است. باید با تمام توان کار کنیم تا به آنچه شایسته دختران بسکتبال ایران اس، برسیم.
ایرنا: هدایت تیم ملی بسکتبال ایران قطعا یک افتخار به حساب می آید. حس و حالتان بعد از این توافق چطور است؟
- بسکتبال همیشه محور اصلی زندگی من بوده و هست و بدون تعارف بگویم که آرزوی قلبی و همیشگی من سرمربی گری تیم ملی کشورم بوده است. با توجه به تجربه هایم چه به عنوان بازیکن و چه رد کسوت مربی و همچنین تجربیاتی که در این سال ها کسب کردم این سمت را پذیرفتم و نهایت تلاشم را می کنم تا بهترین بازده را برای کشورم داشته باشم و کارنامه موفقی از خود به جا بگذارم.
ایرنا: بی شک کار ساده ای هم در پیش ندارید، نظرتان در این خصوص چیست؟
- صد درصد، شک نکنید که کارمان ساده نیست و باید با بالاترین کیفیت ممکن کار کنیم، بسکتبال ایران از عرصه بین المللی دور بوده و باید این فاصله را جبران کنیم. خدا را شکر که در این مدت که حجاب اسلامی مورد تایید فیبا قرار گرفته است، وارد تورنمنت های بین المللی شده ایم و فعالیت هایی هم انجام شده است. تیم بسکتبال زیر 16 سال در قهرمانی آسیا شرکت کرد و این رویداد را تجربه کرد. در کنارش تیم بسکتبال سه نفره فعالیت داشته است و بچه ها فضای خارج از کشور را نیز تجربه کرده اند.
ایرنا: حالا به عنوان سرمربی تیم ملی چه محورهایی برای بسکتبال بانوان ایران در نظر گرقته اید؟
- زمانی که مربیگری را شروع کردم همیشه این آرزو را داشتم که به بالاترین سطح دانش بسکتبال دست پیدا کنم. با توجه به پیشرفت آسیا و ورود بسکتبال استرالیا و نیوزلند و وجود تیم هایی قدرتمند مثل چین و ژاپن باید توجه کنیم که این تیم ها عملکردی فوق العاده را در منطقه آسیا به نمایش گذاشته اند. باید در مرحله اول بیشترین تمرکز خود را روی بالا بردن مهارت ها و تکنیک های فنی بازیکنان معطوف کنیم؛ تمام برنامه من این است که بتوانم از به روزترین برنامه های بسکتبال مطابق با شرایط دختران ایران بهره ببرم. به هر حال ما باید ابتدا در سطح دوم آسیا رقابت کنیم تا به سطح اول برسیم. این کار هم مشکل است اما نشدنی نیست. بدون شک با همکاری فدراسیون و تلاش کادر فنی، این مهم اتفاق خواهد افتاد.
ایرنا: رویدادها و برنامه های تدارکاتی در برنامه شما مشخص شده است؟
- برنامه ریزی ما مشخص است. بعد از رسیدن به هماهنگی مناسب و شرایط قابل قبول تیم، بازی های تدارکاتی در پیش داریم و بازیکنان را ارزیابی می کنیم، قرار است با بازی مقابل تیم هایی که در سطح دوم آسیا هستند خودمان را ارزیابی کنیم.
ایرنا: چه مربیانی به عنوان همکاران شما در تیم ملی خواهند بود؟
- به زودی توسط فدراسیون معرفی می شوند. البته این موضوع بخشی از وظیفه کادرفنی است.
ایرنا: توسط این افراد (مربیان) لیگ و عملکرد بازیکنان را بررسی کرده اید؟
- در این مدت فعالیت های خبری خیلی خوب بوده و من از طریق رسانه ها و فیلم بازی ها عملکرد بازیکنان را ارزیابی کردم. همه بازیکنان را بیشتر تحت نظر داشتم و با کمک کادر فنی و تبادل نظر لیست نهایی بازیکنانی که مد نظر داشتیم را مشخص کردیم. این اسامی مجموعه ای از با استعدادترین بازیکنان و با هوش بسکتبالی بالا هستند. بازیکنان از لیگ برتر، لیگ دسته یک و لیگ 2 انتخاب شده اند.
ایرنا: اصلی ترین ویژگی بسکتبال بانوان ایران را در چه می بینید؟
- پتانسیل عالی. با اینکه دختران ما سال ها در عرصه های بین المللی نبوده اند اما همیشه سعی کرده اند که به روز باشند. تمرین کرده اند و نا امید نشده اند. پتانسیل و انگیزه بسیار زیادی در بسکتبال بانوان ایران داریم و واقعا باید به آنها ماشالله گفت که با وجود تمام سختی ها ایستادگی کردند و به حقشان رسیدند. زمانی که بازی تیم بسکتبال سه نفره ایران را مقابل حریفان قدرتمند می دیدم به خودم بالیدم و اشک در چشمانم جمع شد. ما بازیکنان بسیار خوبی داریم اما یک نکته وجود دارد و آن هم فاصله زیاد بین بازیکنان با تجربه و جوان ها است و باید تلاش کنیم که این فاصله را کمتر کنیم.
ایرنا: در این مسیر نقش مربیان فعال در کشور نیز مهم است؟
- قطعا. ما مربیان زحمت کش زیادی داریم که از زندگی شان برای بسکتبال گذاشته اند. ما در این مسیر به همفکری و همدلی نیاز داریم. قرار است به منظور تعامل و همدلی بین مربیان، برنامه های مختلفی داشته باشیم و بتوانیم از پتانسیل همه بهره ببریم. تلاشمان این است که با این تعامل، ورزشکاران در تیم ملی و باشگاه ها فضایی رو به رشد داشته باشند.
ایرنا: همانند تیم ملی مردان به طور حتم تیم ملی بانوان هم می تواند از بازیکنان دو رگه یا مهاجرت کرده استفاده کند. در این مورد هم بررسی هایی داشته اید؟
- بله. چند نفر بودند. دو رگه هایی داشتیم که پیدا کردم اما دیدم که بازیکنان خودمان بهتر هستند. بازیکنانی هم هستند که در کالج بازی کرده اند و شرایط خوبی دارند و آنها را نیز بررسی می کنیم.
ایرنا: موضوعی مطرح شده درباره دعوت از عسل پورحیدری فرزند نائب رئیس بانوان. او در یکی دو سال گذشته تیمی نداشته و عملکردش هم مشخص نیست اما قرار شده به تیم ملی دعوت شود. آیا این موضوع نمی تواند حق جوانی که در کشور عرق ریخته را ضایع کند؟
- عسل چند ماه است که پس از پایان لیگش بازی نکرده اما تمریناتش را انجام داده است. او در لیگ ایران بازی کرده و قهرمان هم شده است. تا سال 94، 95 در لیگ ایران بازی کرده و تجربه قهرمانی هم دارد. همچنین در چندین اردوی تیم ملی نیز حضور داشته است. نکته اینجا است که من یکی از همان هایی هستم که در کشور با حجاب اسلامی و در شرایطی که هنوز این لباس ها طراحی نشده بود بازی می کردم و عرق می ریختم. من به خوبی شرایط آنها را درک می کنم و حواسم به تمام این موارد هست و اجازه نمی دهم که حق کسی ضایع شود. با حرف شما کاملا موافق هستم اما بازیکنی مثل عسل پورحیدری که در دانشگاه های آمریکا بازی کرده تجربه و دانش خوبی دارد که برای ما مفید است. زمانی که من لیست را برای خانم شجاعی فرستادم اسم اولین نفری که خط زد عسل بود. مخالف سر سرخت دعوت دخترش بود اما من گفتم او باید باشد.
ایرنا: دلیل این تصمیم چه بود؟
- ما از لحاظ فنی، روحی و روانی به این بازیکنان با تجربه احتیاج داریم.
ایرنا: تمام دغدغه این است که به خاطر این تفکر بازیکنی که یک سال بازی نکرده جای بازیکنی که در کشور خودش تلاش کرده را نگیرد و حق کسی ضایع نشود، نظرتان در مورد این موضوع چیست؟
- تاکید می کنم که خودم تمام سختی ها را دیده ام و اجازه نمی دهم حق کسی ضایع شود.
ایرنا: به اعتماد به نفس اشاره کردید. برای مسائل روانی بازیکنان هم برنامه ای دارید؟
- بله قطعا. باید روی اعتماد به نفس بازیکنان به خوبی کار کنیم. کارگاه هایی خواهیم داشت تا بازیکنان را از این نظر آماده کنیم که در شرایط سخت و نامساعد بازی، مقابل حریفان سرسخت و موقعیت های حساس با قدرت به کارشان ادامه بدهند. ما از نظر جسمانی و روانی همزمان روی بازیکنان کار خواهیم کرد. تمام انرژی ام را برای بازیکنان و تیم ملی می گذارم. می خواهم با تمام توان برای تیم ملی کشورم کار کنم و برنامه های زیادی دارم.
ایرنا: سال آینده بسکتبال سه نفره هم برنامه های زیادی دارد. با توجه به اینکه در تیم های ملی سه نفره جدا سازی انجام نشده و از ملی پوشان در این تیم ها بهره برداری می شود آیا این موضوع روی کار شما تاثیر نمی گذارد؟
- مطمئن هستم که مسوولان برای این موضوع تدابیری اندیشیده اند.
ایرنا: و صحبت پایانی؟
- خیلی سخت کار کرده ام. خیلی زمین خورده ام و مشکلات زیادی را تجربه کردم اما عشق به بسکتبال همیشه باعث شد که محکم تر از قبل بلند شوم. بازی های زیادی را در تمام سطوح آنالیز و بررسی کردم؛ 5 سال مربی بدنساز تیم ملی و 7 سال قهرمانی در ایران تلاش من برای رسیدن به این روز بود و از تمام کسانی که من را در این راه حمایت و تشویق کردند تشکر می کنم.
ورزشی**9219**3991**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش بسكتبال بانوان سرمربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال می‌توانیم با دو تیم آسیایی شویم/ ملوان یک مدعی در لیگ است

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال ملوان یکی از بهترین عملکردهای خود در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر را تا به اینجای کار داشته است. قوی سپیدانزلی از ۱۹ بازی خود توانسته ۳۲ امتیاز به دست آورد و در چهارم جدول قرار گیرد.

تیم ملوان در هفته نوزدهم دست به کار بزرگی زد و توانست با یک گل گل گهر سیرجان که یکی از مهم‌ترین رقبای این تیم برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود را در ورزشگاه سیروس قایقران شکست دهد. این تیم در هفته بیستم باید فردا چهارشنبه ۲۳ اسفند در تهران رو در روی پیکانی قرار گیرد که موفق به شکست سپاهان شده و شاگردان رضا عنایتی قصد دارند تا دومین پیروزی متوالی خود در این فصل را برابر این تیم شمال کشور به دست آورند. در طرف مقابل اگر ملوان بتواند با ۳ امتیاز کامل ورزشگاه شهید دستگردی تهران را ترک کند در صورت لغزش تراکتور به رده سوم جدول می‌رسد.

آرش فهمیده مدیرعامل باشگاه ملوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص عملکرد خوب این تیم در لیگ برتر اظهار داشت: خدا را شکر روند رو به رشد ملوان در نیم فصل دوم هم ادامه دارد و با توجه به نتایج خوبی که کسب کردیم، اکنون همه به این باور رسیده اند که ملوان یک تیم مدعی در لیگ برتر است. همین که تیم‌ها در برابر ملوان طوری بازی می‌کنند که حداقل امتیاز را به دست آورند نشان می‌دهد که ما تمرکز درستی روی اهداف خود داشته ایم.

همدلی در ملوان حرف اول را می‌زند

او ادامه داد: هیچ امری در فوتبال و در زندگی به صورت تصادفی رخ نمی‌دهد و باشگاه ملوان هم از این امر مستثنی نیست. زمانی که ضلع‌های یک مربع (باشگاه، سرمربی، بازیکن و هوادار) در کنار هم قرار می‌گیرند، نتیجه آن همدلی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم. من خودم به شخصه تمام تلاشم را کردم تا ۱۰۰ درصد بازیکنان مدنظر کادر فنی را در نیم فصل جذب کنم و می‌توانم بگویم تمام بازیکنان مدنظر کادر فنی جذب شده اند.

تمام خواسته‌های کادر فنی را انجام دادیم

مدیرعامل باشگاه ملوان افزود: البته مهدی تارتار با تجربه‌ای که در سالیان سال به دست آورده است، مناسب‌ترین بازیکن‌ها در پست‌های مختلف و با توجه به وسع مالی ما پیشنهاد داد و ما هم توانستیم نفرات مورد نظر را جذب کنیم. خدا را شکر من و تارتار، به یک فهم و درک متقابل رسیده ایم و از خوشحالی هواداران ملوان بسیار خرسندم؛ با توجه به قدمت و تاریخ باشکوه ملوان ما برای انتقال ژنتیک ملوانی به نسل جدید و بازیکنان جوانمان به یک دستاورد بی نظیر نیاز داریم.

ملوان به سطح اول گفتمان ورزشی و فرهنگی تبدیل شده است

فهمیده خاطرنشان کرد: ملوان به سطح اول گفتمان ورزشی و فرهنگی لیگ تبدیل شده است و این روند رو به رشد به ما اجازه‌ی رؤیا پردازی می‌دهد. ما برای رسیدن به این رؤیای بزرگ تمام تلاشمان را می‌کنیم که برای دومین بار به آسیا صعود کنیم و هوادارن عزیز و درجه یک ملوان را در سرتاسر ایران خوشحال کنیم.

امسال با آقایان و بانوان می‌توانیم آسیایی شویم

مدیرعامل ملوان در پایان گفت: امسال هم تیم بانوان و هم تیم آقایان ملوان امکان حضور در آسیا را دارند، من اینجا از تمام تلاش‌های کادر فنی بانوان و سرمربی محترم و بازیکنان خوبمان کمال تشکر را دارم. بانوان ملوانی مستحق قهرمانی هستند. امیدوارم که بتوانیم تا آخرین روز با همین شور و هیجان که بانوان هوادار ملوان تیم بانوان شهرمان را تشویق می‌کنند. پیام آور شادی برای همشهریان محترم انزلی چی و گیلانی باشیم. من به عنوان یک مدیر صنعت کشتیرانی که امسال وارد عرضه ورزش شدم. جا دارد از تلاش‌ها و حمایت‌های همکاران خوب دریانورد و دریادل خود کمال تشکر را داشته باشم.

کد خبر 6053031

دیگر خبرها

  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • بسکتبال ۳ نفره جام آسیا؛ درخشش بانوان در گام دوم
  • تلاش می‌کنیم با بهترین شرایط وارد پلی‌آف شویم/دلیرزهان بازیکن تیم‌ملی پنج‌نفره است یا سه‌نفره؟
  • بسکتبال ۳ نفره جام آسیا؛ پیروزی بانوان ایران مقابل ماکائو در گام نخست
  • پیروزی تیم بسکتبال سه نفره بانوان
  • پیروزی تیم بسکتبال سه نفره بانوان مقابل ماکائو در کاپ آسیا
  • حضور بازیکنان مازندرانی در اردوی تیم‌ملی بسکتبال با ویلچر
  • بازیکنان مازندرانی در اردوی تیم‌ملی بسکتبال باویلچر
  • بسکتبال سه نفره جام آسیا؛ حریفان ایران مشخص شدند
  • امسال می‌توانیم با دو تیم آسیایی شویم/ ملوان یک مدعی در لیگ است