Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@19:51:51 GMT

جان مردم فقط در زمان قالیباف مهم بود؟! +عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۱۰۴۴

جان مردم فقط در زمان قالیباف مهم بود؟! +عکس

به گزارش جهان نيوز، مثل این جملات پخش شده و تکراری در شبکه‌های اجتماعی که سعی می‌کند هم آهنگ داشته باشد و هم معنا. یا مثال دیالوگ‌های ماندگاری که فیلم نامه‌نویس‌ها فکر می‌کنند چون در یک فیلم مشهور جواب داده، می‌توان بارها و بارها از آن استفاده کرد و مثل سیاستمدارانی که گمان می‌کنند هنوز هم حنا، تنها انتخاب موجود در نطق‌های انتخاباتی برای رنگ کردن مردم است، عده‌ای گمان می کنند هنوز هم مدل بزن و در رو، انتقاد کن و همان کار را با نام دیگر انجام بده و چند و چند ترفند دیگر، هنوز هم جواب می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مثال ساده‌اش اینکه همان اتفاقی که سال قبل، با هجمه و انتقاد و جنجال همراه بود، پس از گذشت ۱ سال و نیم، به نامی دیگر افتتاح می‌شود، حتی اگر نماینده‌ای از مردم، سربسته بگوید: "در موضوع هواکش‌های بخش جنوبی خط ۷ مترو انتظارات بیشتری داشتیم." این جمله‌ای کلیدی از گفته‌های رئیس شورای شهر تهران در مراسم افتتاح ۳ ایستگاه هلال‌احمر، تربیت مدرس و میدان صنعت از خط ۷ مترو تهران در روزهای اخیر است.

صحبت‌هایی که شاید مسئولان شهرداری انتظار نداشتند رئیس شورا دستکم در مراسم افتتاح مهمترین دستاورد (!) آنها پس از به دست گرفتن سکان شهر تهران بزند.

محسن هاشمی رفسنجانی در این مراسم اگرچه سعی می‌کرد نسبت به کاستی‌های مترو نقش یک فرد منصف را داشته باشد و حتی به دولت هم برای عدم اختصاص بودجه به این بخش انتقاد کرد اما لحن صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران کاملاً محافظه کارانه بود. لحنی که پس افتتاح همین خط در دوره محمدباقر قالیباف کاملاً متفاوت بود.

البته رئیس شورای شهر تهران در خرداد ماه سال جاری در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: " افتتاح خط ۷ مترو در دوره قالیباف زودهنگام بود". وی همچنین اضافه نشان کرده بود: "مدیریت کنونی شهر مسئولیت امنیت خطی را که شهروندان را دچار مشکل کند را نمی‌پذیرد." اما بر خلاف رئیس شورای شهر که به مسئولان شهرداری تنها توصیه کرده که برای هواکش‌های خط ۷ فکری بکنند، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید: در جلساتی که با مسئولان مترو داشتیم متوجه شدیم هنوز تعداد هواکش‌های این خط به میزان استاندارد نرسیده است و در مناطقی باید هواکش نصب شود.

تعطیلی خط ۷ مترو تهران؛ اولویت با سیاسی بازی یا خدمت به مردم
هشتم آبان ماه ۹۶ بود که روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران که اکنون مدیریت عالیه آن در اختیار اصلاح طلبانِ منتخب یک روند کاملاً سیاسی و نه مدیریتی بود، اعلام کرد:

خط ۷ متروی تهران به علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، تا اطلاع ثانوی تعطیل است. شرکت بهره‌برداری متروی تهران افزوده بود که "این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده است که راه‌اندازی خط ۷ مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است."

در آن زمان تاکید شد که نواقص خط هفت مترو تهران ظرف مدت شش ماه برطرف شده و مجدداً آماده انتقال مسافر شود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در آن زمان دلیل تعطیلی خط ۷ عنوان شد، عدم نصب هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود بود.

اما محمد باقر قالیباف شهردار پیشین تهران در اظهار نظری در پاسخ به نا ایمن بودن خط ۷ مترو تهران گفته بود: در ۲۵ سال ساخت مترو، ۶۵ کیلومتر مترو تحویل داده شد اما شهرداری تهران (در دوره شهرداری وی) آن را به حدود ۲۰۰ کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است در حالیکه خط شش از بُعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرده است.

موضوع هواکش‌ها دیگر اهمیت ندارد!
جالب آنکه در اظهار نظری مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه وقتی در خصوص خطر احتمالی عدم وجود هواکش ها سخن می گفت، تاکید کرده است که "سال ها است دیگر موضوع هواکش ها در دنیا اهمیت ندارد." همان هواکش هایی که در زمان تعطیلی خط ۷ مترو در آبان ماه سال گذشته بر اهمیت آن برای حفظ جان مردم آن همه قیل و قال و کار تبلیغاتی شد.

علی امام مدیرعامل شرکت مترو، در خصوص کامل نبودن هواکش‌های میانی خط هفت گفته: بحث ایمنی مسافران از مهمترین موضوعاتی است که ما در جریان بهره برداری ایستگاه‌ها مدنظر قرار می‌دهیم و سامانه‌های متعددی قبل از بهره برداری رسمی در جهت بحث ایمنی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و پس از تأیید زمان بهره برداری رسمی ایستگاه‌ها اعلام می‌شود یکی از آن سامانه‌ها سیگنالینگ است و سامانه دیگر سامانه اطفای حریق است که اگر حادثه‌ای در مترو اتفاق افتاد و آتش سوزی رخ داد چگونه مردم به سرعت از محل آتش سوزی تخلیه و با استفاده از سیستم‌های تهویه و هوارسان دود از ایستگاه‌ها تخلیه شود.

امام تاکید کرد: در سایر کلان شهرهای دیگر که خطوط مترو در آن فعال است و حتی مترو سایر کشورها چند سالی است موضوع هواکش‌ها حذف شده است زیرا هم هزینه تملک زمین وجود دارد و هم بحث برق رسانی و جت فن‌ها و سیستم‌های هوارسانی می‌توانند وظیفه مکش و دمیدن هوا را انجام دهد.

حالا مشخص نیست که چطور به یکباره مشخص شده که اصلاً هواکش ها اهمیتی نداشته و لزوم برای نصب آنها وجود ندارد. در حالی که گفته می شد شهرداری پیشین در زمان راه اندازی به دلیل عدم نصب این هواکش‌ها برای جان مردم ارزش قائل نبوده و آنها را نصب نکرده و خط ۷ تعطیل شد! به نظر می‌رسد یا مسئولان شهری طی یک سال اخیر، تحصیلات و تجربه شان را ارتقاء داده اند و یا از ابتدا می‌دانستند چنین انتقادی نادرست است اما به دلایل سیاسی بر ان اصرار کرده‌اند.

کمک نکردن دولت روحانی به مترو هم تقصیر قالیباف است؟!
یکی دیگر از موضوعاتی که رئیس شورای شهر تهران روز گذشته و در افتتاح ایستگاه های خط ۷ مترو عنوان کرد عدم اختصاص بودجه در دولت روحانی به مترو بود؛ موضوعی که نشان می دهد علی رغم هماهنگی و نظرات نزدیک شهرداری، شورای شهر و دولت، اقدام لازم برای رفع مشکلات مردم و کمک به توسعه حمل و نقل عمومی صورت نگرفته است و ترجیح، بر تکرار اقدامات انجام شده در قبل و کمی هم موضع گیری در جهت محکوم کردن شهردار ۱۲ ساله پایتخت و تیم مدیریتی اوست.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روسای جمهور در دوران مختلف کمک‌هایی را به مترو داشتند، گفت: متاسفانه دولت روحانی هنوز کمکی را به مترو نکرده و انتظار داریم دولت ایشان نیز مانند دولتهای گذشته کمکهایی را به مترو داشته باشند.

جالب آنکه در زمان شهرداری قالیباف در تهران بارها و بارها بر این موضوع که دولت هیچ گونه حمایتی از مترو تهران نمی کند و تمام بار این موضوع بر دوش شهرداری است عنوان می شد اما همین افرادی که امروز از عدم حمایت دولت گله می کنند و نگران مردم هستند کاملاً سکوت اختیار کرده بودند.

افتتاح دوباره چند ایستگاه پس از ماه ها تاخیر
آبان ماه سال ۹۶ در حالی بر اساس اعلام مسئولان روزانه ۶ هزار نفر از خط ۷ مترو تهران استفاده می‌کردند، این خط تعطیل و وعده بازگشایی آن طی ۶ ماه داده شد. از آبان سال ۹۶ بارها وعده و قول های متعددی از سوی مدیران شهری و اعضای شورای شهر داده شد. اما بالاخره پس از ماه‌ها انتظار، ۲۵ اسفند ماه تنها سه ایستگاه افتتاح شد البته ذکر این نکته ضروری است که راه اندازی مجدد خط هفت به گفته مدیران مترو و شهرداری به دلیل تجهیز برخی از ایستگاه هاست! ایستگاه هایی که قبلاً راه اندازی شده بودند و این بدان معناست که قرار نیست تونل جدیدی کنده شود یا ریل گذاری صورت گیرد.

در واقع می‌توان گفت مدیران جدید شهری در افتتاح مجدد خطی در مانده‌اند که کلیه امور زیرساختی آن به طور کامل انجام شده و حتی در دوره سابق پله‌های برقی ۷ ایستگاه راه اندازی شده فعال بودند!
  جالب آنکه حناچی شهردار تهران نیز وعده افتتاح ایستگاه های دیگر را به خرداد سال آینده موکول کرد و گفته: با توجه به سابقه‌ای که وجود داشته خط قرمز ما ایمنی مردم است و در این خط رعایت ایمنی همه تجهیزات انجام شده است. ایستگاه‌های میانی نیز تا خرداد ماه در این خط کارشان به اتمام خواهد رسید و هشت ایستگاه در دستور کار برای بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

البته یکی از دلایل تاخیر در روند کار مترو تهران از سوی حناچی، تحریم ها عنوان شده بود این در حالی است که از اوایل دهه ۹۰ که افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه کشور بود هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شد و تکمیل خطوط هفت گانه مترو با ۳۲۰ کیلومتر خط متر دقیقاً در این ایام رقم خورد.

شاید تنها زمان است که مشخص می کند که چه کسی راست می گوید و چه کسی عمل می کند. حداقل مسئله زمان در خصوص اداره شهر تهران خیلی زودتر از آنچه همگان انتظار آن را داشتند خود را نشان داده و مشخص شده آن زمانی که شهردار با سابقه پایتخت می‌گفت شهرداری مانند یک دولت کوچک است و اداره کردن آن نیاز به عزم و تلاش جهادی دارد، این روزها را می‌دید که نمی‌شود پایتخت کشور را با عکس‌های ژورنالیستی و نگاه‌های سیاسی و جناحی حتی به صورت روزمره اداره کرد چه برسد به تحول.

منبع:مشرق

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟

همشهری آنلاین- سید محمد فخار: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه صحن شورای شهر روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه از روند طی شدن مراحل آزمایشی قطار ملی مترو برای ورود به ناوگان خبر داد. به‌گفته مهدی چمران یک رام قطار ملی مترو در حال گذراندن مراحل آزمایشی است و در همین راستا هفته آینده بازدیدی از این قطار صورت خواهد گرفت تا این واگن‌ها بتوانند وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند.

آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو

۲۰فروردین امسال بود که روند مسافرگیری قطار ملی مترو کلید خورد. طبق اطلاعاتی که از معاونت حمل‌ونقل شهرداری به همشهری رسیده، در این زمینه تست‌های استاندارد قطار ملی مترو و صدور گواهی ایمنی حرکت با مسافران قطار، فرایند سیر با مسافر قطار در خطوط اصلی متروی تهران با اعزام قطار به متروی پرند آغاز شد. این قطار طبق جدول زمانی تعیین شده در حد فاصل ایستگاه شاهد در تهران تا ایستگاه شهر پرند و بالعکس تردد خود را آغاز کرد. طراحی و ساخت سیستم رانش این قطار برای نخستین‌بار در کشور توسط فناوران جهاددانشگاهی علم و صنعت انجام شده است. با توجه به انجام موفقیت‌آمیز مسافرگیری قطار ملی مترو، پروژه طراحی و ساخت ۱۱۳واگن مترو که نیاز مبرم کلانشهر تهران است، اجرایی می‌شود تا ضمن رفع نیاز کشور در زمینه واگن‌های مترو به ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از خروج آنها از کشور کمک شود.

صدور مجوز بین‌المللی

قطار ملی مترو به‌تازگی توانسته با صدور تأییدیه مجامع رسمی و بین‌المللی فعال در این حوزه، مجوز تولید انبوه را دریافت کند. عمق داخلی‌سازی‌ قطعات و تجهیزات قطار ایرانی ۸۵درصد است. از سال۱۴۰۲، پیگیری‌های لازم به‌منظور دریافت تأییدیه‌های فنی از سوی ناظر بین‌المللی پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو سرعت گرفت و با اعمال شاخص‌های استاندارد و جهانی صنعت تولید واگن، نهایتاً این افتخار ملی، تأییدیه اولیه سیر ایمن با مسافر را اخذ کرد. بدین‌ترتیب با اقدامات صورت گرفته، این قطار می‌تواند وارد شبکه متروی تهران شود و فعالیت خود را با حضور مسافران به میزان ۵۰هزار کیلومتر انجام دهد. کاظم طاهرزاده، مدیر پروژه قطار ملی در این‌باره می‌گوید: تمام کارهای مربوط به امور اداری تولید انبوه قطار ملی انجام شده و تا یک‌ماه دیگر شاهد شروع تولید انبوه آن در شرکت واگن‌سازی تهران خواهیم بود. این اقدام برای آن است که در فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو، تمام پارامترهایی را که باید بهینه‌سازی شود شناسایی و رفع کنیم.

با تامین اعتبارات لازم از سوی دولت، می‌توان فرایند تولید انبوه قطار ملی مترو با سطح داخلی‌سازی‌ ۸۵درصد را با جدیت دنبال کرد تا در کنار روش تامین واگن از محل فاینانس خارجی، ظرفیت‌های داخلی صنعت واگن‌سازی‌ فعال و نیاز انباشته شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت و حتی کلانشهرهای کشور به ناوگان استاندارد به مرور زمان محقق شود.

در این پروژه بزرگ، هم‌افزایی توان علمی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان و ارگان‌های مرتبط با صنایع داخلی، این واقعیت را متبلور ساخت که می‌توان با تکیه بر توانمندی نیروهای ایرانی، کارهای بزرگ، سخت و پیچیده را به سرانجام رساند؛ این پروژه نیز محصول همراهی نهادهای مختلفی ازجمله نهاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، جهاد دانشگاهی، مپنا لکوموتیو، شرکت واگن‌سازی‌ تهران و ۲۵شرکت دانش‌بنیان بود که خوشبختانه زحمات آنها با موفقیت به‌بار نشست.

جزئیاتی از قطار ملی مترو

۱.طراحی کاملا ایرانی

تمامی بخش‌های داخلی قطار ملی در بخش طراحی و ساخت، حاصل تلاش متخصصان ایرانی است. محیط واگن‌ها با خلاقیت، زیبایی و طراحی بهینه، فضای مطلوبی را فراهم آورده است.

بدنه قطار ملی مترو با طراحی مهندسان و کارگران در سالن‌های تولید و مونتاژ شرکت واگن‌سازی تهران آغاز شد تا ساخت بدنه فلزی نیز ۱۰۰درصد ایرانی باشد.

۲.بوژی ایرانی

بوژی ترکیبی از چرخ و محور را تشکیل می‌دهد و از طریق شاسی به زیر واگن متصل می‌شود. این محصول تا پیش از این ۱۰۰درصد وارداتی بود، اما در پروژه قطار ملی مترو بومی‌سازی‌ و طراحی فریم آن به‌صورت کامل انجام گرفت. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده بوژی شامل فریم، چرخ، محور و سیستم‌های اولیه و ثانویه است که سیلندرهای ترمز، موتور و گیربکس نیز روی فریم بوژی نصب می‌شود. این بخش قطار مترو شامل ۲ نوع موتوردار و کشنده است.

۳. رفع انحصار خارجی

یکی از بخش‌های قطار مترو که از سوی کشورهای سازنده همواره مورد تغییر قرار گرفته، سیستم راهروی بین واگنی است. در این زمینه برای نخستین‌بار در کشور، طراحی و ساخت سیستم راهروی بین واگنی برای قطار ملی مترو انجام شد.

۴.فناوری پیشرفته سیستم ترمز

بی‌شک ازجمله حیاتی‌ترین قطعات مترو، سیستم ترمز آن است که از پیچیدگی، ظرافت و حساسیت بالایی به واسطه توقف‌های متعدد برخوردار است. طراحی و ساخت سیستم ترمز در پروژه قطار ملی مترو توسط شرکت تیوان ترمز با همکاری طرف خارجی انجام شد.

۵.اطلاع‌رسانی هوشمند

متخصصان و مهندسان کشور با اشراف تکنیکال سیستم اطلاع‌رسانی را وارد فرایند طراحی قطار ملی کردند. این سامانه به لحاظ خلاقیت، گامی نو محسوب می‌شود و در مرحله تست است.

۶. ابتکار ایرانی در سیستم تهویه

سیستم تهویه قطار ملی مترو برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفته است. در این پروژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی از خروج مبالغ قابل‌توجهی ارز از کشور ممانعت به عمل آمد.

۷.مانیتورینگ درها

طراحی و ساخت مکانیسم مربوط به در واگن مترو سیستم DCU است که توانسته تمامی تست‌های استاندارد اروپا و تأییدیه‌های بین‌المللی را اخذ کند و امکان مانیتورینگ کامل را دارد.

۸.نوآوری در سیستم رانش

در ساخت سیستم رانش قطار مترو زنجیره کامل سیستم رانش شامل ترکشن موتور، گیربکس و کوپلینگ، باکس برق فشار قوی، مبدل برق کمکی، مبدل کنترل ترکشن موتور، مقاومت ترمزی و سلف خط بومی‌سازی‌ شده است.

کد خبر 846623 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار شهردارى تهران مترو تهران حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • سوغاتی چینی کی به تهران میرسه؟
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه! | ویدئو
  • بسته شدن پرونده ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری
  • واگن مترو از چین نیامد؛ بین شهرداری و وزارت کشور دعوا شد