Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، نقش مدیریت شهری در حوزه فرهنگ می‌تواند پررنگ‌تر باشد، ازآنجایی‌که شورای پنجم با رویکرد فرهنگی بر سرکار آمده و شهروندان از لیست امید انتظاری متفاوت دارند با رحیم خستو رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای شهر کرج درباره اهمیت آموزش‌های شهروندی، وضعیت فرهنگسراهای شهر و اینکه چرا کرج از پاتوق‌های فرهنگی و گالری‌های نقاشی کمترین بهره را دارد گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*رویکرد شورای پنجم فرهنگی است و همین مسئله مسئولیت کمیسیون فرهنگی را سنگین‌تر کرده است، اولین سوال را به حوزه آموزش شهروندی اختصاص می‌دهیم، حوزه‌ای که به آن نقدهای فراوانی وارد است، در این خصوص چقدر تولید محتوا شده است؟

کاملاً درست است؛ شورای پنجم با شعار فرهنگی روی کار آمده و باید آثار و نتایج این مهم مشخص باشد، تکرار گفتگو درباره یک مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و به اهمیت موضوع می‌افزاید، برای مثال وقتی سازه‌ای قرار است ساخته شود، مدیران مربوطه بارها و بارها به محل احداث پروژه می‌روند، مراجعات پی‌درپی به اهمیت موضوع می‌افزاید.

در ادامه باید به این سوال پاسخ داد که برنامه‌های فرهنگی، هنری، آئینی و مذهبی که در شهر برگزار می‌شود به چه میزان اولویت مدیران است؟ حضور مدیران در این برنامه‌ها گیرنده‌ها را حساس و به‌نوعی می‌تواند تولید محتوا کند.

باید به این مهم اشاره‌کنم که تولید محتوا با دستور انجام نمی‌شود کما اینکه در حوزه فرهنگ هم نمی‌توان با دستور کاری از پیش برد، سازمان‌های مختلف شهرداری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تلاش می‌کنند حال باید دید این تلاش‌ها چقدر به گفتمان تبدیل‌شده است.

به اعتقاد بنده سازمان‌های مختلفی اقدام به فعالیت‌های فرهنگی می‌کنند ولی در این حوزه به گفتمان مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم، می‌پرسید چرا؟ چون در این حوزه هماهنگی‌های لازم وجود ندارد و اولویت‌ها مشخص نیست. باید ابتدا مسئله مشخص، علت‌ها شناسایی و در گام بعدی به دنبال راه‌حل باشیم و برای تحقق این مهم باید تولید محتوای هدفمند در دستور کار باشد.

مسائل شهر کرج باید به‌صورت اولویت موردبررسی قرار گیرد، وقتی از حقوق و آموزش شهروندی صحبت می‌کنیم باید به قوانین توجه کنیم، برای مثال ما در حوزه حمل‌ونقل، مدیریت پسماند، سیما و منظر، آموزش شهروندی و غیره با مشکلات زیادی مواجه هستیم در بسیاری مواقع نیز شاهد هستیم که شهروندان به حقوق خود آگاه نیستند.

حقوق شهروندی می‌تواند در جایی داشتن فضای بصری مطلوب و در جایی دیگر فقدان آلودگی باشد، گمان بنده این است تولید محتوا باید تخصصی و متولی مشخصی داشته باشد. برای مثال سازمان پسماند باید در خصوص جمع‌آوری زباله، تفکیک زباله از مبدأ و حتی برای کاهش زباله تولید محتوا کند.

در حوزه معماری شهری نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم، برای مثال سازنده‌ایی بنای خود را بر اساس سلیقه و با معماری خاص می‌سازد در حالی‌که باید بسیاری از مؤلفه‌ها رعایت شود زیرا فضاهای بصری نباید برای شهروندان مزاحمت ایجاد کند در این خصوص هم نیازمند تولید محتوای اختصاصی از سوی معاونت شهرسازی هستیم.

در بودجه برای تولید محتوا اعتبار در نظر گرفته‌شده ولی به گفتمان غالب تبدیل نمی‌شود، برای مثال شورا در خصوص ایجاد فضاهای بصری مطلوب در سطح شهر به سازمان مربوطه تذکرات لازم را داده، امام‌جمعه محترم و دادستان در این خصوص ورود کرده و بارها در خصوص ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی تأکید شده که خوشبختانه در این حوزه با تحولاتی روبه‌رو شده‌ایم.

در خصوص تولید محتوا به‌ویژه در حوزه آموزش شهروندی نیازمند همکاری با دیگر نهادها، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نیز هستیم.

*در ادامه اجازه دهید سوال را این‌گونه کامل کنم، آموزش شهروندی از کجا آغاز می‌شود؟ به‌تبع پاسخ این سوال خانواده، مدرسه و اجتماع است، کودکان و نوجوانانی که در مهدهای کودک و مدارس مشغول آموزش و تحصیل هستند نیز شهروندان شهر محسوب می‌شوند، پدران و مادرانشان به شما و همتایانتان رأی داده، شمارا انتخاب کرده‌اند تا در پارلمان شهری از حقوق آن‌ها دفاع کنید، شورای شهر کرج برای تحقق این مهم چه برنامه‌ای دارد؟

به‌درستی اشاره کردید، وقتی صحبت از حقوق شهروندی می‌کنیم یعنی اینکه هر فردی وظایف و حقوقی دارد، باید به این نکته توجه کنیم که همه وظایف به عهده شهرداری نیست و دولت با همه امکاناتش نیز یک‌طرف قضیه است، صادقانه می‌گویم؛ وقتی مسئله حقوق و آموزش شهروندی مطرح می‌شود یعنی اینکه نهاد حاکمیت (دولت) با نهاد مردم (شهرداری) باید وارد گفتگو شود، مردم هم باید بدانند در قبال چه مسئله‌ای چه‌کاری باید انجام دهند. مسئله حقوق شهروندی در عین سادگی، پیچیدگی‌های خاصی دارد و خانواده، آموزش‌وپرورش، نهادهای اجرایی، مدیریت شهری و غیره در آن دخیل هستند.

بخشی از این مسئله به مطالبه گری برمی‌گردد، تعارف را کنار بگذاریم، نهادهای اجتماعی و مدنی باید شورا را رصد کنند، وظیفه شورا نظارت و پاسخگویی به مردم است.

شورای پنجم سعی کرده است جلسات غیرعلنی نداشته باشد، کمیسیون‌ها علنی برگزار می‌شود و این مسئله بیانگر آن است که مردم حق‌دارند از لوایح باخبر باشند و ببینید که منابع مالی شهر چگونه هزینه می‌شود، این آغازی بر اصلاح رویه‌های نادرست گذشته است.

برای مثال و در خصوص اهمیت شفافیت امور مالی باید بگویم؛ بودجه امری بی‌روح نیست و به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بستگی دارد، کسانی که در خصوص بودجه مطالباتی از شهرداری دارند باید ببینید آیا ضرورتش احساس می‌شود.

در ادامه به اهمیت آموزش شهروندی اشاره‌کنم که باید موردبررسی قرار گیرد، یعنی آموزش‌ها در همه حوزه‌ها باید تخصصی باشد، برای مثال اگر در خصوص مدیریت ترافیک آموزشی ارائه می‌شود باید ارزیابی شود که چقدر مؤثر بوده و در صورت تأثیرگذاری به‌تبع تولید محتوایی که شده ارزش داشته است.

*کرج در حوزه نیازهای فرهنگی به مرز بحران رسیده است، برای مثال شورای پنجم برای درمان پدیده‌های اجتماعی چون کودکان کار، متکدیان، اعتیاد و غیره چقدر سمن‌ها را درگیر کرده است؟ چرا در برخی حوزه‌ها خروجی مطلوبی مشاهده نمی‌کنیم ولی تا دلتان بخواهد از سوی مسئولان مربوطه واژه‌سازی می‌شود.

می‌توانیم در این حوزه انتظار کارهای بزرگ داشته باشیم ولی این انتظار واقعی نیست، برای درمان عارضه‌ای مثل کودکان کار یا تکدی گری بسیاری نهادها از جمله نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری و غیره دخیل هستند، وقتی حجم کار بالایی به یک سازمان یا معاونت تحمیل می‌کنیم عملاً خروجی مناسبی را شاهد نخواهیم بود.

کودکان کار و تکدی گری مباحث جدی هستند که باید توسط نهادهای مربوطه موردبررسی قرار گیرند، کسی نمی‌تواند مدعی شود که کودکان کار را جمع‌آوری می‌کنیم و دیگر پدیده‌ای به نام کودکان کار نخواهیم داشت، برای تحقق چنین آرزویی باید مهاجرت و حاشیه‌نشینی را متوقف کنیم و اشتغال ایجاد کنیم، آیا توانسته‌ایم چنین کنیم؟

مسئله فرهنگ باید برای همه مهم باشد و فقط از عهده مدیریت شهری برنمی‌آید، اگر همه اراده داشتند بسیاری از مشکلات فرهنگی که به تعبیر شما به مرز بحران رسیده، حل می‌شد.

باید صادقانه بگویم؛ حل مشکلات فرهنگی در اراده مسئولان ما نیست، اصلاً فرهنگ اولویت نیست و در حد شعار مانده است، دقت کنید بودجه‌نویسی‌ها با محوریت فرهنگ، مشورت کردن‌ها و جمع‌کردن نخبگان دورهم در کمتر نهادی جدی گرفته می‌شود.

به‌صراحت این سوال را مطرح می‌کنم؛ مسئولان ارشد استان اعم از مدیریت شهری و غیره چند مشاور فرهنگی و هنری دارند؟

بنده معتقدم اگر هدف اصلاح امور باشد باید حرف ارزشمند به فرم زیبا بیان شود، حرف زیبا نمی‌تواند با کلام زشت بیان شود، در این خصوص نیاز مبرم به بیان هنری داریم برای مثال بیان آسیب‌های اجتماعی باید به‌گونه‌ای درست ارائه شود تا ذهن مردم، نهادهای مدنی و سمن‌ها را درگیر کرده و منجر به خروجی مناسب شود.

*محتوای سوال بعدی ما به کمیسیون تحت نظارت شما یعنی کمیسیون هنر و ارتباطات مربوط می‌شود، شهر کرج با کمبود پاتوق‌های فرهنگی و هنری مواجه است، مدیریت شهری در این خصوص چه برنامه‌ای دارد، آیا وقت آن نرسیده که شهرداری از یک‌نهاد خدماتی به یک‌نهاد فرهنگی اجتماعی نیز تبدیل شود؟ شاید بخواهید به خانه هنرمندان اشاره‌ای داشته باشید، آیا واقعاً هنرمندان شهر آنجا رفت آمد دارند؟

با شما موافق هستم که شهر نیازمند پاتوق‌های فرهنگی و هنری است، شهرداری آمادگی دارد فضا در اختیار هنرمندان قرار دهد، گارد مدیریت شهری در این خصوص بسته نیست. خوشبختانه شاهد اتفاقات خوب در حوزه انجمن‌های هنری و فرهنگی هستیم برای مثال مشکلات انجمن خوشنویسی کرج حل‌شده و صداها در حال واحد شدن است.

انجمن سینمای جوان با حضور هنرمندان در حال فعالیت جدی است، تا حدودی مشکلات انجمن موسیقی حل‌شده است.

خانه هنرمندان می‌تواند به پاتوق فرهنگی یا هنری تبدیل شود، ولی تغییر مدیریت‌ها شاید مشکل ایجاد کند به همین منظور شهرداری کرج آمادگی دارد تا فضا در اختیار هنرمندان قرار دهد.

*آیا فعالیت فرهنگسراها مطابق نیاز شهر و شهروندان است؟

تعداد فرهنگسراهایی شهر کم است، متولیان برای تحقق این مهم تلاش می‌کنند ولی هیچ نسبتی بین کارکرد فرهنگسراها و نیازهای شهر وجود ندارد.

باید برای افزایش بودجه‌های فرهنگی تلاش کنیم برای مثال نباید فرهنگسرا را برای پیشبرد پروژه مترو یا دیگر پروژه‌ها بفروشیم.

*شورای پنجم با رویکرد فرهنگی بر سرکار آمد، مردم با رویکرد فرهنگی به انتخابات قومی و قبیله‌ای «نه» گفتند و لیست امید را انتخاب کردند، آیا شما و همتایانتان به‌اندازه مردم برای تحقق خواسته‌های آن‌ها به‌ویژه در حوزه فرهنگ تلاش کرده‌اید؟ شورای پنجم چه میراثی از خود به یادگار می‌گذارد؟ آیا قرار است مثل گذشته برای شهر و شهروندا، پل و زیرگذر به یادگار گذاشته شود یا در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقدامی در خور شأن مردم انجام می‌شود؟

مردم باید این مطالبه را از شورای پنجم داشته باشند زیرا ما با تغییر رویکرد آمده‌ایم، با صراحت می‌گوئیم برای انجام اقدامات فرهنگی، هنری و اجتماعی تلاش می‌کنیم ولی تاکنون نتیجه مطلوب به دست نیامده اما تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. مردم از رأی قومی و قبیله‌ای و تبلیغات ظاهری پا را فراتر گذاشته و بزرگی خود را نشان دادند، امیدواریم در پایان دوره پنجم شرمنده مردم نباشیم.

همچنین رسانه‌ها باید تیزهوشانه و به‌عنوان نماینده مردم ردیف‌های فرهنگی را رصد و به مردم گزارش دهند.

کد خبر 4570911

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر کرج شهرداری کرج آموزش شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از لایروبی ۵۲.۳ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته خبر داد افزود: طی سال گذشته رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرستان‌های ارومیه با ۱۵.۸ کیلومتر، میاندوآب با ۱۳.۶ کیلومتر و بوکان با ۸.۴ کیلومتر بیشترین میزان لایروبی را داشتند. 

مجید رستگاری در خصوص عملکرد آزادسازی تصرفات غیرمجاز حریم رودخانه‌ها در مناطق مختلف استان نیز گفت: ۶۵.۹۴ هکتار از تصرفات غیرمجاز حدود قانونی رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز طی سال گذشته آزادسازی شد. 

این مقام مسئول در خصوص انسداد انهار در فصول زراعی در شهرستان‌ها طی سال گذشته گفت: طی بازه زمانی مذکور، ۳۶ مورد از انهار شهرستان ارومیه (شهرچای، باراندوزچای، نازلو چای) و ۱۱ مورد از انهار نقده، ۶ مورد از انهار اشنویه و ۱۲ مورد از انهار میاندوآب (سیمینه رود) در فصول زراعی مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود
  • مازندران نیازمند قطار محلی و آزادراه ساحلی است
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی
  • لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه