Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@09:50:04 GMT

صدای چکش مسگرهای غیریزدی در بازار قدیم یزد

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۱۴۱۴

صدای چکش مسگرهای غیریزدی در بازار قدیم یزد

این روزها هر چند بازار مسگرهای یزد حال و هوای بهتری دارد و مردم بیشتر طالب مصنوعات مسی هستند اما انگار صدای چکش‌هایی که از بازار مسگرها به گوش می‌رسد، کار دست یزدی‌ها نیست.

یکی از هنرمندان مسگر یزدی که حدود ۱۰ سال در این صنعت فعالیت می‌کند، در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، از بازار خوش ‎رونق فروش مصنوعات مس در یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه بازار این روزهای مصنوعات مسی به علت ارتقای دانش مردم و آگاهی آن‌ها از فواید این نوع مصنوعات رونق خوبی یافته است و مردم بیشتر از گذشته خریدار مصنوعات مسی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه می‌کند: این وضعیت در حالی است که هنرمندان یزدی این روزها کمتر در این عرصه فعال هستند به عبارتی اکنون که بازار مصنوعات مسی وضعیت بهتری پیدا کرده است، هنرمندان بومی کمتر به فعالیت در این حرفه تمایل دارند و غالباً عمده فعالان این هنرصنعت را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.

این هنرمند یزدی با بیان این که دستمزد فعالیت در این هنر برای یزدی‌ها دیگر به صرفه نیست، تصریح می‌کند: مسگری به روش سنتی به دلیل گرانی مواد اولیه بازار خود را از دست داده، لذا این هنر اصیل و ارزشمند رو به انزوا رفته است.

وی با بیان این که کیفیت تولیدات مسی به روش سنتی نسبت به مصنوعات مسی دستگاهی بیشتر است، می‌گوید: مصنوعات مسی که در بازار یزد فروخته می‌شوند، اکثراً با دستگاه تولید می‎شوند چرا که سنتی‌کاران بومی بیشتر سالخورده و بازنشسته شده اند و جوانان نیز کمتر به این هنر روی می‌آورند.

با این حال «محمدرضا دهقانی مهرجردی» معاون صنایع دستی استان یزد در گفت ‎ وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فعالیت تعدادی از هنرمندان برند یزد در حوزه مسگری و سفیدکاری مس، اظهار می‌کند: این برندها که نشان ملی نیز دریافت کرده‌اند، در این هنرصنعت همچنان فعال هستند و خوشبختانه هنرمندان این هنر به این زودی ها تمام شدن نیستند.

وی در رابطه با فعالیت اتباع بیگانه در این هنرصنعت، می‌گوید: به گفته‌ی هنرمندان مسگر یزدی، برخی هنرمندان و کارگران اتباع در این حوزه ورود کرده‎‎اند که غالباً نیز این افراد شامل اتباع دورگه که مادر ایرانی و پدر از کشورهای همسایه می‎باشند، هستند و این در حالی است که هنرهای دیگری مانند صنعت ساختمان سازی و گچ کاری نیز خالی از حضور اتباع بیگانه نیستند.

وی کم بودن دستمزد و زمان بر بودن ساخت مصنوعات مسی را عامل بی رغبتی هنرمندان جوان یزدی به این هنرصنعت می‌داند و می‌گوید: البته خوشبختانه همه طراحان این برند جزو هنرمندان ایرانی هستند.

این مسئول از بازار رو به رشد و رونق مسگری در یزد خبر می ‎ دهد و می‌گوید: مصنوعات مسی یزد دارای نشان کیفیت ملی هستند و با شهرهایی مانند زنجان برابری می‌کنند، از طرفی در شهرهایی مانند زنجان نیز بازار فروش دارند و این بازار فروش برای صنایع مسی شهرهای دیگر هم در یزد نیز فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دوره‌های آموزشی مسگری یاد می‌کند و می‌گوید: حدود ۲۰ پروانه و کارت صنعتگری تولید انفرادی در یزد گویای فعالیت هنرمندان این عرصه است که اکثر آنها به صورت کارگاهی فعالیت می‌کنند.

دهقانی در رابطه با بازار مسگری نیز تصریح می‌کند: مسگری و سفیدکردن مس در حوزه بخش خصوصی است و در راستای ثبت برند، برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

این مسئول در پایان با اشاره به مطرح شدن حرفه مسگری به عنوان مشاغل خانگی، خاطرنشان می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد جهت توسعه این هنر صنعت، طرحی با عنوان این هنر در قالب مشاغل خانگی ارائه کرده که گروهی از بانوان از آن استقبال کردند اما به دلیل آن که این هنر بدون کارگاه قابل انجام نیست، تاکنون دوام زیادی نیاورده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش

به گزارش خبرآنلاین،‌اینطور که در کتب تاریخی آمده تا زمان ناصرالدین شاه قاجار مکانی به نام بیمارستان و یا مریضخانه وجود نداشت و معالجه بیماران صرفا بر عهده افرادی بود که طبیب یا حکیم‌باشی نامیده می‌شدند. اما اولین مریضخانه‌ای که در تهران دایر شد و بیماران را بستری کرد، بیمارستانی دولتی بود که در سال ۱۲۹۰ هجری قمری، مصادف با سال ۱۲۵۱ هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار در خیابان سپه امروز تأسیس شد و بعدها به بیمارستان سینا شهرت یافت.

همشهری نوشت: مرحوم «ناصر نجمی» استاد و تاریخ‌نگار در این باره در کتابش نوشته: «ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خود به فرنگستان ضمن بازدید از نقاط مختلف شهرها از چند بیمارستان هم بازدید به عمل آورده توجه شاه قاجار به اهمیت چنین محل و تاثیری که در معالجه و مداوای بیماران داشت جلب شد طوری که بلافاصله پس از بازگشت به ایران دستور تأسیس یک بیمارستان مجهز را صادر کرد و این وظیفه مهم را به عهده مشیرالدوله، صدراعظم وقت، علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه و ناظم‌الاطبا نفیسی (پزشک و مولف فرهنگ بزرگ فارسی به فارسی) مامور انجام این کار شدند. ناظم‌الاطبا پس از تفحص و جستجوی زیاد محلی را در نزدیک چهارراه حسن آباد پیدا کرد و آن را به بیمارستان اختصاص داد و نام آن را هم مریضخانه دولتی گذاشت.»

بنابراین ناظم‌الاطباء در سال ۱۲۹۰ هجری قمری، اولین بیمارستان تهران و ایران را در میدان حسن‌آباد و در محله‌ای به نام هشت گنبد، تاسیس کرد. این بیمارستان تا سال‌ها به نام "مریضخانه دولتی" نامیده می‌شد. پس از آنکه این بیمارستان شروع به فعالیت کرد، ناظم‌الاطباء به ناصرالدین شاه پیشنهاد کرد تا در این بیمارستان، پزشکان تربیت شده ایرانی به معالجه بیماران بپردازند. پس از آن و با موافقت ناصرالدین شاه، تدریس رشته طب در مدرسه دارالفنون پذیرفته شد و هر ساله تعدادی دانشجو، به منظور فراگیری دانش پزشکی وارد این مدرسه می‌شدند و بر اساس تعالیم ناظم‌الاطباء به فراگیری این دانش می‌پرداختند. این عده، همزمان در مریضخانه دولتی و تحت نظر پزشکان غربی به کارآموزی پرداخته و توانستند اولین نسل از پزشکان تربیت شده دارالفنون شوند.

این «مریضخانه دولتی» ابتدا با ۴۰۰ تخت با ۳ساختمان مجزا تاسیس و خدمات رسانی کرد. به گفته پرستاران قدیمی بیمارستان و بر اساس اسناد موجود، در یکی از ساختمان‌های بیمارستان در یک سال اول تاسیس بیش از ۲۵۰۰ بیمار، درمان شدند.

پس از این بیمارستان، چند بیمارستان دیگر نیز در تهران دایر شد، می‌توان از بیمارستان نظامی طهران نام برد که موسس آن شاهزاده علیقلی میرزا بود. "مریضخانه دولتی" پس از چندی و در سال ۱۳۱۹ به پاس زحمات پدر طب ایران به بیمارستان سینا تغییر نام داد. این بیمارستان سال‌های متمادی، محلی برای معالجه و درمان امراض بیماران بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896852

دیگر خبرها

  • وضعیت استقرار خانم ها و آقایان در خطوط بی آر تی به روال قدیم باز می گردد
  • تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش
  • فعالیت واحد تولیدی پلمب شده در شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه از سر گرفته شد
  • ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود
  • واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها به سبک قدیم!
  • واکنش دبیر سابق ستاد امر به معروف به فعالیت مجدد گشت ارشاد در خیابان‌ها به سبک قدیم
  • اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • تهران قدیم| گشت و گذار دختران جوان در تهران ۱۰۰ سال قبل / عکس
  • تهران قدیم| ژست جالب این دو نفر مقابل یک کفاشی، ۷۳ سال قبل/ عکس