Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@18:36:51 GMT

کوچ زودهنگام عشایر به مراتع صدمه می زند

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۱۷۷۰

کوچ زودهنگام عشایر به مراتع صدمه می زند

به گزارش خبرنگار ایرنا، شریف خسروی روز دوشنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان با محوریت کوچ بهاره عشایر، با تاکید بر اینکه باید قبل از شروع کوچ تمهیدات لازم اندیشیده شود، اظهار داشت: لازم است که گشت های سیار پاسگاه های انتظامی پنجگانه از اموال و احشام عشایر محافظت کنند.
وی افزود: کوچرو بودن عشایر به عنوان یک سبک زندگی خاص می طلبد که امکانات نیز متناسب با نوع آن تغییر کند تا هم این سبک زندگی حفظ شود و هم تولیدات آنها تداوم داشته و افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه عشایر در راستای تقویت بنیان های اقتصادی گام برمی دارند، عنوان کرد: باید تا جایی که در توان داریم به این قشر مولد جامعه ارائه خدمت کنیم.
خسروی با اشاره به برخی از مناطق روستایی که دارای امکانات زیرساختی بوده و خاصیت سکونتگاهی خود را حفظ کرده اما خالی از سکنه هستند، خاطرنشان کرد: این مناطق را می توان برای زندگی عشایر شهرستان اختصاص داد.
فرماندار سلسله با تاکید بر آمادگی هلال احمر در هنگام وقوع بارندگی، گفت: باید در هنگام وقوع بارندگی های بهاری، هلال احمر با حداکثر توان خود به عشایر خدمات لازم را ارائه دهد.
رئیس امور عشایر سلسله نیز در این جلسه با اشاره به وجود یکهزار و 250 خانوار عشایری معادل هفت هزار و 800 نفر جمعیت، افزود: هرساله در فصل بهار، 750 خانوار عشایری از دشت عباس پلدختر به سمت شهرستان می آیند که لازم است ساماندهی لازم برای پیشگیری از وقوع مشکلات اندیشیده شود.
سعید یوسفوند، با بیان اینکه متاسفانه منابع طبیعی نتوانسته است برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر چاره ای بیاندیشد، عنوان کرد: به علت تغییر شرایط اقلیمی کوچ عشایر از 15 اردیبهشت ماه جلوتر افتاده که اگر بتوانیم از کوچ عشایر شمالی جلوتر از این زمان، جلوگیری کنیم نقش مهمی در حفظ مراتع شهرستان خواهد داشت.
وی با اشاره به استفاده از جاده های عشایری درجه سه و چهار، خاطرنشان کرد: لازم است که اداره راهداری شهرستان قبل از ورود عشایر نسبت به ساماندهی مسیر کوچ اقدامات لازم را صورت دهد.
7265/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جامعه سبک زندگی منابع طبیعی هلال احمر عشایر 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی تکلف در سیاه‌چادر؛ نماینده رئیس جمهور میهمان عشایر سنگ‌سری شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی نیکبخت درجریان دومین دور از سفر رئیس جمهور به استان سمنان به نمایندگی از وی عازم مناطق عشایری در شهرستان مهدی‌شهر شد و در دورهمی ساده با عشایر سنگ‌سری و حمایت‌های جهادکشاورزی گفت: آنچه که پیداست؛ مرتع و نحوه بهره‌برداری از آن، مهمترین مسئله عشایر این منطقه است.
وی برای پیگیری و رفع موانع به میزبانان خود قول مساعد داد و تاکید کرد: با متولیان و مالکان مراتع برای حل مشکل عشایر سنگ‌سری اقدام می‌شود و البته در حوزه منابع طبیعی و وزارت جهادکشاورزی به طور قطعی موضوع حل و فصل خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی کمک و توانمندسازی تشکل‌ها و به ویژه تعاونی‌های عشایری را از اولویت‌های وزارت اعلام کرد و گفت: سال گذشته حجم زیادی نهاده به صورت مدت‌دار در اختیار عشایر قرار گرفت و این روش در سال جاری نیز تداوم می‌یابد.
نیکبخت در ارتباط با قطب دامداری منطقه و مسایلی طرح شده از جانب رئیس‌جمهور تصریح کرد: در مسایل مالی، اجرایی و مشارکت مردمی برای ایجاد قطب دامداری ۲۵ هزار رأسی دام سبک و کمک به تولید و توسعه دامداری در شهرستان مهدی‌شهر آماده همکاری هستیم.
وزیر جهادکشاورزی بازسازی قنوات را مورد تاکید قرار داد و تعمیر و نگهداری آن دسته از قنات‌های واقع در حریم شهر‌ها را از مسئولیت‌های شهرداری دانست.
محمدعلی نیکبخت در پایان از کمک‌های وزارت جهادکشاورزی در احیا و بازسازی قنوات خبر داد و احداث ۱۰ استخر آب را از جمله تعهدات وزارت برشمرد و سازمان امور عشایری را مسئول حل مسایل مالی و اعتباری کرد.

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر
  • بی تکلف در سیاه‌چادر؛ نماینده رئیس جمهور میهمان عشایر سنگ‌سری شد
  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه