Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک محقق و نویسنده تاریخ به مناسبت سی‌امین سال صدور حکم حضرت امام (ره) مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، به واکاوی ضرورت‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی پرداخته است. ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مسعود رضایی، محقق و نویسنده تاریخ به مناسبت سی‌امین سال صدور حکم امام خمینی مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، طی یادداشتی به واکاوی ضرورت‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلیلی: بخشی از جنگ دشمن مقابله با شکل‌گیری حافظه تاریخی ملت است

 

متن یادداشت مسعود رضایی به شرح زیر است:

تاریخ‌نگاری و ضرورت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، در منظر حضرت امام خمینی، نمود ویژه‌ای داشت به طوری که ایشان در فرصت‌های مختلف، بر آن تاکید می‌کردند. از مهم‌ترین تاکیدات حضرت امام مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، حکم تاریخی ایشان به حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در سال 1367 است. در این نامه که به تاریخ 25 دی‌ماه آن سال نگاشته شده، حضرت امام با تاکید بر نقش تاریخ در روشنگری مسیر تعالی ملت‌ها، دستور می‌دهند واقعیت‌ها برای نسل آینده ثبت شود.

بارها شنیده‌ایم که «گذشته چراغ راه آینده است» و تاریخ منبع درس‌ها وعبرت‌ها برای ملت‌هاست؛ از این رو تاریخ و تاریخ‌نگاری در حیات اجتماعی انسان بسیار با اهمیت بوده و امام نیز بنابر همین تاثیر ویژه تاریخ بر زندگانی بشر، دستور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی را صادر کردند.

از دیگر تاکیدات حضرت امام در نامه مذکور، مقابله با تحریف تاریخ است چرا که ممکن است عده‌ای مغرض، تاریخ را تحریف شده و جعلی بنگارند تا بتوانند از این طریق، ملت‌ها را از مسیر صحیح خود به کجراهه ببرند.

ایشان به درستی تاکید می‌کنند که «‎‏اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه‏‎ ‎‏آنگونه که اتفاق افتاده است...»  و بیان می‌دارند: «امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلاب‌ها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند.» از این‌رو، اشاره ایشان به ثبت «تاریخ حماسه آفرین و‏‎ ‎‏پر حادثۀ انقلاب اسلامی بی نظیر مردم قهرمان ایران»، «بدان گونه که هست»، تاکیدبر ضرورت مقابله با خطر تحریفاتی است که ایشان به خوبی نسبت بدان آگاهی داشتند.

از این رو، با صدور این حکم تاریخی حضرت امام در سال 1367، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ماموریت یافت تا در راستای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، «بدان گونه که هست» گام بردارد. این مرکز از ابتدای تاسیس، تمام تلاش خود را به منظور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به کار برد و اکنون پس از سه دهه فعالیت، انبوهی از محصولات را در اختیار محققان، پژوهشگران، نویسندگان و علاقمندان قرار داده است.

بدون شک،  یکی از مهم‌ترین اقدامات مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته، فعالیت در جهت جمع‌آوری، تدوین و انتشار خاطرات و تاریخ شفاهی افراد مختلف بوده است، به طوری که امروز حاصل این فعالیت، چاپ و انتشار کتب خاطرات بسیاری از اشخاص، مبارزین دوران نهضت اسلامی و شخصیت‌های مطرح تاریخی است که حاوی نکات فراوانی می‌باشد.

در این کتاب‌ها، شخصیت‌های مختلف، از گروه‌های متفاوت و نحله‌های فکری متنوع، به بیان خاطرات خود از وقایع تاریخی می‌پردازند. این تنوع به خوبی نشان می‌دهد مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی دوران فعالیت خود کوشیده است تا در این عرصه «جامعیت» داشته باشد به طوری که شخصیت‌های مختلف با افکار متفاوت، حاضر شده‌اند در این مرکز خاطرات خود را به امانت بگذارند لذا این جامع‌نگری و عدم نگاه یکسویه فکری در فعالیت‌ها را می‌توان از نقاط قوت مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی سی سال فعالیت این مرکز برشمرد.

همین رویکرد، در همایش «صیانت» که عصر سه‌شنبه (21 اسفندماه) به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد نیز کاملا قابل لمس بود؛ در آن همایش که به مناسبت سی‌امین سال فعالیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار می‌شد، شاهد حضور شخصیت‌های مختلف، از طیف‌های متنوع و با دیدگاه‌های متفاوت بودیم که نوع نگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته را منعکس می‌کرد.

این قبیل همایش‌ها –به شرط گستردگی و غنا- می‌تواند زمینه ایجاد گفتگوهای سازنده میان طیف‌های متنوع فکری جهت دسترسی هرچه بیشتر به نقطه نظرات مشترک را فراهم نماید ان‌شاالله.

انتهای پیام/

R1381/P/S1,1412/CT12 واژه های کاربردی مرتبط موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه یکی از دست آورد‌های مهم انقلاب اسلامی است

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، نشست ستاد نماز جمعه بخش خضرآباد با حضور امام جمعه؛ شهردار؛ رئیس شورای اسلامی بخش خضرآباد؛ رئیس هیئات مذهبی شهرستان اشکذر و اعضای ستاد نماز جمعه در محل منزل امام جمعه بخش خضرآباد برگزار شد.    امام جمعه بخش خضرآباد با بیان احادیث و روایاتی به اهمیت اقامه نماز جمعه از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: نماز جمعه یکی از دست آورد‌های مهم انقلاب اسلامی است که مردم با حضور در نماز جمعه از رویداد‌های مهم سیاسی اجتماعی جامعه مطلع می‌شوند.   حجت‌الاسلام غالبی در این جلسه به ضرورت تکمیل دو طرح نیمه تمام جاده حادثه خیز یزد خضرآباد به کذاب و آبرسانی به روستا‌های بخش خضرآباد که از سالیان قبل شروع شده و نیمه تمام رها شده اشاره کرد و گفت؛ امیدواریم در سال جاری این دو طرح به سرانجام برسد.

دیگر خبرها

  • حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است
  • ضرورت معرفی خدمات انقلاب اسلامی درعرصه عمل وخدمت
  • نماز جمعه یکی از دست آورد‌های مهم انقلاب اسلامی است
  • «تاریخ» حلّال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • امام جمعه موقت اهواز: تهاجم ایران به رژیم صهیونیستی در طول تاریخ بی‌سابقه بود
  • یادداشت| ملت ایران؛ همچنان تاریخ‌ساز
  • «امید رضایی‌فر» رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی شد
  • ضوابط و مقررات توزیع اینترنتی دارو تدوین شد
  • سیلی ایران به صهیونیست‌ها از ضرورت‌ها بود
  • سیلی ایران به صهیونیست‌ها از ضرورت‌ها بود/ جوانمردی مرام رزمندگان