Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:49:35 GMT

صفحات متفاوت فرهنگ فارس در تقویم 97

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۲۴۵۵

صفحات متفاوت فرهنگ فارس در تقویم 97

شیراز- ایرنا- حوزه فرهنگ دایره گسترده ای از رخدادها در حوزه ادبیات، هنر، گردشگری و ... را در بر می گیرد و استان فارس با ویژگی ممتاز در عرصه ادبی، فرهنگی و گردشگری در سالی که گذشت رویدادهای مختلفی را میزبانی کرد.

میزبانی فارس از آرامگاه شاعران بزرگ و میراث کهن سبب شد فصل های نویی در رخدادهای مرتبط در سال 97 گشوده شود، رخدادهایی که آوازه و انعکاس آن از مرزهای سرزمینی نیز فراتر رفت و بازتاب جهانی یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این گزارش، تلاش شده است که بر مهم‌ترین این رویداد‌ها که در بیشتر موارد، کام فرهیختگان و دوستداران فرهنگ را شیرین کرده است، در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری، گردشگری و صنایع دستی مروری صورت گیرد.

** آغاز خوب سال با رونق گردشگری
فارس پس از ایام نوروز در زمینه اسکان مسافران نوروزی در مدارس با اسکان بیش از یک میلیون و 825 هزار نفر روز در مدارس برای ششمین سال پیاپی رتبه نخست کشور در زمینه پذیرش و اسکان نوروزی فرهنگیان را کسب کرد.
افزون بر این، مکان های تاریخی فارس افزون بر 1.8 میلیون بازدیدکننده داشت که بیانگر افزایش 21 درصدی بازدیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

** عکس های تاریخی همکاری های بین المللی ایران در شیراز
شیراز همچنین نخستین نمایشگاه عکس و اسناد همکاری تاریخی ایران و سازمان ملل متحد در سال 97 را میزبانی کرد. پس از آن که سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد برای برپایی مشترک این نمایشگاه در استان ها توافق کردند، شیراز اواخر فروردین ماه 97 نخستین میزبان این نمایشگاه شد. نمایشگاهی که با حضور معاون وقت سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری فارس و قرائت پیام خانم ماریو دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه 36 عکس تاریخی مستند که نشان‌دهنده حضور ایران در جامعه ملل و نقش کلیدی آن در تأسیس سازمان ملل است، نمایش داده شد.

** سایه معنوی بوستان و گلستان سعدی بر آسمان شیراز
اردیبهشت ماه با یاد و نام سعدی هماره عطر و بویی دیگر گونه دارد و گلستان و بوستان شیراز را معنوی می‌کند. این آیین با حضور اشرف بروجردی مشاور فرهنگی رئیس جمهور در نخستین روز از اردیبهشت ماه سالی که گذشت با ادای احترام به این شاعر بزرگ برگزار شد.
همچنین اختتامیه سومین همایش گلستان خوانی دانش‌ آموزان ابتدایی استان فارس با حضور رضوان حکیم‌زاده معاون وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت.

** سکانداری مدیرکل جدید بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز شنبه 29 اردیبهشت ماه سکاندار جدید خود را شناخت.
'صابر سهرابی' که آن زمان مسئولیت مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس را برعهده داشت و از بدنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود، در آِیینی با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل جدید ارشاد استان معرفی شد.
در این آیین از خدمات بهزاد مریدی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و زحمات غلامرضا یوسفی نژاد سرپرست این اداره کل در دوران تصدی این مسئولیت قدردانی شد.

** افتخارآفرینی اهالی فرهنگ و هنر
در سالی که گذشت، میلاد اسلام‌ زاده عکاس جهرمی نفر اول جشنواره بین‌المللی عکاسی آرابللا ماکارنای ترکیه در بخش مینیمال را کسب کرد. احسان درخشنده هنرمند کازرونی تندیس بهترین فیلم کوتاه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سیمرغ را از آن خود کرد. اثر محمدحسین نیکوپور عکاس و خبرنگار شیرازی با عنوان 1،2،3 لبخند از بین 150 کشور شرکت ‌کننده، در زمره 10 عکاس برتر مسابقه ‌بین‌المللی لنز‌کالچر در سال 2017 قرار گرفت.
همچنین نشان ویژه‌ خیام در یادروز خیام نیشابوری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکتر کاووس حسنلی استاد ادبیات دانشگاه شیراز اهدا شد.
در ادامه رخدادهای سال 97، خبر کسب مقام مسابقات کاریکاتور کلاه طلایی کنوکه هیست بلژیک توسط سعید صادقی کاریکاتوریست اهل جهرم، از رویداد‌های مهم فرهنگی فارس بود.
احمدرضا سهرابی کاریکاتوریست و خبرنگار شیرازی نیز جایزه 20 میلیون روپیه ای جشنواره بین المللی کارتون کشور اندونزی به نام سواد رسانه ای را به خود اختصاص داد که موجب افتخار برای شیرازی‌ها شد.
در رویدادی دیگر در حوزه فرهنگی، مهدی کاظمی هنرمند فسایی برنده جایزه جشنواره بین المللی عکس فیلامونیا 2018 قرقیزستان در بخش پرتره سیاه و سفید شد.
سعید صادقی، کاریکاتوریست جهرمی برنده جایزه ویژه صلاح‌الدین ایوبی درجشنواره بین‌المللی کارتون قدس میراث ما در استانبول ترکیه شد؛ همچنین نادر نیک‌ اختر، دیگر کارتونیست جهرمی نیز لوح تقدیر و جایزه‌ منتخب جشنواره‌ کارتون و کاریکاتور کشور ایتالیا را با موضوع فکس برای صلح کسب کرد.
از سوی دیگر، در شمال استان طناز طباطبایی 6 ساله فارس کودک آباده ای عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نشان‌ برنز و دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی بنسکا در کشور بلغارستان را به دست آورد.
در عرصه کاریکاتور اما احمدرضا سهرابی کاریکارتوریست شیرازی با برنده‌شدن در جایزه جشنواره نیرو و رسانه، اهالی هنر و رسانه فارس را خوشحال کرد. او موفق شد لوح تقدیر، تندیس و جایزه دوم این جشنواره را به خود اختصاص دهد.

** جایزه بین المللی که به هنرمند شیرازی نرسید
در این میان در حوزه رویداد‌های فرهنگی محمد صادق حسینی هنرمند شیرازی برنده جایزه عکاسی نشریه اسمیت سونیان 2017 از دریافت مبلغ نقدی جایزه‌اش محروم شد.او که موفق شده بود با عکس موسوم به باران پرتره نیلوفر دختر ایرانی که در منطقه بابانجم فیروز آباد گرفته بود، رتبه برتر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی اسمیت سونیان 2017 را کسب کند، به دلیل تحریم‌های بانکی از دریافت جایزه 500 دلاری اش محروم شد.

** ثبت جهانی محور ساسانی
عنوان مهم‌ترین رخداد تیرماه در حوزه فرهنگی را باید به ثبت جهانی محور ساسانی داد. با موافقت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) 11 اثر شامل: کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور ثبت شد. پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ های پاسارگاد ، باغ ارم و تخت جمشید است.

** تداوم جستجو برای زمین کتابخانه مرکزی شیراز
در خردادماه 97 بود که مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس اعلام کرد: برای تعیین زمین کتابخانه مرکزی با وجود تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیار با شهرداری هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و این تعویق باعث شده بودجه‌های ساخت کتابخانه مرکزی فارس هر سال برگشت بخورد.
این اتفاق فرهنگی همچنان با بلاتکلیف ماندن وضعیت زمین این کتابخانه مسکوت مانده است و باید گفت بودجه 97 نیز برگشت خورد. در سومین جلسه هم افزایی خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس آمادگی خود را برای اعطای زمین مورد نظر برای کتابخانه مرکزی شیراز اعلام کرد و در این زمینه، باید منتظر رخدادهای سال 98 بود.

** نوید احداث باغ‌موره هنر‌های معاصر شیراز
همچنین شیراز در خردادماه میزبان 'پرویز تناولی' بود، هنرمند معاصری که با خود نوید ایجاد باغ ‌موزه هنر‌های معاصر شیراز را به همراه آورده بود. در ادامه، تفاهم‌نامه احداث و راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر شیراز بین شهرداری شیراز و این هنرمند هنرهای معاصر به امضا رسید.
همچنین در حوزه عکاسی برگزاری پنجمین دوره ملی و دومین دوره بین المللی جشنواره عکس باعنوان 'شیراز امروز' رویدادی شایان توجه بود که به همت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز برگزار شد.

** درد دل های فعالان گردشگری با معاون رئیس جمهوری
همچنین در شامگاه آخرین روز از مردادماه فعالان گردشگری و میراث فرهنگی استان فارس در نشستی با علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به طرح بی واسطه مسائل و مشکلات و همچنین راهکارهای خود برای ارتقای این حوزه پرداختند.
در مردادماه یکی از رویداد‌های مهم عرصه گردشگری بازدید 17 تن از مدیران عامل دفاتر خدمات مسافرتی و رسانه های کشور عمان در سفر به فارس برای آشنایی با ظرفیت های گردشگری و پزشکی این استان بود. این سفر، گام مهمی در راستای جذب گردشگران خارجی به ویژه گردشگران سلامت به شیراز به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور بود.

** هفته فیلم صربستان در شیراز
اما برگزاری هفته فیلم صربستان در شهریور ماه با حضور سفیر این کشور و تعدادی از فیلمسازان صربستانی در سینماگلستان شیراز از رویداد‌های شیرین و مهم فرهنگی شیراز بود. هفته سینمای صربستان از شامگاه پنجشنبه اول شهریورماه آغاز شد و تا شامگاه چهارشنبه هفتم شهریورماه نیز در شیراز ادامه یافت.

** ثبت 9 میراث ناملموس فارس در فهرست آثار معنوی ایران
در حوزه گردشگری نیز در اتفاقی خوب، پنج طرح گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی با بودجه 56 میلیارد ریال و 83 میلیون ریالی افتتاح شد. این طرح ها شامل، یک هتل دو ستاره، یک مهمانپذیر، یک اقامتگاه سنتی و طرح توسعه یک هتل در شیراز و همچنین یک تفرجگاه گردشگری در شهرستان سپیدان بود.
همچنین شهریورماه 97 به عنوان زمان ثبت 9 میراث ناملموس استان فارس در فهرست آثار معنوی کشور، در تاریخ ثبت شد.
این 9 اثر ناملموس شامل، ساخت نقاره، دست بافته عشایری ششه درمه، عیدی گردی در روستای شاه رستم (بوانات)، سوروخوانی در منطقه نورآباد ممسنی و نمدمالی در سپیدان است؛ همچنین آبغوره گیری به شیوه سنتی در منطقه دشمن زیاری از توابع شهرستان ممسنی، مهارت پخت کلوچه و مسقطی شیرازی، مهارت سنتی تهیه شیره انگور در نورآباد ممسنی و مهارت سنتی تهیه قارن قورمه (قورمه شکمی) در زمره این آثار ناملموس است.

** حافظ و مهر شیراز
مهرماه شیراز با یادروز حافظ شیرازی گره خورده است. روزی که همه اهالی ادب و فرهنگ و سیاست بر طبق سنتی بیست ساله، بر سر مزار حافظ جمع می‌شوند و به این شاعر جهانی ادای احترام می‌کنند. در سال 1397 نیز غلامرضا مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میهمان ویژه این مراسم بود.
همچنین منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی پیامی به مناسبت آیین آغازین سیزدهمین همایش ملی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و نیز نشست علمی یادروز حافظ، یاد این شاعر پارسی گو را گرامی‌ داشت.
در مجموع، برنامه های ویژه یادروز حافظ در سال 97 به مدت چهار روز و با حضور حافظ پژوهان مطرح برگزار شد و با وجود آن که همزمان با ایام سوگواری صفر بود، تمهیدات به صورتی بود که این رخداد بدون حاشیه برگزار شود.

** عقاب طلایی به فارس رسید
اما در حوزه گردشگری، ورود قطار گردشگری عقاب طلایی به فارس در مهرماه 97، نویدبخش حضور هرچه بیشتر گردشگران خارجی شد. قطار گردشگری عقاب طلایی با 66 گردشگر و خدمه خارجی به ایستگاه سعادتشهر وارد شد.
در این قطار، گردشگرانی از کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا، روسیه، مالزی، ایتالیا و سنگاپور حضور داشتند که از آثار تاریخی پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم و بناهای دیدنی شیراز بازدید کردند.

** فصل جدید مرمت پاسارگاد
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از آغاز فصل جدید حفاظت و مرمت محوطه باستانی پاسارگاد با همکاری ایتالیا در ایوان جنوب شرقی کاخ اختصاصی کوروش خبر داد.

** آذر با دست پر به استقبال فرهنگ رفت
آذرماه 97 پر از خبر‌های ریز و درشت فرهنگی بود.
در نخستین گام، باید به معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره استانی ابوذر در استان فارس اشاره کرد.
دهمین نمایشگاه گردشگری پارس نیز آذرماه با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان این عرصه در شیراز آغاز به کار کرد.
همچنین هفدهمین نمایشگاه کتاب شیراز نیز در روزهای بارانی شهرک گلستان شیراز از سوم آذر تا 9 آذرماه شاهد محفل گرم دوستداران کتاب بود. مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از افزایش 20 تا 30 درصدی فروش کتاب در این دوره نمایشگاه نسبت به دوره قبل در سال 96 سخن گفتند که خبری خوب برای دوستداران کتاب بود.
در نقطه ای دیگر از شیراز و در دانشکده هنر دانشگاه شیراز، هفته فرهنگ ژاپن با حضور مقامات فرهنگی و هنری این کشور برگزار شد.
همچنین مشاور کمیسیون ملی یونسکو در ایران مهدی مستکین در آیینی از ترجمه گلستان سعدی از فارسی به انگلیسی در کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز رونمایی کرد. این کتاب با حمایت کمیسیون ملی یونسکو به اهتمام دکتر عبدالمحمود رضوانی توسط انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است.

** ثبت شهر جهانی منبت به نام آباده
آذرماه 97، شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد.
آیین اهدای لوح ثبت شهر جهانی منبت در ماه های بعد در آیینی با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنایت الله رحیمی استاندار فارس و خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به این شهر صورت گرفت و یکی از مهم‌ترین رویداد‌های عرصه صنایع دستی را در سال 1397 برای فارس رقم زد.

** اعطای شهروندی شیراز به حسین علیزاده
شهر شیراز برای نخستین بار میزبان جشنواره گروه نوازی موسیقی بود و چهره های برجسته ای از موسیقی کشور در این رخداد هنری حضور یافتند.
آذرماه شیراز از این پس با نام حسین علیزاده نوازنده پیشکسوت تار شناخته خواهد شد، چرا که او در آیین اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی گروه نوازی فارس، عنوان 'شهروند افتخاری شیراز' را از شهردار شیراز پذیرفت.

** اظهارنظرها درباره بازار وکیل
در حوزه موزه‌داری نیز گام‌هایی درخور در آذر 97 برداشته شد و مجوز فعالیت چهار موزه خصوصی در فارس صادر شد.
زندگی در بازار وکیل شیراز، دردانه به جامانده از دوران زندیه و قطب تجارت ایران در آن زمان،هنوز جریان دارد اما در دی ماه 97 صحبت هایی در مورد بقای آن به ویژه در بخش شمالی مطرح شد، بحث هایی که ماندن یا نماندن این سازه تاریخی را در برگرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس، اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر شیراز درباره وضعیت بازار وکیل شمالی را غیر کارشناسی دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه در سال جاری هنوز اعتبارات بازار وکیل از مرکز داده نشده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ابتدای سال 97 تاکنون سه میلیارد ریال صرف بهسازی پشت بام و سبک سازی آن کرده که تمام مستندات آن نیز موجود است.
مصیب امیری افزود: کمک خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وکیل شمالی از رئیس جمهوری بدان معنی است که دولت به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کند، در صورتی که دولت تاکنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.

** دی ماه و سردیس هخامنشی
اعلان خبر بازگشت سردیس هخامنشی به وطن مهم‌ترین رویداد فرهنگی حوزه گردشگری در سال 1397 بود که در دی ماه رقم خورد. سردیسی که رنج هجران را نزدیک به 82 سال کشیده است.
این سردیس هخامنشی اکنون به جز هویت تاریخی، نماد دیپلماسی موفق ایران برای بازگرداندن نمادهای هویتی به غارت رفته است. جمهوری اسلامی ایران در اکتبر 2017 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.
دادگاه هم در 11 جولای 2018 رای نهایی خود را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و در تاریخ 4 سپتامبر این سال (13 شهریور 97) تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد و در نهایت، این اثر تاریخی به کشور بازگشت.

** بزرگداشت خواجو با حضور فرهنگورانی از کرمان
آیین بزرگداشت شاعر و عارف بلند آوازه دیار کریمان کرمان، کمال‌الدین ابوالعطا محمودابن علی بن محمود معروف به خواجوی کرمانی خفته در شیراز شهر راز، پایتخت فرهنگی ایران زمین چهارشنبه 19 دی ماه در شیراز برگزار شد.
این آیین با حضور فعالان فرهنگی و چهره های سیاسی کشوری و تنی چند از مسئولان دو استان کرمان و شیراز برگزار شد.
کمال الدین ابوالعطا محمود مرشدی کرمانی معروف به خواجوی کرمانی در قرن هشتم می زیسته واز بزرگترین شاعران عصر درخشان شعر پارسی و هم دوره سعدی و حافظ به شمار می رود.
خواجوی کرمانی به تصریح خودش در سال 689 هجری قمری در کرمان متولد شده و گفته می شود که در سال 750 در شیراز وفات یافته و در همین شهر نیز در محل سکونتش واقع در تنگ الله اکبر و در مجاور دروازه قرآن و در دامنه باباکوهی دفن شده است.

** استادان شکسته نویسی در شیراز
در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز، برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی آثار شکسته نویسی باعنوان محفل انس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور استادان بنام این رشته از سراسر کشور رویدادی شایان توجه در زمینه خوشنویسی بود.
چهره‌های بسیار مهم این رویداد استادان یدالله کابلی خوانساری چهره ماندگار خوشنویسی ایران و محمد حیدری عضو شورای تشخیص و ارزشیابی هنری بودند.

** تلخ و شیرین های رسانه
رویدادی نگران کننده در حوزه فرهنگ و رسانه باعث شد در ماه های آغازین سال 97، 'خطر تعطیلی' تیتر مشترک هفت روزنامه از هشت روزنامه در حال انتشار در شیراز شود. فعالان این عرصه کمبود کاغذ، کاهش یارانه‌ها و نیز تحریم‌ها را علت این اتفاق دانستند؛ با این حال، هر هشت روزنامه فارس تا امروز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
چاپ شدن همزمان چهار روزنامه تماشا، افسانه، نیم ‌نگاه و شیراز نوین در 26 دی ماه 97به صورت سیاه و سفید از رویداد‌های نادر عرصه مطبوعات استان در سال های اخیر بود. گرچه مدیران مسئول این روزنامه‌ها علت این اتفاق را خرابی یکی از دستگاه‌های چاپخانه اعلام کردند، در ابتدا گمان می‌رفت حال ناخوش مطبوعات در عرصه‌ اقتصادی و نیز وضعیت نگران‌کننده تامین ادوات چاپخانه علت این اتفاق باشد. با این حال، برخی روزنامه‌های فارس اعلام کردند با تداوم وضعیت فعلی قادر به ادامه فعالیت در سال جدید نخواهند بود و دست یاری به سوی استاندار فارس دراز کردند تا در برای حفظ روزنامه‌های محلی فارس چاره‌ای بیندیشد.
آن روی سکه اخبار رسانه‌ای اما کسب سه عنوان برتر جشنواره رسانه ای ابوذر به استان فارس در سطح ملی بود. چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر برگزیدگان خود در سطح ملی را شناخت و در این میان، سه تن از خبرنگاران و عکاسان استان فارس حائز مقام برتر شدند که یکی از آن‌ها محمد امین افشارپور خبرنگار ایرنای فارس است.
در عرصه رسانه، خبر خوش دیگر، کسب 16 عنوان در جشنواره منطقه ای مطبوعات در استان یزد توسط خبرنگاران و عکاسان خبری فارس بود. در این جشنواره، محمد امین افشارپور، سید احمد نجفی و غلامرضا مالک‌زاده از خبرگزاری جمهوری اسلامی موفق به کسب چهار عنوان برتر شدند.

** رقابت برای کسب عنوان پایتختی کتاب
در خبری مربوط به عرصه کتاب و کتابخوانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام کرد: از میان سه شهر اوز، صدرا و شیراز که در فهرست 20 شهر نامزد پنجمین پایتخت کتاب قرار گرفته بودند، شیراز و صدرا در جمع پنج شهر نهایی قرار گرفتند. هرچند عنوان پایتختی کتاب در نهایت به شهر یزد رسید اما فارس از این نظر که بیشترین شمار روستاها و شهرهای خلاق در فعالیت های فرهنگی و ادبی و ترویج کتابخوانی را معرفی کرد، این رخداد، با اهمیت بود.

** سومین توقف در ایستگاه فرهنگی
سومین همایش ملی ریحانه النبی که اول اسفندماه در تهران آغاز شده بود، در دوم اسفندماه با معرفی شاعران و نویسندگان برتر در مراسم جایزه ادبی ریحانه به شیراز رسید. ادامه این همایش در خاستگاه آن، شهرستان مُهر در 330 کیلومتری جنوب شیراز با اهدای جایزه کتاب سال ریحانه و برگزاری جشن‌های مردمی کوثر تا هفتم اسفندماه ادامه یافت.
در خبری دیگر، در حوزه میراث فرهنگی استفاده از چادر در مسجد نصیرالملک شیراز بر اساس ابلاغیه اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس اجباری شد و گردشگران از پانزدهم اسفندماه 97 باید با این نوع پوشش وارد این مسجد تاریخی شوند.

** سال پربار اهالی ایرنا
فروردین ماه 97 برای خانواده ایرنای فارس با دو رویداد مهم سازمانی همراه بود. نخستین دیدار اهالی ایرنا فارس با دکتر سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه صورت گرفت. در این دیدار خبرنگاران و کارکنان ایرنا از نزدیک به تعامل و گفت‌و‌گوی چهره به چهره پرداختند؛ همچنین مدیرعامل ایرنا در تاریخ 13 فروردین ماه نیز در بازدید از دانشکده خبر شیراز با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های دانشکده خبر در عرصه منطقه ای، ملی و بین المللی گفت: این دانشکده باید در سپهر رسانه ای کشور بدرخشد.
سفر دوم مدیرعامل ایرنا به فارس نیز در اردیبهشت ماه رخ داد. سید ضیاء هاشمی در این سفر با استاندار پیشین فارس اسماعیل تبادار دیدار کرد؛ همچنین در نشستی مشترک مدیران فرهنگی، رسانه ای و روابط عمومی‌ دستگاه های اجرایی استان فارس با مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بر ضرورت هم‌افزایی، همدلی و شفاف‌سازی رسانه‌ها و دولت تاکید شد.
افزون بر این، خبرنگار ایرنا، سجاد خسروانیان نیز موفق به کسب عنوان جوان نخبه فارس شد. وی پس از کسب این عنوان به سمت مشاور استاندار در امور رسانه منصوب شد و هم‌اکنون با عنوان جوان‌ترین بخشدار همایجان در شهرستان سپیدان فعالیت می‌کند.
سومین سفر مدیرعامل ایرنا به فارس نیز در روز سی ام بهمن ماه گذشته بود. سفرها و بازدیدهای دکتر هاشمی حاکی از نگاه ویژه این مدیر ارشد رسانه ای کشور به استان فارس است. هاشمی در این باره در نشست صمیمی با خبرنگاران ایرنا فارس گفت: شیراز برای شخص من یک میزان و شاخص است، هم از این نظر که به این شهر تعلق خاطر دارم و هم به خاطر این که ظرفیت‌ها در فارس و شیراز بسیار است.

** استقبال باشکوه از سیمرغ ها در شیراز
دوستداران فرهنگ و هنر در شیراز در بهمن ماه 97، استقبال باشکوهی از اکران فیلم های درحال رقابت برای کسب سیمرغ های جشنواره فیلم فجر به شهر و دیارشان داشتند.
این استقبال به حدی بود که دست اندرکاران هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز اعلام کردند: این جشنواره با 75 سانس و قریب 25هزار مخاطب طی 9 روز تا 22 بهمن ماه پرشورترین جشنواره فیلم فجر از منظر استقبال مخاطبان بوده است.
هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز از جمعه 12 بهمن ماه آغاز شد و تا 22 بهمن ماه ادامه یافت.
با آن که جشنواره با 18 فیلم آغاز به کار کرد، در نهایت 25 عنوان فیلم در شیراز به نمایش درآمد. در مجموع با احتساب پنج فیلم بخش سیمرغ و پروانه ها به 30 عنوان فیلم افزایش یافت.
نمایش این تعداد فیلم در جشنواره فیلم شیراز گواهی بر موفقیت این رویداد هنری بود که با وجود تنگناهای مالی فراروی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و با اعتماد مدیران این اداره کل به ظرفیت و توان بخش خصوصی رقم خورد.

** روزهای خوب دوستداران موسیقی
پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر فارس از بیست و پنجم بهمن ماه جاری در شیراز آغاز شد و تا چهارم اسفند 97 ادامه یافت.
بنا بر اعلام مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، 27 گروه هنری در مدت برپایی این جشنواره به اجرای برنامه پرداختند.
بهنام بانی، علی لهراسبی، رستاک حلاج، سیامک عباسی، حمید حامی، مازیار فلاحی، گروه موسیقی رستاک و رضا یزدانی در بخش پاپ و نیز سینا سرلک و حسام الدین سراج در بخش موسیقی سنتی از جمله گروه هایی بودند که به اجرای برنامه پرداختند.
برپایی این جشنواره به مدت 10 روز با وجود تنگناهای مالی فراروی دولت از نکات جالب توجه در کارنامه این اداره کل در سال 97 بود.

** گامی برای پاسداشت کتاب آسمانی
شیرازی ها امسال برای نخستین بار شاهد برپایی نمایشگاه قرآنی در ماه مبارک رمضان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بودند.
بنا به اعلام صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، میزان بن های عرضه شده برای خرید آثار قرآنی این نمایشگاه 60 میلیون تومان بود که رقمی درخور توجه بود.

** سیزدهمین نشان مفاخر فارس به سیاه‌چادر‌های عشایری رفت
19 آبان ماه 97، آیین بزرگداشت منوچهر کیانی نویسنده و پژوهشگر ایل عشایر باعنوان راوی شکوه سیه‌چادر‌ها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در شیراز برگزار و سیزدهمین نشان مفاخر فارس به پاس نیم قرن فعالیت ادبی به وی اهدا شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین با بیان اینکه توجه به فرهنگ بومی و اقوام وظیفه بزرگ و خطیر متولیان فرهنگ است، از این پاسداشت با عنوان نقطه عطفی در این مسیر یاد کرد.
سهرابی افزود: سیزدهمین نشان مفاخر فارس به این نویسنده نام‌آشنای قشقایی اهدا می‌شود؛ چراکه خدمات وی به پژوهش های ایل قشقایی از او چهره‌ای تکرارنشدنی در استان فارس و فرهنگ اقوام ساخته است.
مدیریت انتشارات کیان نشر، مسئول موسسه فرهنگی هنری سمند سهند، صاحب امتیاز فصلنامه ترکی-فارسی ائل سوزو(سخن ایل) از مسئولیتهای فرهنگی و اجتماعی منوچهر کیانی است. سیه چادرها، گرایلی، کوچ با عشق شقایق، تاریخ مبارزات مردم ایل قشقایی، پرچمدار حماسه جنوب صولت الدوله قشقایی، نگاهی به ایل قشقایی بعد از شهریور 1320، افسانه ها و قصه های مردم ایل قشقایی از آثار شاخص این نویسنده، ناشر و پژوهشگر است.

** جشنواره هایی که به شیراز می آیند
اقدامات صورت گرفته از سوی متولیان فرهنگی استان فارس در سال 97 حاکی از آن است که این استان در سال 98 میزبان دو جشنواره مهم خواهد بود.
نخست آن که، جشنواره سینمای جوان شیراز احیا و نوید آن داده شد که بعد از 22 سال توقف، این جشنواره باری دیگر در سال 98 برگزار شود. برپایی این جشنواره در پی انعقاد تفاهم نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن سینمای جوان شیراز، قطعی شد.
خبر خوش دیگر آن که، به دنبال انعقاد تفاهم نامه دیگری با بنیاد ملی امام رضا (ع)، جشنواره ملی شعر رضوی در سال 98 برای نخستین بار در شیراز برگزار می شود. این جشنواره در افزون بر دودهه گذشته در شهر کرمان برگزار می شد که با تصمیم اتخاذ شده، این جشنواره ملی شعر از این پس در شهر شیراز، شهر شعر و ادب برگزار خواهد شد.
گزارش از : سیده سمیرا متین نژاد
7375/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ارشاد اسلامي ميراث فرهنگي رويدادهاي سال 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۲۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت جوان ۳۰ ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های های پزشکی فارس اظهار کرد: با اعلام گزارش واژگونی نیسان حامل گازوئیل در محور شیراز - اصفهان نیرو‌های اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

او افزود: بر اثر این حادثه مرد ۳۰ ساله جان خود را از دست داد.

مرادیان بیان کرد: برای امدادرسانی به فرد حادثه دیده یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز
  • روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز
  • فوت جوان ۳۰ ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان
  • قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور
  • مرگ مرد ۷۰ ساله با سقوط در چاله آسانسور
  • ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور
  • برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد
  • بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز