Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: نام شازند در استان مرکزی، هر فردی که حتی یک بار پای به این منطقه گذاشته باشد را به یاد کوه‌های مرتفع، چشمه‌های خروشان و دشت‌های سرسبز می‌اندازد و به طور کلی شازند در استان مرکزی بیشتر به داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی معروف است که در فصول بهار و تابستان، میزبان جمع کثیری از مردم برای گذران ساعاتی خوش در کنار کوهپایه‌های سرسبز و مملو از چشمه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان شازند با استان‌های همدان و لرستان هم مرز است و دارای آب و هوای کوهستانی است.

این منطقه تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد و به علت بارندگی فراوان در این شهر و روستاها و کوه‌های اطراف آن، به یکی از مناطق گردشگری استان از نظر وجود جاذبه‌های طبیعی تبدیل شده است. سراب عباس آباد و چشمه عمارت از مهمترین و بزرگترین چشمه‌های این منطقه هستند که در حال حاضر با احداث منطقه تفریحی و گرشگری در اطراف آن، مسافران زیادی را به دیدار از خود فرامی خواند.

چشمه عمارت، جاری بر دامنه کوه «برآفتاب»

چشمه عمارت، در جنوب شرقی دشت شازند در دامنه کوه برآفتاب و کوه رازان در داخل روستای عمارت واقع شده است. فاصله این چشمه تا شهر شازند از طریق قدمگاه حدود ۲۲ کیلومتر است و میزان آبدهی این چشمه در سال‌های مختلف با توجه به ریزش بارندگی متفاوت است اما به طور کلی میزان آبدهی این چشمه را نزدیک به ۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌توان تخمین زد.

این چشمه یکی از سرچشمه‌های رودخانه شراء است که خود شاخه اصلی رودخانه قره چای به حساب می‌آید. در اطراف این چشمه کوه‌هایی از جنس آهک اربیتولن دار برف گیری وجود دارد که چشمه عمارت در پای این کوه‌ها به صورت دریاچه‌ای هویدا گشته است و به طرف شمال جریان دارد.

این چشمه در کنار روستای عمارت واقع شده و مسجد باب الحوائج روستای عمارت بر روی یکی از چشمه‌های این دریاچه احداث شده و وجود چشمه در صحن مسجد زیبایی و جلوه خاصی به سرچشمه عمارت داده است. راه دسترسی به این چشمه از سمت اراک به دو راهی شازند و روستای قدمگاه است.

چشمه عباس آباد، منطقه مشهور گردشگری شازند

چشمه عباس آباد در شرق شهر شازند در دامنه شمالی رشته کوه راسوند و در جنوب دشت شازند واقع شده است. میزان آبدهی این چشمه به طور متوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه است.

ارتفاع این چشمه از سطح دریا ۱۹۰۰ متر می‌باشد و از آب این چشمه روستاهای عباس آباد، اکبرآباد و قسمتی از شازند برای کشاورزی و شرب استفاده می‌کنند. از نظر کیفیت آب این چشمه جزو آب‌های با کیفیت خیلی خوب به شمار می‌رود. چشمه عباس آباد با توجه به نزدیکی به شهر شازند مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی این شهر و همچنین کسانی که به این شهر سفر می‌کنند است.

چشمه بلاغ حک، یادآور افسانه کیخسرو

چشمه بلاغ حک در هفت کیلومتری شمال غرب شازند در دامنه جنوبی کوه راسوند در کنار کوه بلاغ واقع شده است. چشمه بلاغ حک از مکان‌های اسطوره‌ای ایران است و داستان کیخسرو و غار کیخسرو را با این چشمه ربط داده‌اند به طوری که می‌گویند کیخسرو قبل از اینکه به غار پناه ببرد خود را در این چشمه شستشو داده و سپس به غار پناه برده است.

چشمه اسکان، زیباترین مکان تفریحی شازند

چشمه اسکان در فاصله ۱۹ کیلومتری شمال غرب شهر شازند در دامنه کوه لجور در نزدیکی روستای اسکان واقع شده است. این چشمه با فاصله کمی در سمت شمال جاده اراک- بروجرد بین کوه لجور و رودخانه شراء قرار دارد.

چشمه اسکان در پای کوه زیبای لجور و در کنار وردخانه سرسبز و پر آب شراء چشم انداز زیبایی به وجود آوده است به همین سبب از مکان‌های زیبا و تفریحی سیاحتی شهرستان و استان به شمار می‌رود. در فصل تابستان و بهار تعداد زیادی از مردم اهالی شهر اراک برای تفریح و گذران اوقات فراغت در کنار رودخانه شراء و چشمه اسکان به این محل می آیند.

چشمه عنبرته، نگینی در دل کوه چال خاتون

چشمه عنبرته در جنوب شرق دشت شازند در دامنه شمالی کوه چال خاتون و در کنار روستای عنبرته واقع شده است. چشمه عنبرته در نزدیکی چشمه بزرگ عمارت قرار دارد. دسترسی به این چشمه از طریق جاده‌ای که از قدمگاه به طرف بازنه و از بازنه به تجره و به عنبرته کشیده شده امکان پذیر است.

از آب این چشمه اهالی عنبرته برای کشاورزی و شرب استفاده می‌کنند و این چشمه نیز در میان مزارع و مراتع زیبا و سرسبزی واقع شده است.

چشمه قاقان، میزبان کوهنوردان

در گردنه قاقان شازند چندین چشمه پرآب وجود دارد که مهمترین آنها چشمه قاقان است که در ارتفاع ۲۱۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. دسترسی به آن از طریق جاده‌ای که تجره را به قاقان – از طریق گردنه قاقان وصل می‌کند امکان پذیر است. کیفیت آب این چشمه نیز خوب است و اهمیت این چشمه برای کوهنوردان قابل توجه است.

چشمه پنجه علی

چشمه پنجه علی در شمال غرب شازند و در مسیر جاده اصلی اراک – بروجرد واقع شده است. این چشمه در دامنه کوه پنجه علی و نزدیکی کوه قازک قرار دارد. این چشمه از مکان‌های زیبا و دیدنی شهرستان شازند و استان مرکزی به شمار می‌رود و دسترسی به این چشمه از راه اصلی اراک – بروجرد امکان پذیر است.

در کنار این چشمه بنایی زیبا و در مظهر آن استخری زیبا ساخته شده است این چشمه بر خلاف سایر چشمه‌های پر آب شهرستان شازند عمومی نیست و برای بازدید از این سرچشمه نیاز به اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهرستان شازند است.

چشمه دو خواهران، میزبان درختان کهنسال

چشمه دو خواهران در شرق دشت آستانه در دامنه جنوب غربی رشته کوه راسوند قرار دارد. دسترسی به این چشمه از طریق جاده شازند – نور آباد امکان پذیر است. چشمه دو خواهران در بالای روستای دو خواهران قرار دارد و برای عامه مردم و اهالی روستایی دو خواهران، این چشمه جنبه تقدیس و زیارتی دارد.

در مسیر این چشمه تا روستای دو خواهران درختان کهنسالی چون گردو، صنوبر، بید و … وجود دارد که منظره زیبایی به این چشمه داده است. در این چشمه دو تونل به صورت غار موجود است؛ یک تونل که از آن آب چشمه بیرون می‌زند و ارتفاع این تونل نزدیک به دو متر و عمق آن حدود ۸ متر است.

در بالای این تونل، تونل دیگری وجود دارد که بیش از ۱۰ متر عمق دارد و این دو تونل معروف به غار دو خواهران است که طبق اعتقاد اهالی روستای دو خواهران، دو خواهران از نوادگان امام علی (ع) در داخل این غار غایب و مخفی شده‌اند.

منطقه حفاظت شده چال خاتون

منطقه شکار ممنوع چال خاتون شازند به عنوان یک زیستگاه طبیعی با ۱۳ هزار و ۸۹۷ هکتار وسعت و اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی، یکی از چشم اندازهای زیبای طبیعی استان مرکزی را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفیت‌های تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنای زیادی دارد. منطقه چال خاتون شازند با بهره مندی از منابع آبی دائمی و فصلی، ترکیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره‌ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه‌ای از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

این منطقه از نظر جغرافیای گیاهی به ناحیه ایرانی - تورانی تعلق دارد و طیف متنوعی از گیاهان علفی، بوته‌ای و درختچه‌ای را در خود دارد. منطقه چال خاتون با توجه به ظرفیت‌های طبیعی متعدد و تنوع زیستی با ارزش، به عنوان منطقه شکار ممنوع در حمایت محیط زیست کشور قرار گرفته است.

یکی از بلندترین قله‌های رشته کوه چال خاتون که در راستا و امتداد رشته کوه راسوند قرار گرفته، قله سخت سیاه با ارتفاعی قریب به سه هزار متر می‌باشد و با توجه به ترکیب ساختاری جنس کوه در این منطقه نیز چاه‌های متعدد طبیعی (غارهای عمودی) وجود دارند که در حال حاضر در دست شناسایی هستند.

این زیستگاه طبیعی در حوزه گونه‌های حیات وحش نیز بسیار غنی است که از جمله آن می‌توان به پازن، قوچ، گراز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش و موش صحرایی اشاره کرد و در این زیستگاه طبیعی همچنین انواع پرندگان از جمله عقاب طلایی، سار، جغد، کبک و باقرقره زندگی می‌کنند.

غاز سوله خونزا

غار سوله خونزا در کوه‌های «شمس‌آباد» واقع شده و نزدیک‌ترین راه آن از طریق جاده اراک – شازند، در تقاطع راه روستای «قدمگاه» است. در طرف راست دیواره سنگی کوه، دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه دوم در ارتفاعات بالاتر قرار دارد.

نام سوله خونزا یا «سوله خونزاب» به معنی «سوراخ خانه چشمه‌دار» است. طول این غار ۲۷ متر است و در قسمت‌های بالاتر این غار، غار دیگری وجود دارد که چشمه‌های آب گوارا دارد. این غار شامل دو دهانه است و در انتهای آن حوضی با ساروج ساخته شده است.

کد خبر 4570796

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری جاذبه گردشگری شازند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

گیلان یکی از زیباترین استان‌های شمالی کشور است که با وجود جنگل‌ها، رودها، چشمه‌ها و ییلاقات بی‌نظیر در همجواری آن، زیبایی بهشت گونه‌ای به آن بخشیده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

  باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی دوچرخه‌سواری جام چشمه سبز گلمکان
  • جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه
  • حمله سنگین موشکی از جنوب لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی+فیلم
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • جنگ را در جبهه شمالی باخته‌ایم
  • ناگفته‌هایی از نجات یافتگان در کوهستان | طبیعت‌گردانی که با مرگ دست و پنجه نرم کردند
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • معاریو: آمریکا اذعان کرد که ایران قدرت منطقه‌ای است
  • فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه