اظهارات اخیر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقش و چگونگی ورود توده مردم به تصمیم گیری های کلان و حساس کشور بار دیگر این پرسش را مطرح کرده که مردم چه سهمی در تعیین سرنوشت خود دارند. آفتاب‌‌نیوز : بخش هایی از گفت وگوی دیروز حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» با یکی از خبرگزاری های کشور درباره دیدگاه های موافق و مخالف نزد اعضای مجمع تشخص مصلحت نظام در مورد لوایح باقی مانده الحاق به FATF خبرساز شد.
مهمترین بخش این سخنان، گلایه وی از فشارهایی بود که اعضای مجمع یا نمایندگان مجلس در تصمیم گیری خود با آن مواجهند اما این گلایه ها با ادبیات و جملاتی بیان شد که منافی هنجار و ارزش های مردمسالارانه به نظر می رسد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در این گفت وگو اظهار داشته «چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام و آنچه در جریان تصمیم‌گیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟»
درباره این اظهارات و فراتر از آن موضوع و موضع ورود مردم به فرایند تصمیم گیری های کشور چند نکته قابل توجه است؛
1- این استدلال که بسیاری از مباحث مطروحه در نهادهای تصمیم گیری دارای ابعاد بسیار و پیچیدگی هایی است که باید با نگاه کارشناسانه به آن نگریست کاملا متقن و قابل پذیر است و اصولا کسی هم منکر اهمیت تصمیم گیری کارشناسانه و جامع الاطراف درباره مسائل مهم کشور نیست اما اینکه چرا موضوعی چون پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی تا این حد حساس شده و قاطبه مردم درباره آن نظر می دهند به پیامدهای این تصمیم بازمی گردد.
بسیاری طی ماه ها اخیر به فراز و نشیب های مربوط به تصویب لوایح چهارگانه و رفت و آمدهای آن میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص چشم دوخته و انتظار مشخص شدن فرجام این لوایح را می کشند. در این میان، بارها بازارهای مالی و ارزش پول ملی به این فراز و فرودها واکنش نشان داده و خواه ناخواه اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم به این تصمیم گیری گره خورده است. از این رو حساسیت مردم در این زمینه امری طبیعی به نظر می رسد.
2- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزاره بی اعتمادی مردم به نظام و نهادهای آن را مطرح کرده و همچنان که اشاره شد به دلیل برشمردن اهمیت دیدگاه های کارشناسانه و ارجحیت آن بر نظر عوام، اظهار داشته مردم نباید به تصمیم های کلان ورود پیدا کنند.
در مقابل، این سوال مطرح است که آیا مردم در تصمیم گیری های دیگر همچون توافق هسته ای، سیاستگذاری های مالی و پولی، بودجه ریزی، حوزه روابط خارجی از جمله مسائل تاثیرگذاری چون مقابله با آمریکا، رژیم صهیونیستی و ... تلاش کرده اند به صورت توده ای بر فرایند تصمیم گیری تاثیر بگذارند، یا بی اعتمادی به نظام را بروز داده اند یا اینکه منکر اهمیت نظر نخبگان و کارشناسان شده اند؟
شاید علت اهمیت بیش از حد فرجام لوایح FATF و افزایش حساسیت ها پیرامون آن، بروز این احساس نزد عموم جامعه است که خواست آنان عملا نادیده انگاشته می شود و همچنان که رئیس جمهوری اشاره داشته 10، 20 نفر خود را جای همه مردم گذاشته اند و برای آنان تصمیم گیری می کنند.
3- انتقاد از ورود غیرکارشناسانه و توده ای به تصمیمات مهم و کلیدی، مباحث جدی را در زمینه نحوه ورود همگانی به این تصمیمات در نظام های مردمسالار مطرح می سازد. بی شک هدف غایی نظام های مردمسالار حاکمیت اراده و خواست مردم است اما اینکه این اراده تا چه حد با «خیر عمومی» و «مصلحت جامعه» همخوانی دارد مساله را دچار پیچیدگی هایی ساخته است.
بسیاری از فیلسوفان اجتماعی برای گشودن این گره، یکی از اصلی ترین کارویژه دولت های منتخب را آگاهی بخشی به جامعه در مورد مسائل اساسی آن عنوان کرده اند. با توجه به اوضاع کنونی باید دید که استدلال های مخالفان یا موافقان FATF چگونه به مردم ارائه شده است؟ آیا مسوولان و دستگاه های مختلف توانسته اند مردم را در زمینه تصمیم گیری های خود قانع سازند و به ابهامات آنان پاسخگو باشند؟ و مساله اساسی ترین اینکه آیا مسوولیت تصمیم گیری های خود و پیامدهای آن برای کشور را خواهند پذیرفت؟
4- نکته نهایی این است که مردم اجازه دارند در مورد هر موضوعی مطالبه گر باشند. اگر مردم در خصوص مسائلی چون FATF حساس می شوند دلیل آن این است که بیشترین فشار ناشی از تحریم ها یا هر گونه تبعات تصمیمات کلان را خود به صورت مستقیم متحمل خواهند شد.
گذشته از آن، مردم از این رو به خود اجازه می دهند به تصمیم گیری ها ورود یابند که از ابتدای انقلاب تا اکنون و در برهه هایی چون جنگ تحمیلی با جان و مال و مشارکت خود این نظام سیاسی را پابرجا نگاه داشته اند و در مواقع بحران نیز خود حامی آن هستند؛ مردمی که بارها از سوی رهبری خواست و رای آنان «حق الناس» عنوان شده و امام (ره) آنان را «ولی نعمتان انقلاب» خوانده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز برای ظهور است/ نباید اجازه داد فساد در هیچ بخشی از نظام اسلامی لانه کند

رئیس قوه قضائیه گفت: فساد زیبنده نظام اسلامی نیست و نباید اجازه داده فساد در هیچ بخشی از نظام اسلامی لانه کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی اظهار داشت: وجود مقدس حضرت قائم(عج) پرچمدار توحید است و اعتقاد به او، اعتقاد به توحید و نبوت است. ایشان عصاره رسالت همه انبیای الهی است؛ اعتقاد به وجود مقدس او، اعتقاد به معاد است. ‌اعتقاد به ایشان، اعتقاد به امامت و عدل است زیرا ایشان جلوه عدالت پروردگار است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: آثار عقیدتی برای یک انسان منتظر، آثار زیادی است و آثار اجرایی نیز برای یک انسان معتقد به مهدویت زیاد است؛ انسانی که منتظر مصلح است خود باید صالح باشد؛ در صلاحیت او تمامی آنچه که او می‌پسندد، باید باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به استمرار در قرائت زیارت آل‌یاسین تاکید کرد: معروف آن است که امام می‌گوید؛ سیره مهدوی را به عنوان اینکه بدانیم امام عصر چگونه حکومت می‌کنند ندیده‌ایم اما سیره مهدوی، همان سیره علوی و حسینی است و خود ایشان نیز فرمودند برای اصلاح عالم بشریت، نسخه‌ام همان نسخه مادرم صدیقه فاطمه(س) است.

وی ادامه داد: هیچ معروفی در عالم نیست که آن معروف، ایشان را شادمان نکند و هیچ منکری نیز نیست که ایشان را ناخشنود نکند؛ نظام‌سازی قرآنی مدنظر حضرت ولی‌عصر(عج) است؛ ارتباط انسان با خدا و دیگران و ارتباط انسان با خودش و عالم هستی چهار تعامل اصلی هستند که اگر انسان در مسیر آن گام بردارد، در مسیر عدالت گام برداشته است.

رئیس قوه قضائیه افزود: همه آمدن ایشان را به‌عنوان مصلح کل عالم را نوید داده‌اند؛ آنچه از بایدها و نبایدها باید توجه کنیم و همه آحاد بشر باید مدنظر داشته باشند، عنوان شده و باید زمینه ظهور را آماده کرد؛ تردید نکنید از هر ظلم و فساد و منکری که نهی شود برای رضای خدا، موجب شادمانی امام عصر(عج) است. هر باید و عدالتی در جامعه گسترش یابد هم در جهت خواست وجود مقدس ایشان است. از شاخصه‌های حکومت مهدوی، عدالت است و همه هم امید عدالت ایشان را دارند و هیچ مفهومی بعد از توحید گسترده نیست.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اجرای عدالت در جامعه به عنوان فلسفه بعثت افزود: معاد و محشر، جلوه عدالت پروردگار متعال است و به ما نیز گفته‌اند تلاش کنید عدالت انفسی و آفاقی داشته باشید. عدالت باید در بطن و متن جامعه اجرایی شود. بسیار در باب عدالت کتاب نوشته شده اما سخن در باب عدالت اثباتی است که باید مردم طعم شیرین آن را در جامعه بچشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه اسلامی، امیدوار است و حق ندارد کسی در جامعه یأس و نومیدی داشته باشد، مستکبران در مسیر نومیدی تلاش می‌کنند؛ امروز اگر رسانه‌های بیگانه رصد شود شاهد هستیم امپراتوری خبری دشمن برای القاء یاس و نومیدی در جوامع بشری است؛ به لبنانی، افغانستانی، سوری، تونسی، لیبیایی، ایرانی و عراقی می‌گوید شما نمی‌توانید؛ فیلم‌های سینمای هالیوود را مشاهده کنید که اساس آن القاء یأس و نومیدی است؛ امروز در عالم دو مکتب داریم که شامل مکتب انتظار و انظلام است که هر کدام شاخصه‌هایی دارد. مکتب دوم، مکتب ظلم‌پذیری است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اهداف نظام اسلامی در حکومت و سیره مهدوی گفته شده است؛ مردم با این اعتقاد و باور پیش رفتند؛ بسیاری از ملت‌ها که نومید شده بودند و نگاهشان به میزهای سازمان آزادی‌بخش بود موفقیت مردم ایران را دیدند و روح امید در میان فلسطینی‌ها دمیده شد و بچه‌های حزب‌الله لبنان به مردم ایران با بصیرت نگاه کردند و دیدند ملتی دنبال‌ امامش رفته و با توجه به مهدویت پیش می‌رود و حزب‌‌الله لبنان کار را آغاز کرد و امروز ملت‌های دنیا این را شاهد هستند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امپراتوری رسانه‌ای دنیا زشت‌ها را زیبا جلوه می‌دهد و بالعکس؛ تاکید کرد: جوان عزیز، آینده از آنِ کیست؟ آینده از آنِ پولدارها و زورمداران و وابستگان به قدرت بزرگ است؟ در عالم، فساد و ناتوانی بیداد می‌کند و زرمداران دنبال زراندو‌زی هستند و قدرتمندان دنبال کلاهک هسته‌ای؛ اما آینده از آنِ کیست؟ قرآن می‌فرماید آینده از آنِ متقین و صالحین است و باید به این باور داشته باشیم زیرا بنای عالم هستی مبتنی بر حق‌مداری است.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: با همه مشکلات و فساد و تبعیضی که وجود دارد آینده از آنِ صالحین است؛ اعتقاد به مهدویت در انسان امید ایجاد می‌کند. یأس، القاء شیطان است که می‌گوید جامعه بشری از زیرِ بار استکبار خلاص نمی‌شود اما اعتقاد به مهدویت آینده روشن را نشان می‌دهد. نیمه‌شعبان نماد امید به خدا و آینده توحیدی و رقم‌زدن عدالت در زندگی انسان معاصر است.

وی افزود: امروز در اطراف ما و در بسیاری از کشورها، اعتقاد به مهدویت و اعتقاد به مکتب انتظار در حال گسترش است و شعاع آن عالم‌گیر شده و اعتقاد و باور ما این است که زمینه‌های ظهور با همین دلدادگی‌ها و جانفشانی‌ها مهیا می‌شود. بهترین عزیزان ما برای حاکمیت حق حاضرند از جان شیرین خود بگذرند.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: انقلاب اسلامی در کشور ما در گام دوم خود زمینه‌ساز برای ظهور است و کارهای بسیاری به برکت حضور مردم و خون مطهر شهیدان و اخلاص مخلصان صورت گرفته و کارهای زیادی نیز باید صورت بگیرد اما سمت و سوی این نظام، سمت و سویی است که امام زمان(عج) برای حاکمیت حق و ارزش‌های الهی می‌پسندد. سمت‌گیری اصلی نظام امر مثبت و آینده ای درخشان است.

وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و مصائب، آینده بسیار روشن و نویدبخش است. معتقدان به حضرت مهدی(عج) هیچگاه آینده را تاریک نمی‌بینند و ضعف‌ها و کاستی‌ها ناشی از عملکرد ماست؛ کاستی‌ها و قصورات باید برچیده شود و حرکت توفنده مکتب انتظار در پیش است. ما یقین داریم جرقه‌ای که امروز در کشورهای مختلف زده شده و به برکت اخلاص شماست، باید با قدرت ادامه پیدا کند و این جرقه‌ها، مشتعل شده و دامن ابرقدرت‌ها را خواهد گرفت و انشاء‌الله شاهد حکومت عدل مهدوی خواهیم بود.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: باید در مسیر حق و عدالت و در مسیر ابطال باطل گام برداشت؛ این تصمیم یک زائر و انسان سالک و انسان منتظر است؛ میثاقی که با امام عصر(عج) داریم این است که در نظامی که براساس مکتب انتظار است باید امید را رواج داد و یاس و نومیدی را از میان برداشت و از سوی دیگر باید آنچه قلب ولی‌عصر(عج) را شادمان می‌کند که همان اخلاص است را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی تاکید کرد: مگر انسانی می‌تواند در جایی باشد و توجهی به اطرافش نداشته باشد؟ مگر می‌شود به ملت مسلمان و همسایه‌ها بی‌توجه بود؟ مگر می‌توانیم به مردم فلسطین و لبنان و مردم سیل‌زده کشور خودمان بی‌توجه باشیم؟ توجه به نیازمندان قلب امام عصر(عج) را شادمان می‌کند. تلاش برای گسترش معروف باید بیشتر شود؛ پاکی و صداقت و پایبندی به میثاق‌ها باید رایج شود و آنچه از ظلم و تعدی وجود دارد، مورد غضب و خشم حضرت ولی‌عصر(عج) است و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و فساد را با تمام وجود دنبال کنیم تا هیچ‌گونه فسادی در جامعه باشد؛ فساد زیبنده نظام اسلامی نیست و نباید اجازه داده فساد در هیچ بخشی از نظام اسلامی لانه کند.

وی افزود: با تمام وجود امیدمان به خدا و توکل به حضرت حق است؛ دشمنان، آمریکا و اروپایی‌ها تاکنون گره‌ای از کشور نگشودند و امیدی به گره‌گشایی آن‌ها نداریم و امید ما به خدا و جوانان است؛ از دشمن انتظاری نیست آنچه انتظار ماست، توکل به خدا و عنایات حضرت حق و دستان توانای جوانان است. رمز موفقیت توکل و اعتماد به نفس و داشته‌های خودمان است. امداد الهی را در این 40 سال شاهد بوده‌ایم و انشاء‌الله با دنباله‌روی از ولایت و رهبری و اعتقاد به مهدویت، به‌پیش می‌رویم.

انتهای پیام/ 

محسن جهانگیری درگذشت

پزشکی که خودش را دیپلم معرفی کرد تا ببیند در بیمارستان با او چه می کنند؟

تهیه عکس های شبه پورن از کودکان توسط یک آتلیه/عکس

منبع این خبر، وبسایت aftabnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۱۵۲۵۶۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • وقتی خوزستان را مصیبت گرفته، تشکیل هیئت دولت در تهران چه معنایی دارد؟/ تمرکز گرایی پدرِ مملکت را در آورده/ چرا معاون اول رئیس جمهور در خوزستان مستقر نشد؟+ فیلم
  • روحانی: به دیگران اجازه دخالت در روابط‌مان را نمی دهیم/ عمران‌ خان: از ابتدا مخالف حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم
  • دکتر روحانی: در مسیر تقویت و تحکیم روابط برادرانه تهران - اسلام‌آباد، به دیگران اجازه دخالت نمی‌دهیم
  • روحانی: در مسیر تقویت روابط تهران -اسلام آباد، به دیگران اجازه دخالت نمی دهیم/ عمران خان: از ابتدا مخالف حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم
  • در مسیر تقویت و تحکیم روابط برادرانه به دیگران اجازه دخالت نمی‌دهیم/توافق تهران و اسلام‌آباد برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک در مرزها
  • تهران و اسلام آباد در مسیر تقویت روابط به دیگران اجازه دخالت نمی دهند
  • هاشمی در فعالیت اقتصادی سپاه نقش داشت
  • نخستین فرمانده سپاه: حضور سپاهی‌ها در اقتصاد اصرار هاشمی رفسنجانی بود
  • نماینده اردبیل: چگونه به کودکی که اجازه رای دادن و افتتاح حساب بانکی ندارد، اجازه ازدواج می‌دهیم
  • حضور سپاهی‌ها در اقتصاد اصرار هاشمی رفسنجانی بود
  • روحانی: در مسیر تقویت روابط با پاکستان به دیگران اجازه دخالت نمی‌دهیم
  • چگونه به کودکی که اجازه رای دادن و افتتاح حساب بانکی ندارد، اجازه ازدواج می‌دهیم
  • گرجستان به سه هزار ایرانی اجازه ورود به خاک این کشور را نداد
  • سپاهی‌ها مخالف حضور در اقتصاد بودند، مرحوم‌هاشمی اصرار کرد / می‌گویند سپاه هر کاری می‌خواهد می‌کند، شایعه است
  • آغاز فاز جدید دخالت‌های سعودی ـ امارات
  • افزایش تنش‌ها در سودان/ آغاز فاز جدید دخالت‌های سعودی ـ امارات
  • منصوری:سپاهی‌ها مخالف حضور در اقتصاد بودند،مرحوم‌هاشمی اصرار کرد
  • درخواست رایو وایکانو از مسئولان رئال مادرید تا اجازه بازی کردن رائول ده توماس را مقابل کهکشانی ها صادر کنند
  • بازیگر «اجازه دارم جیغ بکشم» تغییر کرد