Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:28:00 GMT

آمریکا و کره شمالی؛ دو گانه تهدید و دوستی افراطی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۳۱۹۴

آمریکا و کره شمالی؛ دو گانه تهدید و دوستی افراطی

تهران-ایرنا- شکاف میان آمریکا و کره شمالی پس از دیدار ناموفق رهبران دو کشور در هانوی عمیق تر شده است و به اعتقاد تحلیلگران از سرگیری تهدیدهای پیونگ یانگ و بازگشت اوضاع به دوره یک سال قبل ممکن است تنش ها را غیرقابل کنترل بسازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بنا بر ادعای کاخ سفید، یکی از موفقترین سیاست هایی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دو سال اخیر به اجرا در آورده، نوع تعامل با کره شمالی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط دو کشور در ابتدا با منازعه و درگیری لفظی آغاز شد. رهبران دو کشور ضمن بیان انواع سخنان توهین آمیز به یکدیگر تا جایی پیش رفتند که دونالد ترامپ، کره شمالی و کیم جونگ اون را به آتش خشم واشنگتن تهدید کرد. در طرف مقابل پیونگ یانگ هم با انواع آزمایش های موشکی و هسته ای، در عمل تهدیدکرد که قادر است خاک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد.
اما به یکباره ورق برگشت و به گفته ترامپ دو رهبر عاشق یکدیگر شدند، نامه های خصوصی را رد و بدل کردند و مقدمات دیدارهای رو در روی آن ها فراهم گشت.

**تناقض ها در مورد دیدار هانوی
خرداد ماه گذشته رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور نخستین بار به دیدار هم رفتند و در پایان بیانیه ای را منتشر ساختند که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مبهم بود و تعهد مشخصی را برای دو طرف ایجاد نمی کرد. تنها نتیجه این دیدار توقف آزمایش های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ بود. دیدار دوم کیم و ترامپ کمتر از یک ماه قبل در هانوی پایتخت ویتنام برگزار گردید. در حالی که امیدواری ها به این دیدار بالا بود و حتی پیونگ یانگ از خود انعطاف زیادی را در زمینه توقف فعالیت های هسته ای و موشکی در قبال لغو برخی تحریم های سازمان ملل نشان داد اما به یکباره دیدار دو طرف به صورت نیمه تمام رها شد.
تعجب آور آن بود که دو رهبر بدون حضور در ناهار کاری برنامه ریزی شده، محل دیدار را ترک کردند. دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از این اتفاق مدعی شد که خواسته های کره شمالی در مورد لغو تحریم بسیار زیاد بود اما وزیر امور خارجه کره شمالی تاکید کرد که به رقم عقب نشینی بارز کشورش در زمینه فعالیت هسته ای، واشنگتن حتی در زمینه تعلیق تحریم های سازمان ملل که از سال 2016 وضع شد، حاضر به همکاری نشد.
حال نشریه «آتلانتیک» بر این اعتقاد است که مذاکرات ایالات متحده و کره شمالی به همان مراحل سخت خود بازگشته است. اگرچه آخرین تهدیدهای کره شمالی ضرورتا به مفهوم مرگ دیپلماسی نیست اما نشانه ای از به بن بست رسیدن گفت وگوهای هسته ای هستند.
به نوشته این نشریه، تحولات کنونی نشانه ای از پیامدهای متناقض دیداری هستند که قرار بود تنش ها بین دو کشور را به نحو چشمگیری کاهش دهد.
همه مشکلات از تضاد آشکار در گفتار مقام های دو کشور آشکار شد. در حالی که ترامپ در هانوی مدعی بود رهبر کره شمالی خواستار لغو همه تحریم ها است اما پیونگ یانگ این اظهارات را نادرست دانست. کاخ سفید تاکید می کند تا زمانی که خلع سلاح کامل هسته ای قابل راستی آزمایی در مورد پیونگ یانگ به اجرا در نیاید تحریم ها به قوت خود باقی می مانند.

**چرخه دوستی یا دشمنی پیونگ یانگ و واشنگتن
نکته اینجاست که لحن اظهارات به نسبت دوستانه مقام های کره شمالی در برابر آمریکا ناگهان تغییر کرد و بسیار تندتر شد به نحوی که بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی آن را پس از شکست گفت ‌وگوها در ویتنام غیر قابل تصور ارزیابی کردند. به تازگی معاون وزارت امور خارجه کره شمالی تاکید کرده است پیونگ یانگ به هیچ عنوان تسلیم فشارهای کاخ سفید نمی شود.وی ادعا کرد واشنگتن فرصت تاریخی خود را در هانوی از دست داد.
«چو سان هوی» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تاکید کرد پیونگ یانگ به زودی در مورد ادامه یا توقف کامل مذاکرات با واشنگتن تصمیم گیری می کند.
این مقام ارشد کره شمالی همچنین تصریح کرد رویکرد گانگسترگونه مقام های آمریکا نه تنها شرایط کنونی را به خطر می اندازد بلکه این کشور حاضر نیست به حضور در مذاکرات این چنینی ادامه دهد.
تارنمای خبری تحلیلی «VOX» رویکرد جدید مقام های کره شمالی را نوعی تهدید علیه ایالات متحده دانست به گونه ای که ممکن است باعث شود پیونگ یانگ آزمایش های تسلیحاتی خود را از سر بگیرد. این کشور حتی تهدید کرد گفت وگوهای دیپلماتیک خود با واشنگتن در حوزه های موشکی و هسته ای را متوقف می سازد. این بیانیه شدیدالحن درواقع به ماه ها هماهنگی و نزدیکی دو طرف پایان می دهد.
براساس این گزارش کنار کشیدن دو رهبر از مذاکرات در هانوی باعث شد تا کیم جونگ اون صبر خود را در فرایند مذاکرات از دست بدهد و بازی سختی را با آمریکا آغاز کند. حتی هفته سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد به درخواست دیدار «استفان بیگون» نماینده کاخ سفید در مذاکرات دوکشور پاسخ نداد.
بر اساس این تحلیل عکس های ماهوره ای هم نشان می دهند تهدید کره شمالی برای آغاز فعالیت ها بسیار جدی شده و آن ها در حال آماده کردن موشک های فضایی خود برای هفته های آینده هستند. از نگاه کاخ سفید پرتاب یک فضاپیما هم اقدامی نامناسب ارزیابی می شود.
به نظر تحلیلگران دلایل گوناگونی برای تهدیدهای پیونگ یانگ وجود دارد. «مینتورا اوبا» از مقام های پیشین در حوزه کره شمالی در وزارت امور خارجه آمریکا دو دلیل مهم را در این اقدام تاثیرگذار می داند. نخست آنکه کیم می خواهد به همگان ثابت کند که مسئولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هانوی بر عهده ترامپ است. دلیل دوم از نگاه این تحلیلگر آن است که رهبر کره شمالی با چالش های سیاسی در داخل کشورش روبرو است و شاید شکست در هانوی هم به علت فشار تندروها در پیونگ یانگ اتفاق افتاده باشد.
طبق گزارش نشریه آتلانتیک هر دو طرف در این شرایط اعتقاد دارند می توانند با فشار حداکثری، دیگری را مجبور به تسلیم کنند. واشنگتن گمان می کند تحریم ها کره شمالی را از برنامه هسته ای دور می سازد. در مقابل پیونگ یانگ هم باور دارد تقویت زرادخانه هسته ای و از سرگیری برنامه موشکی، قادر است واشنگتن را وادار به سازش کند.
با اینحال به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» با افزایش تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ، دولت ترامپ تلاش دارد راهکاری را برای پیشرفت در مذاکرات هسته ای پیدا کند.
به نوشته این روزنامه، ترامپ مدعی است بهبودی که در روابط دو کشور پدید آمده به خاطر دیپلماسی شخصی وی با کیم بوده است اما اکنون مقام های کره شمالی، رفتار کاخ سفید را گانگستری می دانند به نظر می رسد در پشت پرده دونالد ترامپ برای ساختن پل ارتباطی جهت رفع اختلافات میان خواسته های دو کشور تلاش می کند. در همین راستا «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا سعی کرد از کاهش تنش میان دو کشور سخن بگوید. وی ابراز امیدواری کرد دو طرف مذاکرات بسیار حرفه ای و تخصصی خود را از سر بگیرند. این خوش بینی در حالی است که نماینده آمریکا در مذاکرات با کره شمالی هفته گذشته در اندیشکده «کارنگی» بازهم تاکید کرد تازمانی که پیونگ یانگ برنامه های هسته ای و موشکی خود را نابود نکند تحریم ها به قوت باقی خواهند ماند.
به اعتقاد کارشناسان هنوز میزان وخامت اوضاع میان دو کشور مشخص نیست اما درصورتی که هیچ یک از طرفین راهی را برای خروج از این شرایط پیدا نکند نتیجه بسیار بدتر از آن چیزی می شود که پیش تر بوده است به نحوی که قابل توصیف و کنترل نیست.
پژوهش**9130 **1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كره شمالي دونالد ترامپ تهديد هسته اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر امنیت داخلی آمریکا به عملیات «وعده صادق»

یک مقام آمریکایی گفت که وزارت امنیت داخلی این کشور از زمان حمله ایران به اسرائیل هیچ «تهدید خاص یا معتبری» برای آمریکا شناسایی نکرده است.

به گزارش جماران، یک مقام آمریکایی گفت که وزارت امنیت داخلی این کشور از زمان حمله ایران به اسرائیل هیچ «تهدید خاص یا معتبری» برای آمریکا شناسایی نکرده است.

وی افزود که آمریکا با شرکای خود به ارزیابی شرایط تهدید ادامه می‌دهد. 

«الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا اوایل ماه جاری میلادی به خبرنگاران گفته بود که در بحبوحه درگیری در خاورمیانه، وضعیت تهدیدکننده تشدید شده است. 

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی در این‌باره گفت که آژانس فدرال به نظارت بر وضعیت ادامه می دهد و از مردم می‌خواهد که هوشیار باشند.

دیگر خبرها

  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • (ویدئو) جشن باشکوه افتتاح بلوک‌های آپارتمانی در پیونگ یانگ
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی
  • کاخ‌ســــفید مأمن رادیکالیسم ویرانگر
  • بازدید مقام آمریکایی از مرز بین دو کره و یک پیام برای چین و روسیه
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • هرمزگان برای مقابله با قاچاق نیازمند تجهیزات الکترواپتیک است
  • واشنگتن و متحدانش به‌دنبال راه‌های جدید اجرای تحریم‌های کره شمالی
  • واکنش وزیر امنیت داخلی آمریکا به عملیات «وعده صادق»
  • تأکید رهبر کره شمالی بر توسعه روابط پایدار با چین